سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه با دانشمندان در آمیزد، بزرگش شمرند و هرکه با فرومایگان درآمیزد، پستش بدارند . [امام علی علیه السلام ـ در سفارش به امام حسین علیه السلام ـ]
اصولگرا

دهمین همایش "با افلاکیان خاک نشین" در تجلیل از عارف بالله شیخ جعفر مجتهدی، روز گذشته در تالار بزرگ وزارت کشور، برگزار شد.

 به گزارش رجانیوز، این همایش که به همت موسسه فرهنگی مطالعاتی شمس الشموس دانشجویان دانشگاه های تهران، تدارک دیده شده بود از ساعت  13 تا 30/17 بطول انجامید.

 در این همایش بعد از قرائت قرآن و ارائه مقاله ای در سیرعرفانی زندگی مرحوم مجتهدی، حجت الاسلام رضوی کشمیری -برادرزاده آیت الله کشمیری(رض)- از همراهان مرحوم مجتهدی، به ذکر مطالبی درباره سیر عرفانی وی پرداخت و گفت: انسان دارای 3 بعد عقلانی، روحانی و نفسانی است. غذای بعد عقلانی علم و معرفت است، غذای عالم نفسانی اطاعت است، ولی غذای بعد روحانی انسان، محبت است و عرفان در خانه محبت حاصل می شود و روح انسان را به تعالی می رساند.

 کشمیری در بخش دیگری از سخنان خود با استناد به حدیثی از بحارالانوار علامه مجلسی افزود: اولوالالباب و صاحبان عقل کسانی هستند که ابتدا با تفکر و عقلانیت سیر و سلوک را آغاز کرده و در ادامه به لطف الهی، محبت را دریافت و باطن وجودیشان نورانی می شود. کلام آنها به واسطه نور معرفت و محبت الهی به حکمت تبدیل می شود که در این مرحله انسان محب خدا، صاحب قناعت، کیاست و بینایی باطن شده و به مرحله ای می رسد که با آگاهی به 7 مرتبه وجود (ملک، ملکوت، جبروت، ظاهر، باطن و...)، آنها را می شناسد.

 وی همچنین گفت: در این مرحله برای سالک الی الله تاریکی وجود ندارد و در حکمت و بیان همه چیز را می داند. شهوت و محبتش هر دو در "خالق" گره می خورد و هیچ جذبه ای از جلوات دنیا او را جذب نکرده و او تنها مجذوب ذات اقدس الهی می شود. در این مرحله، خداوند در دل او جایگزین می شود و علم و حکمت به او ارزانی می شود. بنابراین، علم این گروه از سالکین از طریق محبت حاصل می شود، نه از راه تحصیل آن که آقای مجتهدی (ره) از آن جمله بودند.

 کشمیری در ادامه با بیان برخی ابعاد زندگی عارف خبیر و دل آگاه شیخ جعفر مجتهدی، از ویژگی های مهم ایشان به ادب باطنی و ظاهری و محبت بی اندازه به ساحت مقدس حضرات معصومین علهیم السلام اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: ارادت و عشق فوق العاده آقای مجتهدی به حضرت سیدالشهداء علیه السلام و گریه همیشگی بر این وجود مقدس جزء شاخصه های زندگی عرفانی ایشان بود. 3 سفارش مهم ایشان نیز معرفت اهل بیت، محبت این خانواده و گریه بر وجود مقدس امام حسین(ع) بود.

 در ادامه این همایش، دکتر اسدی گرمارودی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف که مدتی محضر مرحوم مجتهدی را درک کرده بوده است، با موضوع عرفان وظرفیت وجودی انسان در رسیدن به مدارج عالی انسانی به بیان سخنانی پرداخت.

 وی با اشاره به آیه 72 سوره احزاب که می فرماید "ما امانت (تعهد، تکلیف و ولایت الهیه) را بر آسمانها و زمین و کوه‏ها عرضه داشتیم، آنها از حمل آن سر برتافتند، و از آن هراسیدند اما انسان آن را بر دوش کشید (و در عین حال) او بسیار ظالم و جاهل است"، در تشریح آیه شریفه، گفت: خداوند تنها انسان را در بین تمام موجودات و مخلوقات خویش شایسته تحمل بار امانت الهی دانست، آنچنانکه که در آیه 21 سوره حشر نیز فرموده است اگر قرآن (امانت بزرگ الهی) را بر کوه نازل می کردیم از خشیت الهی متلاشی می شد، بنابراین ظرفیت وجودی انسان قابلیت دریافت معرفت و محبت الهی را دارد، آنچنانکه خداوند در حدیث قدسی فرمود من نه در زمین و نه در آسمانها و نه در هیچ کدام از مخلوقاتم جای نمی گیرم، اما در "قلب مومن" جای می گیرم.

 گرمارودی همچنین اظهار داشت: در عین حال خداوند انسان را "ظلوما جهولا" می خواند و این به جهت آنست که انسان با وجود داشتن چنین ظرفیت وجودی برای دریافت معارف و محبت الهی، باز دنیا را ترجیح داده و جاهلانه بر خود ظالم کرده و در مراتب پست دنیوی و انسانی درجا می زند.

 وی در ادامه با بیان حدیث قدسی که در آن خداوند می فرماید "وقتی بنده ای مرا دوست داشت، من هم او را دوست خواهم داشت، سپس او را پیش خلق محبوبش خواهم کرد، چشم دلش را باز نموده و قلب او را ظرفیتی می دهم تا هیچ چیز از عالم دنیا و آخرت از او مخفی نماند"، شیخ جعفر مجتهدی (ره) را مصداق این نوع از بندگان مومن و خاص خداوند دانست که نه تنها در معارف و محبت غوطه ورند بلکه در حکمت، فلسفه، علوم مختلف و اسرار عالم دارای دلی آگاه و ضمیری روشن هستند و دید باطنی ایشان نسبت به مسائل باز است.

 این استاد دانشگاه پس از بیان خاطراتی از همراهی با مرحوم مجتهدی با ذکر جمله ای از آن عارف دلسوخته مبنی بر اینکه "تا به کسانی که به خداوند وصل هستند وصل نشوید، راهتان نمی دهند" به سخنان خود پایان داد.

 آخرین سخنران این همایش، آیت الله  فاطمی نیا بود.

 وی خاطرنشان ساخت: مؤمن برای سلوک 3 چیز باید داشته باشد: توفیق از طرف خداوند، واعظ درونی و پذیرش خیرخواهی ازخیرخواهان.

 این استاد اخلاق گفت: همانطورکه مسائل تشریعیه تبدیل و تحول نمی یابند، مسائل تکوینی نیز هرگز تبدیل و تغییر پیدا نمی کنند. بنابراین، همانطور که راه برای اولیای خدا مانند آقای مجتهدی باز بود، امروز نیز راه برای جوانان برای قرار گرفتن در مسیر سلوک الی الله و توحید و کسب معارف و محبت الهی باز است و محاسبة النفس یکی از راه های تهذیب نفس در مسیر سلوک است.

 وی مرحوم مجتهدی را دارای روحی بزرگ و خبیر به مسائل دانست که خوارق عادات و کرامات بسیاری از ایشان سرمی زد و هرگاه این کرامات و رفتارها، باعث شگفتی اطرافیان می شد، متواضعانه همه چیز را از محبت اهل بیت و متعلق به آن ذوات مقدسه می دانست و هیچ قدرت و نیرویی برای خود قائل نبود.

 فاطمی نیا در ادامه با اشاره به عرفانهای دروغین و افرادی که مدعی "راه رفته بودن"! بودن هستند و عده ای را دور خود جمع می کنند، سیر عرفانی آقای مجتهدی را فارغ از این مسائل دانست و با تأکید بر اینکه ایشان علاقه ای به جمع کردن مرید و تشکیل جلسات محفلی آنچنانی نداشتند، سیر عرفانی آن غارف بالله را سیری عاشقانه به توحیدی که آلوده به نفسانیات نبود، دانست.

 در این همایش محمد اصفهانی و حاج سید حسن خجسته از مداحان اهل بیت نیز در رثا و سوگ شهادت امام جواد(ع) به شعرخوانی و نوحه سرایی پرداختند.

 مجری برنامه نیز ضمن تقدیر از وزارت کشور که سالن بزرگ را با یک هفتم هزینه معمول به خاطر شخصیت آقای مجتهدی در اختیار شرکت کنندگان قرار داده بود، از شهرداری تهران به دلیل عدم موافقت با نصب بنر تصویر شیخ جعفر مجتهدی در سطح شهر تهران انتقاد کرد و گفت: مسئولان سازمان زیباسازی در شهری که آن را "شهر اخلاق" می دانند، در حالی با نصب تعداد معدودی بنر تصویری این عارف بالله مخالفت کردند که پوستر و بنرهای هنرپیشه های داخلی و خارجی و تبلیغ کالاهای غربی، در و دیوار شهر را پر کرده است.

 استقبال از این برنامه آنچنان بود که برگزار کنندگان آن را غافلگیر کرده بود. سالن محل همایش و بالکن آن، پیش از آغاز مراسم کاملاً پر شده بود و جمعیت زیادی نیز از طریق ویدئو پرژوکتور همایش را دنبال می کردند.



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: چهارشنبه 86/9/21::: ساعت 9:25 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 1
    بازدید دیروز: 67
    کل بازدید :1780430

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>آرشیو شده ها<<
    آذر - دی - بهمن 1385
    بهمن 85
    نیمه اول اسفند 85
    نیمه دوم اسفند 85
    فروردین 86 یک
    فروردین 86 دو
    فروردین سه
    فروردین 4
    اردیبهشت 1
    اردیبهشت 2
    اردیبهشت 3
    اردیبهشت 4
    خرداد 86
    تیر 86
    مرداد 86
    شهریور 86
    مهر 86
    آبان 86
    آذر 86
    دی 86
    بهمن 86
    اسفند 86
    فروردین 87
    اردیبهشت 87
    خرداد 87
    تیر 87
    مرداد 87
    شهریور 87
    مهر 87
    آبان 87
    آذر 87
    دی 87
    بهمن 87
    اسفند 1387
    فروردین 1388
    اردیبهشت 1388
    خرداد 1388
    تیر 1388
    مرداد 1388
    شهریور 1388
    مهر 1388
    آبان 1388
    آذر 1388
    دی 1388
    بهمن 1388
    اسفند 1388
    فروردین 1389
    اردیبهشت 1389
    خرداد 1389
    تیر 1389
    تیر 89
    مرداد 89
    شهریور 89
    مهر 89
    آبان 89
    آذر 89
    دی 89
    بهمن 89
    اسفند 89
    فروردین 90
    اردیبهشت 90
    خرداد 90
    تیر 90
    مرداد 90
    شهریور 90
    مهر 90
    آبان 90
    آذر 90
    دی 90
    بهمن 90
    اسفند 90
    فروردین 91
    اردیبهشت 91
    خرداد 91
    تیر 91
    مرداد 91
    شهریور 91
    مهر 91
    آبان 91
    آذر 91
    دی 91
    بهمن 91
    اسفند 91
    زمستان 91
    بهار 92
    تابستان 92
    پاییز 92
    زمستان 92
    بهار 93
    تابستان 93
    پاییز 93
    زمستان 93
    بهار 94
    تابستان 94
    پاییز 94
    زمستان 94
    بهار 95
    تابستان 95
    پاییز 95
    زمستان 95
    بهار 96
    تابستان 96
    پاییز 96
    زمستان 96
    بهار 97
    تابستان 97
    زمستان 97
    پاییز 98
    بهار 99
    پاییز 99
    زمستان 99
    بهار 0
    تابستان 0
    زمستان 0

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    اصولگرا

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<













    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<