سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینِ برادرانت، کسی است که با راستگویی اش تو را به راستگویی بخواند و با اعمال نیک خود ، تو را بهبرترینِ اعمال برانگیزد . [امام علی علیه السلام]
اصولگرا

بازتاب گسترده دستگیری نظامیان انگلیسی+ فیلم اعتراف و محل دقیق دستگیری متجاوزان

 دستگیری 15 تفنگدار نیروی انگلیسی در آب های ساحلی ایران، سبب تمسخر نظامیان انگلیسی در رسانه های جهانی شده است.

 به گزارش رجانیوز، دریابان اریک هورنر فرمانده دوم رزمناو آمریکایی یواس اس اندروود گفته است: پرسنل نیروی دریایی آمریکا در صورت قرار گرفتن در وضعیتی مشابه وضعیت15 ملوان و تفنگدار انگلیسی دستگیر شده توسط نیروهای ایرانی، از خود دفاع  می کردند!

 پانزده نظامی انگلیسی که14 نفر آنان مرد و یک نفر زن هستند و روز جمعه  دستگیر شدند، همگی مستقر در رزمناو انگلیسی « اچ. ام.اس کورنوال» بودند که بخشی از یک نیروی ویژه تحت کنترل انگلیس در جنوب عراق محسوب می شود. رزمناو آمریکایی اندروود نیز بخشی از این نیرو است.

 وی به این سوال که "آیا مردان تحت فرماندهی وی به سوی ایرانیان  تیراندازی می کردند یا نه" پاسخ مثبت داد و گفت: بله. مقررات کار منحصر بفرد نیروی دریایی آمریکا به ما می گوید نه تنها حق دفاع از خود، بلکه وظیفه دفاع از خود داریم. آنها از حق و توجیه کامل برای دفاع از خود به جای اجازه دادن به دستگیری خود  داشتند.

 این نظامی آمریکایی اضافه کرد: واکنش ما این بود که چرا افراد شما از خودشان دفاع نکردند؟  ولی یک منبع ارشد وزارت دفاع انگلیس روز شنبه به نشریه سان گفت که، این ملوانان کار درستی انجام دادند.

 همچنین نیل گاردینر که از او با عنوان متخصص امور ایران یاد می شود، در گفتگو با شبکه اسکای نیوز به بررسی واکنش آمریکا به بازداشت نظامیان انگلیسی پرداخت.

 وی گفت: نگرانی های زیادی در آمریکا درباره بازداشت نظامیان یاد شده به وجود آمده است و آمریکاییها با متحدان انگلیسی خود نوعی احساس همدردی می کنند و از سوی دیگر نوعی احساس مقابله با ایران نیز در آمریکا به وجود امده است.

 گاردینر در پاسخ به این سوال که اگر آمریکاییها به جای انگلیسی ها در این ماجرا بودند، آنگاه واکنش آمریکاییها چه می بایست باشد؟ گفت: من فکر میکنم که نیرو های انگلیسی در این ماجرا توسط تعداد زیادی از نیرو های ایرانی محاصره شده اند به طوری که مقابله و مقاومت مشکل بوده است و اگر نیرو های امریکایی نیز در موقعیت مشابه گرفتار می شدند آنها نیز جز این رفتار نمی کردند.

 وی درباره استراتژی طرف ایرانی در قبال این مسئله گفت: ایرانی ها تلاش دارند تا انگلیس را مرعوب کنند و این در زمانی است که ایران به خاطر برنامه اتمی اش در شورای امنیت تحت فشار است و آنها تلاش دارند تا مابین انگلیس و امریکا شکاف ایجاد کنند و تلاش دارند تا جریان ضد جنگ را در انگلیس با توجه به جنگ عراق تقویت کنند و در این زمینه اهداف زیادی مطرح است.

 این کارشناس مسایل سیاسی درباره ازادی نظامیان انگلیسی بازداشت شده توسط  ایران در خلیج فارس گفت: من فکر میکنم که غرب باید درباره این موضوع با هم متحد باشد و این تجاوز ایرانی ها توسط شورای امنیت محکو م شود و بیانیه ای از سوی ناتو در این زمینه صادر شود و کشور های عضو اتحادیه اروپا با پیامی واحد رابا توجه به تجاوز ایرانی ها بفرستند و در زمینه  سر مایه گذاری شرکت های اروپایی در ایران باید تجدید نظر شود و با تحریم  رژیم ایران پیامی اشکار برای این رژیم فرستاده شود!

 روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال که سخنگوی بخشی از نومحافظه کاران محسوب می شود،  با اشاره به بازداشت15 نفر از ملوانان و تفنگداران نیروی دریایی انگلیس در آب های اروندرود توسط یگان های دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشته است که این حرکت یک اقدام  اقدام جنگی است.

 وال استریت ژورنال روز سه شنبه در سرمقاله خود با عنوان «گروگان های تهران» افزوده است: طرفداران تعامل با ایران اغلب این گونه عنوان می کنند که تهران از مدت ها پیش نمود انقلابی خود را به سمتی سوق داده تا به یک قدرت بدل شود، اما آیا می توان این اندیشه را با خانواده های15 نفر از سربازان و تفنگداران انگلیسی در میان گذاشت که روز جمعه در آب های عراق توسط نیروهای نخبه دریایی سپاه پاسداران ایران بازداشت شدند.

 به نوشته این روزنامه، در روزهای اول این کار می توان آن چه ایران انجام داده را از دیدگاه جهانی به عنوان اقدام جنگی تلقی کرد چرا که این اقدامی با قصد قبلی بوده و تنها ساعتی پیش از رای انگلیس به قطعنامه  تشدید تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل که به اتفاق آرا به تصویب رسید، صورت پذیرفت. 
این روزنامه افزوده است: ایران در سال2004 نیز واحد کوچکتری از نیرو های انگلیسی را در همین آب ها بازداشت و اعلام کرده بود که این نیروها به مرزهای ایران تعدی کردند.

 خبرگزاری رویترز نیز به نقل از شاهدان عینی حادثه گزارش داده بود اگر نظامیان انگلیسی یک بار دچار این اشتباه شده اند پس امکان دارد بار  دیگر آن را تکرار کنند.

 در سال2004 ایران به سرعت این سربازان را پس از عذرخواهی آنان و به نمایش گذاشتن آنها در تلویزیون در حالی که چشمانشان بسته شده بود، آزاد کرد، اما اعتقاد بر این است که تهران این بار از این میهمانان ناخوانده  خود مدت بیشتری پذیرایی خواهد کرد.

 روزنامه انگلیسی ساندی تایمز اوایل ماه جاری میلادی گزارش داده بود که روزنامه صبح صادق وابسته به سپاه پیشنهاد داده، بهتر است مشتی از افسران چشم آبی مو بلوند را بازداشت و خوراک خروس های جنگی خود کنیم.

همچنین خبرنگار رجانیوز گزارش داد، پس از دستگیری نظامیان انگلیسی در آب های ایران، سیاستمداران بریتانیایی از تمام ظرفیت های دیپلماتیک و غیر دیپلماتیک برای آزادی این 15 نفر استفاده کرده و مانند همیشه ایجاد اختلاف و شنیدن چندصدایی ابزار مورد اتکای سیاستمداران انگلیسی است.

 در این زمینه سفیر سابق انگلستان در تهران به CNN با اشاره به توافقات  پشت پرده خود با ایران در زمان سفارتش در تهران در سال 2004 که شماری از نیروهای نظامی انگلیس از جانب ایران بازداشت شده بودند، گفت: به نظر من عناصر رادیکال در ایران با این گونه اقدامات خواستار آن هستند  که نشان بدهند آن ها از کشورشان دفاع می کنند و در این مسیر با سخت کوشی از هیچ اقدامی فروگذار نیستند. آن ها خواهان آن هستند که در داخل ایران روحیه مردم را تقویت کنند. مساله دیگری که ایران خواهان آن است که این است که می خواهد به جهانیان نشان بدهد فشار و ارعاب ایران کارساز نیست.

 وی افزود: خواسته سوم ایران این است که تهران می خواهد لندن را هدف توجه  قرار بدهد. نکته مهمی در تاریخ مناسبات ایران و انگلیس وجود دارد که  قابل توجه است و آن اینکه به نظر بسیاری از مردم ایران، انگلیس عامل اصلی مشکلات ایران است. تهران با این گونه اقدامات سبب یادآور شدن رویدادهای مشابهی در ذهن مردم ایران می شود که در تاریخ روابط ایران و انگلیس  وجود دارد.

 سفیر سابق انگلیس در ایران در ادامه خاطر نشان کرد: احتمالا یکی دیگر از  خواسته های ایران ان است که جایگاه خود را در مذاکرات تهران با جهانیان  درخصوص مسائل جاری موجود میان ایران و جهان تقویت کند.

  مجری CNN در ادامه این گفتگو درحالی که تصاویری از ملوانهای انگلیسی  بازداشت شده در آب های خلیج فارس با نشان مخصوص شبکه العالم پخش می شد  ،افزود: بی تردید این مساله با وضعیت پرونده هسته ای ایران و مناقشه مطرح  درباره آن و همچنین نیروهای عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که در زندانهای عراق در بازداشت هستند و مسائل متعدد دیگر ارتباط دارد. سوال  مطرح این است که در شرایط کنونی کدامیک از مسائل فوق مهمترین موضوع برای ایران است.

 سفیر سابق انگلیس در ایران در این خصوص گفت: من نمی دانم کدامیک از مسائل مورد اشاره برای ایران بیشترین اهمیت را داراست. بی  تردید ایران باید این مساله را درک کند که نمی تواند با استفاده از این گونه ابزارها وضعیت خود را در مذاکرات بهبود بخشد. درواقع کارکرد اصلی گفتگوها و مذاکرات نیز فهماندن این مساله به ایران است. بی تردید  در داخل ایران صداهای مخالفی بروز خواهد کرد که این گونه عملکرد تهران باتوجه به این واقعیت انکار ناپذیر(!) که ملوانهای انگلیسی در ابهای عراق  بازداشت شده اند به سود ایران نیست.

 همچنین  رادیو بی بی سی نیز در گزارشی، با فردی به نام "سلمان صفوی" که وی را برادر فرمانده سپاه پاسداران و رئیس موسسه مطالعات استراتژیک اسلامی در تهران معرفی می نمود، درباره بازداشت15 نظامی انگلیسی در آبهای  ایران گفت وگو کرد.

 صفوی در پاسخ به این سوال که آیا بازداشت نظامیان بریتانیایی ازسوی ایران طبق نقشه  قبلی صورت گرفته است؟ اظهار داشت: درواقع پاسخ به این مسئله باید روشن شود که طبق نقشه  بوده، یعنی چه؟ یعنی آیا انگلیسی ها طبق نقشه به آبهای ایران آمده اند یا  نه؟ این هنوز برما معین نیست.

 وی افزود: مقامات ایرانی درحال تحقیق هستند که معلوم شود آیا نیروهای انگلیسی آگاهانه به مرزهای ایران تجاوز کرده اند یا بطور اشتباهی وارد مرزهای آبی ایران شده اند. اما اگر که از باب ایران می پرسید مسلما ایران هیچ برنامه ای برای دستگیری نیروهای انگلیسی نداشته و صرفا نیروهای ایرانی از مرزهای بین المللی ایران حفاظت می کنند و وقتی دیدند که اینها وارد  آبهای ایران شده اند آنها را محترمانه بازداشت کردند.

 گزارشگر بی بی سی همچنین از سلمان صفوی پرسید: با توجه به اینکه ایران به دلیل فعالیت های هسته ای الان در دنیا تحت فشار است و قطعنامه ای علیه کشور صادر شده فکر نمی کنید این حادثه به منافع ملی ایران صدمه بزند و ایران هرچه بیشتر در جامعه  جهانی منزوی شود؟  صفوی گفت : نه، ببینید شما مانند مثل فارسی شیپور را از سر گشادش می زنید. حادثه را انگلیسی ها ایجاد کرده اند، ما که ایجاد نکرده ایم. انگلیسی ها به آبهای ایران وارد شده اند و نیروهای مسئول ایرانی، اینها را محترمانه دستگیر کردند، بنابراین ایران نقشی درایجاد این مسئله نداشته است.

صفوی درباره تفاوت های شرایط کنونی با وضعیت 3 سال پیش گفت: تفاوت این موقع و آن موقع آن است که در سال2004 ما روابط دوستانه تری باانگلستان داشتیم، الان متاسفانه سیاستهای انگلیس در رابطه  با ایران دوستانه نیست و از روشهای مختلف برای فشار بر ایران استفاده کرده است.

 وی افزود : چون آن روابط وجود ندارد بنابراین نباید انتظار هم داشته باشند که ما مثل آن سالها عمل کنیم، اما رفتار ایران مسلما طبق حقوق و روابط بین الملل خواهد بود نه بیشتر از آن.

 از سوی دیگر، روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف نوشت:  دستگاه های اطلاعاتی انگلیس توجه خود را به ایران معطوف کرده اند.

این روزنامه که نمایشگر تندترین مواضع جنگ طلبان انگلیسی است، در ادامه اعتراف کرد: همه دستگاه های اطلاعاتی انگلیس به سمت ایران قرار دارد تا اطلاعاتی درباره محل نگهداری پانزده ملوان آن کشور و اهداف بازداشت آنها جمع اوری شود. به این ترتیب افرادی که در دستگاه های اطلاعاتی انگلیس به زبان فارسی تسلط دارند به تماس های تلفن همراه اعضای سپاه پاسداران نظارت می  کنند. نیروهای سرویس جاسوسی خارجی انگلیس نیز در تهران به جمع آوری  اطلاعات درباره این ملوانان کمک می کنند.  در همین حال در کنار تلاش ماموران اطلاعاتی برای جمع آوری اطلاعات، نیروی ویژه انگلیس نیز خود را برای اعزام سرباز زرهی آماده می کند. این  کشور مشاور نظامی ویژه ای هم به خلیج فارس اعزام کرده است تا به دیپلمات ها و عوامل سرویس جاسوسی خارجی انگلیس در مسایل ملوانان بازداشت شده کمک کند. اما آنچه مسلم است این است که هرگونه حمله به ایران فقط با تایید آمریکا صورت خواهد گرفت!

 این روزنامه انگلیسی همچنین در سرمقاله امروزش نوشت: لندن باید بدون هیچ تردید خشم خود را از این اقدام ایران نشان دهد. تونی بلرنخست وزیری که نه در داخل و نه در خارج از انگلیس اعتباری ندارد و مارگارت بکت وزیر خارجه نامریی اش بعید است، بتوانند ایران را وادار سازند مانند سال 2004 میلادی  نظامیان بازداشت شده انگلیسی را به سرعت آزاد کند. افکارعمومی و خواست سیاسی انگلیس با اشغال ایران مخالف است اما لندن می تواند بدون درگیر کردن دراز مدت  نیروهایش به ایران آسیب بزند و به همین علت پیامدهای وخیم  اقدام ایران باید گوشزد شود.

روزنامه پرتیراژ ایتالیایی کوریره دلاسرا در گزارشی با عنوان « ضربه پاسداران، وفاداران احمدی نژاد» نوشت: امام خمینی (ره) پاسداران را خون انقلاب می نامید ، آنها امروز روح و جزئی از دولت هستند. همین پاسداران  بودند که ملوان های انگلیسی را دستگیر کردند و ضربه بی باکانه ای را در آب  هایی که بخوبی می شناسند، وارد کردند.

 این روزنامه در ادامه نوشت: سپاه پاسداران که باانقلاب سال1979 به عنوان سپاه آیت الله ها متولد شد، هم اکنون بیش از120 هزار نیروی مسلح و آموزش دیده با بخش های دریایی، هوایی و راهبردی دارد. پاسداران درحال زورآزمایی با لندن هستند و گفته می شود که می خواهند آزادی یکی از همقطاران خود را که در عراق از سوی آمریکا دستگیر شده است، بدست آورند.

 همچنین روزنامه وال لستریت ژورنال نیز نوشت: ایرانی ها شاید روی این امر حساب باز کرده اند که تونی بلر تمایل داشته  باشد بهای آزادی این ملوانان را تا پیش از ترک دوره نخست وزیری خود، بپردازد یا این که تهران تمایل دارد با جانشین بلر که احتمالا گوردون  براون وزیر دارایی کنونی این کشور خواهد بود، دست به معامله بزند.

 یکی دیگر از اهداف ایران از دستگیری این ملوانان، اختلاف اندازی میان آمریکا و انگلیس با ارایه پیشنهاد معاوضه این ملوانان با ایرانی هایی  است که به تازگی در عراق توسط آمریکایی ها دستگیر شده اند.

 به گفته «والد فارس» عضو بنیاد دفاع از دموکراسی، ممکن است که سران ایران به دنبال درگیر کردن آمریکا و انگلیس به درگیری نظامی  محدود باشند تا بتوانند حمایت داخلی را در برابر نارضایتی فزاینده مردمی  به دست آورند.

 این رسانه در ادامه نوشت: یکی دیگر از احتمالات این است که خون نیروهای  ائتلاف در عراق به اندازه ای ریخته شود که آنها را وادار به خروج از عراق  کند.

 حاکمیت روحانیون در ایران ممکن است به این امید باشند که هرگونه جنگ در ایران به تقویت دمکرات ها انجامیده و آنها قانونی را تصویب کنند تا  بوش را وادار سازند پیش از حمله به ایران مجوز لازم را از کنگره دریافت دارد. این بخش در متمم لایحه تامین بودجه مجلس نمایندگان آمریکا که هفته پیش به تصویب این مجلس رسید، گنجانده شده است.

 واکنش انگلیس و جامعه جهانی به این اقدام ایران مانند واکنشی که به  تسخیر سفارت آمریکا در تهران ارایه شد، می تواند تعیین کننده مدت حضور سربازان انگلیسی در دست ایرانی ها باشد. انگلیس هم اکنون درخواست کرده که نیروهای آن هر چه سریعتر و صحیح و سالم آزاد شوند. آنها مجبور خواهند بود این نکته را روشن سازند که اجازه نخواهند داد سیاست خارجی لندن اسیر حاکمان ایران باشد. برای این کار نیازی نیست که به گزینه نظامی متوسل شد چرا که امکان آزادی این سربازان با استفاده از رویکرد دیپلماتیک وجود دارد.

 وال استریت ژورنال در ادامه با اشاره به دور تازه تحریم های ایران در  شورای امنیت، آن را تحریمی بسیار ضعیف توصیف می کند و با استناد به سابقه  درگیری نظامی ایران و آمریکا در دهه1980 ارزیابی می کند که حمله نظامی  به سپاه نتواند چندان باعث جلب مردم به سمت غربی ها شود.

 این روزنامه می نویسد: جهان باید در ذهن بسپارد که ایران این اقدام  نظامی را در شرایطی انجام داد که به عنوان یک قدرت تسلیحات متعارف محسوب می شود معنی آن این است که آمریکا و انگلیس می توانند در صورت بروز درگیری نظامی به برتری تسلیحاتی خود مطمئن باشند.

 به نوشته وال استریت ژورنال، این اطمینان زمانی از بین می رود که ایران بتواند به قدرت هسته ای بدل شود، کسی چه می داند که انقلابیون در تهران بعدها به چه قدرتی دست پیدا خواهند کرد.

 فیلم تشریح محل دقیق دستگیری نظامیان انگلیسی

 فیلم اعتراف به ورود غیرقانونی به مرزهای آبی ایران



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: شنبه 86/1/11::: ساعت 12:24 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 27
    بازدید دیروز: 79
    کل بازدید :1779555

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>آرشیو شده ها<<
    آذر - دی - بهمن 1385
    بهمن 85
    نیمه اول اسفند 85
    نیمه دوم اسفند 85
    فروردین 86 یک
    فروردین 86 دو
    فروردین سه
    فروردین 4
    اردیبهشت 1
    اردیبهشت 2
    اردیبهشت 3
    اردیبهشت 4
    خرداد 86
    تیر 86
    مرداد 86
    شهریور 86
    مهر 86
    آبان 86
    آذر 86
    دی 86
    بهمن 86
    اسفند 86
    فروردین 87
    اردیبهشت 87
    خرداد 87
    تیر 87
    مرداد 87
    شهریور 87
    مهر 87
    آبان 87
    آذر 87
    دی 87
    بهمن 87
    اسفند 1387
    فروردین 1388
    اردیبهشت 1388
    خرداد 1388
    تیر 1388
    مرداد 1388
    شهریور 1388
    مهر 1388
    آبان 1388
    آذر 1388
    دی 1388
    بهمن 1388
    اسفند 1388
    فروردین 1389
    اردیبهشت 1389
    خرداد 1389
    تیر 1389
    تیر 89
    مرداد 89
    شهریور 89
    مهر 89
    آبان 89
    آذر 89
    دی 89
    بهمن 89
    اسفند 89
    فروردین 90
    اردیبهشت 90
    خرداد 90
    تیر 90
    مرداد 90
    شهریور 90
    مهر 90
    آبان 90
    آذر 90
    دی 90
    بهمن 90
    اسفند 90
    فروردین 91
    اردیبهشت 91
    خرداد 91
    تیر 91
    مرداد 91
    شهریور 91
    مهر 91
    آبان 91
    آذر 91
    دی 91
    بهمن 91
    اسفند 91
    زمستان 91
    بهار 92
    تابستان 92
    پاییز 92
    زمستان 92
    بهار 93
    تابستان 93
    پاییز 93
    زمستان 93
    بهار 94
    تابستان 94
    پاییز 94
    زمستان 94
    بهار 95
    تابستان 95
    پاییز 95
    زمستان 95
    بهار 96
    تابستان 96
    پاییز 96
    زمستان 96
    بهار 97
    تابستان 97
    زمستان 97
    پاییز 98
    بهار 99
    پاییز 99
    زمستان 99
    بهار 0
    تابستان 0
    زمستان 0

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    اصولگرا

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<













    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<