سفارش تبلیغ

ثبت شرکت
صبا
از شهوت پنهان بپرهیزید : دانشمند دوست دارد که کنارش بنشینند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
اصولگرا
نوآوری: موانع و راهکارها   (به قلم رئیس جمهور)

بسم الله الرحمن الرحیم
مایلم نخستین یادداشت امسال را به مقوله نوآوری به منزله تابلوی راهنمای سال جدید و بحث پیرامون برخی ‏ملزومات ونیز موانع نوآوری در ایران امروز اختصاص دهم و به مسئولیت ها ومشکلات دولت در این باب ‏اشاره کنم.   ‏
به عنوان مسئول دولت خود را در دو سطح نسبت به مقوله نو آوری مسئول می بینم:  ‏

اول، زمینه سازی، حمایت ورفع موانع اداری موجود در برابر استعدادها و نو آوری های مردمی در عرصه های ‏علمی، اقتصادی، فرهنگی و... است. در این خصوص، همه نخبگان را به مشارکت و مشورت می طلبم و دولت ‏را در عالی ترین سطح  برای اصلاحات انقلابی وانعطاف در روشها بسیج خواهم کرد. البته به خوبی می دانم که ‏این کار آسانی نیست و باید برای رفع بسیاری از رسوبات و موانع سخت افزاری و نرم افزاری که عادت به ‏کهنگی و محافظه کاری را در بسیاری نهادهای حکومت، به وجود آورده چاره ای اندیشید. اما همه سعی خود ‏را در این خصوص خواهم کرد و از همه صاحبنظران می خواهم که دولت را در این زمینه با پیشنهادات خود ‏یاری دهند تا به امید خدا تغییراتی موثر در حد توان و امکانات دولت تا پایان سال87 ایجاد شود. ‏
اما سطح دوم، برنامه های ایجابی خود دولت و روشهای نوآورانه آن در حل مشکلات کشور است. جهش های ‏نو گرایانه در مدیریت، نیاز به "شجاعت وحکمت" درکنار یکدیگر دارد. دراینجا می خواهم بر عنصرشجاعت ‏وجرات در تحقق نوآوری، تاکید کنم زیرا یکی از موانع جدی در برابر شکوفایی ملی وتاریخی ایران حتی در ‏سطح نخبگان، ترس از"نوآوری" است که امروز نیز عامل مقاومت در برابر "تغییرات" شده است و اگر فکری ‏به حال آن نکنیم شکوفایی تمدنی وتاریخی ایران جدید، بازهم به تاخیر افتاده ونوآوری های فردی وپراکنده، ‏تبدیل به یک"جنبش نوآوری" در سطح ملی نخواهد گردید. ‏

از بازی با کلمات و فریب افکار عمومی بیزارم و به واقعیات زندگی مردم، بیش از تصورات خیالی از پشت ‏درهای بسته، توجه دارم و خود را در برابر مشکلات واقعی مردم مسئول می دانم. از این رو همراهی با توده ‏های واقعی مردم را به عضویت در حلقه های خاص با دغدغه های خاص ترجیح می دهم.‏

اینجانب در راستای تحقق وعده های انتخاباتی، موظف بودم که دست به نوآوری های جدی و اصلاحات ‏اساسی در مسائل مهم و گوناگون کشور بزنم. موضوعاتی از قبیل نظام بانکداری و وام و نرخ بهره، نظام ‏مدیریت وبرنامه ریزی، نظام مالیاتی، در عرصه بیمه های اجتماعی و بهداشت عمومی، توزیع ثروت وسهام ‏عدالت، سیاست خارجی و...‏

در همین راستا برنامه هایی جدید و اصلاحاتی نوآورانه تدارک دیدیم و با کمک همکارانم در دولت با تمام ‏قدرت وارد عمل شدیم. اما با چه واکنش هایی مواجه شدیم ؟! در تمام این دو سه سال میل شدید به ادامه ‏سنت های اداری وعادت های مدیریتی ونوعی انجماد در برابر برنامه های دولت، سرعت انجام این اصلاحات ‏را کاسته است. این دولت نسبت به گذر زمان، بسیار حساس است واگر واحد زمان برای برخی سیاست مداران، ‏سا ل و دهه بوده است  برای ما هفته ها، روزها، وحتی ساعت ها نیز مهم اند. ‏

اگر برای ما نیز منافع حزبی یا اهداف تبلیغاتی وانتخاباتی اولویت می داشت براستی نباید وارد برخی ساختار ‏شکنی های روشی و مدیریتی می شدیم.  زیرا شکستن عادات و شالوده های کهنه، شبیه نوعی خرافه ستیزی در ‏عرصه مدیریتی است وهر نوع شالوده شکنی، باعث چالش هایی طبیعی یا مصنوعی و حتی دشمن تراشی می ‏شود. ‏

دولت دهها طرح نوآورانه در عرصه های مدیریتی و اقتصادی داشته ولی سطح اصطکاک و مقاومت در برابر ‏نوآوری، متاسفانه بسیار بالاست و ما هزینه های زیادی برای آن پرداخته و می پردازیم.‏

بخش مهمی از وقت و توان دولت، صرف غلبه بر این مقاومت ها، ترس ها و محافظه کاری ها و عادت های ‏کهنه می شود.‏

من نمی خواهم از دولت، رفع مسئولیت کرده و برخی  ناکامی ها را بر عهده دیگران بیندازم. همچنین مدعی بی ‏نقص بودن برنامه های دولت و روش ها و تصمیمات شخص رئیس جمهور نیستم، ادعا نمی کنم که از همه ‏ظرفیت ها و امکانات، بدرستی استفاده شد و  بهتر از این نمی شد و نمی شود ولی بگذارید از دوستان به ‏نحوی و از دشمنان به نحوی گلایه کنم که اگر راه را بر نوآوری باز نکنیم و اگر بر این ترس غلبه نکنیم ایران ‏عزیز نخواهد توانست عقب ماندگی تاریخی یکی دو قرن اخیر در عصر قاجار و پهلوی را از راههای میان بر ‏جبران کند. آنچه باید نگرانش باشیم ساختارشکنی علیه مبانی و چارچوبهای هویت اسلامی و ایرانی است اما ‏نوآوری در روشها امری کاملا ضروری و حتی "دیر شده" است و نباید محافظه کاری و تنبلی را با عقلانیت ‏اشتباه گرفت.‏

اقتصاد ما، نظام مالیاتی، بانکی، بیمه ها، الگوی مصرف سوخت و انرژی، یارانه ها، نحوه تقسیم کار میان دولت ‏و بخش خصوصی، نظام آموزشی و پژوهشی کشور، سیاست خارجی، نظام مطبوعاتی و رسانه و حزبی در ‏کشور، مدیریت شهری، نظام واردات و صادرات  و ... همه و همه، تشنه نوآوری در چارچوب اهداف انقلاب ‏اسلامی و در مسیر پیشرفت عادلانه کشورند.‏

تغیراتی که در هیئت دولت صورت می گیرد نیز در همین راستاست. ما یک گروه منسجم هستیم که به اقتضای ‏موقعیت وشرایط، انعطاف و تغییرات لازم را در خود به وجود می آوریم و هیچ یک به مسئولیتهای خود به ‏عنوان یک امتیاز یا سر قفلی نگاه نمی کنیم.‏

همکاران قبلی و فعلی من در دولت، از این همکاری، تصور یک مسابقه ماراتن امدادی رادارند که بین راه ‏مشعل را یکی به دیگری می سپارد. هدف اصلی هیچ یک از ما بقاء در دولت نیست بلکه خدمت به ملت است.‏

هر یک از این برادران و خواهران که جای خود را به دیگری می دهند برای خود نه هویتی فردی بلکه هویتی ‏جمعی قائلند و این جانب از همه کسانی که فداکارانه آمدند ومتواضعانه رفتند عمیقاً متشکرم و می دانم که این ‏سخت ترین و شیرین ترین دوران خدمت را از یاد نخواهند برد.‏

همکاران من شب و روزآرام ندارند وقتی جابجا می شوند شاید برای نخستین بار پس از ماهها فرصت ‏استراحت می یابند. از همه آنها سپاسگذارم و بابت ماموریت های شبانه روزی و طاقت فرسا از آنها و خانواده ‏هایشان عذرخواهی می کنم.‏

ترمیم کابینه در این دولت یک سیاست از قبل اعلام شده بر اساس " اصالت هدف" است.  همه ما ابزار هستیم ‏و ملت هدف. فرصت اشتباه کردن و محافظه کاری نداریم. وزرای جدید یا قدیم این کابینه هیچ یک سیاست ‏باز و قدرت طلب نبوده و آرزوی وزارت نداشته و ندارند و همین جا اعلام میکنم که سیاست انعطاف و انطباق ‏در دولت ادامه خواهد داشت. همه ما باید به امانت بزرگ خدا و مردم و فرصت محدودی که در اختیار داریم ‏بیاندیشیم. ‏

من و همکارانم در دولت، روزهای خدمت و دولت را و حتی ساعتهای آن را می شماریم و برای هر روز و هر ‏ماه به ضرورت نوآوری می اندیشیم و صادقانه طالب همکاری و همفکری همفکران و حتی منتقدان هستیم.‏

از دوستان می خواهیم که به ما اعتماد کنند و مشورت دهند و کمک برسانند و از نوآوری نهراسند. و از منتقدان ‏و مخالفان دولت نیز متواضعانه می خواهم که بجای انتقام حزبی به ارتقای ملی بیاندیشند. باید شجاع بود و راه ‏را برای شکوفایی ملی و تاریخی ایران باز کرد. همه کمک کنیم. جای دوری نمی رود.‏   منبع



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: پنج شنبه 87/1/22::: ساعت 11:14 عصر

    اعتراض لاریجانی به سوءاستفاده تبلیغاتی جریان موازی اصولگرایان

      

    علی لاریجانی به سوءاستفاده جریان موسوم به ائتلاف فراگیر اصولگرایان از تصویر وی در تراکت های انتخاباتی انتقاد کرده است.

     به گزارش رجانیوز، پس از درج تصویر لاریجانی به همراه رضایی و قالیباف بر روی تراکت های تبلیغاتی لیست موازی اصولگرایان، لاریجانی در تماس با قالیباف به این اقدام به شدت اعتراض کرده است.

     بنا بر این گزارش، قالیباف نیز در واکنش به اعتراض لاریجانی از این اقدام تبلیغاتی اظهار بی اطلاعی کرده و مشخص شده این اقدام با هماهنگی محسن رضایی انجام گرفته است.

     گفتنی است در ایام فعالیت های انتخاباتی جلساتی میان رضایی، قالیباف و لاریجانی برگزار شد که برخی رسانه ها از آن برداشت تشکیل یک ائتلاف انتخاباتی کرده بودند.



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: یکشنبه 87/1/18::: ساعت 9:53 عصر

    فصل دوم کتاب جدید حجت‌الاسلام ری‌شهری:
    موضع امام(ره) پس از انتصاب منتظری به قائم‌مقامی

    *

    واگذاری شماری از اختیارات رهبری مانند عفو زندانیان، تعیین نماینده در دانشگاهها، تعیین ائمه جمعه و قاضی در خارج از کشور به آقای منتظری و شماری از اقدامات دیگر در واقع، تأیید عملی امام نسبت به تصمیم خبرگان بود.



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: شنبه 87/1/17::: ساعت 11:18 عصر

      رویکرد هزارچهره صداوسیما در قبال طرح امنیت اجتماعی

     گروه فرهنگی رجا نیوز منتشر کرد: بنابر گزارش‌های غیر رسمی، سریال «مرد هزار چهره» از شبکه سوم سیما، پرمخاطب‌ترین مجموعه تلویزیونی در تعطیلات نوروزی بوده است و البته بنابر آنچه که تا امروز در فضای خبری مشهود است، باید آن را بیش سایر برنامه‌های ارائه شده در کانون توجه، نقد و تحلیل دانست.

     بسیاری منتظر بودند تا پس از مدتها کم‌کاری سیما در ارائه‌ی طنز مخاطب‌پسند، نتیجه همکاری مهران مدیری را با نویسندگان مطرح مجموعه‌های طنز از جمله برادران قاسم‌خانی تماشا کنند. رسالت این نوشته، تحلیل نقاط قوت یا ضعف ساختاری و محتوایی این مجموعه طنز نیست گو اینکه نباید از جذابیت مورد اذعان اکثریت مخاطبان چشم‌پوشی کرد؛ ولی به هر تقدیر در این میان شیوه نقد هنرمندانه‌ی گرایشهای سانتی‌مانتال به هنر و بویژه گرایش روبه تزاید قشر مرفه و به اصطلاح «بالای شهری» به معنویت‌های سکولار مدرن و انواع هندی عرفانهای نوظهور در این سریال قابل توجه و ارجمند به نظر می‌آید.

     به‌خصوص به سخره گرفتن برخی گرایش‌های سست سیاسی نظیر کمونیسم که در حد تشابهات ظاهری و حرف و شعار باقی می‌ماند و بیشتر با مصرف مواد مخدر و شب‌نشینی تلازم دارد تا آرمان‌گرایی عملگرا، در نوع خود در این سریال قابل تقدیر است.

     ولی شاید آنچه بیش از همه قابل بحث است، پرداخت به طرح امنیت اجتماعی است که تا حد یک بیانیه‌ی تند رسانه‌ای تنزل یافت. این مساله از آن حیث نیز حائز اهمیت است که تلویزیون در موارد بسیاری حمایت خود را از طرح امنیت اجتماعی اعلام کرده و نشان داده است اما چنین مواجهه‌ی اثرگذار و قابل تأملی، نشانگر این است که مسئولین سازمان، چندان هم به نگاه انتقادآمیز نسبت به این طرح، بی‌علاقه نیستند.

     در قسمتهای میانی این سریال مقارن با ورود ناخواسته‌ی مرد هزار چهره به عنوان رییس یک کلانتری به مجموعه‌ی نیروی انتظامی، با مجموعه‌ای از نشانه‌های گویا و شفاف از طرح امنیت اجتماعی مواجه می‌شویم. در این قسمت، با صراحت، تقریباً مجموعه‌ی کاملی از نقدهای روشنفکرانه به این طرح مطرح می‌شود. هر سکانس از این بخش، به‌طور روشن، یک پاراگراف از حملات روزنامه‌ها و نشریات منتقد را در قالب تصویر عرضه کرد.

     تداخل در مأموریت نهادهای رسمی و تضییع حقوق شهروندی را می‌توان شاه‌بیت این بیانیه‌ی منتقدانه دانست؛ یکی از مهمترین انتقادات چند سال اخیر که با حذف نهاد دادسرا در ایران به اوج خود رسیده بود، تداخل وظایف نهادهای رسمی به‌خصوص ضابطین قضایی و نهاد قضاست که در این سریال با تأکید فراوان مورد توجه قرار گرفت.

     داستان مرد هزار چهره تلاش دارد تا عملکرد طرح امنیت اجتماعی را در همین راستا به عنوان فرآیندی ناعادلانه که حقوق مسلم شهروندی را زیر پا می‌گذارد، تحلیل کند. سرهنگ غفاری با خودسری و بدون طی کردن مراحل قانونی از طرفی آزادی‌های مدنی افراد محله را با سوءظن‌های مداوم نقض می‌کند و از طرفی با نادیده گرفتن تشریفات قانونی مربوط به بازپرسی و بازداشت موقت، حقوق متهمین را تضییع می‌نماید.

     مدیری در سریال خود اصرار دارد که طرح امنیت اجتماعی را از طرفی با فساد و جاه‌طلبی و از طرفی با جهل مأمورین نیروی انتظامی پیوند بزند. اتفاقی که در نهایت نه تنها رضایت شهروندان را در پی ندارد بلکه موجب اغتشاش و بی‌نظمی بیشتر می‌شود.

     شیوه‌ی نقد مدیری، همخوانی ویژه‌ای با نگرانی‌های روشنفکرانه‌ی برخی حقوقدانان در سال‌های اخیر ایران دارد. نگرانی‌هایی برآمده از میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون اروپایی حقوق بشر که مشمول حقوق تضمین شده‌ی متهمین، رسیدگی منصفانه و ترافعی و شیوه‌های بازپرسی عادلانه است. بسیاری از این حقوقدانان بدون توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی و ویژگی‌های تاریخی ایران، بدنبال اجرای فرآیندی مشابه آیین دادرسی کشورهایی نظیر ایتالیا و فرانسه هستند؛ عمده‌ی انتقادات وارده به طرح امنیت اجتماعی از طرف این دسته از حقوقدانان نوعی بررسی تطبیقی میان عملکرد ضابطین قضایی ایران با قوانین کشورهای مذکور است. این در حالیست که بسیاری از حقوقدانان و بویژه جرم‌شناسان، قائل به رهگیری یک سیاست جنایی متفاوت نسبت به «مجرمین خطرناک» می‌باشند. بخش مهمی ازمجرمین خطرناک کسانی هستند که با ارتکاب جرایم خیابانی و جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی، به‌طور شاخصی نظم عمومی را مخدوش می کنند. این دسته دقیقاً گروه هدف طرح امنیت اجتماعی نیروی انتظامی ایران بوده‌اند.

     صرف نظر از انتقادات علمی، به هر تقدیر به نظر می‌رسد چشم بر اثرات مثبت یک طرح بستن و تمسخر آن، -خصوصاً با توجه به رضایت عمومی شهروندان از دستگیری اوباش و کاهش محسوس فعالیت‌های مجرمانه ی آنان- غیرمنصفانه باشد. هر چند سیمای جمهوری اسلامی چندی پیش نیز در یک نمایش سؤال برانگیز در برنامه کوله پشتی، با طرح مطالب توهین آمیز به نیروی انتظامی موجبات کدورت خاطر مخاطبان را فراهم آورد.

     همچنین رویکرد های متناقض صداوسیما در قبال طرح امنیت اجتماعی طی یک سال اخیر، نمایی از آشفتگی و هزارچهرگی سیاستگذاری را نشان می‌دهد. به‌طوری‌که حمایت و انتقاد از این طرح حائز توازن لازم نبوده و مطلق‌انگاری در آن، پیداست.

     



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: پنج شنبه 87/1/15::: ساعت 10:29 عصر

     دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی ایران مبارکباد

     



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: دوشنبه 87/1/12::: ساعت 10:16 عصر

    پیش نوشت :

    در بین نشریاتی که تو اردو جنوب با نرخ  100 نشریه بر ساعت(!) داده میشد و آدم حال نداشت بخونه نامه شهید علم الهدی به خواهرش که در سال 56 ،رو هم دادن.برای اینکه خوابم ببره شروع کردم به خوندنش میخواستم یه خوردشو بخونم که خوابم ببره! اما شروع به خواندن کردن همانا و تا آخر نامه خواندن همانا.خواب از سرم پرید. واقعا نامه ی عمیقی بود .تازه فهمیدم که شهدامون رو درست و حسابی نشناختیم. هر سال میریم هویزه و یه ساعت اونجا چرخ میزنیم و بهمون میگن علم الهدی و 70-80 تا دانشجو اینجا شهید شدن و عراق 10961 تا گلوله ریخت رو سرشون و ...! همه ی چیزی که ازشون میدونیم همینه و کمتر از تفکراتشون خبر داریم.

    متن نامه ی شهید علم الهدی به خواهرش رو در زیر گذاشتم.یه خورده طولانیه ولی حتما حوصله کنین و بخونین:  

     خواهر عزیز

    پس از اهدا سلام و درود ، رسیدن به فلاح را برایتان آرزو می کنم .

    چون در آغاز قدم گذاشتن در سال جدید از شما دور بودم و نتوانستم خود را به این راضی کنم که سال نو را آغاز کنیم و در این لحظات حساس از عمر با شما سخن نگویم ناچار برای اولین قلم به دست گرفتم و با شما حرف می زنم .

    ساعتی پیش داشتم مطالعه می کردم به یک جمله رسیدم در مورد این جمله زیبا فکر کردم و مناسب دیدم که نتیجه این ساعات فکر را که در آستانه شروع سال جدید بود برایتان بنویسم

    شاندل  Shandol متفکر بزرگ اروپای قرن بیستم در مورد چگونگی زندگی انسان در قرن بیستم می گوید : " انسان این عصر زندگی را وقف تهیه وسایل زندگی می کند "

    ما زندگی را در رنج می گذرانیم تا راحتی و آسایش ایجاد کنیم تمام عمر می دویم به این امید که لحظاتی بنشینیم

    تمام عمر زحمت می کشیم تا استراحت کنیم و البته عمر می گذرد و راحتی و آسایش و نشستن و آرامش را لمس نمی کنیم و نمی یابیم زیرا مرتباً از طریق اجتماع به ما نیازهای جدید تلقین می شود

    نیازهای کاذب و مصنوعی که دائما در آدم بوجود می آورند بوسیله تبلیغات است تلویزیون را روشن می کنید بعد از دو ساعت خاموش می کیند به خودتان نگاه می کیند می بینید هفت هشت احتیاج خرید تازه بوجود آمده که قبلا لازم نداشتید قبلا با خاکستر دیگ را می شستید امروز حتما باید پودر ...... بخرید

    بوردا می خرید زن روز می خرید نگاه می کنید در فکر تهیه لباس ها و مدل های آن می افتید . استعمار فرهنگی و فرهنگ زدائی از طریق تقلید تشبه رقابت مصرف های مصنوعی و سمبلیک و جلب توجه است و اینجاست که به سخن عمیق محمد (ص) که من یتشبه بقوم فهو منه که از کلمه تشبیه استفاده شده اگر زندگیمان مثل اروپائی ها شد اگر وضع لباسمان مثل مدل های ارائه شده زن روز و بوردا و خانم ........ شد خود نیز از نظر خصوصیات انسانی و درک و انتخاب راه زندگی به سوی او شدن میل کرده ایم .

    یکنواختی و قالبی شدن انسانها در جوامع گوناگون و خصوصا در ملت ما که مرتبا بوسیله برنامه های فرهنگی مان در سطح وسیعی از طرف مسئولان امر پیاده می شود همه در قالبهای ماشینیسم بخاطر بالا بردن مصرف جهانی مخصوصا جهان سوم که دنیای صنعتی به ما تحمیل می کند ، غارت اصالتها منابع معنوی و از بین رفتن خصوصیات زندگی شرقی و یا اسلامی که عبارت از مصرف هرچه کمتر و تولید هرچه بیشتر بوسیله عوامل آموزشی دگرگون می شود . چرا که اروپای صنعتی می بایست برای تولیدات اضافی خود مصرف کننده پیدا کند ، و هرچه کند که بتواند کالای مصرفی بدهد و مواد تولیدی بگیرد و منت هم بگذارد و خود را هم بالاتر و متمدن قلمداد کند و اگر هم سواری خواست خر خوبی تربیت کرده باشد و ....   .

    ابتدا با استعمار فرهنگی کار خود را آغاز می کند و سپس از یک خصیصه پاک و اصیل خدائی که برسم امانت به انسان داده شده استفاده می کند و آن تنوع که شکل از تکامل است

    می بینیم ( همراه با درد ) که تمام فلسفه ها مذهب ها و ایده آلها و عشق ها و خواستنها و.... خلاصه شده در این : اصالت مال زندگی مادی است بنابراین وقتی زندگی مادی اصالت دارد هدف رفاه است پس برای چه باید کار کرد ؟ برای ساختن وسایل آسایش .

    بنظر شما آیا انسان امروز بیشتر آسایش دارد یا انسان دیروز ؟

    پس همه نیرهایمان صرف فداکردن آسایش زندگی ، برای تهیه وسایل آسایش زندگی داستان شازده کوچولو را خوانده اید ؟

    آیا قربانی شدن آسایش زندگی برای چه ؟ برای تکامل ؟ برای تعالی ؟ برای رفتن به حقیقت؟ برای رسیدن به ایده آلهای مقدس انسانی ؟ برای تقرب و نزدیکی به بهترین دوست و یار او ( الله ) برای بدست آوردن وسایل آسایش زندگی . زیستن برای مصرف ، مصرف برای زیستن یک دور باطل دور حماقت کار – استراحت – خوردن – خوابیدن همین و بس !!!

    بهتر است کمی فکر کنیم ملاک ما برای شناختن افراد چیست ؟ مثال می زنم ، آیا وقتی مثلا به خواستگاری می روید چه می پرسید ؟ می پرسید که ، آیا شما آدم باهوشی هستید ؟ با شهانت هستید ؟ چه مقدار وقار و اصالت دارید ؟ چه مقدار قرآن را درک کرده اید ؟ چه مقدار در تاریخ و اقتصاد و جامعه شناسی و انسان شناسی و تفسیر و فهم سخنان ائمه مطالعه دارید ؟ معلوماتتان چقدر است ؟ و .......    هرگز !

    درست همانگونه می اندیشیم و همانگونه انتخاب می کنیم که فرهنگ مادی بورژوازی غرب به ما تحمیل کرده و معیار ارزشهامان بسته بندی شده از غرب می آید ، اما خود نمی دانیم و نمی فهمیم و خیال می کنیم که اندیشه و فکرمان اسلامی است در صورتیکه اندیشه ای در قرآن بما می خواهد بدهد درست عکس آنست و با آن در تضاد کامل است و اصلا اندیشه تربیتی قرآْن برای از بین بردن چنین ارزشها و معیارها و طرز تفکر ها و برداشتها و چنین شناختی است نسبت به زندگی حیات وسایل مادی نیازها آرزوها خواستها آیده آلها و .... 

    و ما تمام تلاشمان و نارحتی هامان و رنج ها و حتی نوع و احساسها مان دراینست که بهتر زندگی کنیم بجای اندیشیدن به اینکه چگونه باید زندگی کنیم و چرا ؟ زندگی یعنی چه ؟ تلاش برای چه ؟ اصلا چرا زندگی می کنیم ؟ و به اینها توجه نداریم ، چرا که نتوانستیم خود را از لجن فرهنگ بورژوازی نجات دهیم از لجن مصرف بدون تولید از لجن زندگی خلاصه شده در مادیات ، و تمام نیروهای خلاق و نبوغهای سرشار را در وسیله خلاصه خلاصه کردن ، درست مثل کسی که پله ای گذاشته تا خود را به پشت بام برساند اما همینکه پا روی پلکان اول گذاشت آنقدر راجع به خود پله فکر کند سوراخ سمبه های آن رنگ آن و... که لحظه ای خواهد رسید و گریبان مرگ او را فرا گرفت و هنوز در فکر اینست که پله چوبی را تبدیل به فلزی یا فلزی را تبدیل به کائوچو یا طلا و یا .... کند و در نتیجه عمر تمام می شود و خود را به پشت بام نرسانده

    خواهش می کنم این جمله را با دقت بخوان و فکر کن تا عظمت آنرا درک کنی الناس نیام اذاماتو انتبهو ( مردم خوابند وقتی که مردند متنبه می شوند ، بیدار می شوند ) که حدس می زنم این جمله زیبا از فاطمه بزرگ آن الگو نمونه شاهد اسوه در همه زمانها برای همه نسلها و همه دختران و مادران تاریخ آن چهره زنده که جز از وقایع مرگ او از تاریخ زندگیش چیزی نمی دانیم و او که باید در لحظه های زندگی در تصمیم ها در اتخاب ها در جلو چشمانمان باشد تا بیاموزیم که چگونه زندگی کنیم و چگونه بمیریم نتایجی که من از این جمله گرفته ام به شما ارائه میدهم چه بسا که شما فکر کنید و به نتایج عمیق تری دست یابید مردم خوابند 1- خواب معمولا در شب است و از خصوصیات شب تاریکی و سیاهی و ظلمات است

    2- کسی که خواب است از وقایعی که در اطرافش اتفاق می افتد بی خبر است

    3- کسی که خواب است از خود نیز بی خبر است

    4- اگر دشمنی داشته باشد بسادگی می تواند او را از بین ببرد تا در دام بیندازد

    5- هنگامیکه خورشید که مظهر نور است و روشنایی طلوع کرد انسان از خواب بیدار می شود

    6- کلمه ناس بکار رفته به معنای توده مردم

    7- چه کسی متنبه می شود بیزار می شود پیشمان می شود بعد از آنکه بیدار شد ؟

    کسی مه می فهمد استعدادها و نیروهای بسیار در وجود داشته سرمایه های عظیمی خدا به او عطا کرده و آنها را راکد در عالم خواب و ناآگاهی قرار داده همانند آب راکدی که می گندد و بوی بدی می دهد و در ثانی کار از کار گذشته و مرگ فرا رسیده و راه بازگشتی نیست هدف او ( الله ) از آفرینش انسان تکامل برای اوست و سرمایه های مادی را در اختیار انسان گذارده تا در خدمت آن هدف بکار بریم ، اما .... چگونه بدست خود استعدادها و نبوغهایمان را دفن کنیم و در گورستان فراموشی رها می کنیم و به قول قرآن زندگی مان کافرانه می شود " زین للذین کفروا لحیوة الدنیا و یسخرون من الذین امنو و الذین اتقو فوقهم یوم القیامه " کسانی که کفر ورزیدند و حیات دنیا برای آنان زینت داده شد ، و ایمان آورندگان را مسخره می کنند ولی کسانیکه تقوی پیشه کردند روز قیامت و حیات اخروی برایشان بسیار برتر و مهمتر است

    در آیه 14 سوره آل عمران مراجعه کنید و دریابید که در این آیه نقش زن در تعیین جهت فکری و مسیر زندگی مرد و چگونه مطرح شد .

    الدنیا مزرعة الاخره

    12 – یونس هرچه نداشتیم از خدا می خواهیم و هنگامیکه خدا آنرا بما داد او را فراموش می کنیم پس جزو مسرفین هستیم

    زیرا آنچه را از نعمتها که خدا بما داده تا در راه رسیدن به او بکار بریم و اگر بکار نگرفتیم مسرفیم کذلک رین للمسرفین ماکانو یعلمون – ان الله لایحب القوم المسرفین

    31- اعراف این آیه بسیار عمیق ، زیبا و رسا است

    خطاب به بنی اسرائیل ( همان قومی که پیامبر ما را به آنها تشبیه می کند ) متاع و زینت را حرام نکردیم بر مردم بلکه اینها وسیله است برای مردم با ایمان و اینها فقط در دنیاست و البته در آخرت بهتر از اینها را به مردم با ایمان خواهیم داد .

    به سوره کهف آیه 7 – سوره اعراف آیه 31 – سوره حدید 20 – سوره کهف 28 – سوره قصص 78 و 79 – سوره احزاب 28 – سوره توبه 38 – سوره نسا 77 – سوره آل عمران 185 – سوره نحل 117 – سوره یونس 23 و 70 – سوره رعد 26 – قصص 60 و 61 – سوره غافر 39 – سوره شورا 36 – سوره زخرف 35

    مراجعه کنید با دقت به سخن خدا گوش کنید تا چگونگی زندگی و راه و هدف و نوع نیازها و خواستهایمان را از فرهنگ و ایدئولوژی قرآن بگیریم و به جهانیان ثابت کنیم که قرآن برای همه زمانهاست و عمل کردن آن برای همه نسلها .

    برادرتان از مشهد - حسین



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: شنبه 87/1/10::: ساعت 7:0 عصر

    سال 1387 از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، به عنوان سال « نو آوری و شکوفایی »نامیده شد. این نام حکایت از ضرورتی است که مقام معظم رهبری احساس کرده اند، ضرورتی که باید همه آحاد جامعه، بویژه مسئولین کشور با تمام وجود درک نمایند و این ضرورت را معظم له در بیانات بسیار مهم خود در حرم مطهر رضوی تبیین فرمودند، حاصل این بیان آنکه ما باید با سرعت و شتابی بیشتر از کشورهای پیشرفته تلاش کنیم ، تا بتوانیم در صفوف مقدم علم و فن آوری جهان قرار گیریم، واین نیاز به کار و ابتکار دارد.

    کار و ابتکار باید به عنوان فرهنگ نهادینه شده ،نسل جوان ما را در نهضت نرم افزاری  آنچنان استوار و پایدار نماید که در تولید علم، بر همه فرضیه های علمی روز جهان پیشی گرفته، و اذهان را برای ورود به عرصه های جدید آماده سازد. جوانان باید از هرز رفتن وقت خویش به عنوان مهمترین سرمایه کشور جدا پرهیز نمایند و بدانند اتلاف وقت تحت هر عنوان خیانت به آرمان و اهداف بلند ملی و دینی است.

    باید لحظات و دقایق عمر، برای یافتن راه های بهتر زیستن بشر استفاده شود

    باید فرضیه های جدید اقتصادی و اجتماعی از سوی دانشمندان کشور اسلامی ایران «باب » جدیدی را برای تسهیل در زندگی و البته پیشرفت معنوی و اخلاقی بشریت بگشاید.  منبع

    باید همه نخبگان تلاش مضاعفی نمایند تا عقب افتادگی دوران طاغوت، که سایه نحس آن همچنان بخش هایی از کشور را در بر گرفته، به کلی بر طرف سازند و بجبران آن با طرح های ابتکاری، و نوآوری، شکوفایی را برای این مردم مومن و عزیز به ارمغان آورند، پیشنهاد می شود طرحی تحت عنوان « ارزش فکر » از سوی دولتمردان ، تهیه و اجرا گردد، تا بر اساس آن به صاحبان فکر و اندیشه که بتوانند در سال نوآوری و شکوفایی به ارائه طرح های ابتکاری بپردازند، هدیه ای ارزشمند اعطا شود، امید آنکه بتوانیم در این سال حساس و خطیر که عمر نظام اسلامی به  30 سال می رسد، راه پیشرفت و عدالت را برای قرن ها هموار سازیم.



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: جمعه 87/1/9::: ساعت 8:43 عصر

      تهدید به واکنش در مقابل ترور شهید مغنیه در چند روز آینده

     سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله در مراسم چهلم شهید عماد مغنیه رژیم صهیونیستی را تهدید به واکنش به ترور شهید مغنیه ظرف چند روز آینده کرد و گفت: «انتقام خون عماد مغنیه به طور حتم گرفته خواهد شد».

     

    به گزارش رجانیوز، دبیرکل حزب الله که در مراسم تشییع شهید عماد مغنیه اسرائیل را به جنگ باز تهدید کرده بود، در مراسم گرامیداشت چهلمین روز این مبارز لبنانی، ضمن برشمردن مراحل 3 گانه مقاومت هوشیارانه، تأکید کرد اسرائیل به زودی متوجه خواهد شد که چه حماقتی مرتکب شده است که فرمانده ای در سطح عماد مغنیه را ترور کرده است. وی در هنگام بیان این مطلب به بیان تئوری قصاص و آیات آن در قرآن نیز اشاره کرد.

     

    سید حسن نصرالله در این سخنرانی که از طریق ویدئو کنفرانس در جمع شمار زیادی از اعضاء جنبش حزب الله و مردم لبنان در حسینیه سیدالشهدا(ع) ضاحیه در جنوب بیروت ایراد می کرد، 2 نظرسنجی را که در آنها اکثریت مردم لبنان، محو رژیم صهیونیستی را امکانپذیر دانسته بودند، نیز مورد تأکید قرار داد.



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: سه شنبه 87/1/6::: ساعت 9:12 عصر

    آری به اصولگرایی، نه به تجدیدنظرطلبی
    *

    اصلاح طلبان و طیف های شکست خورده منتسب به اصولگرایان که القائات متعددی مبنی بر اینکه این انتخابات به مثابه رفراندومی برای سنجش میزان محبوبیت و کارآمدی احمدی نژاد است، به کار بسته بودند، گویا پس از رقم خوردن این پیروزی بزرگ برای اصولگرایان، علاقه ای به بیان اینکه در این رفراندوم میزان محبوبیت خاتمی، کروبی و به نوعی رضایی و قالیباف نیز مشخص شد، ندارند.  

    ادامه مطلب...

  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: پنج شنبه 87/1/1::: ساعت 9:52 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 2
    بازدید دیروز: 318
    کل بازدید :925137

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    اصولگرا

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<














    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<