سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که با حق درآویخت ، خون خود بریخت . [نهج البلاغه]
اصولگرا

خوش رقصی مجدد برای بیگانگان در آستانه صدور قطعنامه علیه ایران

در حالیکه در روزهای اخیر رایزنی های گسترده ای برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل از سوی امریکا و متحدان اروپایی آغاز شده است، مسئول سابق پرونده هسته ای ایران به خوش رقصی برای بیگانگان پرداخت.

به گزارش رجانیوز، حسن روحانی ضمن گفتگو با اعتماد ملی مدعی شد: پنهانکاری صورت گرفته در پرونده هسته ای ایران در حد قصور بود.

بنا بر این گزارش، روحانی در پاسخ به این سوال که "اما ایران به مخفی‌کاری 18 ساله در برنامه هسته‌ای خود متهم شد و اینکه بسیاری از فعالیت‌های خود را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نرسانده است. چه پاسخی در مقابل این ادعا داشتید؟" گفت: پنهانکاری صورت‌گرفته بود اما در حد قصور بود. برخی مواقع‌ پنهانکاری‌ها برای تولید سلاح اتمی است اما در مورد ایران پنهانکاری در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز بوده است.

وی همچنین به دفاع از اقدام مجلس ششم در مورد ارائه طرح سه فوریتی درباره تعلیق کامل فعالیتهای هسته ای ایران پرداخت و افزود: اینکه مجلس ششم تصمیم گرفت که با طرحی دولت را به امضای فوری پروتکل الحاقی وادار کند، نشاندهنده نگرانی حاکم بر جامعه بود که نمایندگان مردم را به چنین تصمیمی واداشت.

شایان ذکر است، نمایندگان مجلس ششم و در اوج فشارهای بیرونی قصد داشتند با ارائه طرحی سه فوریتی پروتکل الحاقی را پذیرفته و تمام فعالیتهای هسته ای ایران را به تعلیق کامل درآورند. این نمایندگان همچنین در نامه ای از موضعی ذلیلانه خواستار نوشیدن جام زهر، مذاکره با امریکا و چشم پوشی از حقوق هسته ای مردم شده بودند.

حسن روحانی همچنین در این گفتگو برای تطهیر عملکرد خود اصرار فراوانی به انتساب اقدامات گذشته به بزرگان نظام داشته و در مورد ارسال پرونده ایران به شواری امنیت مدعی گردید: قطعنامه شورای امنیت که طبق فصل هفتم منشور ملل متحد در سال جاری تصویب شد رسما اعلام کرد که غنی‌سازی باید تعلیق شود و آن را الزامی کرد. نگرانی تیم سابق از همین مساله بود. ما معتقد بودیم که قدم‌ها را باید آرام، حساب‌شده و مطمئن برداریم.

گفتنی است با سپرده شدن پرونده هسته ای ایران به شواری عالی امنیت ملی در سال 82، توافقنامه های تهران (سعدآباد) و پاریس میان ایران و 3 کشور اروپایی امضا شد و مسئولین سابق پرونده هسته ای تعلیقی با زمان نامحدود را پذیرا شدند که این تعلیق نامحدود زمانی 2 سال بیشتر به طول نینجامید و با استقرار دولت نهم پایان یافت. توافقات صورت گرفته در این توافقنامه ها به نحوی بود که تعهدات جمهوری اسلامی شفاف و تعهدات طرف اروپایی مبهم و غیرمشخص بود. ادعاهای حسن روحانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در خصوص عدم ارسال پرونده ایران به شورای امنیت در صورت تداوم رویکرد دولت قبلی، در حالی صورت می گیرد که با وجود تعلیق و تعطیلی فعالیتهای هسته ای ایران، امریکا و اروپا لزومی برای ارسال پرونده به شورای امنیت ندیده و در گام های بعدی به دنبال محدود کردن سایر فعالیت های علمی ایران بودند.

با این حال اظهار نظراتی از این دست که نشانگر وجود صداهای متضاد از داخل و ارسال پالس های نادرست برای بیگانگان است، در مقطع زمانی نزدیک به تصویب قطعنامه احتمال علیه ایران در شورای امنیت، مشکوک به نظر می رسد. حسن روحانی که ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز بر عهده دارد، در تابستان سال جاری و بحبوحه جنگ رژیم صهیونیستی با حزب الله لبنان نیز از یوشکا فیشر وزیر امور خارجه سابق آلمان برای سخنرانی محرمانه در این مرکز دعوت به عمل آورد.

هر چند که اطلاعاتی در خصوص مذاکرات انجام شده با فیشر به بیرون درز نکرد، اما وی پس از بازگشت به آلمان در گفتگویی به طرح مسائلی پرداخت که مشخص شد، کدها و سیگنال های غلطی از داخل به وی داده شده است.

خوش رقصی های این مسئول سابق پرونده هسته ای، بلافاصله مورد توجه خبرگزاری های خارجی قرار گرفته و این رسانه ها در آستانه صدور قطعنامه علیه ایران به پوشش خبری اظهارات حسن روحانی پرداخته اند. خبرگزاری رویترز در این زمینه نوشت: مذاکره کننده پیشین هسته ای ایران از افرادی که به اختلاف هسته ای تهران با غرب رسیدگی می کنند به دلیل فرستاده شدن پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل انتقاد کرد. حسن روحانی که تا سال گذشته هدایت مذاکرات هسته ای ایران را بر عهده داشت، خود به سبب نشان دادن نرمش زیاد در مذاکرات و قبول تعلیق غنی سازی اورانیوم با انتقاد مخالفان مواجه است. غنی سازی اورانیوم آن بخش از طرحهای ایران است که بیشتر از همه موجب نگرانی غرب شده است. انتقاد آشکار از نحوه رسیدگی به موضوع هسته ای غیر معمول است، زیرا این موضوع به امنیت ملی مربوط می شود. روحانی که یکی از اعضای شورای عالی امنیت ملی ایران است به روزنامه اصلاح طلب اعتماد گفت: در آن زمان افرادی، مخالف ارزیابی ما از اوضاع بودند و ما را مسخره و ارجاع به شورای امنیت را یک بلوف تلقی می کردند. وی افزود: اگر ایران به طور مناسب عمل کرده بود، امروز پرونده در شورای امنیت نبود اکنون ان افراد باید بیایند و توضیح دهند که چرا در ارزیابی اوضاع دچار اشتباه شدند.
بعد از انتخاب محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در سال دو هزار و پنج که یکی از مخالفان پر سرو صدای هر گونه مصالحه با غرب است، علی لاریجانی جانشین روحانی شد. آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران حرف اخر را می زند و نه رئیس جمهور. در عین حال تحلیلگران و دیپلماتها می گویند به نظر می رسد احمدی نژاد تلاش می کند با سخنرانی های تند خود موضع ایران را سخت تر کند. ایران در زمان روحانی توقف موقت غنی سازی اورانیوم را پذیرفت غرب معتقد است ایران از غنی سازی اورانیوم برای تولید بمب های هسته ای استفاده می کند ولی ایران این موضوع را رد می کند روحانی گفت: ما همیشه می دانستیم که با اژانس بین المللی انرژی اتمی اروپا چین یا روسیه روبرو نیستیم ما می دانستیم که با امریکا و صهیونیستها روبرو هستیم و همانطور که امروز شاهد هستید حق با ما بوداین امریکایی ها هستند که خواستار صدور قطعنامه ای قوی هستند.



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: چهارشنبه 85/9/15::: ساعت 3:44 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 86
    بازدید دیروز: 435
    کل بازدید :1783850

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>آرشیو شده ها<<
    آذر - دی - بهمن 1385
    بهمن 85
    نیمه اول اسفند 85
    نیمه دوم اسفند 85
    فروردین 86 یک
    فروردین 86 دو
    فروردین سه
    فروردین 4
    اردیبهشت 1
    اردیبهشت 2
    اردیبهشت 3
    اردیبهشت 4
    خرداد 86
    تیر 86
    مرداد 86
    شهریور 86
    مهر 86
    آبان 86
    آذر 86
    دی 86
    بهمن 86
    اسفند 86
    فروردین 87
    اردیبهشت 87
    خرداد 87
    تیر 87
    مرداد 87
    شهریور 87
    مهر 87
    آبان 87
    آذر 87
    دی 87
    بهمن 87
    اسفند 1387
    فروردین 1388
    اردیبهشت 1388
    خرداد 1388
    تیر 1388
    مرداد 1388
    شهریور 1388
    مهر 1388
    آبان 1388
    آذر 1388
    دی 1388
    بهمن 1388
    اسفند 1388
    فروردین 1389
    اردیبهشت 1389
    خرداد 1389
    تیر 1389
    تیر 89
    مرداد 89
    شهریور 89
    مهر 89
    آبان 89
    آذر 89
    دی 89
    بهمن 89
    اسفند 89
    فروردین 90
    اردیبهشت 90
    خرداد 90
    تیر 90
    مرداد 90
    شهریور 90
    مهر 90
    آبان 90
    آذر 90
    دی 90
    بهمن 90
    اسفند 90
    فروردین 91
    اردیبهشت 91
    خرداد 91
    تیر 91
    مرداد 91
    شهریور 91
    مهر 91
    آبان 91
    آذر 91
    دی 91
    بهمن 91
    اسفند 91
    زمستان 91
    بهار 92
    تابستان 92
    پاییز 92
    زمستان 92
    بهار 93
    تابستان 93
    پاییز 93
    زمستان 93
    بهار 94
    تابستان 94
    پاییز 94
    زمستان 94
    بهار 95
    تابستان 95
    پاییز 95
    زمستان 95
    بهار 96
    تابستان 96
    پاییز 96
    زمستان 96
    بهار 97
    تابستان 97
    زمستان 97
    پاییز 98
    بهار 99
    پاییز 99
    زمستان 99
    بهار 0
    تابستان 0
    زمستان 0

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    اصولگرا

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<













    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<