سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بخشنده باش نه با تبذیر و اندازه نگهدار و بر خود سخت مگیر . [نهج البلاغه]
اصولگرا
دیدار فرماندهان و هزاران نفر از اعضای نیروی هوایی ارتش (19/11/1385)

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار فرماندهان و هزاران نفر از اعضای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، عملیات روانی دشمنان را برای تضعیف روحیه ملت ایران، نشانه ضعف و استیصال آنان خواندند و تأکید کردند: این ملت بزرگ، روز 22 بهمن گرمتر، پرشورتر و فعالتر از همیشه، در سراسر میهن عزیز، به میدان می آید و به جهانیان ثابت می کند که همچنان با هوشیاری و قدرت، به راه پرافتخار خود ادامه می دهد.
در این دیدار که در سالروز بیعت تاریخی نیروی هوایی با امام خمینی (رض) در 19 بهمن 1357 برگزار شد، ایشان یکی از اهداف عملیات روانی دشمنان را کمرنگ کردن حضور مردم در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دانستندو افزودند: روز 22 بهمن روز نگرانی و عصبانی شدن سرویسهای امنیتی و جاسوسی امریکا – اسرائیل و انگلیس است و مردم امسال نیز با حضور پرشکوه خود باعث می شوند این دشمنان به شدت حرص بخورند و ناامید شوند.
حضرت آیت الله خامنه ای با تشریح اهداف جنجال سازی دشمنان درباره تهدید و تحریم ایران خاطرنشان کردند: ملت ایران از 27 سال پیش، سینه خود را در مقابل توطئه ها و تلاشها و حیله های دشمنان سپر کرده است و با تکیه بر تواناییهای درونی و برونی و ریشه های عمیق خود، همه توطئه ها را ناکام گذاشته و روز به روز نیرومندتر شده است به گونه ای که موقعیت امروز جمهوری اسلامی ایران با اول انقلاب، مطلقاً قابل مقایسه نیست.
ایشان، تهدید امریکا به تحریم ایران را، موضوعی تکراری خواندند و افزودند: امریکا و برخی کشورهای دیگر از سالها پیش جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده اند اما ملت ایران در همین فضای تحریم به پیشرفتهای درخشان علمی- فناوری و موفقیتهای فراوان رسیده است بنابراین این ملت بزرگ را از تحریم نترسانید چرا که وقتی ملتی بیدار شد و تواناییهای خود را کشف کرد هیچ چیز قادر نخواهد بود او را متوقف کند.
حضرت آیت الله خامنه ای، تهدید و ترساندن را، شیوه قدیمی و همیشگی سلطه گران برای «تضعیف اراده و عزم ملتها و چپاول منابع کشورها» دانستند و افزودند: ترس و تسلیم در برابر دشمن، شیوه ملتها و مسئولان کشورهایی است که قدرت عزم و اراده ملی را درک نکرده اند اما ملت ایران با شکستن طلسم تهدید و ارعاب سلطه گران و با اتکا به تجربیات موفق 27 سال اخیر خود، در مقابل هر تهدیدی مقتدرانه می ایستد و مثل همیشه ثابت می کند که وعده الهی مبنی بر یاری ملتهای مؤمن، آزاده و عدالت خواه، وعده ای تخلف ناپذیر است.
ایشان با اشاره به سخنان کسانی که می گویند قدرت دشمن را دستکم نگیرید افزودند: این حرف درستی است و در فرهنگ عمیق ملت ایران نیز مورد تأکید است اما آیا عاقلانه است که دشمن را دستکم نگیریم اما در مقابل، عظمت و تواناییهای ملت ایران را نادیده بگیریم.
رهبر انقلاب اسلامی عملیات روانی و شایعه پراکنی اخیر دشمنان را نشانه ضعف و استیصال آنان دانستند و خاطرنشان کردند: دشمنان نظام اسلامی شایعات مختلفی درباره فوت و بیماری درست می کنند تا شاید چند روزی روحیه ملت ایران راتضعیف کنند اما آنها نمی دانند که در ایران با یک شخص روبرو نیستند بلکه با ملتی روبرو هستند که در پاسخ به توطئه ها و حیله های دشمن روز 22 بهمن در سراسر کشور به خیابانها می آید و با فریادهای پرشور، قدرت و هوشیاری و استقامت خود را در دفاع از اسلام و انقلاب و ایران نشان خواهد داد.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به شایعه حمله امریکا به ایران، تأکید کردند: ملت ایران را با این مسائل نترسانند زیرا مگر تا به حال امریکا به ایران حمله نکرده است ضمن آنکه، دشمنان خوب می دانند که هرگونه تعرض، عکس العمل همه جانبه ملت ایران را نسبت به متعرضان و منافع آنها در همه نقاط جهان به دنبال خواهد داشت.
ایشان در همین زمینه افزودند: معتقدیم هیچ کس، چنین بی عقلی و خطایی نخواهد کرد و کشور و منافع خود را به خطر نخواهد انداخت البته برخی می گویند رئیس جمهور امریکا، اهل محاسبه و در نظر گرفتن عواقب کارهایش نیست اما اینجور اشخاص را هم می توان سرعقل آورد و تحلیلگران و سیاست سازان امریکایی این را می فهمند که ملت ایران، هیچ تعرضی را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان، پیشرفتهای سریع علمی و فناوری ایران را نشانه توان درونی این ملت برای اوج گیری علمی برشمردند و افزودند: ملت بزرگ و مؤمن ایران، در پرتو اسلام عزیز همچنان پیگیر اهداف بلندی همچون استقلال – آزادی از قید و سلطه زورگویان – رشد مادی و معنوی – سازندگی و پیشرفت اقتصادی – قدرت دفاع همه جانبه از حیثیت و امنیت کشور و برخورداری از اخلاق اسلامی و فضایل انسانی است و در این راه تاکنون نیز به موفیتهای چشمگیری دست یافته است.
ایشان، همت عمومی و باور به توانایی های ملی را پشتوانه تحقق اهداف ملت خواندند و افزودند: هرکس در هر جا هست با همت بلند و عزم و اراده مستحکم، وظایف خویش را انجام دهد تا حرکت عمومی به سوی آینده درخشان میهن اسلامی شتاب بیشتری گیرد.
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانشان هدف از اذعان رژیم صهیونیستی به داشتن بمب اتم را، ترساندن کشورهای اسلامی و ملتهای مسلمان دانستند و خاطرنشان کردند: ترس موریانه ای است که بنای حیات ملتها را از بین می برد و جهان اسلام باید در مقابل این حیله ها، هوشیار باشد.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین تعرض صهیونیستها به مسجدالاقصی را فاجعه دانستند و تأکید کردند: جهان اسلام و ملتهای مسلمان باید بیزاری و نفرت خود را از عاملان این حرکت شنیع نشان دهند.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین نوزدهم بهمن ماه را عیدخودباوری و آزادگی نیروی هوایی ارتش خواندند و افزودند: هویت کنونی نیروی هوایی ارتش و استعدادهای جوان این نیرو نشأت گرفته از هویت واقعی نیروی هوایی است که در نوزدهم بهمن 57 بروز یافت.
ایشان با تأکید بر لزوم حفظ این هویت و روحیه «خودباوری و همت و تلاش» خاطرنشان کردند: نیروی هوایی ارتش با دارا بودن استعدادهای جوان و برخوردار از «ایمان و نظم و انضباط» قادر است کارهای بزرگی در راه آرمانهای بلند انقلاب انجام دهد.
رهبر انقلاب اسلامی حضور همه قشرها و صنف های مختلف را در روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران از ویژگیهای بارز این انقلاب برشمردند و تأکید کردند: یکی از ابعاد مهم انقلاب اسلامی، ایمان واحد، رهبری واحد و هدف واحد همه قشرهای مردم بود.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به وجود منطق، فکر و استدلال در حرکت عظیم ملت ایران در انقلاب اسلامی، افزودند: تبلور عواطف، محبت، عشق و ایمان عمیق دینی در این حرکت بزرگ، وجه متمایز انقلاب اسلامی ایران از دیگر انقلابهای دنیا است و این ایمان دینی، ماده جوشان حرکت انقلاب اسلامی و عامل اصلی استمرار آن در چارچوب اهداف اساسی و خارج نشدن از مسیر اخلاق انسانی است.
ایشان ناتوانی دشمنان در شناخت ایمان واحد و عمیق ملت ایران را علت توطئه ها، جنجال ها و تحرک آنان برضد ملت ایران در طول 27 سال گذشته دانستند و خاطرنشان کردند: بیداری دنیای اسلام یکی دیگر از ابعاد مهم انقلاب اسلامی ایران است.
در آغاز این دیدار امیرسرتیپ خلبان میقانی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی با بیان گزارشی از روند پیشرفتهای این نیرو، بر آمادگی نیروی هوایی برای دفاع از ارزشهای انقلاب و ایران تأکید کرد.

منبع:سایت دفتر مقام معظم رهبری



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: پنج شنبه 85/11/19::: ساعت 6:58 عصر

    عده‌ای توهم قدرت دارند و دست بردار هم نیستند

    رییس دفتر رییس‌جمهور و سخنگوی دولت اظهار داشت: عده‌ای دولت نهم را متهم می‌کنند که به دنبال توزیع فقر است، در حالی که توزیع فقر کفر است و دولت نهم چنین چیزی را دنبال نمی‌کند.

    دکتر غلامحسین الهام که ظهر چهارشنبه به مناسبت دهه فجر در جمع کارکنان نهاد ریاست‌جمهوری در مسجد سلمان این نهاد حضور پیدا کرده بود، در سخنانی در هفتمین روز دهه فجر که به نام «انقلاب اسلامی، پیامبر اعظم (ص) و ایجاد عدل» نام‌گذاری شده اظهار داشت: عده‌ای توزیع عادلانه‌ی امکانات را این گونه معنا می‌کنند که ثروت کشور در دست یک قبیله‌ هزار فرقه باشد و بقیه مردم در استثمار اعضای این قبیله باشند. آنها دائم تبلیغ می‌کنند که این دولت اصل 44 قانون اساسی را عملیاتی و اجرا نکرده و دائم به دولت می‌گویند عجله کن! عجله کن! و اگر دولت بگوید می‌خواهم طوری این اصل را اجرا کنم که همه‌ی مردم برخوردار شوند، سر و صدا و جنگ روانی ایجاد می‌کنند. دولت به دنبال اقتصاد مردم‌سالاری واقعی‌ است نه طایفه‌سالاری، قبیله‌سالاری و هزار فامیل سالاری، دولت می‌خواهد از راه سهام این اصل را اجرایی کند.

    دکتر الهام در ادامه سخنانش با بیان این که انقلاب اسلامی بعد از 28 سال پرشتاب جلو می‌رود و خوشبختانه حوادث باعث نشده که این انقلاب بر خلاف بعضی از انقلاب‌های جهان از مسیر اصلی خود دور شود، گفت: در این انتخاب جذب‌ها بیشتر از ریزش‌ها بوده است. به لطف خداوند انقلاب عظیم ما در حال حاضر به موفقیت‌های زیادی دست یافته است و امواج این انقلاب فراتر از مرز‌های ایران اسلامی در حال حرکت و جوشش است، البته در طول این مدت توطئه‌ها و تلاش‌هایی برای توقف و انحراف انقلاب اسلامی وجود داشته است که خوشبختانه توفیقی پیدا نکرده است.

    وی با بیان این که اگر روی پیام‌های واقعی انقلاب تمرکز کنیم، متوجه می‌شویم که این انقلاب دارای دو هدف مهم از جمله ایجاد عدالت و معنویت بوده است گفت: در حال حاضر این سوال به وجود می‌آید که آیا حکومت فی‌ نفسه ارزش دارد یا نه و ارزش حکومت در چیست؟

    رییس دفتر رییس‌جمهور با بیان این که در اسلام رقابت برای به دست آوردن قدرت سیاسی، معنایی ندارد بلکه باید در جهت تحقق ارزش‌ها باشد، گفت: حکومت ابزاری برای تحقق اهداف و رسیدن به کمال و تعالی انسان است. ما باید حکومت، فرد و جامعه را ارتقا بدهیم تا هدف خداوند از خلقت انسان‌ها محقق شود. ارزش عدالت به برپایی حق و اقامه حق و عدالت است.

    وی به سخنان امیرالمومنین(ع) اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف مهم حضرت امیر ایجاد حکومت برای امنیت مومنان و تحقق عدالت بوده است.

    الهام ادامه داد: { تشکیل} حزب و گروه برای کسب قدرت سیاسی به منظور پیشبرد منافع شخصی یک انحراف است و نباید مبارزه در جهت کسب قدرت سیاسی و در اختیار داشتن قدرت باشد. این یک رقابت کشنده است. اگر حزب و گروه در مسیر رقابت برای منافع شخصی خود تلاش کنند، این مسیر غلط است. تشکل‌های اجتماعی و احزاب و گروه‌ها باید برای اقامه‌ی عدالت باشند، نه رقابت و رسیدن به قدرت، و همه باید تلاش کنند افراد واجد صلاحیت برای خدمت به مردم و اقامه‌ی عدالت روی کار بیایند.

    به گزارش ایسنا،رییس دفتر رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به سخن شهید بهشتی در مورد حزب جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: شهید بهشتی می‌گوید موقع انتخاب نخست‌وزیر این مساله در حزب جمهوری اسلامی مطرح شد و در آن زمان یک نفر از اعضای شورای مرکزی و یک نفر بیرون از حزب یعنی شهید رجایی، کاندیدای این سمت بودند که اعضا همه به شهید رجایی که در تشکل نبود رای دادند، من آن موقع به حزب تبریک گفتم چرا که آنها ملاک انتخاب خود را خودی قرار نداده بودند، بلکه ملاک را توانایی فرد قرار داده بودند.

    وی گفت: تمام تلاش ما در هنگام انتخابات مجلس، ریاست‌جمهوری، و در تمام سطوح باید در جهت برپایی عدالت و مبارزه با بی‌عدالتی باشد. حکومت، فی نفسه برای هیچ کس ارزش ندارد. حکومت ابزاری است برای خدمت و شکوفایی توانایی انسان‌ها.

    الهام با بیان این که بیت‌المال اموال شخصی مسوولان نیست بلکه مال عمومی و متعلق به تمام مردم است، گفت: هیچ کس در حکومت حق ندارد بیت‌المال را بذل و بخشش یا برای رسیدن به قدرت برای افرادی خاص خرج کند.

    وی هم‌چنین گفت: در حال حاضر در دنیای غرب، کسب پول و ثروت و داشتن پشتوانه‌ی مالی در انتخابات بسیار موثر و تاثیرگذار است و امروز اگر کسی از بیت‌المال خرج کند، ممکن است جایگاه و اعتماد و نفوذ پیدا می‌کند ولی باید دانست که این اسراف است. ممکن است با خرج کردن یک نفر بالا بیاید و بین مردم احترام پیدا کند، ولی این در کل کار درستی نیست، چرا که این پول‌ها متعلق به بیت‌المال است.

    الهام با بیان این که به قول پیامبر اکرم(ص) اگر جامعه‌ای به فقر کشیده شود، با کفر همراه خواهد شد، گفت: این دولت به دنبال این است که منابع مالی را عادلانه بین مردم توزیع کند، ولی عده‌ای متاسفانه در این مملکت توزیع عادلانه‌ی منابع مالی توسط دولت را برابر با توزیع فقر می‌دانند، چه کسی جرات دارد به نام اسلام حکومت کند و مروج فقر باشد؟ این یک دروغ بزرگ است که این دولت به دنبال توزیع فقر است. عده‌ای می‌گویند باید ثروت در جیب افراد خاصی برود و این را توزیع ثروت می‌نامند، در صورتی که ما معتقدیم، حکومت اسلامی باید زمینه‌ی آموزش، تعلیم و تربیت و رشد را برای همه‌ی افراد از جمله مناطق محروم فراهم کند. چرا دختران و پسران مناطق محروم برای آن که امکانات به صورت عادلانه توزیع نشده از حق تحصیل محروم بمانند؟ روستایی‌های ما از همان توان ذهنی برخوردارند که مرکز‌نشینان، ما باید زمینه‌ی شکوفایی این افراد را فراهم کنیم.

    سخنگوی دولت با بیان این که توزیع عادلانه‌ی امکانات به معنای توزیع فقر نیست، گفت: توزیع فقر آن است که منابع کشور در اختیار یک گروه خاص قرار بگیرد.

    الهام ادامه داد: مدیریت منابع به معنای این که کیسه‌ی پول را در بین مردم تقسیم کنیم نیست، یعنی این که در جامعه کار ایجاد کنیم تا جامعه از نظر اقتصادی توانمند شود. مدیریت منابع در توزیع عادلانه و امکانات است.

    الهام افزود: البته باید توجه داشت که اگر تمام جامعه نیز ثروتمند شد نباید اسراف کرد و اسراف در این شرایط حرام است. باید در جامعه فرهنگ کار و اشتغال را ایجاد کنیم به نحوی که همه بالا بیایند. این جور نباید باشد که منابع بانکی در اختیار ده درصد جامعه باشد و نود درصد افراد در استثمار این ده درصد باشند. آیا این توزیع ثروت است؟ توزیع ثروت یعنی این که منابع بانکی را 100 درصد بین مردم توزیع کنیم.

    دکتر الهام به سیاست دولت در توزیع سهام عدالت اشاره کرد و گفت: تا کنون حدود 5 میلیون نفر از سهام عدالت برخوردار شده‌اند و ما تلاش داریم به سرعت این سهام را بین افراد نیازمند تقسیم کنیم.

    الهام افزود: ما با رانت‌خواری مبارزه می‌کنیم و توزیع سهام عدالت را در راستای مردم‌سالاری واقعی در عرصه‌ی اقتصاد می‌دانیم. متاسفانه عده‌ای در این کشور دچار توهم قدرت هستند و ول‌کن قدرت نیستند. بی‌عدالتی تاریخی در کشور باعث شده که عده‌ای همیشه مظلوم باشند و عده‌ای ثروت در اختیارشان باشد که به خاطر بیماری اقتصادی در کشور ماست. در کشور باید زمینه‌ای را فراهم کنیم که همه‌ در یک رقابت سالم قرار بگیرند. شما در نظر بگیرید یک نفر که فلج است و با عصا حرکت می‌کند نمی‌تواند با کسی که بنز‌نشین است رقابت کند. رقابت باید عادلانه باشد.

    الهام به توسعه‌ی آموزش فنی حرفه‌ای از سوی دولت، برای گسترش کار و اشتغال اشاره کرد و اظهار داشت: افراد نباید به شیر دولت وصل باشند بلکه باید آن قدر فرهنگ کار را ایجاد کنیم که مردم مستقل باشند.

    وی با بیان این که باید با اقتصاد هزارفامیلی مبارزه کرد، گفت: قبل از انقلاب در کشور، بی‌عدالتی وجود داشت و بعد از انقلاب نیز حرکت‌هایی در جهت ایجاد عدالت انجام شد، ولی بی‌عدالتی ریشه‌کن نشد و افرادی بر اثر بی‌عدالتی فربه‌ شدند؛ به نحوی که به منابع دولتی وصل بودند.

    وی با بیان این که این دولت با توجه به خواست مردم در راستای ایجاد عدالت حرکت می‌کند و نیازمند اصلاح برخی از امور است گفت: دولت در این راستا گام‌هایی برداشته ولی دشمنان هر روز تلاش می‌کنند این امر محقق نشود.

    الهام با بیان این که آمریکایی‌ها نقشه کشیده بودند که به وسیله‌ی پایین آوردن قیمت نفت به ایران ضربه بزنند، گفت: ولی ما امسال با هوشمند وابستگی خود را به نفت کاهش دادیم و پایین‌ترین قیمت را در بودجه مشخص کردیم که این نقشه‌ی آمریکایی‌ها نیز با شکست مواجه شد.

    وی هم‌چنین گفت: دشمنان با اطلاعات غلط و نادرستی که از سوی برخی از افراد دریافت می‌کنند، در مورد ایران توطئه می‌کنند.

    الهام افزود: در حال حاضر موج جدید از انقلاب امام(ره) فراگیر شده است و این امر به نحوی است که فرعون‌ها را به ترس انداخته، ولی این موج، موسی‌وار فرعون‌ها را پشت سر می‌گذارد و به لرزه می‌اندازد.

    وی در پایان گفت: ما افق آینده را روشن می‌بینیم و معتقدیم باید کارهای بزرگی را برای آینده انجام داد



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: چهارشنبه 85/11/18::: ساعت 8:29 عصر

    حدیث هفته:
     
    از وصایاى امام کاظم «علیه السلام» به هشام:
    یا هشام! لا دیَن لمن لا مروةَ له. ولا مروةَ لمن لا عقلَ له. وان أعظمَ الناسِ قدراً الذی لا یرى الدنیا لنفسهِ خطراً، أما ان أبداَنکم لیس لها ثمنْ الا الجنةَ، فلا تبیعوها بغیرِها.
    (تحف العقول صفحه 389)
    مى‏فرماید: کسى که مروت ندارد، دین ندارد.
    مروت یا مروئه همان چیزى است که در فارسى از آن به مردانگى تعبیر مى‏کنیم. شجاعت، رسیدگى به مظلوم، پاى‏بندى به عهد و رعایت امانت همه‏اش در کلمه مروت جمع است.
    مقابل مردانگى نامردى است و دین، با جوانمردى و مردانگى همراه است، کسى که عقل ندارد مردانگى ندارد. یعنى راهنماى مردانگى انسان بایستى عقل او باشد. کارهاى جاهلانه و سفاهت مروت نیست.
    با قدرترین انسانها آن کسى است که دنیا را داراى قدر براى خودش نداند، قیمت هستى و شخصیت انسان فقط بهشت است، به هر چه کمتر از بهشت اگر خود را فروختید زیان کرده‏اید.
     
    (از احادیث منتخب رهبر معظم انقلاب «دام ظله» در شروع درس خارج)
    منبع:سایت دفتر مقام معظم رهبری


  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: سه شنبه 85/11/17::: ساعت 9:51 عصر

    بازگشت امام خمینی به میهن و آغاز دهه فجر انقلاب

    12 بهمن 1357

    چکیده: هواپیمای ایرفرانس حوالی 9 صبح در فرودگاه مهرآباد نشست و حضرت امام، با قلبی آرام و مطمئن پس از 15 سال هجرت، پا به خاک میهن اسلامی گذاشتند.


    سخنرانی تاریخی امام خمینی در جمع میلیونی مردم ایران-بهشت زهرای تهران

    با گسترش قیام مردم و خروج شاه از ایران، شاپور بختیار به عنوان آخرین و تنها امید رژیم پهلوی و سردمداران غربی پشتیبان این رژیم، به عنوان نخست وزیر باقی مانده بود.

    در طرف مقابل تظاهرات مردم هر روز پر شورتر و مصمم‌تر می‌شد و شعار استقلال،‌ آزادی، جمهوری اسلامی بعنوان اصلی ترین خواسته مردم در نهضت انقلابی به رهبری امام خمینی مطرح می‌شد. امام خمینی که شرط ورود خود را به کشور، خروج شاه، اعلام کرده بودند، با فرار شاه در 26 دی 1357، تصمیم به بازگشت گرفتند. قرار بود این رجعت تاریخی در روز پنجشنبه پنجم بهمن 1357 انجام گیرد اما بختیار، با بستن فرودگاه ها مانع از انجام این امر شد.
    با انتشار خبر بسته شدن فرودگاهها، مردم خشمگین به خیابان ها ریخته و با تحصن و شعارهای کوبنده، دولت بختیار را تحت فشار شدیدی قرار دادند. در همین زمان رییس شورای سلطنت، سید جلال تهرانی،‌ در پاریس ضمن استعفا خدمت امام، اعلام کرد که شورای سلطنت غیر قانونی است.
    سرانجام، تحصن‌ها و تظاهرات عظیم مردم بختیار را مجبور کرد،‌ فرودگاه ها را باز کند. کارکنان اعتصابی تلویزیون اعلام کردند برای ضبط و پخش مستقیم مراسم آماده‌اند. فرودگاه مهرآباد آماده استقبال از پرواز انقلاب بود.

    روز 12 بهمن 1357، پرشکوه ترین استقبال تاریخی رقم خورد و هواپیمای ایرفرانس در حوالی ساعت 9 صبح در فرودگاه مهرآباد نشست و حضرت امام، با قلبی آرام و مطمئن پس از 15 سال هجرت، پا به خاک میهن اسلامی گذاشتند. صدها خبرنگار و عکاس و فیلمبردار به ثبت این رویداد تاریخی پرداختند. جمعیت استقبال کننده در طول 33 کیلومتر از فرودگاه امام تا بهشت زهرا که مقصد بعدی امام بود. بین 4 تا 8 میلیون نفر تخمین زده می‌شد.

    امام از فرودگاه مستقیما به بهشت زهرا رفتند و ضمن ادای احترام به شهدای انقلاب اسلامی، سخنرانی تاریخی خود را در آنجا ایراد کردند. در این سخنرانی امام نخست وزیری شاپور بختیار را غیر قانونی اعلام کرده و فرمودند: «من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می‌کنم.»‌

    بدین ترتیب از ورود امام ده روز تاریخی که بعدها دهه فجر انقلاب اسلامی نام گرفت، سپری شد تا طومار رژیم پهلوی و 2500 سال استبداد شاهنشاهی برای همیشه در هم تنیده شود.



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: یکشنبه 85/11/15::: ساعت 11:44 عصر

    راز جاودانگی عاشورا

     سخنرانی حضرت آیت الله مصباح یزدی در جمع گروهی از نخبگان استان کرمانشاه 1/11/1385
    اَلْحَمْدُلِلّهِ رَبِّ الْعالَمین وَ الصَّلاةُ وَ السَّلامُ عَلى‏ سَیِّدِالْاَنْبِیاءِ وَ الْمُرسَلین حَبِیبِ اِلهِ الْعالَمین اَبِی‌الْقاسِم مُحَمَّد وَ عَلى‏ آلِهِ الطَّیِبینَ الْطّاهِرِینَ الْمَعْصُومین
    همه‏ ما معتقدیم در طول تاریخ بشریت واقعه کربلا جریان بى‏نظیری است که از نظر ارزش قابل مقایسه با هیچ حادثه دیگرى نیست. اما ممکن است سؤالاتى پیرامون این واقعه برای بعضی مطرح بشود.

    در جریان کربلا ظلم‏هاى فوق‌العاده‏اى به فرزندان پیغمبر اکرم (ص) روا داشته شد. در جنگ نابرابرى بین یاران سیدالشهداء(ع) که هفتاد و دو نفر بودند، با طرف دیگر که از سى هزار تا صد و بیست هزار نفر گفت شده، آن همه جنایت بر علیه اهل‌بیت(ع) مرتکب شدند و سرانجام پیر وجوان و حتى طفل شیرخوار آنان به شهادت رسیدند و عده‏اى از بانوان حرم سیدالشهداء(ع) به اسارت برده شدند. ما تک تک این جنایات را کمابیش در جریانات دیگر هم مى‏بینیم. مثل جنایت‌هایى که در عصر حاضر، رژیم سابق عراق در حلبچه و جاهاى دیگر مرتکب شد و بسیارى از مردم بی‌گناه، از مرد و زن و طفل به صورتی بسیار فجیع به شهادت رسیدند؛ یا حوادثى که در فلسطین اتفاق می‌افتد، ظلمهایى که رژیم صهیونیستی و حامیانش بر فلسطینى‏ها روا می‌دارند.

    حال اگر کسی بگوید به فرض که حادثه کربلا چند درجه هم از اینها شدیدتر بوده، ولى آن چنان نیست که بگوییم این جریان قابل مقایسه با هیچ داستان دیگرى نیست. دیگران هم اهداف ارزشمندى مثل دفاع از آب و خاک و شرفشان داشتند و برای آن مبارزه کردند و در این راه به شهادت رسیدند. نهایتاً هدف اصحاب کربلا از اهداف دیگران شریف‌تر بوده، اما چنین نیست که کسان دیگری داوطلبانه جان خود را براى اهداف بلند انسانى فدا نکرده باشند. با وجود این، چه سرّی در نهضت عاشورا نهفته که مى‏گوییم این جریان در تاریخ بى‏نظیر است و نظیر آن نه واقع شده و نه خواهد شد. این ماجرا از چه اهمیتی برخوردار است که چهارده قرن مردم، این چنین در ایام محرم سر از پا نمى‏شناسند؛ جان و مال خود را برای برگزاری مراسم عاشورا و محرم صرف می‌کنند؛ این عزاداری‌ها، سینه‌زنى‏ها و زنجیر زنى‏ها، اطعام‌ها و نظایر آن نشان از این است که حادثه عاشورا فوق‌العادگى خاصی دارد.

    ما اگر بخواهیم یک پدیده انسانى ساده یا یک حرکت عظیم اجتماعى را ارزشیابى کنیم، در چه عناصرى از این پدیده باید تأمل‏کنیم تا ارزش آن پدیده را دریابیم؟ کسانى ممکن است به حجم یا شکل کار نگاه کنند. مثلاً اگر کسى هدیه‏اى براى شما بیاورد آیا فقط به اندازه، شکل  یا قیمت آن توجه می‌کنید؟ این ارزشیابى کودکانه است و کسانى که معرفت بیشتر و عقل  کامل‌‏ترى دارند، براى ارزشیابى پدیده‏ها به این معیارها اکتفا نمى‏کنند. برای توضیح بیشتر، مَثَل ساده‌ای می‌زنم. شما اگر بخواهید یک چفیه از بازار تهیه کنید قیمت آن چقدر است؟ اگر کسى بخواهد این پارچه را به دیگرى هدیه بدهد ارزش این هدیه چقدر است؟ روشن است که قیمت مشخص و محدودی دارد. اما دیده‌اید کسانی، حتی انسان‌هایی بزرگ، براى اینکه یک چفیه از دست رهبر معظم بگیرند سر و دست مى‏شکنند. با این‌که این همان پارچه ارزان قیمت است؛ اما وقتى آن را از دست رهبر مى‏گیرند برایشان بسیار ارزشمند است.

    از همین مثال می‌توان دریافت که براى ارزشیابى یک پدیده نباید تنها به حجم و قیمت آن نگاه کنیم؛ بلکه باید معیارهای دیگری هم مورد توجه قرار گیرد. عمده این است که ارزش‌گذار با چه نگاهى به پدیده نگاه مى‏کند وآن را در چه قالبى و با چه مقایسى مى‏سنجد. اولین معیار در ارزش‌گذارى پدیده‏هاى انسانى انگیزه ‏کسی است که آن کار را انجام مى‏دهد. یک حرکت ممکن است با یک نیت، ارزشی منفى داشته باشد؛ اما اگر همان کار با نیت دیگری انجام شود ارزش بسیار بالایى داشته باشد. مثلاً خم شدن در مقابل کسى چقدر ارزش دارد؟ ممکن است خم شدن برای مسخره کردن کسی باشد؛ هم‌چنان که ممکن است کسی با این کار نهایت ارادت و عشق خود را به طرف برساند؛ در حالی که هر دو در ظاهر یک کار هستند. همین کار اگر با نیت تعظیم باشد، کاری ارزشمند است و اگر به نیت تمسخر باشد ارزش منفى دارد و حتی قابل توبیخ و تنبیه است.

    در میان همه ضربات شمشیری که رزمندگان صدر اسلام در جنگ‌ها زدند، پیغمبر اکرم(ص) تنها در مورد یک ضربه شمشیر فرمود که از عبادت همه جنیان و انسیان با ارزش‌تر است. «ضربة علىّ یوم الخندق أفضل من عبادة الثقلین». مقدار و شکل این ضربه با ضربات شمشیر دیگران تفاوتی نداشت. اما چرا این ضربه برترى پیدا کرد؟ دلیل ارزش آن، اول نیت حضرت امیر(ع)، و دلیل دیگر آن آثاری بود که بر این ضربه مترتب شد.

    حال ما اگر بخواهیم پدیده عاشورا را با موارد مشابه آن مقایسه کنیم باید ببینیم انگیزه امام حسین(ع)، یاران و فرزندانشان از شهادت خود و اطفالشان و اسارت بانوان اهل‌بیت(ع) چه بود و چه آثارى بر این حرکت مترتب شد.

    انگیزه سیدالشهداء(ع) را هر کس به اندازه معرفت خودش مى‏شناسد. آنچه ما شنیده‌ایم این است که حرکت سیدالشهدا(ع) برای مبارزه با ظلم،  دفاع از شرف و ناموس و دفاع از اهداف و ایمانش بود و اگر همین مقدار را هم درست درک کنیم، تا حد زیادی به اهمیت این حرکت پى مى‏بریم؛ ولى این‏ها قدم‌هاى اولیه در این راه است. ارزش کار سیدالشهدا(ع) با هیچ کار دیگرى در عالم قابل مقایسه نیست. هر چند دفاع از آب و خاک و شرف و ناموس بسیار مقدس است و کسى که در راه دفاع از آنها کشته شود ثواب شهید را دارد؛ اما این انگیزه‌ها کجا و انگیزه سیدالشهدا(ع) در کربلا کجا؟ او انگیزه‌ای بسیار والاتر از اینها داشت. ما زمانی مى‏توانیم ارزش واقعی کار حسین(ع) را دریابیم که اهمیت و ارزش دین را به درستی درک کنیم؛ ولى ارزش‌گذارى ما براى دین هم به اندازه فهم خودمان است و رفتار ما نشان مى‏دهد که چه میزان براى دین ارزش قائلیم. کسانى معرفتی صحیح از ارزش دین دارند که حتی کوچک‌ترین احکام دین را رعایت می‌کنند. امام حسین(ع) آن چنان ارزشى براى دین قائل بود که کسی مثل فرزند برومندش، على اکبر و برادر بزرگوارش اباالفضل العباس(ع) را در راه آن فدا کرد؛ شخصیت‌هایی بى‏نظیر، با فضیلت و کمال که بعد از  ائمه معصومین ـ‌صلوات الله علیهم اجمعین‌ـ همتایى برایشان نمی‌توان یافت. کسى حاضر باشد چنین کسانی را پیش چشمش به نامردمى و  ناجوانمردی به شهادت برسانند! این فداکاری براى است که سیدالشهداء(ع) ارزش واقعی دین را مى‏داند و چنان ارزشى برای دین خدا قائل است که حاضر است حتی کسانی مثل على اکبر و ابوالفضل(ع) و عزیزان دیگرى که در عالم بى‏نظیر بودند، فدا شوند تا دین بماند.

    امام حسین(ع) در آخرین لحظات قبل ازشهادت مناجاتى عاشقانه با خدا دارد که در آنجا انگیزه خود را از این جانبازی و فداکاری می‌فرماید؛ آن حضرت که ارزش معرفت خدا، و عشق‌بازى، فداکارى و جانبازى در راهش را درک مى‏کند، هر چه مصیبت‌ها بیشتر بر او وارد مى‏شود و عزیزانش به شهادت مى‏رسند، رنگ و رویش برافروخته‏تر و نشاطش بیشتر مى‏شود. راوى گفت: من کسى را در عالم ندیدم که هنگام مصیبت به جاى اینکه بدنش به لرزه بیفتد، رنگش بپرد و دست و پایش سست شود، رنگ و رویش برافروخته‏تر، بانشاط‌تر و مصمم‏تر شود. محبت اقتضا مى‏کند که انسان هر چه در اختیار دارد تقدیم محبوب کند. این یک بُعد اهمیت جریان کربلا است.

    عامل دیگری که براى ارزشیابى واقعه عاشورا باید مورد توجه قرار گیرد آثارى است که بر آن مترتب مى‏شود. ممکن است کاری کوچک، طی زمانی کوتاه توسط افرادی اندک انجام شود، اما اثرى در تاریخ بگذارد که با گذشت هر روز از آن، شکوفاتر و تازه‏تر ‏شود و در هر کوى و برزن و بر هر انسانى با هر عقیده‏ و مسلکی اثر مثبت بگذارد. امروز بعد از 1400 سال از جریان عاشورا هنوز این داغ تازه و هر روز سوزان‏تر، فروزان‏تر، تابنده‏تر، و درخشنده‏تر است و هر کس از این حادثه با خبر شده گویا عزیزترین کسان خود را از دست داده است. کدام حادثه‏اى را در عالم سراغ دارید که یک هزارم چنین اثرى را در عالم گذاشته باشد؟ گاندی منجى معروف هندوستان، که مبارزاتش موجب استقلال هندوستان از استعمار انگلیس شد، افتخارش این بود که دوستدار امام حسین(ع) است و در مبارزاتش از او الگو گرفته است. نمونه دیگر، انقلاب اسلامى ایران است که به برکت قیام عاشورا تحقق پیدا کرد و ایران عقب‌افتاده و برده دیروز غربى‏ها به برکت این انقلاب به عزتى رسیده که امروز بزرگ‌ترین شخصیت‌هاى عالم در مقابل عظمت ایران سر فرود مى‏آورند؛ و همه این عزت و سربلندی به برکت نام سیدالشهداء(ع) است.

    حال، چه پدیده‌ای را مى‏توانید با این جران مقایسه کنید؟ عمده این است که امام حسین(ع) هر چه داشت براى خدا داد و در مقابل، خدا هم هر چه خواست به او داد. ما از عاشورا باید درسی براى زندگى فردى و درس دیگری براى زندگى اجتماعی‌مان بگیریم. اگر دوست داریم زندگی‌مان ارزشمند باشد، کارى کنیم که ارتباطى با نام و یاد امام حسین(ع) پیدا کنیم و قدمی در راه او برداریم. اولیای خدا به اندازه‌ای پیش خدا عزیزند که اگر کسى شباهتى هم به آنها پیدا کند، خداوند به خاطر این شباهت او را دوست خواهد داشت. ما اگر نمى‏توانیم ارزش‌هاى سیدالشهداء(ع) را درک کنیم، حداقل سعى کنیم حسینى بشویم و تا جایی که به عقلمان مى‏رسد شباهتى با امام حسین(ع) پیدا کنیم؛ تا نامى از خدمت‌گزارى آن حضرت بر ما بماند.

    همین مقدار انتساب به امام حسین(ع) که در عزای آن حضرت لباس سیاهى بپوشیم، اشکى بریزیم و بر سر و سینه بزنیم، به‌واسطه عظمت سیدالشهداء(ع) کارساز است. چرا؟ چون تا در دل محبت حسین(ع) نباشد، اشک جاری نمى‌شود. این محبت است که دل را با سیدالشهداء(ع) ارتباط مى‏دهد؛ و حاشا که خدا کسى را که ارتباط با حسین(ع) دارد با دیگران یکسان حساب کند. ولى ما نباید به این اندازه اکتفا کنیم. حسین(ع) به شهادت نرسید که فقط ما اشکى بریزیم و از عذاب نجات پیدا کنیم. آن حضرت به شهادت رسید تا الگویى باشد براى سایر بندگان خدا که مى‏خواهند راه خدا را بپیمایند و رضاى او را جلب کنند. هر چند درِ خانه کریم باز است و سفره‏اش گسترده، اما ما هم باید ادب و شرم داشته باشیم. ما که بر سر خوان بی‌کران حسینى نشسته‏ایم باید اول سعى کنیم معرفت‌مان و عشق‌مان را به حسین(ع) زیاد کنیم و بعد سعى کنیم تا جایی که مى‏توانیم و استعداد و ظرفیتش را داریم شباهت‌مان را به امام حسین(ع) زیاد کنیم.

    امام حسین(ع) براى احقاق حق ضعیفان به شهادت رسید، حال ما چگونه بگوییم شیعه حسین(ع) هستیم، و فردا با چه رویی به چهره مبارک آن حضرت نگاه کنیم، در حالی که با دوز و کلک، رشوه و رانت‏خوارى حقوق دیگران را تضییع می‌کنیم؟ هر چه معرفت، محبت و عشق ما به ابى‏عبدالله(ع) بیشتر باشد، بیشتر مى‏توانیم زندگی‌مان را به زندگى او نزدیک کنیم. در این صورت می‌توانیم به اندازه ظرفیت خودمان از کمالاتى که آن حضرت داشت و به آنها دعوت مى‏کرد بهره‌مند شویم. همه اینها در گرو آن است که ریشه اعتقادات را در درون‌مان محکم کنیم. چون همه رفتارهاى اختیارى انسان، خواه‌ناخواه از اعتقادات او نشأت مى‏گیرد. اعتقادى که حسین و حسینیان را واداشت در روز عاشورا آن حماسه را بیافرینند و هر چه مصیبت بر آن‏ها وارد مى‏شد برافروخته‏تر شوند، این باور بود که بعد از این عالم، عالم دیگرى است که در آن پیغمبر اکرم(ص) انبیاء و اولیاء حضور دارند و الى‌الابد در جوار رحمت الهى خواهند بود؛ اعتقاد به معاد و حیات ابدى و عشق به شهادت در راه خدا در دل عابس شاکرى ریشه داشت که روز عاشورا هنگامی که به میدان جنگ وارد می‌شد زره‏اش را از تن در آورد. او می‌گفت من مى‏خواهم در راه محبوبم هر چه ممکن است سختى بیشتری تحمل کنم. چنین عشقی به شهادت از کجا پیدا مى‏شود؟ چگونه این فرهنگ حسینى نوجوان سیزده ساله ما را وادار مى‏کند که نارنجک به کمرش ببندد و عاشقانه زیر تانک برود؟ چرا رزمندگان ما عاشق شهادت بودند و نذر مى‏کردند شهادت نصیبشان شود؟ چون باور داشتند که هنگامی که به شهادت مى‏رسند سرشان در دامان سیدالشهداء(ع) است و این باور در دلشان ریشه داشت که امام حسین(ع) راضى نمى‏شود کسى در را او به شهادت برسد و موقع جان دادن سر بالین او نیاید؛ و به عشق این‌که یک دم چهره حسین(ع) را ببینند حاضر بودند هزار تیر و زخم را تحمل کنند تا یک لحظه جمال محبوبشان را ببینند، و مى‏دانستند بعد از این، سعادت ابدى است.

    ما باید سعى کنیم در تقویت اعتقاد به معاد و عالم ابدى، که منشأ عشق به شهادت مى‏شود، جدى باشیم تا بر اساس این اعتقاد ارزش شهادت در دل ما نُزْج بگیرد و شهادت براى ما یک ارزش بشود. مواظب باشیم این فرهنگ از بین نرود؛ عشق به شهادت همیشه به عنوان یک ارزش زنده در جامعه ما محفوظ باشد؛ خودمان با این فرهنگ زندگى کنیم و فرزندان‌مان با همین فرهنگ بزرگ شوند. براى اینکه بتوانیم چنین باشیم ابتدا باید عقایدمان و باورهای‌مان را محکم کنیم و بعد ارزش‌هاى برخاسته از این باورها را تقویت کنیم.

     سعى کنیم رفتارمان خالص باشد، نه براى خوش‌آمد دیگران؛ هر کار خوبی را براى این انجام دهیم که خدا و امام(ع) آن را دوست دارند؛ تا امام(ع) به ما آفرین بگوید. براى عاشق سیدالشهداء(ع) یک آفرین از امام حسین(ع) از همه لذت‌هاى دنیا ارزش‌مندتر است. گفتیم یکی از معیارهای ارزش‌مندی هر کار، معرفت شخص به کار و هدفش است. از همین رو ما باید سعی کنیم بفهمیم چه کارهایی مورد رضایت امام حسین(ع) است تا آنها را انجام دهیم. مگر انسان کارى را انجام مى‏دهد که محبوبش غمگین شود؟!

     



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: یکشنبه 85/11/8::: ساعت 7:32 عصر

    حجاب با اصل آزادى مغایر است؟


    ایراد دیگرى که بر حجاب گرفته‏اند این است که موجب سلب حق آزادى که یک حق طبیعى بشرى است مى‏گردد و نوعى توهین به حیثیت انسانى زن به شمار مى‏رود.

    مى‏گویند احترام به حیثیت و شرف انسانى یکى از مواد اعلامیه حقوق بشر است. هر انسانى شریف و آزاد است، مرد باشد یا زن، سفید باشد یا سیاه، تابع هر کشور یا مذهبى باشد.مجبور ساختن زن به اینکه حجاب داشته باشد بى‏اعتنایى به حق آزادى او و اهانت‏به حیثیت انسانى اوست و به عبارت دیگر ظلم فاحش است‏به زن.عزت و کرامت انسانى و حق آزادى زن و همچنین حکم متطابق عقل و شرع به اینکه هیچ کس بدون موجب نباید اسیر و زندانى گردد و ظلم به هیچ شکل و به هیچ صورت و به هیچ بهانه نباید واقع شود، ایجاب مى‏کند که این امر از میان برود.

    پاسخ: یک بار دیگر لازم است تذکر دهیم که فرق است‏بین زندانى کردن زن در خانه و بین موظف دانستن او به اینکه وقتى مى‏خواهد با مرد بیگانه مواجه شود پوشیده باشد.در اسلام محبوس ساختن و اسیر کردن زن وجود ندارد.حجاب در اسلام یک وظیفه‏اى است‏بر عهده زن نهاده شده که در معاشرت و برخورد با مرد باید کیفیت‏خاصى را در لباس پوشیدن مراعات کند.این وظیفه نه از ناحیه مرد بر او تحمیل شده است و نه چیزى است که با حیثیت و کرامت او منافات داشته باشد و یا تجاوز به حقوق طبیعى او که خداوند برایش خلق کرده است محسوب شود.

    اگر رعایت پاره‏اى مصالح اجتماعى، زن یا مرد را مقید سازد که در معاشرت روش خاصى را اتخاذ کنند و طورى راه بروند که آرامش دیگران را بر هم نزنند و تعادل اخلاقى را از بین نبرند چنین مطلبى را «زندانى کردن‏» یا «بردگى‏» نمى‏توان نامید و آن را منافى حیثیت انسانى و اصل «آزادى‏» فرد نمى‏توان دانست.

    در کشورهاى متمدن جهان در حال حاضر چنین محدودیتهایى براى مرد وجود دارد.اگر مردى برهنه یا در لباس خواب از خانه خارج شود و یا حتى با پیژامه بیرون آید، پلیس ممانعت کرده به عنوان اینکه این عمل بر خلاف حیثیت اجتماع است او را جلب مى‏کند.هنگامى که مصالح اخلاقى و اجتماعى، افراد اجتماع را ملزم کند که در معاشرت اسلوب خاصى را رعایت کنند مثلا با لباس کاملا بیرون بیایند، چنین چیزى نه بردگى نام دارد و نه زندان و نه ضد آزادى و حیثیت انسانى است و نه ظلم و ضد حکم عقل به شمار مى‏رود.

    بر عکس، پوشیده بودن زن - در همان حدودى که اسلام تعیین کرده است‏موجب کرامت و احترام بیشتر اوست، زیرا او را از تعرض افراد جلف و فاقد اخلاق مصون مى‏دارد.

    شرافت زن اقتضا مى‏کند که هنگامى که از خانه بیرون مى‏رود متین و سنگین و با وقار باشد، در طرز رفتار و لباس پوشیدنش هیچ گونه عمدى که باعث تحریک و هییج‏شود به کار نبرد، عملا مرد را به سوى خود دعوت نکند، زباندار لباس نپوشد، زباندار راه نرود، زباندار و معنى دار به سخن خود آهنگ ندهد، چه آنکه گاهى اوقات ژستها سخن مى‏گویند، راه رفتن انسان سخن مى‏گوید، طرز حرف زدنش یک حرف دیگرى مى‏زند.

    اول از تیپ خودم که روحانى هستم مثال مى‏زنم: اگر یک روحانى براى خودش قیافه و هیکلى بر خلاف آنچه عادت و معمول است‏بسازد، عمامه را بزرگ و ریش را دراز کند، عصا و ردایى با هیمنه و شکوه خاص به دست و دوش بگیرد، این ژست و قیافه خودش حرف مى‏زند، مى‏گوید براى من احترام قائل شوید، راه برایم باز کنید، مؤدب بایستید، دست مرا ببوسید.

    همچنین است‏حالت‏یک افسر با نشانه‏هاى عالى افسرى که گردن مى‏افرازد، قدمها را محکم به زمین مى‏کوبد، باد به غبغب مى‏اندازد، صداى خود را موقع حرف زدن کلفت مى‏کند.او هم زباندار عمل مى‏کند، به زبان بى‏زبانى مى‏گوید: از من بترسید، رعب من را در دلهاى خود جا دهید.

    همین طور ممکن است زن یک طرز لباس بپوشد یا راه برود که اطوار و افعالش حرف بزند، فریاد بزند که به دنبال من بیا، سر بسر من بگذار، متلک بگو، در مقابل من زانو بزن، اظهار عشق و پرستش کن.

    آیا حیثیت زن ایجاب مى‏کند که اینچنین باشد؟ آیا اگر ساده و آرام بیاید و برود، حواس پرت کن نباشد و نگاههاى شهوت آلود مردان را به سوى خود جلب نکند، بر خلاف حیثیت زن یا بر خلاف حیثیت مرد یا بر خلاف مصالح اجتماع یا برخلاف اصل آزادى فرد است؟

    آرى اگر کسى بگوید زن را باید در خانه حبس و در را به رویش قفل کرد و به هیچ وجه اجازه بیرون رفتن از خانه به او نداد، البته این با آزادى طبیعى و حیثیت انسانى و حقوق خدادادى زن منافات دارد.چنین چیزى در حجابهاى غیر اسلام بوده است ولى در اسلام نبوده و نیست.

    شما اگر از فقها بپرسید آیا صرف بیرون رفتن زن از خانه حرام است، جواب مى‏دهند نه.اگر بپرسید آیا خرید کردن زن ولو اینکه فروشنده مرد باشد حرام است، یعنى نفس عمل بیع و شراء زن اگر طرف مرد باشد حرام است، پاسخ مى‏دهند حرام نیست.آیا شرکت کردن زن در مجالس و اجتماعات ممنوع است؟ باز هم جواب منفى است چنانکه در مساجد و مجالس مذهبى و پاى منبرها شرکت مى‏کنند و کسى نگفته است که صرف شرکت کردن زن در جاهایى که مرد هم وجود دارد حرام است.آیا تحصیل زن، فن و هنر آموختن زن و بالاخره تکمیل استعدادهایى که خداوند در وجود او نهاده است‏حرام است؟ باز جواب منفى است.

    فقط دو مساله وجود دارد; یکى اینکه باید پوشیده باشد و بیرون رفتن به صورت خودنمایى و تحریک آمیز نباشد.

    و دیگر اینکه مصلحت‏خانوادگى ایجاب مى‏کند که خارج شدن زن از خانه توام با جلب رضایت‏شوهر و مصلحت اندیشى او باشد.البته مرد هم باید در حدود مصالح خانوادگى نظر بدهد نه بیشتر.گاهى ممکن است رفتن زن به خانه اقوام و فامیل خودش هم مصلحت نباشد.فرض کنیم زن مى‏خواهد به خانه خواهر خود برود و فى المثل خواهرش فرد مفسد و فتنه‏انگیزى است که زن را علیه مصالح خانوادگى تحریک مى‏کند.تجربه هم نشان مى‏دهد که این گونه قضایا کم نظیر نیست.گاهى هست که رفتن زن حتى به خانه مادرش نیز بر خلاف مصلحت‏خانوادگى است، همینکه نفس مادر به او برسد تا یک هفته در خانه ناراحتى مى‏کند، بهانه مى‏گیرد، زندگى را تلخ و غیر قابل تحمل مى‏سازد.در چنین مواردى شوهر حق دارد که از این معاشرتهاى زیانبخش - که زیانش نه تنها متوجه مرد است، متوجه خود زن و فرزندان ایشان نیز مى‏باشد - جلوگیرى کند.ولى در مسائلى که مربوط به مصالح خانواده نیست دخالت مرد مورد ندارد.

    کتاب: مجموعه آثار جلد 19 صفحه 446
    نویسنده: استاد شهید مرتضى مطهرى



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: پنج شنبه 85/9/30::: ساعت 1:15 عصر

    حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در پی حماسه پرشکوه 24 آذر و حضور افتخار آمیز ملت غیور ایران اسلامی، در پیام مهمی ضمن تشکر از ملت بزرگ ایران تصریح کردند:
    روز بیست‌وچهارم آذر یکبار دیگر معنی مردمسالاری دینی را به دیرباوران و بداندیشان فهمانید و حضور پرشور و متراکم قشرهای عظیم مردم در پای صندوقهای رأی، صحنه‌ی نمایش اقتدار و خودباوری و حضور هشیارانه‌ی ملّت ایران شد


  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: چهارشنبه 85/9/29::: ساعت 4:38 عصر

    نتایج نهایی انتخابات خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان یزد اعلام شد.

      بر اساس آراء صحیح شمارش شده ابوالقاسم وافی با 190 هزار و 27 رأی نماینده مردم استان در چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری شد و سیدجلیل صدرطباطبایی هم 185 هزار و 372 رای را در این رقابت انتخاباتی به دست آورد. و با اختلاف چهارهزار و 655 رای از راه یافتن به مجلس خبرگان رهبری باز ماند. در انتخابات چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان یزد نزدیک به 68 درصد از افراد واجد شرایط شرکت کردند که بیشترین مشارکت در شهرستان خاتم با 5/94 درصد و کمترین شهرستان یزد با 4/56 درصد مشارکت مردم بود.

     

    نتایج انتخابات شوراهای اسلامی مناطق مختلف استان یزد هم اعلام شد:

     در شهرستان یزد آقایان محمد فقیه خراسانی/محمدرضا کوچک زاده/سیدعلی محمدمیرحسینی/محمدمهدی حرزاده/ناصر پارسائیان/وحیدرضا خباززاده یزدی/حمیدرضا مطهریان و خانم ها حمیده وزیری و زهرا حیدری فیروزآبادی به عنوان اعضای اصلی شوراهای اسلامی شهر یزد و محمدمهدی رشیدی عزآبادی و محمدحسین کریمی/محمدحسین رضایی صدرآبادی/سیدعلی سادات اخوی/هرمز نجفیان نیز به عنوان عضو علی البدل انتخاب شدند و در سایر مناطق استان هم به شرح زیر است:

     

     روابط عمومی استانداری یزد



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: دوشنبه 85/9/27::: ساعت 2:27 عصر

     

    به گزارش روابط عمومی استانداری یزد با پایان یافتن با شکوه سومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، از سوی ابوالقاسم عاصی استاندار یزد پیام تبریکی برای منتخبین شورای اسلامی شهر یزد بدین شرح منتشر شد:

     بسم الله الرحمن الرحیم

    عزیزان بزرگوار جناب آقایان

     محمد فقیه خراسانی،محمدرضا کوچک زاده، سیدعلی محمدمیرحسینی،

     محمدمهدی حرزاده، ناصر پارسائیان، حیدرضا خباززاده یزدی، حمیدرضا مطهریان

     و سرکار خانم ها 

     حمیده وزیری، زهرا حیدری فیروزآبادی

     اعضای محترم و منتخب شورای اسلامی شهر یزد

     سلام علیکم

     حسن انتخاب شما به وسیله مردم آگاه و فهیم و با وفای دارالعباده که در انتخاباتی بزرگ و باشکوه و با حضور حماسی آنان انجام گرفت موجب مسرت و افتخار شد. این انتخاب را به شما تبریک عرض می کنم و امیدوارم با بلندی نظر و همت و تعهد خویش در خدمت به اسلام و مردم شریف یزد و آبادی و شکوفائی و حل مسائل کلان این دیار، موفق و مؤید باشید.

     اینجانب و مجموعه اجرایی استانداری قطعاً در این راستا با شما همدل و همراه خواهیم بود.

     ابـوالقاسم عـاصی



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: دوشنبه 85/9/27::: ساعت 2:24 عصر

    بذرپاش: مى خواهند در این انتخابات به دولت نهم سیلى بزنند!


    رئیس ستاد ائتلاف سراسرى رایحه خوش خدمت (حامیان دولت اسلامى) گفت: مردم اجازه نخواهند داد، تفکر کارگزارانى و سرمایه سالار بار دیگر بر مدیریت شهرى سایه افکند، چه این تفکر، از سوى صاحبان اصلى آن باشد، چه از سوى نفوذى هاى آنها در جبهه هاى دیگر.

    مهرداد بذرپاش در گفت وگو با «ایران» ضمن اشاره به لزوم سلامت اقتصادى مدیران شهر و اعضاى شورا افزود: برخى از تأیید و ردصلاحیت ها را تأیید نمى  کنیم، مثلاً چرا کسى که در پرونده قاچاق گوشت هاى آلوده دخالت داشته، تأیید صلاحیت شده است؟

    مشاور سابق رئیس جمهور بیان داشت: تبلیغات پرزرق و برق انتخاباتى، قبلاً ناکارآمدى خود را نشان داده چرا که این تبلیغات نشانه چرخه قدرت و ثروت است. در انتخابات گذشته دیدیم کسانى که رد پایشان در پرونده قاچاق هاى کلان و مفاسد اقتصادى دیده مى شود ، چگونه براى تأثیردر این عرصه به تبلیغات پرزرق و برق روى آوردند که این عده در انتخابات روز جمعه نیز منافعى دارند.

    بذرپاش اظهار داشت: برخى که متأسفانه از طرف معدودى از چهره هاى اصولگرا هم حمایت مى شوند،  گفته اند مى خواهند در این انتخابات به دولت نهم سیلى بزنند که این خلاف فرمایشات مقام معظم رهبرى است.وى با تأکید بر ضرورت رعایت بى طرفى تمام ارگان هاى دولتى، حکومتى و عمومى، گفت: دخالت برخى نهادهاى اجتماعى شهر تهران و برخى سازمان هاى فرهنگى در این انتخابات بسیار مشهود و غیرقابل قبول است.

    کاندیداى ائتلاف رایحه خوش خدمت افزود: با منابع نامحدود براى این انتخابات روزنامه راه انداخته اند و روزنامه هاى جدید التأسیس خود را رایگان در تیراژهاى وسیع در بین مردم توزیع مى کنند. اما متأسفانه برخى نهادها و سازمان هاى فرهنگى دخیل در این انتخابات نسبت به عملکرد خود به هیچ جا پاسخگو نیستند و لازم است تا هیأت نظارت به این مجموعه ها تذکر دهد.

    بذرپاش در مورد شهردار آینده تهران گفت: انتخاب شهردار، حق شوراست و اگر شهردار شورا را انتخاب کند دیگر نظارت شورا بر شهردارى بى معنى خواهد بود.

    وى با اشاره به این که بداخلاقى رسانه اى متأسفانه در این انتخابات هم رایج شده، بیان داشت: کسانى که صاحب رسانه هاى لجن پراکن هستند در برخى لیست هاى منتسب به اصولگرایان نیز حضور دارند که این افراد از کارگزاران اصلى تهمت و افترا به دولت هستند و کسانى که در پوسترهاى تبلیغاتى خود عکس خود را کنار تصویر رئیس جمهور گذاشته اند باید این نفاق را به گونه اى توجیه کنند.

    بذرپاش حل مشکلات شهر تهران را در گرو تعامل با دولت مى داند و مى گوید: این که مى گوییم شورا نباید سیاسى باشد یکى به همین معناست که منافع مردم براى شورا تعیین کننده باشد نه حزب و گروه؛ و شورا نگاه نکند به این که چه کسى در دولت حضور دارد.وى افزود: اگر شورا و شهردارى علیه دولت مدام موضع گیرى کنند چگونه مى توانند به تعامل سازنده با دولت برسند و چگونه مى توانند ادعا کنند که بر مشکلات این شهر بزرگ فائق مى آیند.

    کاندیداى ائتلاف رایحه خوش خدمت با اشاره به برخى مشکلات شهر تهران از معضل «ناشهروندى» نام مى برد و بیان مى دارد: شهروند براى خود تعاریفى دارد. او کسى است که علاوه بر این که به حقوقش آشناست به تعهداتش در قبال شهر نیز واقف است اما «ناشهروندى» هنگامى پیش مى آید که شهروند به تعهداتش عمل نکند که این ناشى از فشار روانى مشکلات گسترده شهر بر دوش شهروند است.

    وى «محله محورى» را از ملزومات اداره کلانشهرها مى داند و مى گوید: ما در بخش اجرایى به این نتیجه رسیده ایم که نظام اداره شهر باید از حالت تصمیم در مرکز و اجرا در مناطق خارج شود و به محله ها نقش هاى کلیدى ترى داده شود که این باعث مى شود بسیارى از مسیرها و رویه هاى غیرضرورى برچیده شده و اصلاحات شهرى آهنگ تندترى به خود بگیرد.

    مشاور سابق رئیس جمهور با اشاره به مبحث «مدیریت واحد شهرى»  به عنوان معضل مهم شهر تهران، اظهار کرد: حل این مشکل در گرو همکارى و هماهنگى شهردارى و ارگان هاى دولتى است و باید هر چه زودتر شهردارى در این راه گام هاى بلندى بردارد. وى یکدل بودن اعضاى شورا و تخصص را از شروط موفقیت آن دانست و خاطرنشان کرد: فهرست ائتلاف رایحه خوش خدمت در بین فهرست هاى موجود از جهت تخصص هاى مربوط به مسائل شهرى قوى تر است.
    این فهرست با این اعتقاد که شورا نباید سیاسى باشد براساس مناسبات گروهى شکل نگرفته است و برخلاف فهرست هاى دیگر که بارها به خاطر فشارهاى گروهى و حزبى تغییر کرد و هر چند نفر آن سهمیه فلان شخص یا گروه است، همدلى در میان اعضاى رایحه خوش خدمت مشهود است.



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: چهارشنبه 85/9/22::: ساعت 4:45 عصر

    <      1   2   3   4      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 65
    بازدید دیروز: 58
    کل بازدید :1780223

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>آرشیو شده ها<<
    آذر - دی - بهمن 1385
    بهمن 85
    نیمه اول اسفند 85
    نیمه دوم اسفند 85
    فروردین 86 یک
    فروردین 86 دو
    فروردین سه
    فروردین 4
    اردیبهشت 1
    اردیبهشت 2
    اردیبهشت 3
    اردیبهشت 4
    خرداد 86
    تیر 86
    مرداد 86
    شهریور 86
    مهر 86
    آبان 86
    آذر 86
    دی 86
    بهمن 86
    اسفند 86
    فروردین 87
    اردیبهشت 87
    خرداد 87
    تیر 87
    مرداد 87
    شهریور 87
    مهر 87
    آبان 87
    آذر 87
    دی 87
    بهمن 87
    اسفند 1387
    فروردین 1388
    اردیبهشت 1388
    خرداد 1388
    تیر 1388
    مرداد 1388
    شهریور 1388
    مهر 1388
    آبان 1388
    آذر 1388
    دی 1388
    بهمن 1388
    اسفند 1388
    فروردین 1389
    اردیبهشت 1389
    خرداد 1389
    تیر 1389
    تیر 89
    مرداد 89
    شهریور 89
    مهر 89
    آبان 89
    آذر 89
    دی 89
    بهمن 89
    اسفند 89
    فروردین 90
    اردیبهشت 90
    خرداد 90
    تیر 90
    مرداد 90
    شهریور 90
    مهر 90
    آبان 90
    آذر 90
    دی 90
    بهمن 90
    اسفند 90
    فروردین 91
    اردیبهشت 91
    خرداد 91
    تیر 91
    مرداد 91
    شهریور 91
    مهر 91
    آبان 91
    آذر 91
    دی 91
    بهمن 91
    اسفند 91
    زمستان 91
    بهار 92
    تابستان 92
    پاییز 92
    زمستان 92
    بهار 93
    تابستان 93
    پاییز 93
    زمستان 93
    بهار 94
    تابستان 94
    پاییز 94
    زمستان 94
    بهار 95
    تابستان 95
    پاییز 95
    زمستان 95
    بهار 96
    تابستان 96
    پاییز 96
    زمستان 96
    بهار 97
    تابستان 97
    زمستان 97
    پاییز 98
    بهار 99
    پاییز 99
    زمستان 99
    بهار 0
    تابستان 0
    زمستان 0

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    اصولگرا

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<













    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<