سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و آنگاه که از خبّاب یاد کرد فرمود : ] خدا بیامرزاد خبّاب پسر أرتّ را . به رغبت اسلام آورد و از روى فرمانبردارى هجرت کرد و به گذران روز قناعت ، و از خدا راضى بود و مجاهد زندگى نمود . [نهج البلاغه]
اصولگرا
1385/09/08

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه

مردم شریف آمریکا
اگر فعالیتهای دولت امریکا در این منطقه از جهان و تاثیرات منفی آن در زندگی ملتهای ما و نابسامانیها و جنگهایی که دولت آمریکا مسبب آن است و نتایج تاسف بار مداخله آمریکا در سایر کشورهای جهان نبود.
همچنین اگر یکتا پرستی ، حق جویی و عدالتخواهی مردم آمریکا از یک طرف و پنهان کاری و جلوگیری دولت آمریکا از نشر حقایق و واقعیتهای موجود وجود نداشت.
و اگر همه ما در قبال آزادی ، حرمت و کرامت انسانی مسئولیت مشترک نداشتیم ضرورتی برای گفتگو با شما وجود نمی داشت .
باید اذعان کرد که هر چند تقدیر الهی دو کشور ایران و آمریکا را در فاصله دوری از یکدیگر قرار داده است ، اما ارزشها و روح کلی انسانی که از برتری کرامت و فضیلت همه انسانها سخن می گوید دو ملت بزرگ را به یکدیگر نزدیک کرده است .
هر دو ملت خداپرست ، حقیقت جو و عدالت طلب و خواهان شرافت و عزت و کمال هستند .
همه از ترویج ارزشها و خصلتهای انسانی نظیر محبت ، وحدت و همدلی ، احترام به حقوق انسانها و پشتیبانی از حق و انصاف و دفاع از انسانهای مظلوم در برابر زورگویان خرسند می شوند و لذت می برند .
همه در خوبیها ، در خدمت به یکدیگر به خصوص در خدمت به محرومان و مظلومان میل مشترک داریم و از بیعدالتی ها ، پایمال شدن حقوق انسانها و تحقیرها ناراحت می شویم .
همه از گمراهی و فریب و نیرنگ بیزاریم و دوستدار هدایت و نور ، یکرنگی و اخلاص هستیم .
فطرت انسانی دو ملت بزرگ ایران و آمریکا بر حقیقت آنچه گفتم گواهی می دهد .
مردم شریف آمریکا
ملت ما همواره دست دوستی و مودت را به سوی همه ملتهای جهان دراز کرده است . صدها هزار نفر از هموطنان ایرانی من با صلح و صفا در کنار شما زندگی می کنند و عموما منشاء خدمات شایسته ای در جامعه شما هستند . مردم ما سالها با شما در ارتباط بوده اند و علیرغم سختگیری بلا وجه مقامات آمریکایی رفت و آمد ها و دوستی ها ادامه یافته است .
همچنانکه گفتم ما دغدغه های مشترک داریم و از نا هنجاریها و نابسامانیها در جهان امروز رنج می بریم .
ما و شما از درد و غم روز افزون مردم مظلوم فلسطین ناراحتیم . تجاوزات مستمر حکومت صهیونیستی زندگی را بر صاحبان اصلی سرزمین فلسطین هر روز سخت تر می کند . حکومت صهیونیستی در جلوی دوربین ها و چشمان ناظران جهانی مردم بی دفاع را بمباران و خانه ها را با بلدوزر تخریب می کند ، دانش آموزان را در خیابان و کوچه به رگبار می بندد و خانواده ها را چشم براه و فرزندانشان را عزادار می کند .
روزی نیست که آنان به جنایتی تازه دست نزنند .
مادران فلسطینی نظیر مادران ایرانی و آمریکایی فرزندان خود را دوست دارند و از زخمی شدن و زندانی شدن و کشته شدن آنان به شدت اندوهناک می شوند . کدام مادر است که در سوگ فرزند خود ناراحت نشود ؟
60 سال است رژیم صهیونیستی میلیونها نفر از ساکنان سرزمین فلسطین را آواره کرده است . بسیاری از آوارگان در غربت و در اردوگاهها از دنیا رفته اند و فرزندان آنان جوانی را پشت سر گذاشته اند و در آرزوی بازگشت به وطن به پیری می رسند .
شما خود بهتر می دانید که دولت آمریکا با حمایت بی دریغ و دائمی خود از رژیم صهیونیستی او را در انجام این جنایات تشویق کرده است . دولت آمریکا اجازه نداده است شورای امنیت سازمان ملل حکومت غاصب صهیونیستی را محکوم نماید . چه کسی می تواند این عهد شکنی و جفای دولت آمریکا را نسبت به بشریت انکار کند ؟
دولتها برای خدمت به ملتهای خود سرکار می آیند . هیچ ملتی به دولت خود اجازه نمی دهد از ستمگران حمایت کند . اما متاسفانه دولت آمریکا به افکار عمومی مردم خود نیز توجه نداشته و پرچمدار حمایت از متجاوزان به حقوق مردم فلسطین بوده است .
عراق را ببینید . از زمان حضور دولت آمریکا در عراق تا کنون بیش از 150 هزار نفر از مردم عراق کشته و صدها هزار نفر آواره گشته اند و تروریسم در عراق به شدت توسعه یافته است . با حضور دولت آمریکا در عراق هیچ قدمی در ترمیم ویرانی ها ، ساخت زیر بناها و رفع فقر برداشته نشده است . آنان وجود سلاحهای کشتار جمعی در عراق را بهانه کردند اما بعدا معلوم شد این ادعا دروغ و فریب بوده است . گرچه صدام ساقط شد و مردم از سقوط صدام خوشحال شدند اما درد و رنج مردم عراق گسترده تر ادامه یافت .
در عراق حدود یکصد و پنجاه هزار نفر از سربازان آمریکایی دور از خانواده خود و تحت فرماندهی دولت آمریکا عمل می کنند . عده قابل توجهی از آنان کشته و زخمی شده اند و حضور آنان در عراق ضربه ای به حیثیت دولت و ملت آمریکا وارد آورده است. بارها مادران و خانواده های آمریکایی نارضایتی خود را از حضور فرزندانشان در عراق در سرزمینی که هزاران کیلومتر با آمریکا فاصله دارد اعلام کرده اند و سربازان آمریکایی می پرسند ما را برای چه به اینجا آورده اید ؟
بعید می دانم شما راضی باشید سالانه دهها میلیارد دلار از خزانه شما صرف این لشکر کشی شود.
ملت شریف آمریکا
شما خود شنیده اید که دولت آمریکا مخالفان خود را از نقاط مختلف جهان شکار و بدون محاکمه و بدون نظارت بین المللی در زندانهای مخوفی که در اقصی نقاط جهان ایجاد کرده است نگهداری می کند . خدا می داند این زندانیان چه کسانی هستند و به چه سرنوشت تلخی گرفتار شده اند . داستان غم انگیز زندان ابوغریب در عراق و گوانتانامو را شنیده اید . البته دولت آمریکا همه این اقدامات را با ادعای مبارزه با تروریسم توجیه می کند ولی همه می دانند اینگونه اقدامات احساسات مردم جهان را جریحه دار می کند ، تروریسم را توسعه می دهد و حیثیت دولت آمریکا را در نزد ملتها مخدوش می کند .
اقدامات خلاف قانون و اخلاق دولت آمریکا محدود به خارج از مرزها نمی شود.
شما خود شاهد هستید هر روز ، به بهانه مبارزه با تروریسم ، آزادیهای مدنی در آمریکا محدود می شود . حتی حریم شخصی افراد معنای خود را از دست می دهد . قوانین قضایی و حقوق اساسی زیر پا گذاشته می شود . تلفن ها شنود و هر فرد مشکوک دستگیر و یا حتی در خیابانها مورد ضرب و شتم واقع و یا با گلوله کشته می شود . من مطمئن هستم ملت آمریکا این نوع برخوردها را نمی پسندد و از این نوع رفتارها بیزار و خشمگین است .
دولت آمریکا به هیچ سازمان و شورایی پاسخگو نیست . دولت آمریکا اعتبار سازمانهای بین المللی به خصوص سازمان ملل و شورای امنیت را نیز مخدوش کرده است .
اینجانب قصد ندارم در این نامه به همه نابسامانیها و مشکلات اشاره کنم .
منشاء اقتدار و آبروی یک دولت ، تانک‌ها و هواپیما‌ها، موشک‌ها و بمب‌های اتمی نیست بلکه منطق استوار ، حق‌طلبی و خیرخواهی برای همه بشریت است.
این ظن وجود دارد که دولتمردان و صاحب ‌منصبان آمریکایی با ادامه اعمال زور و با پنهان کاری و دور نگه داشتن مردم از اقدامات و برنامه‌های خود، آمریکا را در وضعیت نامناسبتری قرار دهند.
بدون تردید ملت آمریکا از اینگونه رفتارها ناراضی است و با نحوه حضور در انتخابات اخیر این نارضایتی را نشان داد.
امیدوارم به دنبال انتخابات اخیر دولت آقای بوش پیام ملت آمریکا را دریافت کرده باشد.
سئوال اینجانب این است که :
آیا واقعاً نمی‌توان با شیوه بهتری حکومت کرد و با التزام به عدالت و به رسمیت شناختن حقوق ملتها ، ثروت و قدرت را به جای تجاوز و جنگ‌افروزی در خدمت صلح و ثبات و رفاه و آسایش مردم قرار داد؟
همه ما تروریسم را محکوم می‌کنیم چرا که قربانیان اصلی تروریسم مردم بی‌گناه هستند ولی آیا با جنگ و ویرانی و کشتن صدهاهزار انسان بی‌گناه می‌توان تروریسم را مهار کرد؟
اگر چنین امری میسر بود، پس چرا مشکل حل نشده است؟
تجربه حمله به عراق جلوی روی ماست.
حمایت از صهیونیست‌ها چه ارمغانی برای ملت آمریکا داشته است؟
تأسف‌بار است که در نزد دولت آمریکا منافع صهیونیست‌های اشغالگر بر منافع ملت آمریکا و سایر ملت‌های جهان مقدم باشد.
صهیونیست‌ها چه خدمتی به ملت آمریکا کرده‌اند که دولت آمریکا خود را به صهیونیست‌های بدنام و متجاوز متعهد می‌داند؟
و آیا تردیدی وجود دارد که شبکه صهیونیستی خود را بر بخش وسیعی از سیستم‌های بانکی و مالی و اقتصادی و فرهنگی و رسانه‌ای تحمیل کرده است!
توصیه اینجانب این است که به احترام بشریت و به احترام مردم آمریکا حقوق فلسطینیان برای زندگی در سرزمین و خانه خود به رسمیت شناخته شود تا میلیون‌ها آواره فلسطینی به خانه و کاشانه خود برگردند و در یک همه‌پرسی تکلیف تمام سرزمین فلسطین و حکومت آینده آن معلوم گردد. این به نفع همه است.
اینک که عراق دارای قانون اساسی ، دولت و مجلس مستقل است آیا بازگشت افسران و سربازان آمریکایی به کشورشان و اختصاص بودجه های سرسام‌آور نظامی ، در جهت رفاه و آسایش مردم آمریکا سود مند تر نیست؟
شما بهتر می دانید که هنوز عده‌ای از آسیب دیدگان طوفان کاترینا در رنج هستند و فقرا و بی خانمانهای زیادی وجود دارند .
و سخنی نیز با برندگان انتخابات در آمریکا دارم ؛
دولت‌های زیادی تا کنون در آمریکا حکومت کرده‌اند، دولت‌هایی که خوشنام بوده‌اندو دولت‌هایی که مردم آمریکا و سایر ملتها از آنان به نیکی یاد نمی‌کنند.
شما نیز که در بخش مهمی از حکومت آمریکا حضور یافته اید ، در معرض قضاوت مردم و تاریخ خواهید بود.
اگر حکومت آمریکا با چالش های امروز در داخل و خارج آمریکا با نگاه مبتنی بر حق و عدالت مواجه شود خواهد توانست تا حدودی گذشته‌های نابسامان را جبران نماید. و انزجار جهانی را کاهش دهد و اگر مسیر همان باشد که تاکنون طی شده است دور از انتظار نیست که ملت آمریکا گروه جدید را نیز نفی کند و به سرنوشت قبلی ها دچار شوند اگر چه انتخابات آمریکا در واقع شکست سیاستهای دولت آمریکاست و نه پیروزی شما . گرچه این موضوعات در نامه به آقای بوش مفصلا تشریح شده بود .
و خلاصه کلام اینکه:
می‌توان با ادبیات دیگری متفاوت از ادبیات زور و بی‌عدالتی حکومت راند.
می‌توان خالصانه در خدمت ارزش‌های مشترک انسانی ، صداقت و محبت بود و بدون ایجاد تنش ، تهدید ، تحمیل و جنگ ، رفاه و آسایش را به ارمغان آورد.
می‌توان با توحید و خداپرستی و با اخلاق و معنویت و با درسهایی که پیامبران الهی داده‌اند، جهان را به سمت کمال مطلوب خویش پیش برد .
در آن صورت مردم آمریکا که مردمی خداپرست و پیرو ادیان الهی هستند بر همه مشکلات غلبه خواهند کرد.
آنچه گفتم بخشی از دغدغه‌های اینجانب بود.
مطمئنم شما مردم آمریکا نقش مهمی در استواری عدالت و معنویت در جهان ایفا خواهید کرد. وعده های خداوند و پیامبران الهی محقق خواهد شد و عدل و راستی در جهان مستقر خواهد گردید و همه ملت‌ها در فضایی آکنده از عشق و برادری به زندگی حقیقی دست خواهند یافت.
هیات حاکمه و صاحب منصبان و قدرتمندان آمریکا راه‌های بی‌بازگشت را انتخاب نکنند. طبق تعلیمات انبیاء الهی سرانجام ظلم ، سقوط و نابودی است. اینک راه بازگشت به ایمان و معنویت هموار است.
به کلام آسمانی قرآن کریم توجه کنیم که می‌فرماید:
و اما کسی که توبه کند و ایمان آورد و به کار شایسته پردازد. امید است که در گروه نجات‌یافتگان قرار گیرد.
و پروردگار تو هر چه بخواهد می‌آفریند و برمی‌گزیند و آنان اختیاری ندارند. منزه است خدا و از آنچه با او شریک قرار می‌دهند.
سربلندی همه ملت‌های جهان، ملت ایران و آمریکا را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

منبع: سایت شخصی دکتر محمود احمدی نژاد



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: چهارشنبه 85/9/8::: ساعت 10:8 عصر

    نظر حضرت آیت الله خامنه ای درباره مشروعیت حکومت دینی در سال 53

     

    در میان شاگردان و صحابی امام(ره) شاید کسی همچون آیت الله خامنه ای (مد ظله) مباحث ولایت فقیه و حکومت اسلامی را به صورت جدی پیگیری ننموده باشد. تا آنجا که کنکاش های ایشان به مباحثه علمی و طلبگی با استاد و مرادشان یعنی حضرت امام(ره) در سال 1366 منجر شد و پاسخهای منطقی حضرت امام(ره) نکته های مبهم این عرصه را در برابر دیدگان ایشان باز نمود. مقام معظم رهبری به عنوان یکی از پیشتازان نهضت و روشنگران جامعه دینی در 4 سال پیش از پیروزی انقلاب و در ماه مبارک رمضان 1353 در مسجد امام حسن مجتبی(ع) شهر مشهد، بحث ولایت و حکوت اسلامی را به طریقه ای شیوا و گویا برای جوانان بازگو می نمودند.

     در آن جلسات به حق حاکمیت الهی و مشروعیت حکومت دینی از سوی خدا پرداخته و در مجموع این بحث ها فرمودند:
    «امام یعنی آن حاکم و پیشوایی که از طرف پروردگار در آن جامعه تعیین میشود… یا خدا به نام و نشان [امام را] معین میکند؛ مثل اینکه امیر المومنین امام حسن و امام حسین و بقیه ائمه را معین کرد. یک وقت هم خدای متعال امام را به نام معین نمیکند، بلکه تنها به نشان معین میکند؛ مثل فرمایش امام [عصر] (عجلالله تعالی فرجه) که فرمودند: فامّا من کان من الفقها صائناً لنفسه، حافظاً لدینه، مخالفاً علی هواه، مطیعاً لامر مولاه، فللعوام أَن یُقلّدوه... هر کس که این نشان بر او تطبیق کرد آن امام میشود… امام یعنی پیشوا، یعنی حاکم، یعنی زمامدار، یعنی آن کسی که هر جا او رود، انسانها دنبالش میروند، که باید از سوی خدا باشد، عادل باشد منصف باشد، با دین باشد، با اراده باشد… اینطوری ولی را مشخص میکنند، این هم از طرف خداست. حاکم جامعه اسلامی چه کسی باشد؟ باید آن کسی باشد که خدا معین میکند… صاحبان فرمان (اولی الامر) یعنی چه؟ … اولی الامر که شیعه به آن معتقد است، آن اولیالامری است که خدا منشور فرمان را، به نام او کرده باشد، شیعه این را میخواهد. آن انسانی است که اگرچه «منکم» (از شما) است و جزو انسانها، اما ولایت را از خدا گرفته باشد، چرا که صاحب ولایت کبری، خداست … چون همه چیز برای خداست… انسانها باید تحت فرمان خدا باشند و هر چیزی که انسان را از اطاعت فرمان خدا باز دارد، طاغوت است… به طور کلی هر ولایت غیر خدایی، ولایت شیطانی و طاغوتی است. آن کسی که تحت فرمان ولی حقیقی زندگی نمیکند، باید بداند که تحت فرمان طاغوت و شیطان زندگی میکند… پیداست که شیطان و طاغوت انسان را به نور و معرفت و آسایش و رفاه و معنویت رهنمون نمیشود… و ولایت به جز ولایت خدا و جانشینانش ولایت طاغوت و شیطان است.» 

    این سخنان در برهه ای گفته شده که هنوز هیچ نشانه ای از تشکیل حکومت فقهی و دینی رخ ننموده و نشان از عمق هوشیاری و دوراندیشی رهبر فرزانه نظام اسلامی دارد. نگاه ایشان به آسمانی و الهی بودن حکومت، نکته ای است که همواره در سخنان و گفتارهای ایشان با تأکید آمده است. در سال جاری به واسطه انتشار گسترده شبهه مشروعیت زمینی ولی فقیه، بار دیگر از سوی ایشان درباره آسمانی بودن ولایت و حکومت دینی، موضعی صریح گرفته شد. ایشان فرمودند:
    «بعضی ولایت فقیه را زمینی می دانند در حالی که ولایت فقیه امری آسمانی است. اصلاً تفاوت نظام اسلامی ما با نظامهای دیگر دنیا در همین است.»
    با این وصف هنوز عده ای بر باور دیگری ره می پویند.

    متن کامل مقاله تفاوت از زمین تا آسمان را اینجا بخوانید.



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: چهارشنبه 85/9/8::: ساعت 9:31 عصر

      توصیه آیت الله مصباح یزدی به نخبگان حوزه و دانشگاه

    خبرنگار رجانیوز گزارش داد، در جلسه ای که شورای مرکزی ائتلاف «نخبگان حوزه و دانشگاه» با آیت الله مصباح یزدی داشته اند، رئیس موسسه امام خمینی کاندیداهای انتخابات خبرگان را به سه گروه تقسیم کرده و گفته اند: یک دسته کسانی هستند که شما به صلاحیتشان اطمینان کامل دارید، دسته دیگر کسانی هستند که شما شناختی نسبت به آن ها ندارید و دسته آخر کسانی هستند که به عدم صلاحیت آن ها اعتقاد دارید. بنابر این اگر به دنبال انجام تکلیف هستید فقط کسانی را که صالح می دانید در فهرست انتخابی قرار دهید و اگر قصد کار سیاسی دارید باید فهرست 16 نفره برای تهران ببندید.»

    گفتنی است در صدر فهرست انتخاباتی گروه نخبگان حوزه و دانشگاه نام حضرات آیات مشکینی، خوشوقت، مصباح یزدی قرار دارد .

    حضور چهره هایی همچون آیت الله خرازی، یزدی، جنتی، نمازی و همچنین حجت الاسلام و المسلمین دکتر فیاضی و حسین پور در این لیست قطعی شده است.
    پیش از این حجت الاسلام و المسلمین دکتر آقاتهرانی اعلام کرده بود: به دلیل محدودیت قانونی تا زمان آغاز تبلیغات انتخابات خبرگان، از اعلام رسمی لیست نخبگان حوزه و دانشگاه خودداری می کند.



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: سه شنبه 85/9/7::: ساعت 8:44 عصر

    در انتخابات خبرگان شرایط فرهنگی برای اجرای اصول اسلام فراهم شده است 

     آیت‌الله مصباح یزدی، با بیان اینکه ساختاری که در اغلب کشور‌ها تحت نام جمهوری اجرا می‌شود احکام اسلامی را تضمین نمی‌کرد، اظهار داشت:«پس اولا در اسم این جمهوری، اسلام را گذاشتند تا نشان دهد ماهیت این نظام اسلامی است و ساختار این حکومت هم باید متناسب با این ماهیت باشد و آن ساختاری که می‌توانست تضمین کند ایجاب می‌کرد در راس هرم قدرت کسی باشد که اسلام را بهتر از دیگران بشناسد و قصد اجرای آن را دارد.»

    آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی درجمع دانشجویان دانشگاه اصفهان، به بحث پیرامون «انتخابات خبرگان، ظهور تمامیت دین» پرداخت و اظهار داشت: «مجلس خبرگان یکی از واژه‌های جدیدی است که در ادبیات سیاسی کشور ما شکل گرفته است. برخی واژه‌ها نیز همچون حاکم، امیر و سلطان قدمت چند هزار ساله دارند، سلسه واژه‌هایی هم وجود دارند که یک قرن از قدمت آنها می‌گذرد و از دوران نهضت مشروطه وارد ادبیات ما شد، از جمله پارلمان، انتخابات و از این قبیل ...»

    وی افزود: «واژه‌هایی که از اول انقلاب در ادبیات سیاسی کشور ما وارد شده علاوه بر اینکه واژه‌های جدیدی هستند، اما هنوز به طور طبیعی جا نیافتاده، درعین حال اینکه مشکل دیگری هم داریم مبنی بر اینکه این واژه‌ها در خارج کشور شناخته شده نیست. حتی در کشور ما هم تعریف نشده است و آنچه این مشکل را مضاعف می‌کند این است که افرادی درصدد تعریف این واژگان برآمده‌اند که تعاریف آنان متناقض است.»

    این عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه در اوایل انقلاب اسلامی با واژه خبرگان قانون اساسی مواجه شدیم، تصریح کرد: «در آغاز مجلس موسسان وجود داشت، ولی بعد خبرگان قانونی اساسی تعبیه شد و سپس در خود قانون اساسی مفهوم خبرگان رهبری به میان آمد، دو مفهومی که با یکدیگر متفاومت بود.»

    وی، خاطرنشان کرد:«قبلا اصل نظام در کشور ما تحت عنوان شاه شناخته می‌شد، اما بعدا نظام دیگری هم با نام جمهوری مطرح شد که رضا شاه نیز پس از کودتا تغییر نظام خواستار رییس جمهور شدن بود. مفهوم رییس جمهور هم یعنی مردم باید رییس حکومت را انتخاب کنند لذا تا همین اندازه مردم با جمهوری آشنایی داشتند، اما اصطلاح دومی نیز وجود داشت که قبل از انقلاب، امام خمینی (ره) مطرح می‌کرد.»

    آیت‌الله مصباح یزدی، با بیان اینکه رهبر در زمان قبل انقلاب اصطلاح‌ خاص سیاسی نبود، گفت: «برای اولین بار در قانون اساسی مقامی به نام رهبر شناخته شد و بعد برای تعیین این رهبری ساز و کاری پیش‌بینی و به عهده مجلس خبرگان گذاشته شد. خبرگان هم که در اصطلاح "خبره" است اما به عنوان منصب سیاسی دارای جایگاه خاصی است.»

    وی تصریح کرد: «در طول 27 سالی که از تشکیل مجلس خبرگان می‌گذرد جایی که چنین اصطلاحاتی دقیقا تعریف شده باشد به اعتقاد من وجود ندارد.»

    این عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه کسانی در مورد مقام رهبری و خبرگان رهبری مطالبی ارائه می‌دهند که اغلب با هم سازگار نیست، اظهار داشت: «اگر بخواهیم بدانیم خبرگان رهبری چه صیغه‌ای است و از کجا پیدا شده و به چه دردی می‌خورد باید اول بفهمیم رهبر در نظام ما چه موقعیتی دارد.»

    وی افزود: «سه نوع پاسخ در مقابل این سوال که رهبر در نظام کشور ما دارای چه نقشی است، وجود دارد. یکی آنکه گفته می‌شود جامعه حق دارد برای خود نظام مستقلی تعیین کند، بنابراین فرهنگ ما اقتضا کرده که فردی را در راس امور قرار دهد که در مقامی بالاتر از رییس جمهور دارای ثبات باشد و نخواهد چند سال به چند سال عوض شود و به عنوان سنبل ثابت شناخته شود. جواب دیگری هم وجود دارد که برخی جرات بیان آن را ندارند و آن این است که در دوران مشروطیت علما و مراجع نقش مهمی ایفا کردند، اما بعد از چندی لیبرال‌ها آخوند‌ها را کنار زدند و نقش علما را نادیده گرفتند اما در این انقلاب آخوند‌ها تجربه‌ای از دوران مشروطه کسب کرده بودند و اجازه ندادند این بار کلاه به سرشان برود و از میدان سیاسی خارج شوند به همین منظور جایگاه قانونی برای خود ایجاد کردند که افراد نتوانند روحانیون را از عرصه حکومت کنار بگذارند و برای آنکه جایگاه امام خمینی(ره) به عنوان رهبر در تاریخ انقلاب محفوظ باشد این مقام را در قالب قانون اساسی در آوردند و به نوعی احترام به روحانیون قائل شدند. یعنی در واقع تقسیم ارث انقلاب کردند، چراکه انقلاب 57 دستاورد‌هایی داشت و قسمتی از آن هم سهم روحانیون شد.»

    وی، ادامه داد: «عده‌ای نیز پاسخ دیگری را در مورد نقش رهبری در نظام کشور ما مطرح می‌کنند، جوابی که خیلی‌ها از آن خوششان نمی‌آید. حتی کسانی که پست رسمی هم داشته‌اند و حتی ... و آن این است که انقلابی که در ایران به وقوع پیوست اساسا ماهیت حکومت ایران را تغییر داد، در عالم حکومت و سیاست و ماهیت جدیدی متولد شد که در ادبیات کشور ما شناخته شده نبود و حتی قرن‌ها ریشه‌ آن را قطع کرده بودند، مساله این بود که ما بنده خدا هستیم و باید در همه شئون زندگی مطیع خدا باشیم.»

    این عضو مجلس خبرگان، با بیان اینکه حکومت ما بر اثر خدا بود و باید به خدا انتصاب پیدا کند، گفت: «اصل، قوانین اسلام است و قوانین دیگر جنبه ثانوی دارند که به اعتبار ولی فقیه اعتبار پیدا می‌کنند و در واقع انقلاب کردیم که حکومت الهی، دینی و اسلامی سر کار بیاید که البته این امر اقتضائاتی در بر دارد. یک اقتضا آن این بود که شکل حکومت از سلطنتی به جمهوری عوض شود و در واقع نام سلطنت کنار رفت. خوب هنوز ما با نام جمهوری با بسیاری از کشور‌ها اشتراک داریم چون امروز کمتر پیش می‌آید که نظام سلطنتی در جهان وجود داشته باشد و عمدتا هم جمهوری هستند.»

    وی افزود: «در ایران نیز نظام تفاوت‌ ماهوی پیدا نکرده و این تفاوت شکلی بوده است. اگر ما گفتیم حکومت سلطنتی رفت و به جای آن جمهوری آمد، ماهیت حکومت معلوم نبود چه بود. مردم در واقع انقلاب کردند برای آنکه دین حاکم شود و نظام، نظامی مستند به خدا و مشروعیت آن خدایی شود. خوب اگر این ماهیت باید تحقق پیدا کند خواه نا خواه باید در ساختار حکومتی تغییراتی ایجاد شود، چون جمهوری‌ها عمدتا دموکراتیک هستند و تمام قوانین و مقررات منتهی به اکثریت مردم می‌شود و حالا شاهدید تا چه اندازه تحولات در سیاست، قوانین اجتماعی و در ارزش‌های اخلاقی پیدا شده و روز به روز هم بیشتر می‌شود و مواردی که خود اروپایی‌ها هم تصور نمی‌کردند روزی در کشورشان وقوع یابد.»

    وی، با بیان اینکه ساختاری که در اغلب کشور‌ها تحت نام جمهوری اجرا می‌شود احکام اسلامی را تضمین نمی‌کرد، اظهار داشت: «پس اولا در اسم این جمهوری، اسلام را گذاشتند تا نشان دهد ماهیت این نظام اسلامی است و ساختار این حکومت هم باید متناسب با این ماهیت باشد و آن ساختاری که می‌توانست تضمین کند ایجاب می‌کرد در راس هرم قدرت کسی باشد که اسلام را بهتر از دیگران بشناسد و قصد اجرای آن را دارد.»

    آیت‌الله مصباح یزدی، گفت: «در اکثر کشور‌ها مشخص شده رییس جمهور کسی باشد که مصلحت مردم را بهتر درک کند اما اینکه اسلام را چه کسی بهتر بشناسد در هیچ کجای دنیا چنین چیزی را شاهد نیستیم. به همین منظور دلیل اینکه پستی در قانون اساسی ما در راس هرم قدرت فوق قوای سه‌گانه دیده شده و بلکه مشروعیت سایر قوا منوط به این مقام شد، همان رهبری است چراکه نظام باید اسلامی باشد.»

    وی با طرح این سوال که از طریق عقلایی چه طرحی می‌توان اندیشید که آن کسی که سلسله جنبان نظام است اسلام واقعی را بخواهد؟ تصریح کرد: «بنابراین رهبر باید به خوبی اسلام را بشناسد و به احکام اسلامی نیز پایبند باشد،همچنین دارای مدیریت و نسبت به مسائل جهانی شناخت داشته باشد اما این مساله مطرح است که چگونه چنین شخصی را پیدا کنیم؟»

    وی، با اشاره به اینکه راهی که در کشور‌های دنیا برای تعیین رهبر سیاسی وجود دارد مراجعه با آرای عمومی است، اظهار داشت: «لوازم این نوع انتخابات هم در کشور‌ها متفاوت است به عنوان مثال در انتخابات اخیر ریاست جمهوری یا مجلس شورای اسلامی دیدیم که چگونه سرنوشت انتخابات مشخص شد.»

    وی، با بیان اینکه در همه جای دنیا انتخابات دو رکن پول و تبلیغات دارد، گفت: «اگر در کشور ما می‌خواستیم رهبر را این‌گونه تعیین کنیم که هر که پول‌دارتر و دارای تبلیغات بیشتر باشد، رهبر شود که در آن صورت حافظ اسلامی نمی‌ماند، لذا این ساز و کار با این مقام قدسی که برای حفاظت از ارزش‌های اسلامی پیش‌بینی شده به درد نمی‌خورد.»

    آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه کسانی که قانون اساسی را می‌نوشتند ساز و کاری را نوشتند که با اصول و مبانی اسلامی سازگارتر است، تصریح کرد: « در سایر انتخابات‌ها مجبور هستیم به خاطر وضعی که در دنیا وجود دارد، به همان صورت عمل کنیم. فعلا هنوز شرایط فرهنگی کشور ما مهیا نشده که در سایر انتخابات آن اصول اسلامی را به اجرا درآوریم. آن چه با اصول اسلام در عرصه انتخابات سازگار است این است که انتخاب کننده باید کسی باشد که در حد انتخابی که می‌کند اگاهی داشته و مسوولیت انتخابش را بپذیرد.»

    این عضو مجلس خبرگان رهبری، با توجه به اینکه اگر بنا باشد عموم مردم رای دهند این رای کورکورانه است، به انتخابات مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت: «اسم آن انتخاب است ولی انتخابی در کار نیست چون واقعا تا چه اندازه یک فرد قادر است بفهمد که علم چه کسی بیشتر است که کار مشکلی است، لذا این جاست که در اسلام انتخابات به زبان سیاسی چند درجه می‌شود یعنی اول مردم کسانی را انتخاب می‌کنند که تشخیص صلاحیت آنها برایشان آسان است.»

    وی افزود: «سیستمی که برای انتخاب رهبر تعیین شده به خاطر این است که این انتخاب آگاهانه‌تر شود و این انتخاب دورتر از تقلب و امراض شخصی باشد. پس قدم اول این است که در هر استانی مردم سعی کنند افراد مورد اعتماد را انتخاب و سپس این عالمان برجسته منتخب استان‌ها، اعلم را انتخاب کنند که قطعا این راه هم سالم‌تر و هم مطمئن‌تر است.»

    آیت‌الله مصباح یزدی، با بیان اینکه در طول 27 سال گذشته فردی ادعا نکرده که در انتخابات خبرگان تقلب شده است، گفت: «در حالیکه در سایر انتخابات ما کم مشکل نداشتیم.»

    وی گفت: « خداوند پس از سال‌ها عنایتی که به ما کرده فقیهی را معرفی کرده که می‌تواند مصونیت داشته باشد و پس رهبری را به خوبی اداره کند، لذا همان شرایط و اعتباری که در زمان و حضور امام معصوم(ع) بود، الان هم وجود دارد.»

    این عضو مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: «طرح ایده آل ما در مجلس شورای اسلامی این است که ما در مجلس کمیسیون‌های متعدد و مستقل در مورد رشته‌های مختلف که هر کدام به عنوان بازوی مشورتی برای رهبری عمل کنند، داشته باشیم که هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم. چراکه حکم اصلی متعلق به اوست و با امضای رهبری مسائل اعتبار پیدا می‌کند.»

    وی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظام فعلی با رفراندوم مردم در 12 فروردین 58 تثبیت شد اما اگر امروز مردم رای دادند که آیا این باشد یا خیر، قبول است؟ اظهار داشت: «این مساله مهمی است. در مفاهیمی که به کاربرده می‌شود دو هدف دنبال می‌شوند؛ یک هدف این است که با کار کردن بر روی منابع و اعتقادات دینی خودمان کاری مقبول و موجه کنیم، هدف دیگر هم این است که به دنیا نشان دهیم کار‌های ما درست است.»

    آیت‌الله مصباح یزدی، با بیان اینکه ما برای خودمان در اول انقلاب هیچ احتیاجی به رفراندوم نداشتیم، خاطرنشان کرد: «امام خمینی (ره) احتیاج نداشت که کسی به او رای دهد، اما دنیا این امر را نمی‌پذیرفت و برای آنکه دیگر کشورها و سازمان‌ها بپذیرند لذا ما برای مشروعیت خودمان در اول انقلاب رفراندوم برگزار نکردیم برای اینکه به دنیا نشان دهید مردم این نظام را می خواهند اقدام به همه‌پرسی کردیم.»

    وی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حکومت مورد نظر پیامبر و حضرت علی (ع) شکل جمهوری داشت یا اینکه جمهوری یک شکل قدیمی است؟ گفت: «معتقدم اعتبار ولی امر ربطی به رفراندوم ندارد و مساله‌ای است که از طرف خدا تعیین شده است.»

    به گزارش ایسنا، آیت‌الله مصباح یزدی، در سفر یک روزه به اصفهان با حضور در مسجد الغفور این شهر نیز به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: «اساس این عالم برای امتحان انسان‌ها به وجود آمده است که این امتحان‌ها گاهی فردی است و 24 ساعته ادامه دارد و گاهی نیز اجتماعی است و این‌گونه امتحانات هم غالبا فتنه‌آور نیست.»

    وی افزود: «مسائل اجتماعی از مسائل فردی بسیار پیچیده‌تر است و زمانی تکلیف شرعی واجب بر انسان عارض می‌شود که اگر به این تکلیف عمل نکند دین و اسلام خراب می‌شوند.»

    آیت‌الله مصباح یزدی، با بیان اینکه چنانچه بخواهیم به دام فتنه‌های بزرگ نیافتیم باید از قدم‌های اول شروع کنیم، اظهار داشت: «به عنوان کسی که بیش از 70 سال زندگی کرده و بیش از 60 سال طلبه هستم و با بزرگان زیادی همکلام بوده‌ام سفارش می‌کنم چنانچه افراد می‌خواهند در دام فتنه‌های بزرگ گرفتار نشوند باید کاملا حواسشان جمع بوده و هوشیار باشند و چنانچه انحرافی پیش آمد زود برگردند.»

    وی تصریح کرد: «مقدمات منطقی برای اینکه آدمی در راه شیطان فریب نخورد این است که آگاهی‌هایش را تقویت کند و این آگاهی نیز در دو زمینه حکم خدا و موضوع تبیین شده است.»

    آیت‌الله مصباح یزدی، گفت: «تشخیص موضوع شان فقیه نیست، فقیه حکم کلی می‌دهد و تشخیص موضوع به عهده افراد است اما در قالب موضوعات اجتماعی این گونه نیست که فرد در آن نقش داشته باشد، لذا هر چه آگاهی‌های سیاسی اجتماعی مردم بالاتر رود کمتر فریب می‌خورند.»

    وی، در پایان با بیان اینکه اگر هوای نفس انسان‌ها بت شد خداوند عالمانه این انسان‌ها را در چاه می‌اندازد، اظهار داشت: «فرهنگی که هر چیز دلخواه را بت کرده یک فرهنگ الحادی است که متاسفانه در کشور‌های اسلامی نیز رواج یافته است.»

    منبع: رجا نیوز



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: دوشنبه 85/9/6::: ساعت 9:0 عصر

    بسمه تعالی

    آیا دروغی که جان و یا آبروی مسلمانی را نجات دهد از راست فتنه انگیز بهتر نیست؟
    ادامه مطلب...

  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: دوشنبه 85/9/6::: ساعت 7:55 صبح

    در نظام اسلامی،نظامی گری افتخار است

    حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، امروز در آستانه سالروز صدور فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل بسیج، در مراسم تحلیف و اعطای سردوشی در دانشکده افسری دانشگاه امام حسین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر تفاوت منطق نظامی گری در اسلام با نظامی گری در دنیای مادی تصریح کردند: نیروهای مسلح در نظام جمهوری اسلامی پیشقراولان ملت برای دفاع از عدالت، حقوق مردم و مستضعفان و حصن مستحکم امنیت ملی و حافظ ارزشهای اسلام و انقلاب هستند.

    فرمانده کل قوا با اشاره به نظامی گری در دیدگاه صاحبان زر و زور و قدرتمندان بین المللی به عنوان وسیله ای برای قدرت طلبی، خاطرنشان کردند: برخلاف این منطق، در نظام اسلامی نیروهای مسلح از هنگام ورود به عرصه نظامی به دلیل منطق والای اسلام در واقع وارد میدان عبادت می شوند.

    ایشان مهم ترین ویژگی سپاه پاسداران را آغاز به کار آن براساس ارزشهای انقلاب دانستند و افزودند: سپاه در ادامه کار خود نیز نیازمند انسانهای مصممی است که با وجود حاکم نبودن شرایط اول انقلاب و دوران دفاع مقدس بتوانند با همان ارزشهای انقلابی آماده دفاع از ملت باشند.

    رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم تقویت ارتباط با خدا و توکل و اعتماد به پروردگار و همچنین آمادگی فکری، جسمی و آموزشی نیروهای سپاه پاسداران خاطرنشان کردند: نیروهای مسلح ازجمله سپاه مظهر قدرت، عزم واراده ملت ایران هستند و آمادگی آنها موجب تغییر نگاه دشمنان و طمع نورزیدن آنان به کشور خواهد شد.

    سردار سرلشگر صفوی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در گزارشی از تحول در جذب، آموزش، سازماندهی و ارزشیابی نیروی انسانی در رده های مختلف سپاه، به گسترش مراکز آموزش عالی سپاه اشاره کرد و گفت: در دو دانشگاه جامع امام حسین و علوم پزشکی بقیه الله و چهار مجتمع دانشگاهی و دیگر مراکز آموزش عالی سپاه، دو هزار و هشتصد دانشجو به تحصیل مشغولند و هفتصد و چهل عضو هیأت علمی تدریس می کنند.

    در این مراسم سرتیپ دوم عزتی فرمانده دانشکده افسری دانشگاه امام حسین گزارشی از تشکیل این دانشکده و نخستین دوره افسری و تربیت پاسداری ارائه کرد.

    فرمانده کل قوا در آغاز این مراسم در محل یادمان شهدا حضور یافتند و با قرائت فاتحه به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کردند و سپس از یگانهای حاضر درمیدان سان دیدند.

    حضرت آیت الله خامنه ای همچنین به جانبازان، آزادگان، خانواده های شهدا، استادان و دانشجویان برگزیده دانشکده افسری دانشگاه امام حسین جوایزی اهدا و به فارغ التحصیلان نخستین دوره، سردوشی اعطا کردند.

    در پایان این مراسم عملیات سقوط آزاد و اعتماد به نفس برگزار شد و یگانهای حاضر در میدان از مقابل فرمانده کل قوا رژه رفتند.

    حضرت آیت الله خامنه ای همچنین در جمع فرماندهان ارشد، مسئولان و روسای دانشکده ها و مراکز آموزش عالی و اعضاء هیأت علمی سپاه، با قدردانی از مسئولان و استادان دانشگاه امام حسین نقش استادان را در ارتقای رتبه علمی دانشجویان این دانشگاه بسیار مهم ارزیابی و تأکید کردند: در این دانشگاه باید با تربیت صحیح علمی و ایجاد زمینه برای بروز ابتکار و جرأت علمی، انسانهای فکور، عالم، محقق و دلیر در میدان علم پرورش یابند.

    فرمانده کل قوا با اشاره به ظرفیتهای بسیار بالای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نیروی دارای انسانهای انقلابی، مومن و توانمند افزودند: توجه فرماندهان و مسئولان سپاه به امور مربوط به منابع انسانی و مسائل آموزشی و علمی کاری بسیار با ارزش و مثبت است و این روش باید ادامه یابد.

    ایشان همچنین درخصوص هدف وجود نیروهای مسلح در نظام اسلامی به مسئله نظامی گری در دیدگاه اسلامی اشاره و خاطرنشان کردند: در دیدگاه اسلامی نیروهای مسلح انسانهای دین شعار، دین مدار، دین رفتار، آماده دفاع، مایه امنیت و آرامش مردم و عامل قوام کشور هستند بنابراین با چنین دیدگاهی، نظامی گری در نظام اسلامی، افتخار است.

    حضرت آیت الله خامنه ای برخی تفکرات شبه روشنفکری مبنی بر مخالفت با نظامی گری را تفکری انحرافی دانستند و تأکید کردند: فرد نظامی با هویت اسلامی، شخصی است که با دل، اندیشه و جسم خود در راه یک هدف والا گام برمی دارد و حتی حاضر است برای آن هدف جان خود را نثار کند بنابراین نباید فرد نظامی با هویت اسلامی با نظامیان خشن و بی منطق آمریکا یا رژیم صهیونیستی و نظامیان کشورهای سلطه گر مقایسه شود.

    فرمانده کل قوا با اشاره به وظیفه سپاه برای حفاظت از آرمانهای انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: تعریف جامع و مانع از این حفاظت، دفاع نظامی از ارزشهای انقلاب است.

    رهبر انقلاب اسلامی رعایت صلاحیتهای پاسداری را در همه رده ها مهم دانستند و افزودند: همه فرماندهان و نیروهای سپاه باید مراقب حداقل ها و مرز صلاحیتها در همه ابعاد باشند.

    در آغاز این مراسم سردار سرتیپ احمدیان رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران و فرمانده دانشگاه امام حسین گزارشی از طرح جامع منابع انسانی سپاه و تحول نظامهای منابع انسانی اعم از جذب نیرو، آموزش، سازماندهی، ارزشیابی و خدمات، ارائه کرد و گفت: در دکترین سپاه و چشم انداز منابع انسانی، ضمن تعریف مأموریتها و ترسیم ویژگیهای نیروی مورد نیاز براساس این مأموریتها و الزامات آنها، بر همراه شدن آموزشهای نظری و عملی در رده های مختلف و ظرفیت سازی برای جنگ نامتقارن تأکید شده است.

    منبع: رجا نیوز



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: یکشنبه 85/9/5::: ساعت 11:24 عصر

    <      1   2   3   4      

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 306
    بازدید دیروز: 194
    کل بازدید :1784600

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>آرشیو شده ها<<
    آذر - دی - بهمن 1385
    بهمن 85
    نیمه اول اسفند 85
    نیمه دوم اسفند 85
    فروردین 86 یک
    فروردین 86 دو
    فروردین سه
    فروردین 4
    اردیبهشت 1
    اردیبهشت 2
    اردیبهشت 3
    اردیبهشت 4
    خرداد 86
    تیر 86
    مرداد 86
    شهریور 86
    مهر 86
    آبان 86
    آذر 86
    دی 86
    بهمن 86
    اسفند 86
    فروردین 87
    اردیبهشت 87
    خرداد 87
    تیر 87
    مرداد 87
    شهریور 87
    مهر 87
    آبان 87
    آذر 87
    دی 87
    بهمن 87
    اسفند 1387
    فروردین 1388
    اردیبهشت 1388
    خرداد 1388
    تیر 1388
    مرداد 1388
    شهریور 1388
    مهر 1388
    آبان 1388
    آذر 1388
    دی 1388
    بهمن 1388
    اسفند 1388
    فروردین 1389
    اردیبهشت 1389
    خرداد 1389
    تیر 1389
    تیر 89
    مرداد 89
    شهریور 89
    مهر 89
    آبان 89
    آذر 89
    دی 89
    بهمن 89
    اسفند 89
    فروردین 90
    اردیبهشت 90
    خرداد 90
    تیر 90
    مرداد 90
    شهریور 90
    مهر 90
    آبان 90
    آذر 90
    دی 90
    بهمن 90
    اسفند 90
    فروردین 91
    اردیبهشت 91
    خرداد 91
    تیر 91
    مرداد 91
    شهریور 91
    مهر 91
    آبان 91
    آذر 91
    دی 91
    بهمن 91
    اسفند 91
    زمستان 91
    بهار 92
    تابستان 92
    پاییز 92
    زمستان 92
    بهار 93
    تابستان 93
    پاییز 93
    زمستان 93
    بهار 94
    تابستان 94
    پاییز 94
    زمستان 94
    بهار 95
    تابستان 95
    پاییز 95
    زمستان 95
    بهار 96
    تابستان 96
    پاییز 96
    زمستان 96
    بهار 97
    تابستان 97
    زمستان 97
    پاییز 98
    بهار 99
    پاییز 99
    زمستان 99
    بهار 0
    تابستان 0
    زمستان 0

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    اصولگرا

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<













    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<