سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و در یکى از عیدها فرمود : ] این عید کسى است که خدا روزه‏اش را پذیرفته و نماز وى را سپاس گفته و هر روز که خدا را در آن نافرمانى نکنند روز عید است . [نهج البلاغه]
اصولگرا

صحبت از آمدن یار به این استان است         خاک این شهر زبوی قدمش بستان است



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: چهارشنبه 86/9/28::: ساعت 10:30 عصر

        مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به مناسبت 27 آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه از معاونت آموزشی و فرهنگی جهاد دانشگاهی یزد بازدید کرد. به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ، حجت الاسلام و المسلمین احمد عجمین در این بازدید ضمن گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه افزود: در حال حاضر در جامعه اسلامی احکام تشریعی و تکوینی توسط حوزه و ...  ادامه


  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: چهارشنبه 86/9/28::: ساعت 12:0 صبح

    حضرت آیت الله خامنه‌ای در پیامی‌به حجاج‌بیت‌الله الحرام‌تاکید فرمودند:امروز دشمن غدار امت اسلامی، گردانندگان ‌مراکز استکباری و قدرتهای فزونی طلب و متجاوزی می‌باشند که بیداری اسلامی را تهدیدی بزرگ برای منافع نامشروع و سلطه‌ی ظالمانه‌ی خود بر دنیای اسلام می‌دانند. متن کامل این پیام به شرح زیر است:

     بسم الله الرحمن الرحیم

     الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سیدنا محمد المصطفی و علی آله الاطیبین و صحبه المنتجبین

     سلام بر زائران خانه‌ی خدا، میهمانان سرای دولت، و لبیک‌گویان دعوت او. و درود ویژه بر دلهائی که از یاد خدا طراوت یافته و بر فیض و رحمت بی‌دریغ او در گشوده‌اند.

     در این روزها و شب‌ها و ساعت‌های اکسیرگون، چه بسیارند آن‌ها که قدرشناسانه، خود را به جذبه‌ی معنویت سپردند و با انابه و توبه، دل و جان را نورانیت بخشیدند، زنگار گناه و شرک را از خود ستردند. سلام خدا بر این دل‌ها و بر این صاحبدلان و پاکان.

     همه‌ی برادران و خواهران شایسته است به چنین دستاوردی بیندیشند و این فرصت بزرگ را مغتنم شمارند. نگذارند در اینجا نیز دل‌مشغولی‌های زندگی مادی، که گرفتاری همیشگی ماست، دل‌ها را به خود سرگرم کند. با یاد خدا، با انابه و تضرع، با عزم راسخ بر راستی و درست‌کرداری و درست‌اندیشی، و با کمک خواستن از خداوند، دل مشتاق خود را در فضای توحید و معنویت ناب، به پرواز درآورند و برای پایداری در راه خدا و صراط مستقیم، توشه بگیرند.

     اینجا کانون توحید حقیقی و خالص است. در اینجا است که ابراهیم خلیل علیه‌السلام، با آوردن پاره‌ی تن خود به قربانگاه، مظهری از توحید را که غلبه بر نفس خود و تسلیم محض در برابر امر الهی است، برای همه موحدان در سراسر تاریخ جهان به یادگار گذاشت. و در اینجاست که حضرت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله در برابر مستکبران زمان و خداوند زر و زور، پرچم توحید را برافراشت و بیزاری از طاغوت را در کنار ایمان به خدا، شرط نجات و رستگاری شمرد: فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن بالله فقد استمسک بالعروة الوثقی.

     حج، بازخوانی و فراگیری این درس‌های بزرگ است. برائت از مشرکان و بیزاری از بت‌ها و بتگران، روح حاکم بر حج مؤمنان است. جای‌جای حج، نمایشگر دل‌سپردن به خدا و سعی و تلاش در راه او، و برائت از شیطان و رمی و طرد او و جبهه‌گیری در برابر اوست. و جای‌جای حج، مظهر اتحاد و انسجام اهل قبله و رنگ‌باختنِ تفاوت‌های طبیعی و اعتباری و برجسته‌شدن وحدت و برادری حقیقی و ایمانی آن‌ها است.

     این‌ها درس‌هائی است که ما مسلمانان از هر نقطه‌ی جهان باید فرا گیریم و براساس آن برای زندگی و آینده‌ی خود برنامه‌ریزی کنیم.

     قرآن، جبهه‌گیری مقتدرانه در برابر دشمنان، عطوفت و مهربانی در میانه‌ی مومنان و عبودیت و خشوع در برابر خداوند را سه نشانه‌ی جامعه‌ی اسلامی دانسته است:

     محمد رسول‌الله والذین معه اشداء علی الکفار، رحماء بینهم، تراهم رکعاً سجداً یتغون فضلاً من الله و رضواناً.. این سه رکن اصلی برای برافراشتن پیکره‌ی عزتمند و باشکوه امت اسلامی است.

     همه‌ی آحاد مسلمانان با توجه به این حقیقت، می‌توانند آسیب‌های کنونی دنیای اسلام را به درستی بشناسند.

     امروز دشمن غدار امت اسلامی، گردانندگان مراکز استکباری و قدرت‌های فزونی‌طلب و متجاوزی می‌باشند که بیداری اسلامی را تهدیدی بزرگ برای منافع نامشروع و سلطه‌ی ظالمانه‌ی خود بر دنیای اسلام می‌دانند.

     همه‌ی ملت‌های مسلمان و پیشاپیش آنان، سیاستمداران و علمای دین و روشنفکران و رهبران ملی کشورها، باید در برابر این دشمن متجاوز، صف متحد اسلامی را با استحکام هر چه بیشتر تشکیل دهند. باید همه‌ی عناصرقدرت را درخود گرد آورند و امت اسلامی را به درستی مقتدر سازند. دانش و معرفت، تدبیر و هوشیاری، احساس مسئولیت و تعهد، توکل و امید به وعده‌ی الهی، چشم‌پوشیدن از خواست‌های حقیر و کم‌بها در برابر کسب رضای خدا و عمل به وظیفه. این‌ها عناصر اصلی اقتدار امت اسلامی است که او را به عزت و استقلال و پیشرفت مادی و معنوی می‌رساند و دشمن را زیاده‌خواهی و دست‌اندازی به کشورهای اسلامی ناکام می‌سازد.

     عطوفت در میانه‌ی مؤمنان، رکن دوم و نشانه‌ئی دیگر برای وضعیت مطلوب امت اسلامی است. تفرقه و ستیزه‌جویی میان بخش‌های امت مسلمان، بیماری خطرناکی است که باید با همه‌ی توان به درمان آن پرداخت. دشمنان ما از دیرباز در این عرصه نیز به تلاش گسترده و بی‌وقفه دست زده‌اند و امروزه که بیداری اسلامی، آنان را وحشت‌زده کرده است، تلاش خود را شدت بخشیده‌اند. همه‌ی سخن دلسوزان آن است که تفاوت‌ها نباید به تضاد تبدیل شود و چندگونگی نباید به ستیزه‌گری بینجامد.

     امسال را ملت ایران سال انسجام اسلامی نامید. این نامگذاری بر اثر آگاهی از توطئه‌های شدت یافته‌ی دشمنان برای اختلاف‌افکنی میان برادران بود. در فلسطین، در لبنان، در عراق، در پاکستان و افغانستان، این توطئه‌ها کارگر شد و بخشی از مردم یک کشور مسلمان، در برابر بخشی دیگر به جنگ و ستیز برخاستند و خون یکدیگر را ریختند. در همه‌ی این حوادث تلخ و مصیبت‌بار، نشانه‌های توطئه آشکار بود و چشم‌های تیزبین، دست دشمن را مشاهده کردند.

     فرمان: «رحماء بینهم» در قرآن به معنی ریشه‌کنی این ستیزه‌گری‌ها است. شما در این روزهای پرشکوه و در مناسک گوناگون، می‌بینید که گرد یک خانه می‌گردند. به سوی یک کعبه نماز می‌گزارند؛ نماد شیطان رجیم را با هم سنگباران می‌کنند؛ در نماد قربانی کردن تمنیات و هوس‌های نفسانی به یک گونه رفتار می‌کنند؛ در میعاد عرفات و مشعر در کنار یکدیگر به تضرع می‌پردازند. مذاهب اسلامی در اصلی ترین و بیشترین فرائض و احکام و عقاید، به همین اندازه به یکدیگر نزدیک‌اند. با این حال، چرا باید تعصب‌ها و پیشداوری‌ها میان آنان آتش افروزی کند و دست خیانتکار دشمن، به این آتش خانمان‌سوز دامن بزنند.

     امروز کسانی با کوته‌بینی و بی‌خردی، به بهانه‌های واهی، جماعت بزرگی از مسلمانان را مشرک می‌شمارند و حتی خون آنان را مباح میدانند. این‌ها چه بدانند و چه ندانند، در خدمت شرک و کفر و استکبارند. چه بسا کسانی‌ که احترام به بارگاه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و اولیاء و ائمه دین علیهم‌السلام را که تکریم دین و دینداری است، شرک و کفر نامیدند، اما خود در خدمت درگاه کافران و ستمگران درآمدند و هدف‌های پلید آنان کمک کردند.

     عالمان راستین و روشنفکران متعهد و زمامداران صادق باید با اینگونه پدیده‌های خطرناک مبارزه کنند.

     وحدت و انسجام اسلامی امروز یک فریضه‌ی حتمی است که با همکاری خردمندان و دلسوزان متعهد میتواند راه‌های عملی آن آن پیموده شود.

     این دو رکن عزت، یعنی از سوئی مرز بندی و جبهه‌گیری مقتدرانه در برابر استکبار، و از سوئی تراحم و همگرایی و برادری میان مسلمانان، آنگاه که با رکن سوم یعنی خشوع و تعبد در برابر پروردگار همراه شود، امت اسلامی در راهی که مسلمین صدر اسلام را به اوج عظمت و عزت رسانید، پی در پی به پیش خواهد رفت و ملت‌های مسلمان از عقب‌ماندگی حقارت‌باری که در قرن‌های اخیر بر آنان تحمیل شده نجات خواهند یافت.

     طلیعه‌ی این حرکت بزرگ آغاز شده و امواج بیداری در همه جای دنیای اسلام کمابیش به حرکت درآمده است. رسانه‌ها و تبلیغات دشمن و عواملش می‌کوشند هر جنبش آزادی‌خواهانه و عدالت‌طلب را در هر نقطه‌ی جهان اسلام به ایران یا به شیعی‌گری نسبت دهند، و ایران اسلامی که نخستین پرچمدار پیروز بیداری اسلامی است، مسئول ضرباتی بدانند که از سوی غیرتمندان کشورهای مسلمان در عرصه‌ی سیاست یا فرهنگ بر آنان وارد می‌شود. آنان حماسه‌ی بی‌نظیر حزب‌الله در جنگ 33 روزه، ایستادگی مدبرانه‌ی ملت عراق که به تشکیل مجلس و دولتی نادلبخواه اشغالگران منتهی شد، صبر و استقامت اعجاب‌انگیز دولت قانونی فلسطین و ملت فداکار آن و بسیاری از آیات تجدید حیات اسلام در کشورهای مسلمان را با تهمت‌هائی همچون ایرانی‌گری یا شیعی‌گری متهم می‌سازند تا حمایت یکپارچه‌ی دنیای اسلام را دچار محذور کنند. ولی این ترفند نخواهد توانست با سنت الهی که پیروزی مجاهدان فی‌سبیل‌الله و نصرت‌دهندگان دین خدا است، پنجه در افکند.

     آینده از آن امت اسلامی است، و یکایک ما می‌توانیم به سهم خود و بقدر توان و ظرفیت و مسئولیت خود، آن آینده را نزدیکتر سازیم.

     مراسم حج، برای شما حج گزاران نیکبخت، فرصت بزرگی است تا خود را بیش از گذشته آماده‌ی ادای این دین کنید.

     امید است توفیق الهی و دعای حضرت مهدی موعود عجل الله له الفرج، شما را در این هدف بزرگ یاری دهد.    

     والسلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته
    السیدعلی الحسینی الخامنه‌ئی
    4 ذی‌الحجة 1428هجری
    24 آذر 1386                                      منبع



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: سه شنبه 86/9/27::: ساعت 6:2 عصر

    صحبت از آمدن یار به این استان است         خاک این شهر زبوی قدمش بستان است



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: یکشنبه 86/9/25::: ساعت 9:49 عصر

    دهمین همایش "با افلاکیان خاک نشین" در تجلیل از عارف بالله شیخ جعفر مجتهدی، روز گذشته در تالار بزرگ وزارت کشور، برگزار شد.

     به گزارش رجانیوز، این همایش که به همت موسسه فرهنگی مطالعاتی شمس الشموس دانشجویان دانشگاه های تهران، تدارک دیده شده بود از ساعت  13 تا 30/17 بطول انجامید.

     در این همایش بعد از قرائت قرآن و ارائه مقاله ای در سیرعرفانی زندگی مرحوم مجتهدی، حجت الاسلام رضوی کشمیری -برادرزاده آیت الله کشمیری(رض)- از همراهان مرحوم مجتهدی، به ذکر مطالبی درباره سیر عرفانی وی پرداخت و گفت: انسان دارای 3 بعد عقلانی، روحانی و نفسانی است. غذای بعد عقلانی علم و معرفت است، غذای عالم نفسانی اطاعت است، ولی غذای بعد روحانی انسان، محبت است و عرفان در خانه محبت حاصل می شود و روح انسان را به تعالی می رساند.

     کشمیری در بخش دیگری از سخنان خود با استناد به حدیثی از بحارالانوار علامه مجلسی افزود: اولوالالباب و صاحبان عقل کسانی هستند که ابتدا با تفکر و عقلانیت سیر و سلوک را آغاز کرده و در ادامه به لطف الهی، محبت را دریافت و باطن وجودیشان نورانی می شود. کلام آنها به واسطه نور معرفت و محبت الهی به حکمت تبدیل می شود که در این مرحله انسان محب خدا، صاحب قناعت، کیاست و بینایی باطن شده و به مرحله ای می رسد که با آگاهی به 7 مرتبه وجود (ملک، ملکوت، جبروت، ظاهر، باطن و...)، آنها را می شناسد.

     وی همچنین گفت: در این مرحله برای سالک الی الله تاریکی وجود ندارد و در حکمت و بیان همه چیز را می داند. شهوت و محبتش هر دو در "خالق" گره می خورد و هیچ جذبه ای از جلوات دنیا او را جذب نکرده و او تنها مجذوب ذات اقدس الهی می شود. در این مرحله، خداوند در دل او جایگزین می شود و علم و حکمت به او ارزانی می شود. بنابراین، علم این گروه از سالکین از طریق محبت حاصل می شود، نه از راه تحصیل آن که آقای مجتهدی (ره) از آن جمله بودند.

     کشمیری در ادامه با بیان برخی ابعاد زندگی عارف خبیر و دل آگاه شیخ جعفر مجتهدی، از ویژگی های مهم ایشان به ادب باطنی و ظاهری و محبت بی اندازه به ساحت مقدس حضرات معصومین علهیم السلام اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: ارادت و عشق فوق العاده آقای مجتهدی به حضرت سیدالشهداء علیه السلام و گریه همیشگی بر این وجود مقدس جزء شاخصه های زندگی عرفانی ایشان بود. 3 سفارش مهم ایشان نیز معرفت اهل بیت، محبت این خانواده و گریه بر وجود مقدس امام حسین(ع) بود.

     در ادامه این همایش، دکتر اسدی گرمارودی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف که مدتی محضر مرحوم مجتهدی را درک کرده بوده است، با موضوع عرفان وظرفیت وجودی انسان در رسیدن به مدارج عالی انسانی به بیان سخنانی پرداخت.

     وی با اشاره به آیه 72 سوره احزاب که می فرماید "ما امانت (تعهد، تکلیف و ولایت الهیه) را بر آسمانها و زمین و کوه‏ها عرضه داشتیم، آنها از حمل آن سر برتافتند، و از آن هراسیدند اما انسان آن را بر دوش کشید (و در عین حال) او بسیار ظالم و جاهل است"، در تشریح آیه شریفه، گفت: خداوند تنها انسان را در بین تمام موجودات و مخلوقات خویش شایسته تحمل بار امانت الهی دانست، آنچنانکه که در آیه 21 سوره حشر نیز فرموده است اگر قرآن (امانت بزرگ الهی) را بر کوه نازل می کردیم از خشیت الهی متلاشی می شد، بنابراین ظرفیت وجودی انسان قابلیت دریافت معرفت و محبت الهی را دارد، آنچنانکه خداوند در حدیث قدسی فرمود من نه در زمین و نه در آسمانها و نه در هیچ کدام از مخلوقاتم جای نمی گیرم، اما در "قلب مومن" جای می گیرم.

     گرمارودی همچنین اظهار داشت: در عین حال خداوند انسان را "ظلوما جهولا" می خواند و این به جهت آنست که انسان با وجود داشتن چنین ظرفیت وجودی برای دریافت معارف و محبت الهی، باز دنیا را ترجیح داده و جاهلانه بر خود ظالم کرده و در مراتب پست دنیوی و انسانی درجا می زند.

     وی در ادامه با بیان حدیث قدسی که در آن خداوند می فرماید "وقتی بنده ای مرا دوست داشت، من هم او را دوست خواهم داشت، سپس او را پیش خلق محبوبش خواهم کرد، چشم دلش را باز نموده و قلب او را ظرفیتی می دهم تا هیچ چیز از عالم دنیا و آخرت از او مخفی نماند"، شیخ جعفر مجتهدی (ره) را مصداق این نوع از بندگان مومن و خاص خداوند دانست که نه تنها در معارف و محبت غوطه ورند بلکه در حکمت، فلسفه، علوم مختلف و اسرار عالم دارای دلی آگاه و ضمیری روشن هستند و دید باطنی ایشان نسبت به مسائل باز است.

     این استاد دانشگاه پس از بیان خاطراتی از همراهی با مرحوم مجتهدی با ذکر جمله ای از آن عارف دلسوخته مبنی بر اینکه "تا به کسانی که به خداوند وصل هستند وصل نشوید، راهتان نمی دهند" به سخنان خود پایان داد.

     آخرین سخنران این همایش، آیت الله  فاطمی نیا بود.

     وی خاطرنشان ساخت: مؤمن برای سلوک 3 چیز باید داشته باشد: توفیق از طرف خداوند، واعظ درونی و پذیرش خیرخواهی ازخیرخواهان.

     این استاد اخلاق گفت: همانطورکه مسائل تشریعیه تبدیل و تحول نمی یابند، مسائل تکوینی نیز هرگز تبدیل و تغییر پیدا نمی کنند. بنابراین، همانطور که راه برای اولیای خدا مانند آقای مجتهدی باز بود، امروز نیز راه برای جوانان برای قرار گرفتن در مسیر سلوک الی الله و توحید و کسب معارف و محبت الهی باز است و محاسبة النفس یکی از راه های تهذیب نفس در مسیر سلوک است.

     وی مرحوم مجتهدی را دارای روحی بزرگ و خبیر به مسائل دانست که خوارق عادات و کرامات بسیاری از ایشان سرمی زد و هرگاه این کرامات و رفتارها، باعث شگفتی اطرافیان می شد، متواضعانه همه چیز را از محبت اهل بیت و متعلق به آن ذوات مقدسه می دانست و هیچ قدرت و نیرویی برای خود قائل نبود.

     فاطمی نیا در ادامه با اشاره به عرفانهای دروغین و افرادی که مدعی "راه رفته بودن"! بودن هستند و عده ای را دور خود جمع می کنند، سیر عرفانی آقای مجتهدی را فارغ از این مسائل دانست و با تأکید بر اینکه ایشان علاقه ای به جمع کردن مرید و تشکیل جلسات محفلی آنچنانی نداشتند، سیر عرفانی آن غارف بالله را سیری عاشقانه به توحیدی که آلوده به نفسانیات نبود، دانست.

     در این همایش محمد اصفهانی و حاج سید حسن خجسته از مداحان اهل بیت نیز در رثا و سوگ شهادت امام جواد(ع) به شعرخوانی و نوحه سرایی پرداختند.

     مجری برنامه نیز ضمن تقدیر از وزارت کشور که سالن بزرگ را با یک هفتم هزینه معمول به خاطر شخصیت آقای مجتهدی در اختیار شرکت کنندگان قرار داده بود، از شهرداری تهران به دلیل عدم موافقت با نصب بنر تصویر شیخ جعفر مجتهدی در سطح شهر تهران انتقاد کرد و گفت: مسئولان سازمان زیباسازی در شهری که آن را "شهر اخلاق" می دانند، در حالی با نصب تعداد معدودی بنر تصویری این عارف بالله مخالفت کردند که پوستر و بنرهای هنرپیشه های داخلی و خارجی و تبلیغ کالاهای غربی، در و دیوار شهر را پر کرده است.

     استقبال از این برنامه آنچنان بود که برگزار کنندگان آن را غافلگیر کرده بود. سالن محل همایش و بالکن آن، پیش از آغاز مراسم کاملاً پر شده بود و جمعیت زیادی نیز از طریق ویدئو پرژوکتور همایش را دنبال می کردند.



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: چهارشنبه 86/9/21::: ساعت 9:25 عصر

        مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد فعالیتهای فرهنگی و هنری صورت گرفته نیمه اول آذر ماه را تشریح کرد. به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ، حجت الاسلام و المسلمین احمد عجمین با اشاره به شب شعر رضوی در شهرستانهای میبد و طبس گفت : به همت انجمن های شعر و ادب شهرستانهای میبد و طبس به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا ( ع ) مراسم شب شعر در این شهرستان ها برپا شد ...   ادامه مطلب


  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: شنبه 86/9/17::: ساعت 5:48 عصر

    مصوبات 115گانه دولت برای توسعه ایلام

     حزب مخالف دولت مشارکت به تازگی اعلام کرده است که در جریان تحقیقات انجام شده در آن حزب مصوبات استانی غیرقابل اجراست. رجب مزروعی عضو شورای مرکزی این حزب نیز در گفتگو با رجانیوز، در توضیح استدلال این حزب برای غیرقابل اجرا بودن نصوبات گفته بود، چون دولت 6200 مصوبه داشته، پس مصوبات غیرقابل اجراست! وی همچنین در ادعایی عجیب افزود: هیچ کس از متن مصوبات خبر ندارد و فقط تعداد آنها اعلام می شود.   ادامه



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: جمعه 86/9/16::: ساعت 10:33 عصر

      پذیرش همراه با مدیریت تحول

     

     جمعی از اساتید، فضلا، پژوهشگران و مبلغان حوزه های علمیه قم، مشهد و اصفهان پنج شنبه شب، به مدت 4 ساعت با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

     در ابتدای این دیدار 17 نفر از فضلا و اساتید حوزه های علمیه دیدگاههای خود را درخصوص مسائل مختلف علمی، آموزشی و تبلیغی حوزه های علمیه بیان کردند.

     سپس حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ظرفیت بسیار بالا و نسل بالنده کنونی حوزه های علمیه و خدمات علمی آنها تأکید کردند: آینده نگری، مدیریت تحول، برنامه ریزی علمی، بازنگری در متون آموزشی، سیاستگذاری متناسب با نیازهای علمی حوزه ها و ترسیم چشم انداز آینده، و اهتمام بیش از پیش به کرسی های آزاد اندیشی علمی از ضرورت های اساسی ادامه حرکت رو به رشد و افزایش نفوذ و تأثیرگذاری حوزه های علمیه با توجه به رشد سریع و پرشتاب تحولات و فناوریهای نوین است.

     ایشان با تأکید بر لزوم نهادینه شدن آینده نگری در حوزه های علمیه، نقش شورایعالی حوزه علمیه قم، بزرگان و حضرات مراجع را در این خصوص یادآور شدند و افزودند: با توجه به مسئولیت سنگین حوزه های علمیه و روحانیت درخصوص دینداری مردم، اهمیت آینده نگری بسیار مضاعف است.

     رهبر انقلاب اسلامی، تحول را مسئله ای اجتناب ناپذیر و حتمی دانستند و خاطرنشان کردند: کناره گیری از تحول موجب از بین رفتن و یا منزوی شدن خواهد شد بنابراین، تحول را باید پذیرفت و آن را در جهت صحیح مدیریت کرد.

     حضرت آیت الله خامنه ای تحول در حوزه های علمیه را ضروری خواندند و با تأکید بر لزوم تحول در شیوه های آموزشی، پژوهشی، متون درسی حوزه های علمیه و همچنین اعطای مدرک مستقل حوزه ای، افزودند: همه این امور برای تحول لازم است اما باید به گونه ای مدیریت شوند که تحول در جهت صحیح باشد و حوزه های علمیه از آفات مدرک گرایی، و یا کاهش سطح علمی و دانایی در امان بمانند.

     ایشان مدیریت کارآمد را برای تحول بسیار ضروری دانستند و با تأکید بر انجام برخی اصلاحات به منظور تکمیل مدیریت حوزه های علمیه، خاطرنشان کردند: مهمترین کار در حوزه های علمیه سیاستگذاری است که شورایعالی حوزه علمیه باید ضمن توجه بیش از پیش به سیاستگذاری، با بهره گیری از دیدگاهها و نظرات فضلا و بدنه کارشناسی قوی موجود در حوزه ها، چشم انداز آینده حوزه های علمیه را با توجه به شتاب تحولات و پیشرفت علمی جهان تدوین کند.

     رهبر انقلاب اسلامی در همین خصوص نهاد مدیریت در حوزه علمیه را بسیار با اهمیت دانستند و افزودند: یکی از نیازهای حوزه های علمیه، بهره گیری از یک شورای برنامه ریزی آگاه به شیوه های علمی و نوین برنامه ریزی است.

     حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با تأکید بر لزوم جدی گرفته شدن کرسی های آزاد اندیشی افزودند: حوزه های علمیه همواره مهد آزاداندیشی و بحث های جدی علمی بوده اند بنابراین کرسی های آزاداندیشی باید به یک عرف در حوزه های علمیه تبدیل شوند و زمینه تحمل دیدگاههای مختلف علمی فراهم شود.

     ایشان ضرورت تشکیل هیأت های علمی برای سطوح و رشته های مختلف علمی و رسمیت یافتن آن در حوزه های علمیه نیز تأکید کردند.

     رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به ضرورت توجه به تبلیغ در داخل و خارج کشور، لزوم اهتمام بیش از پیش به غنابخشی محتوای مطالب و منابع را یادآور شدند و تأکید کردند: تشکیل یک مرکز به منظور تربیت طلاب برای تبلیغ در عرصه بین المللی لازم به نظر می رسد.  منبع خبر



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: جمعه 86/9/9::: ساعت 6:22 عصر

      کنفرانس پاییزی؛ خزان زده و شکست خورده

     بیش از 8 میلیون نفر از بسیجیان سرافراز، صبح امروز در بیش از 30 هزار نقطه در سراسر سرزمین پهناور ایران حماسه پرشکوه مقاومت و پایداری آفریدند و بخشهایی از آمادگی و قدرت بازدارندگی ملت بسیجی ایران را در دفاع از اسلام و انقلاب و ایران متجلی ساختند. کانون اصلی این رزمایش و همایش ملی، مراسم ویژه ای بود که با حضور حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا در تهران برگزار شد.

     در ابتدای ورود رهبر انقلاب اسلامی به این مراسم که همزمان با تهران در 400 شهر و دهها هزار نقطه دیگر از ایران عزیز در حال برگزاری بود، سرود جمهوری اسلامی نواخته شد.

     حضرت آیت الله خامنه ای سپس با حضور در مقابل یادمان شهیدان و قرائت فاتحه، از درگاه پروردگار کریم، علو درجات شهیدان حماسه ساز ملت مؤمن ایران را مسئلت کردند.

     فرمانده کل قوا سپس از گردانهای عاشورا و الزهرا و یگانهای تخصصی بسیج که در مسیری یک کیلومتری، با نظم و آرایش خاص، مستقر شده بودند سان دیدند.

     حضرت آیت الله خامنه ای در این مراسم در سخنانی که همزمان برای میلیون ها بسیجی در سراسر کشور پخش می شد، بسیج را همچون انقلاب اسلامی، از آیات الهی خواندند و خاطرنشان کردند: خصوصیات یگانه و ممتاز انقلاب پرشکوه ملت ایران، همچون مردمی بودن، عمق دینی، تکیه بر ایمان و معنویت، حضور در همه عرصه ها و میدانها، «نشاط و شادابی و تحرک» و سازش ناپذیری، در مجموعه بسیج نیز وجود دارد و به همین علت بسیج، همچون اصل انقلاب، جاودانه، ماندگار، فعال و اثربخش خواهد بود.

     ایشان، بسیج را مانند انقلاب اسلامی، پدیده ای بی سابقه برشمردند و افزودند: اگرچه نیروی مقاومت به شکلهای گوناگون در کشورهای مختلف وجود داشته است اما جوهره و حقیقت بسیج، با اینگونه نیروها، کاملاً متفاوت است و به همین دلیل، بسیج در مفهوم واقعی، مجموعه ای یگانه و بی نظیر است.

     فرمانده معظم کل قوا، با اشاره به ظهور معجزه آفرین بسیج در جنگ تحمیلی افزودند: همه قدرتهای بزرگ پشت سر رژیم متجاوز صدام قرار داشتند اما جوانان مؤمن و بسیجی ملت ایران، با تکیه بر خدا، و اعتماد به نفس، پیچیده ترین تاکتیکهای جنگی را در این نبرد نابرابر و دشوار، طراحی و اجرا کردند و معجزه هایی مانند عملیات فتح المبین و بیت المقدس به وجود آوردند که تحقق آنها جز به دست جوان مؤمن ایرانی، ممکن نبود.

     حضرت آیت الله خامنه ای، «مردمی بودن» را از دیگر خصوصیات مشترک انقلاب اسلامی و بسیج دانستند و خاطرنشان کردند: بسیج در حماسه دفاع مقدس افتخارات فراوانی به دست آورد و در حال و آینده نیز اگر کشور نیاز نظامی پیدا کند، بسیج در صف مقدم دفاع و حماسه است اما «جنگ»، همه محتوای بسیج نیست و این شجره طیبه به علت برخورداری از خصوصیت «مردمی بودن» در همه عرصه های کشور جاری و تأثیرگذار است.

     رهبر انقلاب اسلامی، حضور بسیج در میدانهای سازندگی و کمک رسانی را یادآور شدند و افزودند: در عرصه های بسیار پیچیده، دقیق و حساس از جمله موضوع فناوری هسته ای و نیز تحقیقات بسیار پیشرفته مؤسسه رویان، جوانان متدین، مؤمن، مبتکر و سرشار از اعتماد به نفس حضور دارند که به علت همین خصوصیات، طبیعت و جنسشان بسیجی است و در واقع اینگونه مجموعه ها و این عناصر مردمی در هر عرصه و میدانی فعال باشند اجزای طبیعی و حقیقی بسیج به شمار می روند.

     حضرت آیت الله خامنه ای، بسیج را همچون انقلاب اسلامی، مجموعه ای کاملا دینی و متکی بر ایمان و معنویت برشمردند و افزودند: بسیج مانند انقلاب، سیراب از معارف اسلامی و سلوک دینی است و همچون امام بزرگوار و عظیم الشأن از عمق جان خود، متشرع و مؤمن است.

     فرمانده کل قوا، سازش ناپذیری با دشمن را از دیگر خصوصیات مشترک انقلاب اسلامی و بسیج خواندند.

     ایشان با اشاره به انواع فشارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی دشمنان در تمامی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کردند: انقلاب و امام در مقابل آن فشارها تسلیم نشدند و بسیج نیز هرگز در مقابل «فشارها، قواعد ظالمانه و جوسازیها» تسلیم نمی شود و یک قدم نیز به عقب نمی رود.

     رهبر انقلاب اسلامی، بسیج را قالبی برای فعالیت «بهترین جوانان و عناصر کشور» در مسیر تحقق آرمانهای ملت بزرگ ایران دانستند و افزودند: هرکس به معنای حقیقی کلمه، از خصوصیات بسیج برخوردار باشد باید به بسیجی بودن خود افتخار کند.

     حضرت آیت الله خامنه ای، نیروی بسیج را، نیروی عظیم ملت ایران خواندند و با توصیه به عناصر مؤمن، شاداب و مبتکر مجموعه بسیج برای افزایش کیفیت و گسترش تأثیرگذاری بر فضای عمومی جامعه، افزودند: همت و عشق و امید ما این است که مجموعه بسیج همه افراد ملت را دربر گیرد که به یاری پروردگار همینگونه خواهد بود.

     ایشان، ایستادگی ملت در برابر فشارها و جوسازیها، وفاداری مردم به آرمانهای انقلاب و استمرار اهتزاز پرچم اسلام برفراز دستان قدرتمند ملت ایران را، مایه دلگرمی امت اسلامی و نشانه های پیروزی ملت بسیجی ایران بر دشمنان خواندند و افزودند: نظام اسلامی، به برکت خصوصیات ممتاز و مشترک انقلاب و بسیج، توانسته است در همه میدانها به پیش برود و دشمنان باید اعتراف کنند که در مقابل «نشاط، عزم، اراده و سربلندی ملت ایران» کم آورده اند.

     رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان در اجتماعات همزمان 8 میلیون بسیجی در سراسر کشور،به فعالیت امریکا برای برگزاری کنفرانس از قبل شکست خورده پاییزی اشاره کردند و افزودند: کنفرانس پاییزی همچنانکه همه می گویند و از نامش پیداست، «خزان زده و شکست خورده» است اما امریکایی ها تلاش می کنند برای جبران بخشی از شکستهای دولت جعلی و غاصب صهیونیست، این کنفرانس را به نتیجه ای برسانند که البته بیداری ملت فلسطین که با بیداری امت اسلامی و به ویژه ملت عظیم ایران، گره خورده است مانع تحقق مقاصد شوم دولت امریکا از برپایی این کنفرانس خواهد شد.

     حضرت آیت الله خامنه ای در پایان سخنانشان تأکید کردند: شعارها، مواضع و ایستادگی ملت ایران در مسائل منطقه ای و جهانی تأثیرگذار است و این واقعیت نشانه پیشرفت روزافزون ملت به سمت آرمانها و اهداف انقلاب اسلامی است.

     در مراسم روز بسیج که همزمان با تهران در سراسر کشور نیز در حال برگزاری بود، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز ضمن خیرمقدم به رهبر معظم انقلاب، آمادگی ارتش 20 میلیونی بسیج را برای دفاع از آرمانهای ملت مؤمن ایران اعلام کرد.

    سرلشکر جعفری تأکید کرد: فرزندان ملت بسیجی ایران، مفتخرند که با تکیه بر ایمان الهی از همه آمادگی های لازم برای دفاع از اسلام و انقلاب و ایران برخوردارند.

     پس از خیرمقدم فرمانده کل سپاه پاسداران، بیش از 15 هزار بسیجی حاضر در میدان همزمان با 8 میلیون بسیجی در سراسر کشور، سرود ویژه ای اجرا کردند.

     رزمایش و همایش 8 میلیون از فرزندان بسیجی ملت با رژه نیروهای حاضر در مراسم تهران از مقابل فرمانده کل قوا پایان یافت.

     در این رژه که با نظم و انضباط خاصی برگزار شد، سلاح های جدید نیروهای بسیجی ازجمله سلاحهای دوش پرتاب به نمایش درآمد و چندین عملیات از جمله قدرت رهگیری پرنده های دشمن با استفاده از هواپیماهای سبک و فوق سبک، چتربازی و عملیات رزمی اجرا شد.

     در مراسم امروز بیش از 8 میلیون بسیجی در قالب 2 هزار و 500 گردان عاشورا و الزهرا (س)، 28 هزار گروه رزمی کربلا و 228 هزار گروه و هسته مقاومت در سراسر کشور شرکت داشتند.  منبع خبر



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: دوشنبه 86/9/5::: ساعت 10:16 عصر

    امام جمعه مشهد مقدس سه شنبه هفته گذشته در جمع بسیجیان این شهر، آنچه که از امام راحل (ره) درباره "عدم دخالت سپاه و بسیج به عنوان نیروی نظامی در سیاست" نقل می‌کنند را شایعه و حرف دشمنان خدا دانست.

     با این حال حسین موسوی تبریزی در واکنش به این اظهارنظر، به نقل از امام (ره) گفت: حمایت سپاه و بسیج از حزب یا جریان خاصی در کشور، کاری است که این نهاد مقدس را در نظر افکار عمومی از هم می‌پاشاند.

     وی همچنین افزود: امام فرمودند نه تنها سپاه که کل نیروهای مسلح در مسایل سیاسی که اختلافی است، نباید دخالت کنند.

     در این زمینه آیت الله سید احمد علم الهدی به ادعای موسوی تبریزی پاسخ گفت.

     امام جمعه مشهد با اشاره به سخنان اخیر خود خاطرنشان ساخت: آنچه در فرمایش امام (ره) وجود دارد این است که سپاه و نیروهای نظامی نباید به حزب و تشکل خاصی وابسته باشند و این عبارت امام با تعبیری که گفته شده که "نیروهای مسلح در مسایل سیاسی که اختلافی است نباید دخالت کنند"، به هیچ‌وجه دلالت بر این مطلب ندارد که بسیج در سیاست دخالت نکند.

     وی در ادامه افزود: این مطلب بر خلاف آن وظایفی است که امام (ره) در وصیتنامه الهی خود برای بسیج تعیین فرموده‌اند.

     علم الهدی با اشاره به ضرورت حضور فعال بسیج در عرصه سیاست تأکید کرد: اگر بسیجیان در این عرصه حضور فعال نداشته باشند و در برابر قدرت طلبی و فرصت‌یابی جریان‌ها و افراد مختلف در عرصه سیاسی بی‌تفاوت و بی‌طرف بمانند، آنگاه چگونه می خواهند به وظایفی که در وصایای امام (ره) بر آنها تصریح شده، عمل کنند و اجازه ندهند انقلاب به دست نااهلان بیافتد؟  منبع



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: شنبه 86/9/3::: ساعت 8:34 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 48
    بازدید دیروز: 4
    کل بازدید :1779266

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>آرشیو شده ها<<
    آذر - دی - بهمن 1385
    بهمن 85
    نیمه اول اسفند 85
    نیمه دوم اسفند 85
    فروردین 86 یک
    فروردین 86 دو
    فروردین سه
    فروردین 4
    اردیبهشت 1
    اردیبهشت 2
    اردیبهشت 3
    اردیبهشت 4
    خرداد 86
    تیر 86
    مرداد 86
    شهریور 86
    مهر 86
    آبان 86
    آذر 86
    دی 86
    بهمن 86
    اسفند 86
    فروردین 87
    اردیبهشت 87
    خرداد 87
    تیر 87
    مرداد 87
    شهریور 87
    مهر 87
    آبان 87
    آذر 87
    دی 87
    بهمن 87
    اسفند 1387
    فروردین 1388
    اردیبهشت 1388
    خرداد 1388
    تیر 1388
    مرداد 1388
    شهریور 1388
    مهر 1388
    آبان 1388
    آذر 1388
    دی 1388
    بهمن 1388
    اسفند 1388
    فروردین 1389
    اردیبهشت 1389
    خرداد 1389
    تیر 1389
    تیر 89
    مرداد 89
    شهریور 89
    مهر 89
    آبان 89
    آذر 89
    دی 89
    بهمن 89
    اسفند 89
    فروردین 90
    اردیبهشت 90
    خرداد 90
    تیر 90
    مرداد 90
    شهریور 90
    مهر 90
    آبان 90
    آذر 90
    دی 90
    بهمن 90
    اسفند 90
    فروردین 91
    اردیبهشت 91
    خرداد 91
    تیر 91
    مرداد 91
    شهریور 91
    مهر 91
    آبان 91
    آذر 91
    دی 91
    بهمن 91
    اسفند 91
    زمستان 91
    بهار 92
    تابستان 92
    پاییز 92
    زمستان 92
    بهار 93
    تابستان 93
    پاییز 93
    زمستان 93
    بهار 94
    تابستان 94
    پاییز 94
    زمستان 94
    بهار 95
    تابستان 95
    پاییز 95
    زمستان 95
    بهار 96
    تابستان 96
    پاییز 96
    زمستان 96
    بهار 97
    تابستان 97
    زمستان 97
    پاییز 98
    بهار 99
    پاییز 99
    زمستان 99
    بهار 0
    تابستان 0
    زمستان 0

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    اصولگرا

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<













    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<