سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همواره بیندیشید که آن مایه زندگانی دل [امام حسن علیه السلام]
اصولگرا

خاطرات خواندنی آیت الله انصاری شیرازی از امام و رهبری
 
فتنه سال گذشته ، فتنه عجیبی بود . ید الله فوق ایدیهم و هو القاهر فوق عباده : خداوند متعال قاهر است و نقش آیت الله خامنه ای ، بدون تعصب ، ] در خنثی کردن این فتنه [ انصافاً نقش بسیار خوبی بود .
آیت الله حاج شیخ «یحیی انصاری شیرازی» چهره برجسته عرفان و مبارزه در اولین گفت و گوی خود که حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن رحیمیان مدیر مسئول ماهنامه «پاسدار اسلام» با وی انجام داده است ، ضمن اعلام مطلب فوق ، با اشاره به اینکه با حضرت آیت الله خامنه ای از زمانی که به درس امام خمینی می رفتند همراه بوده و بعدها با هم به زندان هم افتاده اند ، می افزاید : چند شب قبل که خدمت ایشان ] رهبر معظم انقلاب در سفر اخیر به قم [ رسیدم، عرض کردم : شما مؤید به تأییدات الهی هستید و واقعاً این طور است و حرفهایی مثل دین منهای سیاست و دین منهای روحانیت که برخی روشنفکرها می زدند ، اینها را آیت الله خامنه ای بخوبی جواب فرمودند . صحبتهای ایشان در حرم مطهر ، خیلی صحبت جامع و محققانه ای بود .
وی تأکید کرد : ما در این انقلاب از جانب دو گروه ، خیلی اذیت شدیم که یکی از آنها از طرف طرفداران «شهید جاوید» ] باند مهدی هاشمی [ و دیگری ، «طرفداران» دکتر شریعتی بودند که هر چه توانستند ، اذیتمان کردند .
آیت الله انصاری شیرازی در پاسخ به سؤالی درباره توان علمی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت : بنده خدمت آیت الله خامنه ای ، نه درس خوانده ام و نه هم مباحثه ای بودیم ؛ فقط همشاگردی و رفیق بودیم . اما پسر آقای مروارید ، خیلی قبل از انقلاب - حدود 40 سال پیش - نقل می کرد و می گفت که « رسائل » را پیش آقای خامنه ای می خواندم و ایشان رسائل را خیلی عالی میگویند . البته ایشان در مشهد ، از رسائل بالاتر را هم درس میگفت. ایشان خیلی در کارها بصیر است . ] الان هم شنیده ام که [ از ایشان خواسته اند رساله چاپ کند .
این شاگرد برجسته امام خمینی در پاسخ به سؤال دیگر حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان درباره وظیفه امروز مردم در قبال نظام ، انقلاب و خط امام و ولایت نیز تصریح کرد : خدا می داند بنده با کسی تعارف ندارم. هنوز در منزلشان در تهران ، خدمت رهبر معظم انقلاب نرسیده ام ، لکن حقیقتاً و از صمیم قلب عرض می کنم : وظیفه مردم این است که دور پرچم آیت الله خامنه ای جمع شوند و به فرامین ایشان عمل کنند .
وی افزود : من - « من » گفتم، غلط کردم ؛ « بنده » - خیلی در این روزها در تشویش هستم که چرا آقای وحید به دیدن آقای خامنه ای نیامده ؟ و این واقعاً یک نقیصه ای شده است برای بیت ایشان .
آیت الله انصاری شیرازی در ادامه این مصاحبه ، رابطه خود را با امام خمینی « ره » ، رابطه عاشق و معشوقی که « از این چیزها و از مرید و مرادی گذشته بود » توصیف کرده و می گوید : ای نفس صبا ز من / رو ! سوی مرجع زمن / گو به خمینی این سخن / روح و روان من تویی .
وی در پاسخ به این سؤال که چه چیزی در امام یافتید که رابطه شما « عاشق و معشوقی» شد ، در حالی که می گریست اظهار داشت: دین و تقوای حقیقی . تا آخرین لحظه هم بر این باقی ماند. وقتی درسش تمام می شد ، تنها به منزل بر می گشت . بنده دنبالشان می رفتم ] تا با ایشان صحبت کنم [ . ایشان می فرمود : « کلام و فلسفه در دو مرحله هستند و فلسفه در مرتبه بالاتری است » . وقتی که آقا از پاریس برگشت ، در این کوچه ماشین نمی آمد . آقا فرموده بودند می خواهم بروم به دیدن انصاری . عرض کردم : همین که فرموده ، من قبول دارم ؛ خودشان را به زحمت نیندازند . با این همه ، آمد و شب اول ، ماشین در کوچه گیر کرد . بعداً یک ماشین ژیانی تهیه کردند . خودشان و حاج شیخ حسن صانعی و احمد آقا وآقای اشراقی به اینجا تشریف آوردند . همسایه ما دختر کوچکی داشت . آمد در حیاط ، و اول به طرف زنها رفت و احوالپرسی کرد . آقا اگر جای دیگر 5 دقیقه می نشست ، اینجا 9 دقیقه نشست . آقای احمدی تهرانی که همسایه ما بود به آقا عرض کرد : مردم ایران خیلی به شما علاقه مند هستند . آقا یک کلمه فرمود : مردم به خدمتگزار خودشان علاقه مندند ] گریه امانش نمی دهد [ .
در اینجا حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان در تأیید رابطه عاشق و معشوقی این دو می گوید : یادم هست پس از دستگیری دوم حضرت امام ، جلسات دعای توسل از مسجد بالاسر حضرت معصومه« سلام الله علیها» ، به منازل طلبه ها منتقل شد . حضرتعالی در آنجا صحبت می فرمودید و صحبت شما آنچنان از جان بر می خاست که به جان می نشست و یادم هست که بعضی از دوستان طلبه ، از شدت گریه بیهوش می شدند.
آیت الله انصاری شیرازی می افزاید : بله ، وقتی امام از زندان برگشت و در مسجد اعظم درس شروع فرمود ، بنده فی البداهه این شورا گفتم : بنگر نشسته چون ماه، با یک جهان نباهت / مرد رشید عرفان ، بر مسند فقاهت . وقتی هم که او را به ترکیه تبعید کردند ، با خودم زمزمه کردم : رفتی و بردی جان ما ، ای دلبر جانان ما / باز آ که باز آید روان ، در پیکر بی جان ما / آن دم که یک دم از تو فرد ، بر جانم آمد رنج و درد / باز آ و درمانی نما ، این درد بی درمان ما . اما اولی که با آیت الله العظمی آقای خمینی « قدس سره» آشنا شدم ، زمانی بود که در ساختمان قدیم مسجد محمدیه درس خارج فقه می فرمود . تقریباً در حدود هفت هشت نفر هم در درس حضور داشتند . بنده از همان اولی که به اینجا آمدم ، به آقای خمینی ارادت پیدا کردم .
این یار و شاگرد برجسته امام در تأیید اظهار نظر مصاحبه کننده مبنی بر اینکه امام خمینی در ماههای آخر عمر شریفشان ، به خداحافظی و تسویه حسابهای کاری با اعضای بیت و دفترشان پرداخته بودند ، می گوید : بله ، اینکه در وصیتنامه اش می نویسد: من با دلی آرام و قلبی مطمئن ، به سوی جایگاه ... ] گریه مانع سخن گفتن می شود [ همه کس نمیتواند این حرف را بزند . این علی «ع» بود که فرمود : « فزت و رب الکعبه » . من با اطمینان خاطر و به امید فضل خدا از خدمت خواهران و برادران مرخص میشوم. خیلی حرف بزرگی است.
در اینجا حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان ، خاطره ای از توجه ویژه امام خمینی به آیت الله انصاری شیرازی را به وی یادآور می شود که مصاحبه شونده می گوید: بله کاملاً یادم هست . این تلویزیون را به همراه مبلغی لطف فرمودند . من کار مهمی برای ایشان نکرده بودم . راجع به بنده ، امام به دو نفر از آقایان نکته ای را فرموده بودند . یکی از آنها مرحوم آقای طاهر شمس گلپایگانی بود . بنده شایسته این سخن نبودم واز آن آقا شنیدم . از لطف ایشان ]امام[ شرمنده شدم .
آیت الله انصاری شیرازی با اصرار مصاحبه کننده آن نکته را چنین توضیح می دهد : پناه می برم به خدا . آن آقا گفته بود :« من می ترسم این انقلاب لطمه بخورد». امام فرموده بودند :« نترسید . تا امثال آقای بهجت و آقای انصاری دعاگوی انقلاب هستند ، ] این انقلاب [ لطمه نمی خورد» .
آیت الله انصاری شیرازی سپس درباره نویدهای امام خمینی درباره آسیب ندیدن این انقلاب و اینکه آینده را چگونه می بینید ، اظهار داشت : آینده را هم مثل گذشته ! چون قدرت خداوند متعال ، قدرت قاهره و لایزال است که بر سراسر جهان حکومت می کند و هیچ قدرتی نمی تواند با او مقابله کند . اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی که یکی از دو ابرقدرت جهان محسوب می شد، مثل ببر کاغذی از میان برداشته شد و این نشان می دهد که ایالات متحده آمریکا هم می تواند به سرنوشت شوروی دچار شود . علائمی هم از زوال قدرتها ظاهر شده است ، مثل این ناآرامیهایی که در فرانسه و انگلیس و باقی جاها هست .
وی خاطر نشان کرد : در مورد این انرژی هسته ای ، همه دنیا -غیر از آمریکا و اقمارش - معتقدند که این نیرو ، حق مطلق ایران است. آمریکا هم که در جنگ عراق و افغانستان درگیر شده و انشاءالله کاری نمی تواند بکند . برای بنده که روشن است که آینده هم مثل گذشته خواهد بود انشاء الله ؛ مخصوصاً با درایت آیت الله خامنه ای . انصافاً خیلی درایت به خرج داد ؛ مخصوصاً در این فتنه آخر ، فوق العاده درایت به خرج داد و بر اثر آن محبوبیت بسیار زیادی هم پیدا کرد .
این عارف ربانی سپس بر قطعی بودن نابودی آمریکا و اسرائیل و قدرتمند تر شدن جمهوری اسلامی به مدد رهبری هوشمندانه آقا تأکید کرد و در ادامه به ذکر خاطراتی از مبارزات پدر بزرگش که نی ریز را از دست بهایی ها پس گرفت و آزاد کرد و 28 نفر آنها را کشت پرداخت و گفت : مرحوم زکریا انصاری - پدر پدرم - از مبارزان زمان نهضت مشروطه بود و از طرف آخوند شیخ محمد کاظم خراسانی صاحب کفایه ، حاج میرزا حسین حاج میرزا خلیل تهرانی و آشیخ عبدالله مازندرانی مأمور بود که نهضت را ادامه بدهد . مدتی داراب و نی ریز و فسا و اصطهبانات در اختیار ایشان بوده . در این مدت که از رئیسعلی دلواری یا میرزا کوچک خان جنگلی نام برده می شد ، از مرحوم زکریا انصاری نامی برده نشد .
این استاد برجسته اخلاق قم در پاسخ به درخواست نصیحت مدیر مسئول مجله پاسدار اسلام ، به فرمایشی از امیرالمؤمنین علی«ع» اشاره کرد و گفت : « برای جانهای شما ، بهایی جز بهشت نیست ؛ پس آن را به بهایی کمتر از بهشت نفروشید». دنیا و ریاست بر دنیا - البته نه ریاستی که مثل آیت الله خمینی برای خدا باشد - مثل غذایی است که پای دندان انسان مانده و با خلال کردن بیرون می اندازد . وی با توصیه بر تداوم ذکر « الهی ! یا حی یا قیوم» برای تذکر و تنبه بیشتر ، در نصیحت دیگری می افزاید : ففرّوا الی الله ! باید همه به سوی خداوند متعال فرار کنیم .« و انذر هم یوم الحسره اذقضی الامر» این آخر عمر ، انسان خیلی حسرت می خورد چون وقتی است که کار از کار گذشت .

منبع



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: چهارشنبه 89/9/10::: ساعت 10:27 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 50
    بازدید دیروز: 10
    کل بازدید :1779499

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>آرشیو شده ها<<
    آذر - دی - بهمن 1385
    بهمن 85
    نیمه اول اسفند 85
    نیمه دوم اسفند 85
    فروردین 86 یک
    فروردین 86 دو
    فروردین سه
    فروردین 4
    اردیبهشت 1
    اردیبهشت 2
    اردیبهشت 3
    اردیبهشت 4
    خرداد 86
    تیر 86
    مرداد 86
    شهریور 86
    مهر 86
    آبان 86
    آذر 86
    دی 86
    بهمن 86
    اسفند 86
    فروردین 87
    اردیبهشت 87
    خرداد 87
    تیر 87
    مرداد 87
    شهریور 87
    مهر 87
    آبان 87
    آذر 87
    دی 87
    بهمن 87
    اسفند 1387
    فروردین 1388
    اردیبهشت 1388
    خرداد 1388
    تیر 1388
    مرداد 1388
    شهریور 1388
    مهر 1388
    آبان 1388
    آذر 1388
    دی 1388
    بهمن 1388
    اسفند 1388
    فروردین 1389
    اردیبهشت 1389
    خرداد 1389
    تیر 1389
    تیر 89
    مرداد 89
    شهریور 89
    مهر 89
    آبان 89
    آذر 89
    دی 89
    بهمن 89
    اسفند 89
    فروردین 90
    اردیبهشت 90
    خرداد 90
    تیر 90
    مرداد 90
    شهریور 90
    مهر 90
    آبان 90
    آذر 90
    دی 90
    بهمن 90
    اسفند 90
    فروردین 91
    اردیبهشت 91
    خرداد 91
    تیر 91
    مرداد 91
    شهریور 91
    مهر 91
    آبان 91
    آذر 91
    دی 91
    بهمن 91
    اسفند 91
    زمستان 91
    بهار 92
    تابستان 92
    پاییز 92
    زمستان 92
    بهار 93
    تابستان 93
    پاییز 93
    زمستان 93
    بهار 94
    تابستان 94
    پاییز 94
    زمستان 94
    بهار 95
    تابستان 95
    پاییز 95
    زمستان 95
    بهار 96
    تابستان 96
    پاییز 96
    زمستان 96
    بهار 97
    تابستان 97
    زمستان 97
    پاییز 98
    بهار 99
    پاییز 99
    زمستان 99
    بهار 0
    تابستان 0
    زمستان 0

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    اصولگرا

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<













    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<