مناظره روان بخش با احمد قابل(بخش اول)
روانبخش، دبیر سیاسی هفتهنامه پرتو و احمد قابل در تاریخ 3/9/87 مناظرهای تحت عنوان «اصول و ارزشهای انقلاب» در دانشگاه فردوسی مشهد انجام دادند که بخش اول آن تقدیم حضورتان میشود.
سوالی کهابتدا مطرح میشود این است:
اصول وارزشهای انقلاب چه بودند؟ چه مصادیق وشاخصه هایی دارند واساسا بستر طراحی این ارزشها چه بودهاست؟
روانبخش: ابتدا نکتهای را عرض میکنم خدمت آقای قابل وشما سروران گرامی.آیه شریفه قرآن را توجه میدهم: “وبشر عبادی الذین...”؛ کسانی که سخنها را میشنوند وبهترینشان را انتخاب میکنند و به دور از گرایشات حزبی و سیاسی و دغدغههای جناحی، حق را آشکارا میپذیرند. باید به این جمعیت بشارت داد و قرآن بشارت میدهد.
بحث علمی و سیاسی جایش در دانشگاه و در جمع دانشجویان عزیزی است که انگیزه روشن شدن مباحث را دارند واحیانا شبهاتی اگر در ذهنشان دارند، رفع شود. همین طور که من در مناظره با آقای تاج زاده در کاشان عرض کردم، در مناظره بحث زمین خوردن وزمین زدن وکشتی گرفتن نیست. میدان کشتی نیست؛ بلکه میدان تلاش برای کشف حقایق است. بنابراین امیدواریم تا آخر جلسه دوستان به نکات مطلوب توجه کنند وآنچه خودتان حق تشخیص دادید همان را اتخاذ فرمایید ، قضاوت با شماست. همانطور که مستحضرید، چیزی که ما به آن میپردازیم، در واقع اصول وارزشهای انقلاب اسلامی است که رهبر آن انقلاب، حضرت امام خمینی بودند و قانون اساسی که بعد از انقلاب به تصویب رسیده در دسترس ما است، انقلابیون هم کمابیش در جمع ما هنوز حضور دارند و کسانی که در این راه جان فشانی کردند وجان خودشان را برای تحقق انقلاب دادهاند ،وصیت نامه هایشان موجود است، ما اگر بخواهیم بدانیم اصول وارزشهای انقلاب چه بوده ، مرجع ما بایداین ها باشد.
اول، امام، کسی که انقلاب با رهبری ایشان به پیروزی رسیده است، خوشبختانه دفتر نشر آثار امام، سخنرانیها وبیانیهها و اطلاعیههایی را که ایشان داهاند از سال42 وبعضا حتی قبل از 42، در صحیفهامام که 22 مجلد است جمع آوری کردهاند. هر چهامام فرمودند، سخنرانی ونطق هایی که نوشتهاند همگی محفوظ است. ما اگر بخواهیم ببینیم اصول وارزشهای انقلاب اسلامی چه بوده باید به فرمایشهای آن کسی مراجعه کنیم که رهبری این انقلاب را به عهده داشته است. دوم این که مراجعه کنیم به وصیت نامه هایی که شهدای ما نوشتهاند و خون خودشان را برای این انقلاب دادهاند. در مقدمه قانون اساسی آمدهاست که بیش از 60 هزار شهید برا به بار نشستن وپیروزی انقلاب اسلامی جان خودشان را تقدیم کردهاند. البته بعد از پایان یافتن جنگ هشت ساله این آمار به بالای 200 هزار رسیدهاست .در وصیت نامههای شهدایی که رفتند وبالاترین سرمایه، یعنی هستی خودشان را دادهاند چه نوشته شدهاست؟ برای چه رفتند شهید شدند ؟وبعد این که شعار ملت ایران برای تحقق این انقلاب چه بود؟ مهمترین شعاری که در راهپیمایی ها داده میشد، درمقدمه قانون اساسی آمدهاست:” مردم ایران با شعار استقلال، آزادی و حکومت اسلامی حرکت کردند و از میان فریادهای استقلال، آزادی و حکومت اسلامی، این نهال انقلاب به ثمر نشست. واین نهضت عظیم با تکیه بر ایمان ووحدت وقاطعیت رهبری ونیز فداکاری ملت به پیروزی رسید”.این قانون اساسی است که پس ازتشکیل مجلس خبرگان نوشته شد ودر رفراندوم سال 58 اکثریت 2/98مردم بهان رای مثبت دادند. این کهاین شعار ملت ایران در مقدمه قانون اساسی آورده شده، برای آن است که کسی بعدا آن را تحریف نکندو بگوید مثلاشعار آن ها” استقلال، آزادی و پیشرفت “بود! نخیر،شعارتاریخی ملت ما “استقلال، آزادی و حکومت اسلامی”بود که بعدا به” استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی”تبدیل شد. اینها مآخذ ماست. مآخذ معتبری که ما میتوانیم بهاین ها مراجعه کنیم وببینیم اصول وارزشهای انقلاب اسلامی چه بوده؟البته میتوان از مردم انقلابی و نسل اول انقلاب که هنوز حضور دارند نیز پرسید که هدف شما از شرکت در راهپیمایی ها چه بود؟ چه شعاری میدادید؟ چه میخواستید؟ حرفتان چه بود؟ البته مهم ترین منبع ومانیفست ما همان “صحیفهامام” و “ صحیفه نور” است که میشود به آنها مراجعه کرد و دید که رهبری انقلاب که تا آخرین مرحله ،آن را رهبری کرده و به کمک ملت بزرگ ایران آن را در 22 بهمن به پیروزی رساند، نوع حکومت وقانون اساسی را به رفراندوم گذاشته، قانون اساسی نوشته شد، بعد اولین رییس جمهور وحتی تا سومین رییس جمهور و چهارمین رییس جمهور در زمان خودشان بودند که رای گیری شد مجلس تشکیل شد، قوه قضاییه، شورای نگهبان و تمام اینها شکل گرفت، هدف ایشان چه بود و اصول و ارزشهای انقلاب از نظر ایشان چه بودهاست؟ مهمترین شاخصهای که در این انقلاب اسلامی وجود داشته، اسلام است. شما وقتی به صحیفه امام مراجعه میکنید(نرم افزار آن همین الان در لبتاب من موجود است) اگر کلمهاسلام را بزنید میبینید که معمار انقلاب 31500 بار کلمه اسلام یا اسلامی را به کار برده و این خیلی عجیب است. تعبیری را حضرت آیت ا... مصباح فرمودند که آب و نان از دهان امام میافتاد ولی کلمه اسلام از دهانشان نمیافتاد. همه جا وهر وقت که صحبت میکردند، صحبت از اسلام بود و حتی وقتی در مورد جمهوری صحبت میکردند جمهوری اسلامی را میگفتند. تعبیر امام این بود که توجه داشته باشید که در جمهوری اسلامی، جمهوری قالب است و اصل، محتوای آن است؛ ما دنبال تحقق اسلامیم .تعبیر امام این است که مردم بچه هایشان را به خاطر جمهوری نبردند شهید کنند، مردم به خاطر آن محتوای جمهوری اسلامی و برای خاطر اسلام شهید دادند و بچههای خود را به جبهه فرستادند. در این 22 جلد وقتی ملاحظه میکنیم 58 بار درباره دموکراسی صحبت کردهاند. نسبت58 با 31500 چه نسبتی است؟! وقتی هم از دموکراسی صحبت کردند منظور همان دموکراسی غربی است کهامام مذمت کردهاند. و کلمه جمهوری را نسبت بهاسلامی4950 گفتهاند وبسیاری از مواردش را که من نگاه کردم دیدم جمهوریای که آمده پیام امام به روسای جمهوری کشورهای دیگر است؛ ولی از مجموع واژه هایی که برای جمهوری وجود دارد، 4950 وبا نسبت 31500 میبینیم کهامام چه کلمه و واژهای را بیشتر به کار بردهاند. بنابراین آنچه مهمترین شاخص واصل در انقلاب اسلامی ماست، اسلام است؛ همانی که مردم برای تحقق آن قیام کردند وشعار دادند وجان و مال وهستیشان را در این راه گذاشتند.
یکی دیگر از شاخص ها استقلال است. ما استقلال نداشتیم و قبلا کشوری وابسته و در واقع مستعمره امریکا و انگلیس و همه کشورهای قدرتمند دنیا بودیم. ما میخواستیم استقلال داشته باشیم و بتوانیم روی پای خودمان بایستیم ومهمترین استقلالمان استقلال سیاسی است که کسی به ما نمی تواند بگوید شما فلان کار را انجام دهید. اگر همه دنیا دست به دست هم دهند وبخواهند خواسته خودشان را بر ملت و دولت ایران تحمیل کنند، نمی توانند چنانکه در بحث هستهای ملاحظه میفرمایید این همه فشار میآورند وچند تا قطعنامه هم صادر کردهاند و ما روی حرف خودمان ایستادهایم وهموارهاستقلال سیاسی خودمان را حفظ میکنیم. آزادی باید در چارچوب اسلام باشد وخود حضرت امام هم تاکید کردند آزادی را. ما در زمان طاغوت نداشتیم و به دنبال تحقق آن آزادی بودیم و آن آزادی را هم به لطف الهی در سایهانقلاب بهدست آوردیم. آخرین شاخص هم خود مردم وخدمت به مردم و اجرای عدالت است که باید در راس امور قرار گیرد؛ همانطور که پیامبران الهی آمدنشان برای تحقق قسط وعدالت بود(لیقوم الناس بالقسط.)این شاخصه ها واصول انقلاب اسلامی است من در این مدت کوتاه عرض کردم .
قابل: امیر المومنین میفرماید، انتخاب کن که منصف باشی ومغلوب، نه پیروز وظالم . من از همین نکتهای که جناب روانبخش بهان اشاره داشتهاند دربارهاهمیت اسلام برای امام، حالا ایشان از تکرار لفظ میخواستند این را بگویند کهاحتیاجی هم نبود.از آنجا شروع میکنم کهاسلام اگر خلاصهاش را بخواهیم در قالب چند تا ارزش عمده که خلاصه همه حقیقت اسلام باشد پیدا کنیم، میرویم سراغ اولیای الهی. من روایتی را از امام سجاد نقل میکنم. ایشان در پاسخ به کسی که پرسید همه شرایط دین را برای من خلاصه کن وبه من بده، فرمود همه اسلام در این سه امر خلاصه میشود: وقتی سخن میگویی حق را بیان کن، راستی در گفتار.دوم در مقام داوری اگر مینشینید، چه قضاوت رسمی و چه عرفی واجتماعی، عادل باش، کهامیر المومنین فرمود:”عدل، همان انصاف است” وانصاف در تمام اساطیر بشری چهاساطیر چین ،چهاساطیر هند وچهاساطیر یونان ودر همه کتب آسمانی وبیان همهاولیای الهی به وجدانی ترین معنا برای ما معنا کردهاند وگفتهاند آنچه برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند وآنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران نیز نپسند. حکم بالعدل. وسوم وفای به عهد و پیمانی که بین دو نفر برقرار میشود، تا برسد در سطح جامعه بین المللی. به هر عهد وپیمانی که بستی و مبتنی بر منطق وعقلانیت بود حتما باید وفادار باشی، این سهارزش اسلام بود. من هم میگویم ارزشهای انقلاب را باید از شعار عمومی انقلاب اخذ کرد. استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، چهار کلمه است. بستری که استقلال خواهی را برای مردم ما آماده کرد، این بود که حکومت قبل از این حکومت وابسته به بیگانه بود و دیکته سفرای بیگانه ومسؤولین کشورهای بیگانه را مینوشت. استقلال یعنی اینکه ما دیکته ننویسیم، دیکتاتوران عالم به ما دیکته نگویند. این جای خود.
دومین مسألهازادی بود، فریاد همهانقلابیون از این بود که ما روزنامه نداریم، دستمان از رسانههای عمومی مثل رادیو وتلویزیون در درون کشور خودمان کوتاهاست، سخنرانی میکنیم ما را میگیرند. من یادم است در منزل آقای رضوی در همین مشهد محروم پدر من سخنران جلسه آقای شجریان بود، پدر همین استاد شجریان ،این آقای رضوی هم از بستگان آقای خیامی بود کهایران ناسیونال سابق را داشت. شبی بود که من برای اولین بار آقای خامنهای را آنجا دیدم. ایشان تشریف آوردند در جلسه به لحاظ اینکه با آقای رضوی دوستی داشتند.مرحوم پدر من احترام کردند بهایشان، گفتند شما سخنرانی کنید در پایان جلسه قرائت قرآن. حدودا 15،16 سال بود قبل از انقلاب ،سال . 52ایشان فرمودند که من ممنوعالمنبرم،توجه کنید من ممنوع المنبرم. توی خانه شخصی حاکمیت دستور داده بود که شما حق سخنرانی ندارید! مرحوم پدر ما خندید و گفت: اینجا که منبر نیست نشستهاید و میخواهید سخنرانی کنید ، اشکالی ندارد. وبعد ایشان سخنرانی کرد. پس آزادی یعنی آزادی بیان،آزادیهای مثبت نهازادیهای منفی.آزادی بی بند وباری ما نمی خواستیم آزادی غیر اسلامی نمی خواستیم، آزادی که وقتی ما میگوییم “وبشر عبادی الذین...” قولی وجودی داشته باشد که ما بتوانیم حرفی را بشنویم جدا از حرف رایج وبعد بین آنها مقایسه و یکی را انتخاب کنیم. نه اینکه فقط یک قول وجود داشته باشد، تک صدایی باشد. آنجا چه چیز را میخواهیم انتخاب کنیم؟ پس آزادی یکی از ارزشهای والای انقلاب بودهاست. جمهوری حکومت خلق را یادتون باشه، آن بستر این ارزش، حکومت استبدادی سلطنتی مطلق است، یک نفر میتوانست راحت خودش را به بیگانه بفروشد، تصمیم میگرفت ،نه مجلس مجلس بود، نه دولت از خودش استقلال داشت .هر چه شاه میگفت باید دیگران اجرا میکردند وشاه هم هر چه دیگران از آن طرف مرزها میگفتند باید اجرا میکرد. برای اینکه این بلا را از جامعه دور کنیم گفتند باید جمهوری باشد و مردم بر سرنوشت خودشان حاکم باشند .چرا؟ چون این حق خدادادی مردم است. در قانون اساسی هست، ایشان فرمودند در قانون اساسی ارزشهای انقلاب مدون شده. بنده هم قبول دارم.نگاه کنید اصل 56 قانون اساسی را: حاکمیت مطلق بر جهان واسلام از آن خداست و هم اوست کهانسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم کردهاست. هیچ کس نمی تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروه خاصی قرار دهد وملت این حق خدادادی را از طرقی که در اصول بعد میآید اعمال خواهند کرد.
اصل بعدی هم این است: قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از قوه مجریه، قوه مقننه وقوه قضاییه که زیر نظر ولایت مطلقهامر وامامت امت بر طبق اصول آیندهاین قانون اعمال میگردد. این قوا مستقل از یکدیگرند.
پس در اصل 57 اصل ولایت مطلقه باید زیر مجموعه حق حاکمیت ملی باشد. کسی حق ندارد حق حاکمیت ملت را در اختیار یک فرد حتی ولی فقیه یا یک گروه خاص قرار دهد. خوب جمهوری ولی این جمهوری باید محتوایی داشته باشد.
مردم مسلمان ایران در سخنرانی ها، راهپیمایی ها و همه جا جمهوری را طلب میکردند، وقتی جمهوری تشکیل شد، قوانین آن مبتنی بر یک متن کهاسم آن متن اسلام است نوشته شود.اما کدام اسلام؟ اسلامی کهانقلابیونی مثل آقای خامنهای، بهشتی، رفسنجانی، منتظری، طالقانی وآیت ا...هایی از این قبیل مطرح کردند یا اسلامی کهایت ا... محمود حلبی مطرح میکردند یا متونی که آیت ا... گلپایگانی مطرح میکرد؟کدام اسلام؟ اینها بزرگان انقلاب بودند. مرحوم شهید هاشمی نژاد مطرح میکرد، مرحوم شهید مطهری بیان میکرد، فرق این اسلام تا آن اسلام خیلی زیاد است. آن اسلام میگفت مطلقا موسیقی حرام است. الان هم هستند کسانی که میگویند مطلقا موسیقی حرام است .جلوی همین بنیان گذار انقلاب آمدند با همان دف با همان ساز نواختند وایشان گفت این سرود آقای مطهری اشکال ندارد. کدام اسلام ؟کدام ارزشها؟ ارزش کدام اسلام ؟ارزشی که میگوید اگر جمهوری اسلامی جایی را گرفته میخواهد خیابان ها را توسعه بدهد؛ تو حق نداری از آن خیابان رد شوی چون حق مردم در آن بوده و غصب کردهاند. همین الان مرجع تقلیدی وجود دارد که از طرف جمهوری اسلامی مورد احترام هم قرار میگیرد و اعتقادش این است. به مقلدانش میگوید از این خیابان که قبلا مسجد بوده و خراب کردند حق نداری بروی، از این محدوده حق نداری استفاده کنی؛ چون توسط جمهوری اسلامی غصب شده! آن اسلام را شما میگویی یا اسلام آن فقیهی که میگوید حکومت مثل همه حکومتهای دنیا در محدوده قانون حق تصمیم گیری دارد. معنا ندارد کسی حاکم باشد ولی نتواند یک خیابان را تعریض کند ،ولو خانه مردم هم میخواهد خراب شود . پول خانه مردم را باید بهشان بدهیم. اما نمی شود که یکی بگوید من میخواهم اینجا خانهام باشد ،وسط بلوار ،مگر چنین چیزی میشود؟!
پس من شش ارزش را در اساس این انقلاب میبینم: استقلال ، آزادی ِ حق حاکمیت مردم که در قالب جمهوری است، اسلام جمهوری اسلامی را هم با بیان امام سجاد در آن سه خلاصه میکنم،قول الحق و الحکم بالعدل و وفای به عهد. و بر وفای به عهدش پای میفشارم که نقضش از جانب هر کس ،حتی رسو ا... اگر باشد نعوذ باا... گناه کبیره است و خدای سبحان از رسول ا... حتی اگر مقابل عهدش مشرکان باشند، نمیگذرد و به او اجازه نقض عهد نمیدهد.
«ایمان» و «امید» نرمافزار امام(ره) برای ایجاد 3 تحول بزرگ
«ایمان» و «امید» نرمافزار امام(ره) برای ایجاد 3 تحول بزرگ
رهبر انقلاب اسلامی در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) :
قانونیشدن آموزش «شیطانپرستی» در مدارس آمریکا
رئیسی در فرودگاه مهرآباد:
درگیریهای مقاومت و رژیم صهیونیستی؛
دیپلماسی متوازن دولت سیزدهم اصلاحطلبان را عصبانی کرد
آیا تلآویو در سایه بحران اوکراین جنگ چهارم علیه غزه را کلید میزن
سکوت کشورهای مدعی حقوق
پیام رهبرانقلاب به نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در ارو
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 150
کل بازدید :1802431
بهمن 85
نیمه اول اسفند 85
نیمه دوم اسفند 85
فروردین 86 یک
فروردین 86 دو
فروردین سه
فروردین 4
اردیبهشت 1
اردیبهشت 2
اردیبهشت 3
اردیبهشت 4
خرداد 86
تیر 86
مرداد 86
شهریور 86
مهر 86
آبان 86
آذر 86
دی 86
بهمن 86
اسفند 86
فروردین 87
اردیبهشت 87
خرداد 87
تیر 87
مرداد 87
شهریور 87
مهر 87
آبان 87
آذر 87
دی 87
بهمن 87
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
مرداد 1388
شهریور 1388
مهر 1388
آبان 1388
آذر 1388
دی 1388
بهمن 1388
اسفند 1388
فروردین 1389
اردیبهشت 1389
خرداد 1389
تیر 1389
تیر 89
مرداد 89
شهریور 89
مهر 89
آبان 89
آذر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
فروردین 90
اردیبهشت 90
خرداد 90
تیر 90
مرداد 90
شهریور 90
مهر 90
آبان 90
آذر 90
دی 90
بهمن 90
اسفند 90
فروردین 91
اردیبهشت 91
خرداد 91
تیر 91
مرداد 91
شهریور 91
مهر 91
آبان 91
آذر 91
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
زمستان 91
بهار 92
تابستان 92
پاییز 92
زمستان 92
بهار 93
تابستان 93
پاییز 93
زمستان 93
بهار 94
تابستان 94
پاییز 94
زمستان 94
بهار 95
تابستان 95
پاییز 95
زمستان 95
بهار 96
تابستان 96
پاییز 96
زمستان 96
بهار 97
تابستان 97
زمستان 97
پاییز 98
بهار 99
پاییز 99
زمستان 99
بهار 0
تابستان 0
زمستان 0
نهج البلاغه
صحیفه سجادیه
مفاتیح الجنان
سایت دفتر مقام معظم رهبری
دفتر نشر
مرکز اسناد
مجلس
قوه قضائیه
پرتو سخن
هم اندیشی
یزد فردا
ایستگاه
خبرگزاریها
فارس یزد
آوینی
لینکستان آوینی
اوقات شرعی
کتب شهید مطهری
عرفان
الشیعه
معارف قرآنی
تبیان
ریاست جمهوری
رجا نیوز
بانی تک
سایت علامه مصباح یزدی
شبکه آموزش
فطرس
رشد
عطف
پایگاه ملی علوم زمین کشور
پایگاه اصلاع رسانی قوه مجریه
بصیرت
باقر نیوز
حوزه
روزنامه ها
پارسی جو
کتابنمای جهانی
تبیان
خبرگزاری جمهوری اسلامی
قبس
پرسمان
رویت مشخصات دامنه ها
ثبت نام عتبات عالیات
شورای نگهبان
سایت دفتر مقام معظم رهبری
یزد امروز