سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمندان، امنای امّت من هستند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
اصولگرا

پشت پرده استدلال های مخالفان و موافقان طرح تجمیع انتخابات

پس از ارجاع طرح تجمیع انتخابات به مجمع تشخیص مصلحت نظام، اخبار ضد و نقیضی از موضع این مجمع درباره این طرح به گوش می رسد.

 به گزارش خبرنگار رجانیوز، علی رغم موافقت رئیس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی دیگر از اعضای این مجمع مانند حسین مظفر، سران سه قوه و فقهای شورای نگهبان مخالفت شدید با این طرح دارند.

 در این باره یکی از کارشناسان مجمع تشخیص مصلحت نظام به خبرنگار رجانیوز گفت: به احتمال فراوان این طرح در مجمع هم رد می شود ، زیرا استدلال مخالفین بسیار قوی تر از موافقین است.

 وی استدلال موافقین را صرفه جویی مالی و همسو شدن دولت و مجلس ارزیابی کرد و گفت: همسو شدن دولت و مجلس الزاما نکته مثبتی نیست که بخواهیم هزینه ای به این سنگینی از قانون اساسی برای آن بپردازیم. از سوی دیگر با تجمیع دو انتخابات بزرگ ریاست جمهوری و مجلس نه تنها هزینه ها کاهش نمی یابد  بلکه هزینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی فراوانی به کشور وارد خواهد شد.

 این کارشناس سیاسی همچنین حضور گسترده مردمی را دلیل دیگر تجمیع کنندگان خواند و افزود :تجربه 30 ساله گذشته نشان داده که بیش از 60 درصد مردم در انتخابات های ریاست جمهوری و مجلس شرکت می کنند، که این آمار بسیار خوب و قابل قبول است و نیازی به تجمیع دیده نمی شود.

وی مهمترین دلیل تصویب طرح تجمیع انتخابات را افزودن 7 ماه به عمر مجلس هفتم خواند و گفت: همانطور که برخی نمایندگان اظهار داشته اند، این خودخواهانه ترین تصمیم مجلس در تاریخ 27 سال گذشته است.

 این کارشناس مجمع تشخیص مصلحت نظام، استدلال مخالفان را استدلالی واضح ارزیابی کرد و افزود: هیچ مصلحتی بالاتر از نص صریح قانون اساسی نیست و تاکنون علی رغم گذشت 20 سال از تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی، هیچ گاه چنین طرحی به مجمع ارجاع نشده بود.

وی خاطرنشان ساخت:بیشتر موارد اختلافی مجلس و شورای نگهبان در تفاسیر شورای نگهبان از قانون اساسی بوده و کمتر سابقه داشته که یک طرح مجلس صراحتا ، بیش از 10 اصل قانون اساسی را نقض کند.

 وی این طرح را از جهت سیاسی و غیر کارشناسانه بودن همانند طرح ها و لوایح مجلس ششم ارزیابی کرد و گفت: این طرح همانند لایحه افزایش اختیارات رییس جمهور در دوران خاتمی است که به صورت غیرقانونی به افزایش اختیارات یک قوه می انجامید.

 این کارشناس سیاسی تاکید کرد: در صورت تصویب این طرح زمینه برای نقض دیگر اصول قانون اساسی نیز فراهم می شود.

 وی با بیان این نکته که فقهای شورای نگهبان به شدت مخالف این طرح هستند ، دربیان دلیل این مخالفت گفت: شرعا نمی توان بدون اذن موکل وکالت محدود را افزایش داد .

 این کارشناس در بیان نمونه ای از مخالفتها دربرابر تجمیع انتخابات اظهار داشت: سال گذشته در تجمیع انتخابات شوراها و خبرگان قرار بود، 2 ماه به طول عمر خبرگان سوم افزوده شود و انتخابات خبرگان و شوراها در اسفند برگزار شود که با مخالفت صریح رهبر انقلاب مواجه شد و ایشان نمایندگی اعضای مجلس خبرگان جهت نظارت بر تداوم شرایط رهبری را حداکثر هشت سال دانسته  و اضافه نمودن یکطرفه این زمان را غیر قانونی و مشکل آفرین ارزیابی نمودند. 

این کارشناس مجمع تشخیص مصلحت افزود:به همین دلیل بود که مسوولان از ارائه لایحه ای برای افزودن چند ماهه به  دوره سابق نمایندگی اعضای مجلس خبرگان منصرف شدند و تصمیم گرفتند تا با تعجیل در برگزاری انتخابات شوراها،هدف خود را در کاهش هزینه های انتخاباتی محقق نمایند . 

وی در نهایت با تقدیر از اقدام نمایندگان ارزشی مجلس مبنی بر تهدید به استعفا در روز 6 خرداد86 در صورت تصویب طرح تجمیع، اظهار داشت: در خود مجلس هفتم هم مخالفت های سنگینی با این طرح شده است و اولین ثمره تصویب طرح تجمیع، بروز اختلافات شدید در مجلس و ناکارآمدی قوه مقننه در دور هفتم خواهد بود.    منبع



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: پنج شنبه 86/3/3::: ساعت 8:8 صبح

    سوم خرداد سالروز آزادی خرمشهر از لوث وجود دشمن بعثی که با مدد الهی صورت گرفت بر ایرانیان غیور مبارک باد. یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی بویژه عملیات بیت المقدس گرامی باد.



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: پنج شنبه 86/3/3::: ساعت 7:58 صبح

    پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی تصاویر منحصر بفردی از رهبر انقلاب در دوران دفاع مقدس منتشر کرد. این تصاویر که در آستانه سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر منتشر گردیده، نمایانگر عمق رابطه عاطفی حضرت آیت الله خامنه ای با رزمندگان و حضور و سرکشی مستمر ایشان به جبهه ها چه در دوران مسولیت در شورای انقلاب و چه در کسوت ریاست جمهوری می باشد:

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    اخبار مرتبط:

     

    تصاویری از رهبر انقلاب در دوران دفاع مقدس (1)

     

     



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: پنج شنبه 86/3/3::: ساعت 12:49 صبح

    پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی تصاویر منحصر بفردی از رهبر انقلاب در دوران دفاع مقدس منتشر کرد. این تصاویر که در آستانه سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر منتشر گردیده، نمایانگر عمق رابطه عاطفی حضرت آیت الله خامنه ای با رزمندگان و حضور و سرکشی مستمر ایشان به جبهه ها چه در دوران مسولیت در شورای انقلاب و چه در کسوت ریاست جمهوری می باشد:

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: پنج شنبه 86/3/3::: ساعت 12:48 صبح

    3ـ مـلاک مشروعیت حکومت از دیدگاه اسلام چیست؟

    مقدمتاً باید گفت وقتى مىخواهیم مسأله اى را از دیدگاه اسلام بررسى کنیم، از آن رو که اسلام به مذاهب متعدّدى منشعب شده، و مشهورترین آن مذهب شیعه و سنى است، باید حد اقل دیدگاه این دو مذهب ارائه گردد. گاه شیعه و سنى در یک مسأله اتفاق نظر دارند، ولى گاه این دو مذهب از هم جدا مىشوند و بالاخره ممکن است حتّى میان علماى شیعى در یک مسأله وحدت نظر وجود نداشته باشد.

    در معیار مشروعیت حکومت، شیعه و سنى متّفقند که: اگر خدا کسى را براى حکومت تعیین کند، حکومت او مشروعیت دارد و او داراى حق حاکمیت است; زیرا بر اساس بینش اسلامى همه جهان مِلْک طلْق خداست و همه چیز از آن اوست. هیچ کس حق تصرف در چیزى را ندارد مگر با اجازه خدایى که مالک حقیقى همه است. حکومت بر انسانها هم در اصل حق خداست و از شؤون ربوبیّت اوست. هیچ کس حق حاکمیت بر دیگرى را ندارد مگر آنکه از طرف خداى متعال مأذون باشد; یعنى حکومت کسى که از طرف خدا نصب شده باشد، مشروع است.

    حکومت پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) بهترین نمونه حکومت دینی

    یک مصداق از این حکومت که مورد قبول شیعه و سنى است ـ حکومت رسول الله (صلى الله علیه وآله وسلم) است. همه مسلمانان اتّفاق نظر دارند حکومت رسول الله (صلى الله علیه وآله وسلم)به دلیل نصب الهى، مشروع بوده است. از نظر اهل تسنن بجز رسول الله کس دیگرى از سوى خداى متعال به حکومت نصب نشده است، ولى شیعیان معتقدند پس از رسول الله (صلى الله علیه وآله وسلم)امامان معصوم (علیهم السلام) نیز از سوى خداى متعال به حکومت منصوب شده اند. باید توجه داشت ولایت و حکومت معصومان پس از رسول خدا ـ به واسطه نصب رسول الله نیست، بلکه اگر رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم)، حضرت على(علیه السلام) را به عنوان جانشین خویش معرفى کرده اند، ابلاغ تعیین الهى بوده است. حضرت على (علیه السلام) از طرف خدا براى ولایت و حکومت منصوب شده بود. درباره دیگر امامان نیز همین گونه است. لیکن مطلب دیگرى که مطرح است این است که:

    آیا از جانب خدا کسى در زمان غیبت معصوم(علیه السلام) براى حکومت نصب شده است؟آنچه از روایات موجود در کتابهاى روایى شیعى استفاده مىشود این است که در زمان غیبت، فقیهى که واجد شرایط مذکور در روایات باشد، حق حاکمیت دارد و به تعبیر برخى روایات از طرف معصومان (علیهم السلام) به حکومت نصب شده است. مشروعیت حکومت فقها زاییده نصب عام آنان از سوى معصومان است که آنان نیز منصوب خاص از جانب خداى متعال هستند. از نظر شیعه به همان معیارى که حکومت رسول الله (صلى الله علیه وآله وسلم) مشروعیت دارد، حکومت امامان معصوم و نیز ولایت فقیه در زمان غیبت مشروعیت خواهد داشت; یعنى مشروعیت حکومت هیچ گاه مشروط به رأى انسانها نبوده، بلکه امرى الهى و با نصب او بوده است.

    تفاوت نصب امامان معصوم با نصب فقها در این است که معصومان (علیهم السلام)به صورت معین نصب شده اند، ولى نصب فقها عام بوده و در هر زمانى برخى از آنها مأذون به حکومت هستند.

    مشروعیت حکومت از دیدگاه اهل تسنن

    از دیدگاه اهل تسنن ـ که بجز رسول الله (صلى الله علیه وآله وسلم) هیچ کس از طرف خدا منصوب نشده است ـ حکومت چگونه، مشروعیت مىیابد؟ در جواب باید گفت: سه راه براى مشروعیت حکومت وجود دارد; اول: اجماع مسلمانان براى حکومت یک فرد; دوم: نصب توسط خلیفه قبلى. سوم: تعیین اهل حلّ و عقد. راه سوّم معروفترین راه حصول مشروعیت از نظر اهل تسنن است و مقصود از آن این است که اگر بزرگان مسلمانان ـ که اهل نظر و رأى هستند ـ اجماع کنند و کسى را براى حکومت معیّن نمایند، حکومت او مشروعیت خواهد داشت.

    برخى دیدگاه اهل تسنن در مسأله مشروعیت حکومت را با دموکراسى غربى یکسان دانسته و حتّى از این راه خواسته اند اسلام را پیشتاز دموکراسى بدانند. در جاى دیگر به بررسى دیدگاه اهل تسنن درباره مشروعیت حکومت خواهیم پرداخت و عدم همخوانى نظریه اهل تسنن با دموکراسى را بیان خواهیم کرد.   منبع

    *  *  *  *  *



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: چهارشنبه 86/3/2::: ساعت 9:0 عصر

    سخنگوی دولت خبر داد :

    سود یکسان تسهیلات در همه بانکها ؛ 12 درصد
    چاپ  ایمیل

    سخنگوی دولت با اعلام نهایی شدن قطعی کاهش سود تسهیلات در همه بانکهای دولتی و خصوصی کشور، میزان این سود را در سال جاری 12 درصد اعلام کرد .

    دکتر غلامحسین الهام با اعلام این مطلب تصریح کرد: با تصمیم نهائی رئیس جمهور سود تسهیلات بانکهای دولتی با کاهشی دو درصدی و سود تسهیلات بانکهای خصوصی با کاهشی 5 درصدی به صورت یکسان در آمد .

    وی افزود: با توجه به تاکید ریاست محترم جمهوری و نظر هیات دولت مقرر گردید به منظور کمک به بهره مندی اقشار مختلف مردم از تسهیلات بانکی و نیز افزایش رقابت واقعی میان بانک‌های دولتی وخصوصی، سود تسهیلات کلیه بانک‌ها به صورت یکسان 12 درصد تعیین گردد.  منبع



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: سه شنبه 86/3/1::: ساعت 10:53 عصر


      دیدار بسیج دانشجویی با رهبر انقلاب
    محافظه کار نشوید، بسیجی باقی بمانید

     به گزارش پایگاه اطلاع رسانی khamenei.ir، رهبر فرزانه‌ی انقلاب اسلامی، صبح امروز در دیدار صمیمی دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های سراسر کشور، بر لزوم هوشیاری دانشجویان نسبت به مسائل داخلی و بین‌المللی تأکید کردند و اظهار داشتند: «دانشجویان باید وارد عرصه‌ی سیاست شوند و فکر سیاسی داشته باشند، اما باید بسیار هوشیار بود تا دشمن از حرکت و موضع‌گیری و اظهارات شما سوء استفاده نکند و این به‌عنوان خط قرمز فعالیت‌ها است.» ایشان هم‌چنین افزودند: «دانشجوی انقلابی و بسیجی نمی‌تواند نسبت به مسائل سیاسی کشور بدون موضع و نظر باشد و این امر ممکن نیست.»

     رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: «دانشجو باید بیدار باشد و این بیداری تنها به معنای بیزاری از آمریکا نیست. بیزاری از آمریکا، که پشتوانه‌ی مالی عظیم و تجربه‌ی فراوانی در جنگ تبلیغاتی دارد، بیداری مضاعف می‌خواهد.»

     ایشان خطاب به دانشجویان بسیجی افزودند: «توصیه می‌کنم که محافظه‌کار نشوید و به همان معنای مثبت، دانشجوی بسیجی باقی بمانید.»

     رهبر معظم انقلاب اسلامی هوشیاری دانشجویان در مقابل توطئه‌های دشمنان را یادآور شدند و اظهار داشتند: «گاهی اوقات دشمنان طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که یک نفر حرف حقی را بیان کند تا پازل آنها تکمیل شود، اما دانشجویان باید با هوشیاری طوری عمل کنند که پازل دشمن کامل نشود.»

     حضرت آیةالله‌العظمی خامنه‌ای بسیج را دل‌سوز کشور توصیف کردند و با اشاره به سخنان نمایندگان دانشجویان که در آغاز برنامه صحبت کردند، خاطرنشان ساختند: «همیشه تلاشم این بود که جامعه‌ی جوان مؤمن، به ذهنیت شفاف و روشن، و درک متعالی از مسائل کشور و جهان، و اهمیت بسیج و حضور جوانان در محیط علمی و سیاسی توجه کند و امروز این نکات را در بیانات شما دانشجویان مشاهده کردم.»

     ایشان اردوهای جهادی دانشجویی را کاری بسیار خوب دانستند و تأکید کردند: «دانشجویان بسیجی باید وارد علوم مختلف شوند و در عرصه‌های علمی و فناوری، به آفاق شناخته شده‌ی علم دست یابند.»

     رهبر فرزانه‌ی انقلاب اسلامی با بیان این که بسیج دانشجویی یک تشکل است، اظهار داشتند: «بسیج دانشجویی از یک طرف به محیط علم و دانشگاه متصل است و از طرف دیگر به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اتصال دارد و این 2 بعدی بودن، یک خصوصیت ویژه برای بسیج دانشجویی می‌باشد.»   ادامه



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: دوشنبه 86/2/31::: ساعت 11:43 عصر

     به قلم یک خبرنگار

     برگزاری دهمین سالگرد اجلاس اجرایی‌شدن کنوانسیون بین‌المللی منع تکثیر سلاح‌های شیمیایی طی روزهای قبل در تهران، بهانه‌ای برای تجدید خاطره‌ای تلخ در خصوص یک خیانت‌ورزی دیپلماتیک علیه ملت ایران و به خصوص صدها هزار مصدوم و جانباز شیمیایی کشور است.

     سال‌ها بعد از خاتمه جنگ تحمیلی و استفاده صدام از سلاح‌های شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامیان ایرانی، این اضطراب در مقامات اسرائیل بوجود آمد که امکان استفاده این سلاح توسط صدام علیه اسرائیل نیز وجود دارد چرا که صدام ثابت کرده بود آن قدر جویای نام هست که با شلیک چند موشک به سمت اسرائیل، بخواهد وجهه‌ای برای خود در میان کشورهای مسلمان دست و پا کند.

     به همین خاطر مذاکرات مربوط به معاهده منع تکثیر سلاح‌های شیمیایی که در جریان جنگ ایران و عراق علی‌رغم اعتراضات مقامات کشورمان متوقف بود و به نتیجه نمی‌رسید، ازسال 1369 به صورت معجزه‌آسا به راه افتاد.

     اما این پیوستن ایران به معاهده مذکور بود که می‌توانست سیر تدوین آن را سرعت بخشد. کشورهای غربی برای مشروعیت بخشیدن به معاهده منع تکثیر سلاح‌های شیمیایی، به مظلومیت مصدومان و جانبازان شیمیایی ایران، به عنوان آخرین قربانیان این سلاح در عصر حاضر نیاز داشتند.

     در همین گیر و دار، فرصت‌طلبان غربی که هدف اصلی خود در تدوین معاهده را خلع سلاح صدام و اعطای امنیت به اسرائیل قرار داده بودند، از ایران خواستند تا با پیوستن به این معاهده، مثلاً بتواند حقوق جانبازان و مصدومان را احیا کند.

     تمام مذاکرات مربوط به پیوستن ایران به این معاهده توسط سیروس ن و دیگر همکاران وی انجام شد. واقعیت این بود که هیچکس جز سیروس ن. هم نمی‌توانست بهترین نحوه از همکاری با غرب را به نمایش بگذارد و مسئولان کشور را به پیوستن ایران و همکاری با این معاهده متقاعد نماید.

     همین‌طور هم شد و همکاری‌های ایران با این نهاد بین‌المللی به تدوین آن سرعت بخشید. هر موقع از سوی ایران تاخیر و توقفی ایجاد می‌شد، دیپلمات‌های دلسوزمان یادآور می‌شدند که چنین معاهده‌ای به نفع جانبازان و مصدومان ما و اقدامی بر علیه صدام است. در حالی که این‌بار اسرائیل در معرض خطر بود و نه ایران؛   ادامه مطلب



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: یکشنبه 86/2/30::: ساعت 2:5 عصر

    <   <<   6      

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 219
    بازدید دیروز: 194
    کل بازدید :1784513

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>آرشیو شده ها<<
    آذر - دی - بهمن 1385
    بهمن 85
    نیمه اول اسفند 85
    نیمه دوم اسفند 85
    فروردین 86 یک
    فروردین 86 دو
    فروردین سه
    فروردین 4
    اردیبهشت 1
    اردیبهشت 2
    اردیبهشت 3
    اردیبهشت 4
    خرداد 86
    تیر 86
    مرداد 86
    شهریور 86
    مهر 86
    آبان 86
    آذر 86
    دی 86
    بهمن 86
    اسفند 86
    فروردین 87
    اردیبهشت 87
    خرداد 87
    تیر 87
    مرداد 87
    شهریور 87
    مهر 87
    آبان 87
    آذر 87
    دی 87
    بهمن 87
    اسفند 1387
    فروردین 1388
    اردیبهشت 1388
    خرداد 1388
    تیر 1388
    مرداد 1388
    شهریور 1388
    مهر 1388
    آبان 1388
    آذر 1388
    دی 1388
    بهمن 1388
    اسفند 1388
    فروردین 1389
    اردیبهشت 1389
    خرداد 1389
    تیر 1389
    تیر 89
    مرداد 89
    شهریور 89
    مهر 89
    آبان 89
    آذر 89
    دی 89
    بهمن 89
    اسفند 89
    فروردین 90
    اردیبهشت 90
    خرداد 90
    تیر 90
    مرداد 90
    شهریور 90
    مهر 90
    آبان 90
    آذر 90
    دی 90
    بهمن 90
    اسفند 90
    فروردین 91
    اردیبهشت 91
    خرداد 91
    تیر 91
    مرداد 91
    شهریور 91
    مهر 91
    آبان 91
    آذر 91
    دی 91
    بهمن 91
    اسفند 91
    زمستان 91
    بهار 92
    تابستان 92
    پاییز 92
    زمستان 92
    بهار 93
    تابستان 93
    پاییز 93
    زمستان 93
    بهار 94
    تابستان 94
    پاییز 94
    زمستان 94
    بهار 95
    تابستان 95
    پاییز 95
    زمستان 95
    بهار 96
    تابستان 96
    پاییز 96
    زمستان 96
    بهار 97
    تابستان 97
    زمستان 97
    پاییز 98
    بهار 99
    پاییز 99
    زمستان 99
    بهار 0
    تابستان 0
    زمستان 0

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    اصولگرا

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<













    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<