سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون دانشمند بمیرد، همه چیز حتی ماهیان در دریا بر او بگریند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
اصولگرا

  مذاکرات ریاض کانون توجه محافل بین المللی

  احمدی‌نژاد: هماهنگی ایران و عربستان موجب عزت جهان اسلام خواهد شد
عبدالله: عربستان وطن دوم ایرانی هاست

 

 دکتر محمود احمدی‌نژاد در دیدار با پادشاه عربستان گفت: هماهنگی ایران و عربستان موجب تقویت هویت و عزت جهان اسلام خواهد شد.
  
 
به گزارش دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری، محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه ایران و عربستان به عنوان دو کشور بزرگ و قدرتمند اسلامی وظایف و مسئولیت های فراوان و مشترکی در جهان اسلام و منطقه خاورمیانه برعهده دارند گفت: چشم امید امت اسلام به این دو کشور است و رفع بسیاری از مشکلات و نیازهای خود را از ایران و عربستان انتظار دارند و به همین دلیل اهمیت تقویت هر چه بیشتر روابط و رایزنی های تهران - ریاض فراتر از روابط دو کشور دوست و همسایه است.


رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با پادشاه عربستان که شنبه شب در محل کاخ شخصی وی صورت گرفت؛ با بیان اینکه در شرایط خطیری که اکنون جهان اسلام در آن به سر می برد، هماهنگی جمهوری اسلامی ایران و عربستان موجب تقویت هویت و عزت جهان اسلام خواهد شد ، تصریح کرد: خوشبختانه با وجود حسن نیت و اراده لازم در مسئولان دو کشور، امروز هیچ مانع و مشکلی در توسعه روابط دو جانبه وجود ندارد و باید روند رو به رشدی که در گسترش مناسبات ایران و عربستان از سال های گذشته آغاز شده با سرعت و جدیت بیشتری ادامه یابد.


احمدی نژاد با اشاره به تلاش های دولت عربستان برای اداره هر چه بهتر مراسم حج و پذیرایی از میلیون ها مسلمان، ظرفیت های همکاری دو جانبه میان ایران و عربستان را بسیار زیاد دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد ضمن توسعه مناسبات و همکاری های مشترک، در بخش های مختلف اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و انرژی تجربیات خود را در اختیار عربستان قرار دهد.


ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی نیز در این دیدار، با گرامیداشت یاد امام خمینی (قدس سره شریف)، عربستان را کشور دوست جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و با اشاره به روند رو به گسترش روابط تهران - ریاض گفت: ملت های ایران و عربستان دو ملت مسلمان با عقیده واحد هستند و رابطه میان آنها برخلاف تمایل برخی ها بسیار دوستانه است.


پادشاه عربستان سعودی با بیان اینکه امروز جهان اسلام دارای دشمنان زیادی است که می خواهند میان ایران و عربستان تفرقه و کدورت ایجاد کنند، تاکیدکرد: عربستان وطن دوم ایرانی ها است و ما وظیفه داریم با حکمت و تعقل و اندیشه با دشمنان مقابله کنیم و اجازه ندهیم اهداف تفرقه آمیز آنان محقق شود.


ملک عبدالله ضمن قدردانی از سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به ریاض و پذیرش دعوت وی، از کوتاهی زمان این سفر ابراز تاسف کرد و گفت: مسائل بسیار مهمی وجود دارد که ایران و عربستان به عنوان دو کشور بزرگ منطقه و موثر در جهان اسلام باید درباره آنها بررسی، گفت و گو و رایزنی کنند.


شایان ذکر است که رییس جمهوری اسلامی ایران و پادشاه عربستان به طور خصوصی با یکدیگر مذاکره و گفت و گو کردند.

 بازتاب جهانی سفر احمدی نژاد به عربستان

مذاکرات ریاض کانون توجه محافل بین المللی

 روزنامه کیهان در شماره امروزش به بازتاب های بین اللمللی سفر دکتر احمدی نژاد به ریاض پرداخت و نوشت:


دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور عصر دیروز در حالی تهران را به مقصد ریاض ترک کرد که انتظار می رود رایزنی های دو کشور ایران و عربستان و همکاری مشترک آنها در پروژه های منطقه ای به انزوای بیشتر آمریکا در خاورمیانه بینجامد.


بازتاب های رسانه ای و واکنش های کارشناسان و تحلیلگران و مقامات رسمی کشورهای مختلف که در آستانه این سفر منتشر شده حاکی از این است که همگی چشم به دستاوردهای سفر احمدی نژاد به عربستان دوخته اند.


بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند این سفر پیامدهای جدی در حل و فصل پرونده های مهم منطقه مانند عراق، لبنان، فلسطین و همچنین نوع نگاه اعراب به برنامه هسته ای ایران خواهد داشت و در شرایطی که آمریکا تلاش می کند کشورهای منطقه را هر چه بیشتر از یکدیگر دور کند، به ایجاد وحدت و همگرایی در جهان اسلام کمک قابل توجهی خواهد کرد.


بررسی اجمالی بازتاب ها و واکنش های رسانه ای و نخبگان سیاسی منطقه نسبت به این سفر نشان می دهد که چهار موضوع فتنه انگیزی آمریکا میان شیعه و سنی، فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران، بحران لبنان و روابط عربستان و سوریه در دستور کار مذاکرات ایران و عربستان خواهد بود، به طوری که گفته می شود دو کشور پس از این مذاکرات یک گروه مستقل برای حل مسائل منطقه تشکیل خواهند داد.


این در شرایطی است که به نظر می رسد سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به عربستان و برخی کشورهای منطقه ای و همچنین تحولات اخیر در مسکو بویژه سفر «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس به روسیه پس از نشست مکه به تقویت این همکاری ها کمک خواهد کرد.
ناظران سیاسی عقیده دارند این سفر گام دیگری در همسویی دو کشور بزرگ اسلامی ایران و عربستان در برخورد با تحولات منطقه ای و جهان اسلام خواهد بود.


بسیاری از صاحبنظران سیاسی اعتقاد دارند، همسویی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در برخورد با قضیه لبنان، این کشور را از وقوع یک جنگ داخلی دیگر نجات داده است و این امیدواری در سران گروه ها، احزاب و مسئولان حکومتی در لبنان تقویت شده است که این رایزنی ها منجر به حل بحران سیاسی لبنان شود.


روزنامه لبنانی الاخبار در این رابطه از خوشنودی «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان، نسبت به این مذاکرات خبر داد و به نقل از «امیل لحود» رئیس جمهوری این کشور نوشت: «من با دقت مذاکرات سران دو کشور ایران و عربستان در ریاض برای کمک به حل بحران لبنان را پیگیری می کنم.»
روزنامه «الدیار» نیز به نقل از «محمود قماطی» از مسئولان حزب الله نوشت: تلاش ها برای حل بحران جدی است اما با توجه به کارشکنی های مستمر آمریکا به منظور جلوگیری از حل بحران نتایج این تلاش ها را نمی توان قاطعانه تضمین کرد.


وی افزود: در حالی که «سعد حریری» از مسئولان جریان حاکم با طرح عربستان برای برخورداری مخالفان از یک سوم به اضافه یک وزیران در کابینه جدید موافقت کرده است اما همپیمانان وی این طرح را رد می کنند.


محافل سیاسی لبنان هم با اشاره به همزمانی این دیدار با سفر «سعدالدین حریری» رئیس جریان سیاسی «آینده» به عربستان و همچنین سفر «عبدالعزیز خوجه» سفیر عربستان در لبنان به این کشور گمانه زنی کرده اند که گروه حاکم و مخالفان دولت لبنان ممکن است برای حل همزمان دو موضوع دادگاه بین المللی برای پرونده ترور «رفیق حریری» نخست وزیر پیشین لبنان و تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور به توافق برسند.


این در حالی است که «محمدرضا شیبانی» سفیر کشورمان در لبنان در پاسخ به برخی گمانه زنی ها درباره نتایج رایزنی های ایران و عربستان در این سفر در خصوص بحران لبنان تاکید کرد: در این سفر تهران و ریاض طرح آماده و یا ایده های خاصی را برای حل بحران لبنان ارائه نخواهند کرد بلکه تنها از توافق لبنانی ها در این زمینه حمایت به عمل خواهد آمد.


موضوع بحران عراق و نقش برجسته بیگانگان در گسترش و توسعه اختلاف میان شیعه و سنی از دیگر مسائلی است که انتظار می رود در سفر یک روزه احمدی نژاد به عربستان و گفت وگو با پادشاه این کشور به صورت جدی مورد بررسی و تصمیم های راهبردی در این خصوص اتخاذ شود.» از نظر بسیاری از تحلیلگران بین المللی بحران عراق به حدی از اهمیت برخوردار است که حل آن را دارای تاثیر مهمی در بحران لبنان می دانند. در این رابطه نباید اظهارات «میشل عون» رئیس جریان ملی آزاد لبنان را از نظر دور داشت که می گوید: اگر در نشستی که قرار است در بغداد با مشارکت کشورها و طرف های مختلف برگزار و مشکلات عراق حل شود قطعا بر دیگر مسائل منطقه بویژه لبنان تاثیر مثبت خواهد گذاشت.


یک تحلیلگر سعودی هم در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه با تایید چنین تحلیلی تصریح می کند که امید می رود سفر احمدی نژاد به عربستان سعودی به اتخاذ اقدامی مشترک از سوی این دو کشور به منظور شکستن بن بست سیاسی ایجاد شده در لبنان و همچنین آرام کردن خشونت ها در عراق منجر شود.


محمدصادق الحسینی کارشناس مسائل عراق و خاورمیانه فتنه انگیزی میان شیعه و سنی که به دستور آمریکا و از لحظه شکست قطعی اش در عراق آغاز شده و در حال انتقال به کشورهای منطقه است از جمله مسائلی است که در این سفر می تواند با هماهنگی دو قطب مهم جهان اسلام یعنی ایران و عربستان خنثی شود. این کارشناس سیاسی با مد نظر قرار دادن رفع خلأ استراتژیک در منطقه به دنبال شکست آمریکایی ها در عراق گفت: این دستاوردی است که می تواند در مذاکرات دکتر احمدی نژاد و ملک عبدالله مورد توجه جدی قرار گیرد و حال آن که اگر در این مذاکرات یخ روابط میان عربستان و سوریه دو کشور تاثیرگذار در حل بحران عراق رو به آب شدن گراید می توان با هماهنگی ایران و سوریه چنین توطئه هایی را خنثی کرد.


بنابراین اگر عربستانی ها هم در این گفت وگوها دیدگاه واقع بینانه ای درباره تحولات عراق داشته باشند، در این عرصه نیز زمینه برای همکاری میان دو کشور وجود خواهد داشت. به هرحال گفت وگو با کشوری که خود جزء بزرگترین کشورهای سنی مذهب منطقه است می تواند در خنثی سازی نقشه آمریکا برای اختلاف افکنی میان شیعه و سنی موثر باشد.


محور مهم دیگری که انتظار می رود در مذاکرات رئیسان دو کشور ایران و عربستان مورد توجه جدی قرار گیرد بحث هسته ای جمهوری اسلامی ایران است. پادشاه و وزیر امور خارجه عربستان طی چند ماه اخیر بارها بر حل مشکل پرونده هسته ای ایران از طریق مذاکره و نه از راه های خشونت آمیز تاکید کرده اند به طوری که حتی چنین موضعی بسیاری از کشورهای عربی از جمله کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را نیز تحت الشعاع قرار داده است و آنها نیز مواضع عربستان در این زمینه را تکرار کرده اند. بنابراین طرح مجدد موضوع و ارائه مستندات از سوی طرف ایرانی مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای کشورمان و افشای نیات آمریکا در بهانه تراشی جهت متوقف کردن فعالیت صلح آمیزهسته ای در ایران می توان با تشریح اهداف واقعی برنامه هسته ای و تبیین برنامه تنش زدای سیاست خارجی ایران بر این مسئله که آمریکا و اسرائیل با زورگویی درصدد ایجاد خدشه در روابط کشورمان در منطقه هستند فایق آمد.


شاید با توجه به این ظرفیت عربستان که قادر است در موضوعاتی از قبیل پرونده هسته ای، بحران عراق و لبنان همکاری هایی را با ایران داشته باشد است که برخی خبرگزاری های همسو با آمریکا به ابراز نگرانی از این سفر پرداخته اند.


روزنامه نیویورک تایمز با تأکید بر این ادعا که سفر احمدی نژاد به عربستان به خواست ایران صورت گرفته نه دولت عربستان به راحتی خشم خود را از این سفر آشکار کرده و به نقل از مسئولان سابق عربستان که امروز هیچ نقشی در تصمیم گیری های عربستان ندارند نوشته است: این سفر به خواست ایران و پس از ماه ها تلاش دیپلماتیک صورت گرفته است!


این روزنامه هدف از این سفر را یارگیری منطقه ای از سوی ایران برای مقابله با تهدید احتمالی آمریکا توصیف می کند!


آسوشیتدپرس هم این سفر را برای فرو نشاندن حساسیت غرب بویژه آمریکا علیه فعالیت هسته ای ایران و جلوگیری از مجازات های شدیدتر بر سر فعالیت های غنی سازی اورانیوم دانسته است.


فایننشال تایمز هم با گنده نمایی نگرانی عربستان از نفوذ ایران در عراق، حمایتش از گروه های ضد غربی در منطقه و دنبال کردن برنامه هسته ای در این کشور ادعا کرده است که ریاض با آغاز سفر احمدی نژاد به این کشور نمایش قدرت را آغاز کرده است.


به هر حال محافل رسانه ای و نخبگان سیاسی معتقدند که سفر احمدی نژاد بی شک می تواند فرصت مناسبی را برای ایجاد تفاهم به جای رقابت بین ایران و عربستان ایجاد کند، زیرا رقابت این دو کشور که هر یک وزنه مهمی در عرصه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و طایفه ای در منطقه محسوب می شوند، آثار منفی بر اوضاع منطقه ای داشته باشد، بنابراین همه دلسوزان منطقه به موفقیت مسئولان دو کشور برای دستیابی به این تفاهم، بدون دخالت بیگانگان و در فضایی کاملاً مستقل امید بسته اند تا کشورهای منطقه از آسیب طایفه ای دور نگاه داشته شوند.

  



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: یکشنبه 85/12/13::: ساعت 11:4 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 98
    بازدید دیروز: 232
    کل بازدید :1780871

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>آرشیو شده ها<<
    آذر - دی - بهمن 1385
    بهمن 85
    نیمه اول اسفند 85
    نیمه دوم اسفند 85
    فروردین 86 یک
    فروردین 86 دو
    فروردین سه
    فروردین 4
    اردیبهشت 1
    اردیبهشت 2
    اردیبهشت 3
    اردیبهشت 4
    خرداد 86
    تیر 86
    مرداد 86
    شهریور 86
    مهر 86
    آبان 86
    آذر 86
    دی 86
    بهمن 86
    اسفند 86
    فروردین 87
    اردیبهشت 87
    خرداد 87
    تیر 87
    مرداد 87
    شهریور 87
    مهر 87
    آبان 87
    آذر 87
    دی 87
    بهمن 87
    اسفند 1387
    فروردین 1388
    اردیبهشت 1388
    خرداد 1388
    تیر 1388
    مرداد 1388
    شهریور 1388
    مهر 1388
    آبان 1388
    آذر 1388
    دی 1388
    بهمن 1388
    اسفند 1388
    فروردین 1389
    اردیبهشت 1389
    خرداد 1389
    تیر 1389
    تیر 89
    مرداد 89
    شهریور 89
    مهر 89
    آبان 89
    آذر 89
    دی 89
    بهمن 89
    اسفند 89
    فروردین 90
    اردیبهشت 90
    خرداد 90
    تیر 90
    مرداد 90
    شهریور 90
    مهر 90
    آبان 90
    آذر 90
    دی 90
    بهمن 90
    اسفند 90
    فروردین 91
    اردیبهشت 91
    خرداد 91
    تیر 91
    مرداد 91
    شهریور 91
    مهر 91
    آبان 91
    آذر 91
    دی 91
    بهمن 91
    اسفند 91
    زمستان 91
    بهار 92
    تابستان 92
    پاییز 92
    زمستان 92
    بهار 93
    تابستان 93
    پاییز 93
    زمستان 93
    بهار 94
    تابستان 94
    پاییز 94
    زمستان 94
    بهار 95
    تابستان 95
    پاییز 95
    زمستان 95
    بهار 96
    تابستان 96
    پاییز 96
    زمستان 96
    بهار 97
    تابستان 97
    زمستان 97
    پاییز 98
    بهار 99
    پاییز 99
    زمستان 99
    بهار 0
    تابستان 0
    زمستان 0

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    اصولگرا

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<













    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<