دیدار فرماندهان و هزاران نفر از اعضای نیروی هوایی ارتش (19/11/1385) | |
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار فرماندهان و هزاران نفر از اعضای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، عملیات روانی دشمنان را برای تضعیف روحیه ملت ایران، نشانه ضعف و استیصال آنان خواندند و تأکید کردند: این ملت بزرگ، روز 22 بهمن گرمتر، پرشورتر و فعالتر از همیشه، در سراسر میهن عزیز، به میدان می آید و به جهانیان ثابت می کند که همچنان با هوشیاری و قدرت، به راه پرافتخار خود ادامه می دهد. منبع:سایت دفتر مقام معظم رهبری |
عدهای توهم قدرت دارند و دست بردار هم نیستند | |
رییس دفتر رییسجمهور و سخنگوی دولت اظهار داشت: عدهای دولت نهم را متهم میکنند که به دنبال توزیع فقر است، در حالی که توزیع فقر کفر است و دولت نهم چنین چیزی را دنبال نمیکند. دکتر غلامحسین الهام که ظهر چهارشنبه به مناسبت دهه فجر در جمع کارکنان نهاد ریاستجمهوری در مسجد سلمان این نهاد حضور پیدا کرده بود، در سخنانی در هفتمین روز دهه فجر که به نام «انقلاب اسلامی، پیامبر اعظم (ص) و ایجاد عدل» نامگذاری شده اظهار داشت: عدهای توزیع عادلانهی امکانات را این گونه معنا میکنند که ثروت کشور در دست یک قبیله هزار فرقه باشد و بقیه مردم در استثمار اعضای این قبیله باشند. آنها دائم تبلیغ میکنند که این دولت اصل 44 قانون اساسی را عملیاتی و اجرا نکرده و دائم به دولت میگویند عجله کن! عجله کن! و اگر دولت بگوید میخواهم طوری این اصل را اجرا کنم که همهی مردم برخوردار شوند، سر و صدا و جنگ روانی ایجاد میکنند. دولت به دنبال اقتصاد مردمسالاری واقعی است نه طایفهسالاری، قبیلهسالاری و هزار فامیل سالاری، دولت میخواهد از راه سهام این اصل را اجرایی کند. دکتر الهام در ادامه سخنانش با بیان این که انقلاب اسلامی بعد از 28 سال پرشتاب جلو میرود و خوشبختانه حوادث باعث نشده که این انقلاب بر خلاف بعضی از انقلابهای جهان از مسیر اصلی خود دور شود، گفت: در این انتخاب جذبها بیشتر از ریزشها بوده است. به لطف خداوند انقلاب عظیم ما در حال حاضر به موفقیتهای زیادی دست یافته است و امواج این انقلاب فراتر از مرزهای ایران اسلامی در حال حرکت و جوشش است، البته در طول این مدت توطئهها و تلاشهایی برای توقف و انحراف انقلاب اسلامی وجود داشته است که خوشبختانه توفیقی پیدا نکرده است. وی با بیان این که اگر روی پیامهای واقعی انقلاب تمرکز کنیم، متوجه میشویم که این انقلاب دارای دو هدف مهم از جمله ایجاد عدالت و معنویت بوده است گفت: در حال حاضر این سوال به وجود میآید که آیا حکومت فی نفسه ارزش دارد یا نه و ارزش حکومت در چیست؟ رییس دفتر رییسجمهور با بیان این که در اسلام رقابت برای به دست آوردن قدرت سیاسی، معنایی ندارد بلکه باید در جهت تحقق ارزشها باشد، گفت: حکومت ابزاری برای تحقق اهداف و رسیدن به کمال و تعالی انسان است. ما باید حکومت، فرد و جامعه را ارتقا بدهیم تا هدف خداوند از خلقت انسانها محقق شود. ارزش عدالت به برپایی حق و اقامه حق و عدالت است. وی به سخنان امیرالمومنین(ع) اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف مهم حضرت امیر ایجاد حکومت برای امنیت مومنان و تحقق عدالت بوده است. الهام ادامه داد: { تشکیل} حزب و گروه برای کسب قدرت سیاسی به منظور پیشبرد منافع شخصی یک انحراف است و نباید مبارزه در جهت کسب قدرت سیاسی و در اختیار داشتن قدرت باشد. این یک رقابت کشنده است. اگر حزب و گروه در مسیر رقابت برای منافع شخصی خود تلاش کنند، این مسیر غلط است. تشکلهای اجتماعی و احزاب و گروهها باید برای اقامهی عدالت باشند، نه رقابت و رسیدن به قدرت، و همه باید تلاش کنند افراد واجد صلاحیت برای خدمت به مردم و اقامهی عدالت روی کار بیایند. به گزارش ایسنا،رییس دفتر رییسجمهور در بخش دیگری از سخنانش به سخن شهید بهشتی در مورد حزب جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: شهید بهشتی میگوید موقع انتخاب نخستوزیر این مساله در حزب جمهوری اسلامی مطرح شد و در آن زمان یک نفر از اعضای شورای مرکزی و یک نفر بیرون از حزب یعنی شهید رجایی، کاندیدای این سمت بودند که اعضا همه به شهید رجایی که در تشکل نبود رای دادند، من آن موقع به حزب تبریک گفتم چرا که آنها ملاک انتخاب خود را خودی قرار نداده بودند، بلکه ملاک را توانایی فرد قرار داده بودند. وی گفت: تمام تلاش ما در هنگام انتخابات مجلس، ریاستجمهوری، و در تمام سطوح باید در جهت برپایی عدالت و مبارزه با بیعدالتی باشد. حکومت، فی نفسه برای هیچ کس ارزش ندارد. حکومت ابزاری است برای خدمت و شکوفایی توانایی انسانها. الهام با بیان این که بیتالمال اموال شخصی مسوولان نیست بلکه مال عمومی و متعلق به تمام مردم است، گفت: هیچ کس در حکومت حق ندارد بیتالمال را بذل و بخشش یا برای رسیدن به قدرت برای افرادی خاص خرج کند. وی همچنین گفت: در حال حاضر در دنیای غرب، کسب پول و ثروت و داشتن پشتوانهی مالی در انتخابات بسیار موثر و تاثیرگذار است و امروز اگر کسی از بیتالمال خرج کند، ممکن است جایگاه و اعتماد و نفوذ پیدا میکند ولی باید دانست که این اسراف است. ممکن است با خرج کردن یک نفر بالا بیاید و بین مردم احترام پیدا کند، ولی این در کل کار درستی نیست، چرا که این پولها متعلق به بیتالمال است. الهام با بیان این که به قول پیامبر اکرم(ص) اگر جامعهای به فقر کشیده شود، با کفر همراه خواهد شد، گفت: این دولت به دنبال این است که منابع مالی را عادلانه بین مردم توزیع کند، ولی عدهای متاسفانه در این مملکت توزیع عادلانهی منابع مالی توسط دولت را برابر با توزیع فقر میدانند، چه کسی جرات دارد به نام اسلام حکومت کند و مروج فقر باشد؟ این یک دروغ بزرگ است که این دولت به دنبال توزیع فقر است. عدهای میگویند باید ثروت در جیب افراد خاصی برود و این را توزیع ثروت مینامند، در صورتی که ما معتقدیم، حکومت اسلامی باید زمینهی آموزش، تعلیم و تربیت و رشد را برای همهی افراد از جمله مناطق محروم فراهم کند. چرا دختران و پسران مناطق محروم برای آن که امکانات به صورت عادلانه توزیع نشده از حق تحصیل محروم بمانند؟ روستاییهای ما از همان توان ذهنی برخوردارند که مرکزنشینان، ما باید زمینهی شکوفایی این افراد را فراهم کنیم. سخنگوی دولت با بیان این که توزیع عادلانهی امکانات به معنای توزیع فقر نیست، گفت: توزیع فقر آن است که منابع کشور در اختیار یک گروه خاص قرار بگیرد. الهام ادامه داد: مدیریت منابع به معنای این که کیسهی پول را در بین مردم تقسیم کنیم نیست، یعنی این که در جامعه کار ایجاد کنیم تا جامعه از نظر اقتصادی توانمند شود. مدیریت منابع در توزیع عادلانه و امکانات است. الهام افزود: البته باید توجه داشت که اگر تمام جامعه نیز ثروتمند شد نباید اسراف کرد و اسراف در این شرایط حرام است. باید در جامعه فرهنگ کار و اشتغال را ایجاد کنیم به نحوی که همه بالا بیایند. این جور نباید باشد که منابع بانکی در اختیار ده درصد جامعه باشد و نود درصد افراد در استثمار این ده درصد باشند. آیا این توزیع ثروت است؟ توزیع ثروت یعنی این که منابع بانکی را 100 درصد بین مردم توزیع کنیم. دکتر الهام به سیاست دولت در توزیع سهام عدالت اشاره کرد و گفت: تا کنون حدود 5 میلیون نفر از سهام عدالت برخوردار شدهاند و ما تلاش داریم به سرعت این سهام را بین افراد نیازمند تقسیم کنیم. الهام افزود: ما با رانتخواری مبارزه میکنیم و توزیع سهام عدالت را در راستای مردمسالاری واقعی در عرصهی اقتصاد میدانیم. متاسفانه عدهای در این کشور دچار توهم قدرت هستند و ولکن قدرت نیستند. بیعدالتی تاریخی در کشور باعث شده که عدهای همیشه مظلوم باشند و عدهای ثروت در اختیارشان باشد که به خاطر بیماری اقتصادی در کشور ماست. در کشور باید زمینهای را فراهم کنیم که همه در یک رقابت سالم قرار بگیرند. شما در نظر بگیرید یک نفر که فلج است و با عصا حرکت میکند نمیتواند با کسی که بنزنشین است رقابت کند. رقابت باید عادلانه باشد. الهام به توسعهی آموزش فنی حرفهای از سوی دولت، برای گسترش کار و اشتغال اشاره کرد و اظهار داشت: افراد نباید به شیر دولت وصل باشند بلکه باید آن قدر فرهنگ کار را ایجاد کنیم که مردم مستقل باشند. وی با بیان این که باید با اقتصاد هزارفامیلی مبارزه کرد، گفت: قبل از انقلاب در کشور، بیعدالتی وجود داشت و بعد از انقلاب نیز حرکتهایی در جهت ایجاد عدالت انجام شد، ولی بیعدالتی ریشهکن نشد و افرادی بر اثر بیعدالتی فربه شدند؛ به نحوی که به منابع دولتی وصل بودند. وی با بیان این که این دولت با توجه به خواست مردم در راستای ایجاد عدالت حرکت میکند و نیازمند اصلاح برخی از امور است گفت: دولت در این راستا گامهایی برداشته ولی دشمنان هر روز تلاش میکنند این امر محقق نشود. الهام با بیان این که آمریکاییها نقشه کشیده بودند که به وسیلهی پایین آوردن قیمت نفت به ایران ضربه بزنند، گفت: ولی ما امسال با هوشمند وابستگی خود را به نفت کاهش دادیم و پایینترین قیمت را در بودجه مشخص کردیم که این نقشهی آمریکاییها نیز با شکست مواجه شد. وی همچنین گفت: دشمنان با اطلاعات غلط و نادرستی که از سوی برخی از افراد دریافت میکنند، در مورد ایران توطئه میکنند. الهام افزود: در حال حاضر موج جدید از انقلاب امام(ره) فراگیر شده است و این امر به نحوی است که فرعونها را به ترس انداخته، ولی این موج، موسیوار فرعونها را پشت سر میگذارد و به لرزه میاندازد. وی در پایان گفت: ما افق آینده را روشن میبینیم و معتقدیم باید کارهای بزرگی را برای آینده انجام داد |
حدیث هفته: | |
از وصایاى امام کاظم «علیه السلام» به هشام:
یا هشام! لا دیَن لمن لا مروةَ له. ولا مروةَ لمن لا عقلَ له. وان أعظمَ الناسِ قدراً الذی لا یرى الدنیا لنفسهِ خطراً، أما ان أبداَنکم لیس لها ثمنْ الا الجنةَ، فلا تبیعوها بغیرِها. (تحف العقول صفحه 389)
مىفرماید: کسى که مروت ندارد، دین ندارد.
مروت یا مروئه همان چیزى است که در فارسى از آن به مردانگى تعبیر مىکنیم. شجاعت، رسیدگى به مظلوم، پاىبندى به عهد و رعایت امانت همهاش در کلمه مروت جمع است. مقابل مردانگى نامردى است و دین، با جوانمردى و مردانگى همراه است، کسى که عقل ندارد مردانگى ندارد. یعنى راهنماى مردانگى انسان بایستى عقل او باشد. کارهاى جاهلانه و سفاهت مروت نیست. با قدرترین انسانها آن کسى است که دنیا را داراى قدر براى خودش نداند، قیمت هستى و شخصیت انسان فقط بهشت است، به هر چه کمتر از بهشت اگر خود را فروختید زیان کردهاید. (از احادیث منتخب رهبر معظم انقلاب «دام ظله» در شروع درس خارج)
منبع:سایت دفتر مقام معظم رهبری |
بازگشت امام خمینی به میهن و آغاز دهه فجر انقلاب
12 بهمن 1357
چکیده: هواپیمای ایرفرانس حوالی 9 صبح در فرودگاه مهرآباد نشست و حضرت امام، با قلبی آرام و مطمئن پس از 15 سال هجرت، پا به خاک میهن اسلامی گذاشتند.
سخنرانی تاریخی امام خمینی در جمع میلیونی مردم ایران-بهشت زهرای تهران
با گسترش قیام مردم و خروج شاه از ایران، شاپور بختیار به عنوان آخرین و تنها امید رژیم پهلوی و سردمداران غربی پشتیبان این رژیم، به عنوان نخست وزیر باقی مانده بود.
در طرف مقابل تظاهرات مردم هر روز پر شورتر و مصممتر میشد و شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بعنوان اصلی ترین خواسته مردم در نهضت انقلابی به رهبری امام خمینی مطرح میشد. امام خمینی که شرط ورود خود را به کشور، خروج شاه، اعلام کرده بودند، با فرار شاه در 26 دی 1357، تصمیم به بازگشت گرفتند. قرار بود این رجعت تاریخی در روز پنجشنبه پنجم بهمن 1357 انجام گیرد اما بختیار، با بستن فرودگاه ها مانع از انجام این امر شد.
با انتشار خبر بسته شدن فرودگاهها، مردم خشمگین به خیابان ها ریخته و با تحصن و شعارهای کوبنده، دولت بختیار را تحت فشار شدیدی قرار دادند. در همین زمان رییس شورای سلطنت، سید جلال تهرانی، در پاریس ضمن استعفا خدمت امام، اعلام کرد که شورای سلطنت غیر قانونی است.
سرانجام، تحصنها و تظاهرات عظیم مردم بختیار را مجبور کرد، فرودگاه ها را باز کند. کارکنان اعتصابی تلویزیون اعلام کردند برای ضبط و پخش مستقیم مراسم آمادهاند. فرودگاه مهرآباد آماده استقبال از پرواز انقلاب بود.
روز 12 بهمن 1357، پرشکوه ترین استقبال تاریخی رقم خورد و هواپیمای ایرفرانس در حوالی ساعت 9 صبح در فرودگاه مهرآباد نشست و حضرت امام، با قلبی آرام و مطمئن پس از 15 سال هجرت، پا به خاک میهن اسلامی گذاشتند. صدها خبرنگار و عکاس و فیلمبردار به ثبت این رویداد تاریخی پرداختند. جمعیت استقبال کننده در طول 33 کیلومتر از فرودگاه امام تا بهشت زهرا که مقصد بعدی امام بود. بین 4 تا 8 میلیون نفر تخمین زده میشد.
امام از فرودگاه مستقیما به بهشت زهرا رفتند و ضمن ادای احترام به شهدای انقلاب اسلامی، سخنرانی تاریخی خود را در آنجا ایراد کردند. در این سخنرانی امام نخست وزیری شاپور بختیار را غیر قانونی اعلام کرده و فرمودند: «من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین میکنم.»
بدین ترتیب از ورود امام ده روز تاریخی که بعدها دهه فجر انقلاب اسلامی نام گرفت، سپری شد تا طومار رژیم پهلوی و 2500 سال استبداد شاهنشاهی برای همیشه در هم تنیده شود.
راز جاودانگی عاشورا | |
سخنرانی حضرت آیت الله مصباح یزدی در جمع گروهی از نخبگان استان کرمانشاه 1/11/1385 در جریان کربلا ظلمهاى فوقالعادهاى به فرزندان پیغمبر اکرم (ص) روا داشته شد. در جنگ نابرابرى بین یاران سیدالشهداء(ع) که هفتاد و دو نفر بودند، با طرف دیگر که از سى هزار تا صد و بیست هزار نفر گفت شده، آن همه جنایت بر علیه اهلبیت(ع) مرتکب شدند و سرانجام پیر وجوان و حتى طفل شیرخوار آنان به شهادت رسیدند و عدهاى از بانوان حرم سیدالشهداء(ع) به اسارت برده شدند. ما تک تک این جنایات را کمابیش در جریانات دیگر هم مىبینیم. مثل جنایتهایى که در عصر حاضر، رژیم سابق عراق در حلبچه و جاهاى دیگر مرتکب شد و بسیارى از مردم بیگناه، از مرد و زن و طفل به صورتی بسیار فجیع به شهادت رسیدند؛ یا حوادثى که در فلسطین اتفاق میافتد، ظلمهایى که رژیم صهیونیستی و حامیانش بر فلسطینىها روا میدارند. حال اگر کسی بگوید به فرض که حادثه کربلا چند درجه هم از اینها شدیدتر بوده، ولى آن چنان نیست که بگوییم این جریان قابل مقایسه با هیچ داستان دیگرى نیست. دیگران هم اهداف ارزشمندى مثل دفاع از آب و خاک و شرفشان داشتند و برای آن مبارزه کردند و در این راه به شهادت رسیدند. نهایتاً هدف اصحاب کربلا از اهداف دیگران شریفتر بوده، اما چنین نیست که کسان دیگری داوطلبانه جان خود را براى اهداف بلند انسانى فدا نکرده باشند. با وجود این، چه سرّی در نهضت عاشورا نهفته که مىگوییم این جریان در تاریخ بىنظیر است و نظیر آن نه واقع شده و نه خواهد شد. این ماجرا از چه اهمیتی برخوردار است که چهارده قرن مردم، این چنین در ایام محرم سر از پا نمىشناسند؛ جان و مال خود را برای برگزاری مراسم عاشورا و محرم صرف میکنند؛ این عزاداریها، سینهزنىها و زنجیر زنىها، اطعامها و نظایر آن نشان از این است که حادثه عاشورا فوقالعادگى خاصی دارد. ما اگر بخواهیم یک پدیده انسانى ساده یا یک حرکت عظیم اجتماعى را ارزشیابى کنیم، در چه عناصرى از این پدیده باید تأملکنیم تا ارزش آن پدیده را دریابیم؟ کسانى ممکن است به حجم یا شکل کار نگاه کنند. مثلاً اگر کسى هدیهاى براى شما بیاورد آیا فقط به اندازه، شکل یا قیمت آن توجه میکنید؟ این ارزشیابى کودکانه است و کسانى که معرفت بیشتر و عقل کاملترى دارند، براى ارزشیابى پدیدهها به این معیارها اکتفا نمىکنند. برای توضیح بیشتر، مَثَل سادهای میزنم. شما اگر بخواهید یک چفیه از بازار تهیه کنید قیمت آن چقدر است؟ اگر کسى بخواهد این پارچه را به دیگرى هدیه بدهد ارزش این هدیه چقدر است؟ روشن است که قیمت مشخص و محدودی دارد. اما دیدهاید کسانی، حتی انسانهایی بزرگ، براى اینکه یک چفیه از دست رهبر معظم بگیرند سر و دست مىشکنند. با اینکه این همان پارچه ارزان قیمت است؛ اما وقتى آن را از دست رهبر مىگیرند برایشان بسیار ارزشمند است. از همین مثال میتوان دریافت که براى ارزشیابى یک پدیده نباید تنها به حجم و قیمت آن نگاه کنیم؛ بلکه باید معیارهای دیگری هم مورد توجه قرار گیرد. عمده این است که ارزشگذار با چه نگاهى به پدیده نگاه مىکند وآن را در چه قالبى و با چه مقایسى مىسنجد. اولین معیار در ارزشگذارى پدیدههاى انسانى انگیزه کسی است که آن کار را انجام مىدهد. یک حرکت ممکن است با یک نیت، ارزشی منفى داشته باشد؛ اما اگر همان کار با نیت دیگری انجام شود ارزش بسیار بالایى داشته باشد. مثلاً خم شدن در مقابل کسى چقدر ارزش دارد؟ ممکن است خم شدن برای مسخره کردن کسی باشد؛ همچنان که ممکن است کسی با این کار نهایت ارادت و عشق خود را به طرف برساند؛ در حالی که هر دو در ظاهر یک کار هستند. همین کار اگر با نیت تعظیم باشد، کاری ارزشمند است و اگر به نیت تمسخر باشد ارزش منفى دارد و حتی قابل توبیخ و تنبیه است. در میان همه ضربات شمشیری که رزمندگان صدر اسلام در جنگها زدند، پیغمبر اکرم(ص) تنها در مورد یک ضربه شمشیر فرمود که از عبادت همه جنیان و انسیان با ارزشتر است. «ضربة علىّ یوم الخندق أفضل من عبادة الثقلین». مقدار و شکل این ضربه با ضربات شمشیر دیگران تفاوتی نداشت. اما چرا این ضربه برترى پیدا کرد؟ دلیل ارزش آن، اول نیت حضرت امیر(ع)، و دلیل دیگر آن آثاری بود که بر این ضربه مترتب شد. حال ما اگر بخواهیم پدیده عاشورا را با موارد مشابه آن مقایسه کنیم باید ببینیم انگیزه امام حسین(ع)، یاران و فرزندانشان از شهادت خود و اطفالشان و اسارت بانوان اهلبیت(ع) چه بود و چه آثارى بر این حرکت مترتب شد. انگیزه سیدالشهداء(ع) را هر کس به اندازه معرفت خودش مىشناسد. آنچه ما شنیدهایم این است که حرکت سیدالشهدا(ع) برای مبارزه با ظلم، دفاع از شرف و ناموس و دفاع از اهداف و ایمانش بود و اگر همین مقدار را هم درست درک کنیم، تا حد زیادی به اهمیت این حرکت پى مىبریم؛ ولى اینها قدمهاى اولیه در این راه است. ارزش کار سیدالشهدا(ع) با هیچ کار دیگرى در عالم قابل مقایسه نیست. هر چند دفاع از آب و خاک و شرف و ناموس بسیار مقدس است و کسى که در راه دفاع از آنها کشته شود ثواب شهید را دارد؛ اما این انگیزهها کجا و انگیزه سیدالشهدا(ع) در کربلا کجا؟ او انگیزهای بسیار والاتر از اینها داشت. ما زمانی مىتوانیم ارزش واقعی کار حسین(ع) را دریابیم که اهمیت و ارزش دین را به درستی درک کنیم؛ ولى ارزشگذارى ما براى دین هم به اندازه فهم خودمان است و رفتار ما نشان مىدهد که چه میزان براى دین ارزش قائلیم. کسانى معرفتی صحیح از ارزش دین دارند که حتی کوچکترین احکام دین را رعایت میکنند. امام حسین(ع) آن چنان ارزشى براى دین قائل بود که کسی مثل فرزند برومندش، على اکبر و برادر بزرگوارش اباالفضل العباس(ع) را در راه آن فدا کرد؛ شخصیتهایی بىنظیر، با فضیلت و کمال که بعد از ائمه معصومین ـصلوات الله علیهم اجمعینـ همتایى برایشان نمیتوان یافت. کسى حاضر باشد چنین کسانی را پیش چشمش به نامردمى و ناجوانمردی به شهادت برسانند! این فداکاری براى است که سیدالشهداء(ع) ارزش واقعی دین را مىداند و چنان ارزشى برای دین خدا قائل است که حاضر است حتی کسانی مثل على اکبر و ابوالفضل(ع) و عزیزان دیگرى که در عالم بىنظیر بودند، فدا شوند تا دین بماند. امام حسین(ع) در آخرین لحظات قبل ازشهادت مناجاتى عاشقانه با خدا دارد که در آنجا انگیزه خود را از این جانبازی و فداکاری میفرماید؛ آن حضرت که ارزش معرفت خدا، و عشقبازى، فداکارى و جانبازى در راهش را درک مىکند، هر چه مصیبتها بیشتر بر او وارد مىشود و عزیزانش به شهادت مىرسند، رنگ و رویش برافروختهتر و نشاطش بیشتر مىشود. راوى گفت: من کسى را در عالم ندیدم که هنگام مصیبت به جاى اینکه بدنش به لرزه بیفتد، رنگش بپرد و دست و پایش سست شود، رنگ و رویش برافروختهتر، بانشاطتر و مصممتر شود. محبت اقتضا مىکند که انسان هر چه در اختیار دارد تقدیم محبوب کند. این یک بُعد اهمیت جریان کربلا است. عامل دیگری که براى ارزشیابى واقعه عاشورا باید مورد توجه قرار گیرد آثارى است که بر آن مترتب مىشود. ممکن است کاری کوچک، طی زمانی کوتاه توسط افرادی اندک انجام شود، اما اثرى در تاریخ بگذارد که با گذشت هر روز از آن، شکوفاتر و تازهتر شود و در هر کوى و برزن و بر هر انسانى با هر عقیده و مسلکی اثر مثبت بگذارد. امروز بعد از 1400 سال از جریان عاشورا هنوز این داغ تازه و هر روز سوزانتر، فروزانتر، تابندهتر، و درخشندهتر است و هر کس از این حادثه با خبر شده گویا عزیزترین کسان خود را از دست داده است. کدام حادثهاى را در عالم سراغ دارید که یک هزارم چنین اثرى را در عالم گذاشته باشد؟ گاندی منجى معروف هندوستان، که مبارزاتش موجب استقلال هندوستان از استعمار انگلیس شد، افتخارش این بود که دوستدار امام حسین(ع) است و در مبارزاتش از او الگو گرفته است. نمونه دیگر، انقلاب اسلامى ایران است که به برکت قیام عاشورا تحقق پیدا کرد و ایران عقبافتاده و برده دیروز غربىها به برکت این انقلاب به عزتى رسیده که امروز بزرگترین شخصیتهاى عالم در مقابل عظمت ایران سر فرود مىآورند؛ و همه این عزت و سربلندی به برکت نام سیدالشهداء(ع) است. حال، چه پدیدهای را مىتوانید با این جران مقایسه کنید؟ عمده این است که امام حسین(ع) هر چه داشت براى خدا داد و در مقابل، خدا هم هر چه خواست به او داد. ما از عاشورا باید درسی براى زندگى فردى و درس دیگری براى زندگى اجتماعیمان بگیریم. اگر دوست داریم زندگیمان ارزشمند باشد، کارى کنیم که ارتباطى با نام و یاد امام حسین(ع) پیدا کنیم و قدمی در راه او برداریم. اولیای خدا به اندازهای پیش خدا عزیزند که اگر کسى شباهتى هم به آنها پیدا کند، خداوند به خاطر این شباهت او را دوست خواهد داشت. ما اگر نمىتوانیم ارزشهاى سیدالشهداء(ع) را درک کنیم، حداقل سعى کنیم حسینى بشویم و تا جایی که به عقلمان مىرسد شباهتى با امام حسین(ع) پیدا کنیم؛ تا نامى از خدمتگزارى آن حضرت بر ما بماند. همین مقدار انتساب به امام حسین(ع) که در عزای آن حضرت لباس سیاهى بپوشیم، اشکى بریزیم و بر سر و سینه بزنیم، بهواسطه عظمت سیدالشهداء(ع) کارساز است. چرا؟ چون تا در دل محبت حسین(ع) نباشد، اشک جاری نمىشود. این محبت است که دل را با سیدالشهداء(ع) ارتباط مىدهد؛ و حاشا که خدا کسى را که ارتباط با حسین(ع) دارد با دیگران یکسان حساب کند. ولى ما نباید به این اندازه اکتفا کنیم. حسین(ع) به شهادت نرسید که فقط ما اشکى بریزیم و از عذاب نجات پیدا کنیم. آن حضرت به شهادت رسید تا الگویى باشد براى سایر بندگان خدا که مىخواهند راه خدا را بپیمایند و رضاى او را جلب کنند. هر چند درِ خانه کریم باز است و سفرهاش گسترده، اما ما هم باید ادب و شرم داشته باشیم. ما که بر سر خوان بیکران حسینى نشستهایم باید اول سعى کنیم معرفتمان و عشقمان را به حسین(ع) زیاد کنیم و بعد سعى کنیم تا جایی که مىتوانیم و استعداد و ظرفیتش را داریم شباهتمان را به امام حسین(ع) زیاد کنیم. امام حسین(ع) براى احقاق حق ضعیفان به شهادت رسید، حال ما چگونه بگوییم شیعه حسین(ع) هستیم، و فردا با چه رویی به چهره مبارک آن حضرت نگاه کنیم، در حالی که با دوز و کلک، رشوه و رانتخوارى حقوق دیگران را تضییع میکنیم؟ هر چه معرفت، محبت و عشق ما به ابىعبدالله(ع) بیشتر باشد، بیشتر مىتوانیم زندگیمان را به زندگى او نزدیک کنیم. در این صورت میتوانیم به اندازه ظرفیت خودمان از کمالاتى که آن حضرت داشت و به آنها دعوت مىکرد بهرهمند شویم. همه اینها در گرو آن است که ریشه اعتقادات را در درونمان محکم کنیم. چون همه رفتارهاى اختیارى انسان، خواهناخواه از اعتقادات او نشأت مىگیرد. اعتقادى که حسین و حسینیان را واداشت در روز عاشورا آن حماسه را بیافرینند و هر چه مصیبت بر آنها وارد مىشد برافروختهتر شوند، این باور بود که بعد از این عالم، عالم دیگرى است که در آن پیغمبر اکرم(ص) انبیاء و اولیاء حضور دارند و الىالابد در جوار رحمت الهى خواهند بود؛ اعتقاد به معاد و حیات ابدى و عشق به شهادت در راه خدا در دل عابس شاکرى ریشه داشت که روز عاشورا هنگامی که به میدان جنگ وارد میشد زرهاش را از تن در آورد. او میگفت من مىخواهم در راه محبوبم هر چه ممکن است سختى بیشتری تحمل کنم. چنین عشقی به شهادت از کجا پیدا مىشود؟ چگونه این فرهنگ حسینى نوجوان سیزده ساله ما را وادار مىکند که نارنجک به کمرش ببندد و عاشقانه زیر تانک برود؟ چرا رزمندگان ما عاشق شهادت بودند و نذر مىکردند شهادت نصیبشان شود؟ چون باور داشتند که هنگامی که به شهادت مىرسند سرشان در دامان سیدالشهداء(ع) است و این باور در دلشان ریشه داشت که امام حسین(ع) راضى نمىشود کسى در را او به شهادت برسد و موقع جان دادن سر بالین او نیاید؛ و به عشق اینکه یک دم چهره حسین(ع) را ببینند حاضر بودند هزار تیر و زخم را تحمل کنند تا یک لحظه جمال محبوبشان را ببینند، و مىدانستند بعد از این، سعادت ابدى است. ما باید سعى کنیم در تقویت اعتقاد به معاد و عالم ابدى، که منشأ عشق به شهادت مىشود، جدى باشیم تا بر اساس این اعتقاد ارزش شهادت در دل ما نُزْج بگیرد و شهادت براى ما یک ارزش بشود. مواظب باشیم این فرهنگ از بین نرود؛ عشق به شهادت همیشه به عنوان یک ارزش زنده در جامعه ما محفوظ باشد؛ خودمان با این فرهنگ زندگى کنیم و فرزندانمان با همین فرهنگ بزرگ شوند. براى اینکه بتوانیم چنین باشیم ابتدا باید عقایدمان و باورهایمان را محکم کنیم و بعد ارزشهاى برخاسته از این باورها را تقویت کنیم. سعى کنیم رفتارمان خالص باشد، نه براى خوشآمد دیگران؛ هر کار خوبی را براى این انجام دهیم که خدا و امام(ع) آن را دوست دارند؛ تا امام(ع) به ما آفرین بگوید. براى عاشق سیدالشهداء(ع) یک آفرین از امام حسین(ع) از همه لذتهاى دنیا ارزشمندتر است. گفتیم یکی از معیارهای ارزشمندی هر کار، معرفت شخص به کار و هدفش است. از همین رو ما باید سعی کنیم بفهمیم چه کارهایی مورد رضایت امام حسین(ع) است تا آنها را انجام دهیم. مگر انسان کارى را انجام مىدهد که محبوبش غمگین شود؟! |
حجاب با اصل آزادى مغایر است؟ |
مىگویند احترام به حیثیت و شرف انسانى یکى از مواد اعلامیه حقوق بشر است. هر انسانى شریف و آزاد است، مرد باشد یا زن، سفید باشد یا سیاه، تابع هر کشور یا مذهبى باشد.مجبور ساختن زن به اینکه حجاب داشته باشد بىاعتنایى به حق آزادى او و اهانتبه حیثیت انسانى اوست و به عبارت دیگر ظلم فاحش استبه زن.عزت و کرامت انسانى و حق آزادى زن و همچنین حکم متطابق عقل و شرع به اینکه هیچ کس بدون موجب نباید اسیر و زندانى گردد و ظلم به هیچ شکل و به هیچ صورت و به هیچ بهانه نباید واقع شود، ایجاب مىکند که این امر از میان برود. پاسخ: یک بار دیگر لازم است تذکر دهیم که فرق استبین زندانى کردن زن در خانه و بین موظف دانستن او به اینکه وقتى مىخواهد با مرد بیگانه مواجه شود پوشیده باشد.در اسلام محبوس ساختن و اسیر کردن زن وجود ندارد.حجاب در اسلام یک وظیفهاى استبر عهده زن نهاده شده که در معاشرت و برخورد با مرد باید کیفیتخاصى را در لباس پوشیدن مراعات کند.این وظیفه نه از ناحیه مرد بر او تحمیل شده است و نه چیزى است که با حیثیت و کرامت او منافات داشته باشد و یا تجاوز به حقوق طبیعى او که خداوند برایش خلق کرده است محسوب شود. اگر رعایت پارهاى مصالح اجتماعى، زن یا مرد را مقید سازد که در معاشرت روش خاصى را اتخاذ کنند و طورى راه بروند که آرامش دیگران را بر هم نزنند و تعادل اخلاقى را از بین نبرند چنین مطلبى را «زندانى کردن» یا «بردگى» نمىتوان نامید و آن را منافى حیثیت انسانى و اصل «آزادى» فرد نمىتوان دانست. در کشورهاى متمدن جهان در حال حاضر چنین محدودیتهایى براى مرد وجود دارد.اگر مردى برهنه یا در لباس خواب از خانه خارج شود و یا حتى با پیژامه بیرون آید، پلیس ممانعت کرده به عنوان اینکه این عمل بر خلاف حیثیت اجتماع است او را جلب مىکند.هنگامى که مصالح اخلاقى و اجتماعى، افراد اجتماع را ملزم کند که در معاشرت اسلوب خاصى را رعایت کنند مثلا با لباس کاملا بیرون بیایند، چنین چیزى نه بردگى نام دارد و نه زندان و نه ضد آزادى و حیثیت انسانى است و نه ظلم و ضد حکم عقل به شمار مىرود. بر عکس، پوشیده بودن زن - در همان حدودى که اسلام تعیین کرده استموجب کرامت و احترام بیشتر اوست، زیرا او را از تعرض افراد جلف و فاقد اخلاق مصون مىدارد. شرافت زن اقتضا مىکند که هنگامى که از خانه بیرون مىرود متین و سنگین و با وقار باشد، در طرز رفتار و لباس پوشیدنش هیچ گونه عمدى که باعث تحریک و هییجشود به کار نبرد، عملا مرد را به سوى خود دعوت نکند، زباندار لباس نپوشد، زباندار راه نرود، زباندار و معنى دار به سخن خود آهنگ ندهد، چه آنکه گاهى اوقات ژستها سخن مىگویند، راه رفتن انسان سخن مىگوید، طرز حرف زدنش یک حرف دیگرى مىزند. اول از تیپ خودم که روحانى هستم مثال مىزنم: اگر یک روحانى براى خودش قیافه و هیکلى بر خلاف آنچه عادت و معمول استبسازد، عمامه را بزرگ و ریش را دراز کند، عصا و ردایى با هیمنه و شکوه خاص به دست و دوش بگیرد، این ژست و قیافه خودش حرف مىزند، مىگوید براى من احترام قائل شوید، راه برایم باز کنید، مؤدب بایستید، دست مرا ببوسید. همچنین استحالتیک افسر با نشانههاى عالى افسرى که گردن مىافرازد، قدمها را محکم به زمین مىکوبد، باد به غبغب مىاندازد، صداى خود را موقع حرف زدن کلفت مىکند.او هم زباندار عمل مىکند، به زبان بىزبانى مىگوید: از من بترسید، رعب من را در دلهاى خود جا دهید. همین طور ممکن است زن یک طرز لباس بپوشد یا راه برود که اطوار و افعالش حرف بزند، فریاد بزند که به دنبال من بیا، سر بسر من بگذار، متلک بگو، در مقابل من زانو بزن، اظهار عشق و پرستش کن. آیا حیثیت زن ایجاب مىکند که اینچنین باشد؟ آیا اگر ساده و آرام بیاید و برود، حواس پرت کن نباشد و نگاههاى شهوت آلود مردان را به سوى خود جلب نکند، بر خلاف حیثیت زن یا بر خلاف حیثیت مرد یا بر خلاف مصالح اجتماع یا برخلاف اصل آزادى فرد است؟ آرى اگر کسى بگوید زن را باید در خانه حبس و در را به رویش قفل کرد و به هیچ وجه اجازه بیرون رفتن از خانه به او نداد، البته این با آزادى طبیعى و حیثیت انسانى و حقوق خدادادى زن منافات دارد.چنین چیزى در حجابهاى غیر اسلام بوده است ولى در اسلام نبوده و نیست. شما اگر از فقها بپرسید آیا صرف بیرون رفتن زن از خانه حرام است، جواب مىدهند نه.اگر بپرسید آیا خرید کردن زن ولو اینکه فروشنده مرد باشد حرام است، یعنى نفس عمل بیع و شراء زن اگر طرف مرد باشد حرام است، پاسخ مىدهند حرام نیست.آیا شرکت کردن زن در مجالس و اجتماعات ممنوع است؟ باز هم جواب منفى است چنانکه در مساجد و مجالس مذهبى و پاى منبرها شرکت مىکنند و کسى نگفته است که صرف شرکت کردن زن در جاهایى که مرد هم وجود دارد حرام است.آیا تحصیل زن، فن و هنر آموختن زن و بالاخره تکمیل استعدادهایى که خداوند در وجود او نهاده استحرام است؟ باز جواب منفى است. فقط دو مساله وجود دارد; یکى اینکه باید پوشیده باشد و بیرون رفتن به صورت خودنمایى و تحریک آمیز نباشد. و دیگر اینکه مصلحتخانوادگى ایجاب مىکند که خارج شدن زن از خانه توام با جلب رضایتشوهر و مصلحت اندیشى او باشد.البته مرد هم باید در حدود مصالح خانوادگى نظر بدهد نه بیشتر.گاهى ممکن است رفتن زن به خانه اقوام و فامیل خودش هم مصلحت نباشد.فرض کنیم زن مىخواهد به خانه خواهر خود برود و فى المثل خواهرش فرد مفسد و فتنهانگیزى است که زن را علیه مصالح خانوادگى تحریک مىکند.تجربه هم نشان مىدهد که این گونه قضایا کم نظیر نیست.گاهى هست که رفتن زن حتى به خانه مادرش نیز بر خلاف مصلحتخانوادگى است، همینکه نفس مادر به او برسد تا یک هفته در خانه ناراحتى مىکند، بهانه مىگیرد، زندگى را تلخ و غیر قابل تحمل مىسازد.در چنین مواردى شوهر حق دارد که از این معاشرتهاى زیانبخش - که زیانش نه تنها متوجه مرد است، متوجه خود زن و فرزندان ایشان نیز مىباشد - جلوگیرى کند.ولى در مسائلى که مربوط به مصالح خانواده نیست دخالت مرد مورد ندارد. کتاب: مجموعه آثار جلد 19 صفحه 446 |
|
نتایج نهایی انتخابات خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان یزد اعلام شد.
بر اساس آراء صحیح شمارش شده ابوالقاسم وافی با 190 هزار و 27 رأی نماینده مردم استان در چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری شد و سیدجلیل صدرطباطبایی هم 185 هزار و 372 رای را در این رقابت انتخاباتی به دست آورد. و با اختلاف چهارهزار و 655 رای از راه یافتن به مجلس خبرگان رهبری باز ماند. در انتخابات چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان یزد نزدیک به 68 درصد از افراد واجد شرایط شرکت کردند که بیشترین مشارکت در شهرستان خاتم با 5/94 درصد و کمترین شهرستان یزد با 4/56 درصد مشارکت مردم بود.
نتایج انتخابات شوراهای اسلامی مناطق مختلف استان یزد هم اعلام شد:
در شهرستان یزد آقایان محمد فقیه خراسانی/محمدرضا کوچک زاده/سیدعلی محمدمیرحسینی/محمدمهدی حرزاده/ناصر پارسائیان/وحیدرضا خباززاده یزدی/حمیدرضا مطهریان و خانم ها حمیده وزیری و زهرا حیدری فیروزآبادی به عنوان اعضای اصلی شوراهای اسلامی شهر یزد و محمدمهدی رشیدی عزآبادی و محمدحسین کریمی/محمدحسین رضایی صدرآبادی/سیدعلی سادات اخوی/هرمز نجفیان نیز به عنوان عضو علی البدل انتخاب شدند و در سایر مناطق استان هم به شرح زیر است:
روابط عمومی استانداری یزد
به گزارش روابط عمومی استانداری یزد با پایان یافتن با شکوه سومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، از سوی ابوالقاسم عاصی استاندار یزد پیام تبریکی برای منتخبین شورای اسلامی شهر یزد بدین شرح منتشر شد:
بسم الله الرحمن الرحیم
عزیزان بزرگوار جناب آقایان
محمد فقیه خراسانی،محمدرضا کوچک زاده، سیدعلی محمدمیرحسینی،
محمدمهدی حرزاده، ناصر پارسائیان، حیدرضا خباززاده یزدی، حمیدرضا مطهریان
و سرکار خانم ها
حمیده وزیری، زهرا حیدری فیروزآبادی
اعضای محترم و منتخب شورای اسلامی شهر یزد
سلام علیکم
حسن انتخاب شما به وسیله مردم آگاه و فهیم و با وفای دارالعباده که در انتخاباتی بزرگ و باشکوه و با حضور حماسی آنان انجام گرفت موجب مسرت و افتخار شد. این انتخاب را به شما تبریک عرض می کنم و امیدوارم با بلندی نظر و همت و تعهد خویش در خدمت به اسلام و مردم شریف یزد و آبادی و شکوفائی و حل مسائل کلان این دیار، موفق و مؤید باشید.
اینجانب و مجموعه اجرایی استانداری قطعاً در این راستا با شما همدل و همراه خواهیم بود.
ابـوالقاسم عـاصی
بذرپاش: مى خواهند در این انتخابات به دولت نهم سیلى بزنند! | |
مهرداد بذرپاش در گفت وگو با «ایران» ضمن اشاره به لزوم سلامت اقتصادى مدیران شهر و اعضاى شورا افزود: برخى از تأیید و ردصلاحیت ها را تأیید نمى کنیم، مثلاً چرا کسى که در پرونده قاچاق گوشت هاى آلوده دخالت داشته، تأیید صلاحیت شده است؟ مشاور سابق رئیس جمهور بیان داشت: تبلیغات پرزرق و برق انتخاباتى، قبلاً ناکارآمدى خود را نشان داده چرا که این تبلیغات نشانه چرخه قدرت و ثروت است. در انتخابات گذشته دیدیم کسانى که رد پایشان در پرونده قاچاق هاى کلان و مفاسد اقتصادى دیده مى شود ، چگونه براى تأثیردر این عرصه به تبلیغات پرزرق و برق روى آوردند که این عده در انتخابات روز جمعه نیز منافعى دارند. بذرپاش اظهار داشت: برخى که متأسفانه از طرف معدودى از چهره هاى اصولگرا هم حمایت مى شوند، گفته اند مى خواهند در این انتخابات به دولت نهم سیلى بزنند که این خلاف فرمایشات مقام معظم رهبرى است.وى با تأکید بر ضرورت رعایت بى طرفى تمام ارگان هاى دولتى، حکومتى و عمومى، گفت: دخالت برخى نهادهاى اجتماعى شهر تهران و برخى سازمان هاى فرهنگى در این انتخابات بسیار مشهود و غیرقابل قبول است. کاندیداى ائتلاف رایحه خوش خدمت افزود: با منابع نامحدود براى این انتخابات روزنامه راه انداخته اند و روزنامه هاى جدید التأسیس خود را رایگان در تیراژهاى وسیع در بین مردم توزیع مى کنند. اما متأسفانه برخى نهادها و سازمان هاى فرهنگى دخیل در این انتخابات نسبت به عملکرد خود به هیچ جا پاسخگو نیستند و لازم است تا هیأت نظارت به این مجموعه ها تذکر دهد. بذرپاش در مورد شهردار آینده تهران گفت: انتخاب شهردار، حق شوراست و اگر شهردار شورا را انتخاب کند دیگر نظارت شورا بر شهردارى بى معنى خواهد بود. وى با اشاره به این که بداخلاقى رسانه اى متأسفانه در این انتخابات هم رایج شده، بیان داشت: کسانى که صاحب رسانه هاى لجن پراکن هستند در برخى لیست هاى منتسب به اصولگرایان نیز حضور دارند که این افراد از کارگزاران اصلى تهمت و افترا به دولت هستند و کسانى که در پوسترهاى تبلیغاتى خود عکس خود را کنار تصویر رئیس جمهور گذاشته اند باید این نفاق را به گونه اى توجیه کنند. بذرپاش حل مشکلات شهر تهران را در گرو تعامل با دولت مى داند و مى گوید: این که مى گوییم شورا نباید سیاسى باشد یکى به همین معناست که منافع مردم براى شورا تعیین کننده باشد نه حزب و گروه؛ و شورا نگاه نکند به این که چه کسى در دولت حضور دارد.وى افزود: اگر شورا و شهردارى علیه دولت مدام موضع گیرى کنند چگونه مى توانند به تعامل سازنده با دولت برسند و چگونه مى توانند ادعا کنند که بر مشکلات این شهر بزرگ فائق مى آیند. کاندیداى ائتلاف رایحه خوش خدمت با اشاره به برخى مشکلات شهر تهران از معضل «ناشهروندى» نام مى برد و بیان مى دارد: شهروند براى خود تعاریفى دارد. او کسى است که علاوه بر این که به حقوقش آشناست به تعهداتش در قبال شهر نیز واقف است اما «ناشهروندى» هنگامى پیش مى آید که شهروند به تعهداتش عمل نکند که این ناشى از فشار روانى مشکلات گسترده شهر بر دوش شهروند است. وى «محله محورى» را از ملزومات اداره کلانشهرها مى داند و مى گوید: ما در بخش اجرایى به این نتیجه رسیده ایم که نظام اداره شهر باید از حالت تصمیم در مرکز و اجرا در مناطق خارج شود و به محله ها نقش هاى کلیدى ترى داده شود که این باعث مى شود بسیارى از مسیرها و رویه هاى غیرضرورى برچیده شده و اصلاحات شهرى آهنگ تندترى به خود بگیرد. مشاور سابق رئیس جمهور با اشاره به مبحث «مدیریت واحد شهرى» به عنوان معضل مهم شهر تهران، اظهار کرد: حل این مشکل در گرو همکارى و هماهنگى شهردارى و ارگان هاى دولتى است و باید هر چه زودتر شهردارى در این راه گام هاى بلندى بردارد. وى یکدل بودن اعضاى شورا و تخصص را از شروط موفقیت آن دانست و خاطرنشان کرد: فهرست ائتلاف رایحه خوش خدمت در بین فهرست هاى موجود از جهت تخصص هاى مربوط به مسائل شهرى قوى تر است. |
«ایمان» و «امید» نرمافزار امام(ره) برای ایجاد 3 تحول بزرگ
«ایمان» و «امید» نرمافزار امام(ره) برای ایجاد 3 تحول بزرگ
رهبر انقلاب اسلامی در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) :
قانونیشدن آموزش «شیطانپرستی» در مدارس آمریکا
رئیسی در فرودگاه مهرآباد:
درگیریهای مقاومت و رژیم صهیونیستی؛
دیپلماسی متوازن دولت سیزدهم اصلاحطلبان را عصبانی کرد
آیا تلآویو در سایه بحران اوکراین جنگ چهارم علیه غزه را کلید میزن
سکوت کشورهای مدعی حقوق
پیام رهبرانقلاب به نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در ارو
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 109
کل بازدید :1800009
بهمن 85
نیمه اول اسفند 85
نیمه دوم اسفند 85
فروردین 86 یک
فروردین 86 دو
فروردین سه
فروردین 4
اردیبهشت 1
اردیبهشت 2
اردیبهشت 3
اردیبهشت 4
خرداد 86
تیر 86
مرداد 86
شهریور 86
مهر 86
آبان 86
آذر 86
دی 86
بهمن 86
اسفند 86
فروردین 87
اردیبهشت 87
خرداد 87
تیر 87
مرداد 87
شهریور 87
مهر 87
آبان 87
آذر 87
دی 87
بهمن 87
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
مرداد 1388
شهریور 1388
مهر 1388
آبان 1388
آذر 1388
دی 1388
بهمن 1388
اسفند 1388
فروردین 1389
اردیبهشت 1389
خرداد 1389
تیر 1389
تیر 89
مرداد 89
شهریور 89
مهر 89
آبان 89
آذر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
فروردین 90
اردیبهشت 90
خرداد 90
تیر 90
مرداد 90
شهریور 90
مهر 90
آبان 90
آذر 90
دی 90
بهمن 90
اسفند 90
فروردین 91
اردیبهشت 91
خرداد 91
تیر 91
مرداد 91
شهریور 91
مهر 91
آبان 91
آذر 91
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
زمستان 91
بهار 92
تابستان 92
پاییز 92
زمستان 92
بهار 93
تابستان 93
پاییز 93
زمستان 93
بهار 94
تابستان 94
پاییز 94
زمستان 94
بهار 95
تابستان 95
پاییز 95
زمستان 95
بهار 96
تابستان 96
پاییز 96
زمستان 96
بهار 97
تابستان 97
زمستان 97
پاییز 98
بهار 99
پاییز 99
زمستان 99
بهار 0
تابستان 0
زمستان 0
نهج البلاغه
صحیفه سجادیه
مفاتیح الجنان
سایت دفتر مقام معظم رهبری
دفتر نشر
مرکز اسناد
مجلس
قوه قضائیه
پرتو سخن
هم اندیشی
یزد فردا
ایستگاه
خبرگزاریها
فارس یزد
آوینی
لینکستان آوینی
اوقات شرعی
کتب شهید مطهری
عرفان
الشیعه
معارف قرآنی
تبیان
ریاست جمهوری
رجا نیوز
بانی تک
سایت علامه مصباح یزدی
شبکه آموزش
فطرس
رشد
عطف
پایگاه ملی علوم زمین کشور
پایگاه اصلاع رسانی قوه مجریه
بصیرت
باقر نیوز
حوزه
روزنامه ها
پارسی جو
کتابنمای جهانی
تبیان
خبرگزاری جمهوری اسلامی
قبس
پرسمان
رویت مشخصات دامنه ها
ثبت نام عتبات عالیات
شورای نگهبان
سایت دفتر مقام معظم رهبری
یزد امروز