سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درِ دانش را استوار کنید که در آن شکیبایی است . [عیسی علیه السلام]
اصولگرا
چه زمانی به پرسش های ما پاسخ می دهید؟

اقای هاشمی رفسنجانی در همایش«قرآن و انسان و پرسش» اظهار داشت: «گناه بزرگی است که برخی زبان مردم را می‌بندند و نمی‌گذارند مردم سخنان و سوالات خود را مطرح کنند باید گذاشت سوال‌های مردم و سخنان آن‌ها مطرح شود زیرا خط قرمزی در سوال کردن وجود ندارد»(1) و جامعه آن‌قدر باید رشید و آزاد باشد که خیال آن از طرح پرسش راحت باشد وی در ادامه افزود: «گاهی وقت‌ها مشاهده می‌شود برخی افراد وقتی می‌توانند جواب عقلانی به یک پرسش بدهند فورا یک روایت ذکر می‌کنند و این مشی درستی نیست و باید جوابگویی کاملا منطقی باشد2»

 درباره اظهارات آقای هاشمی نکاتی را باید متذکر شویم:

1- تردیدی نیست که رواج روحیه پرسشگری و نقد در هر کشوری موجب پویایی علم و دانش و پیشرفت و تعالی می‌گردد‌، به شرط آن‌که هدف از پرسش، رفع جهل و حل مشکل باشد نه تخریب این روند مطلوب قرن‌هاست که در میان حوزه‌های علمیه، حتی در دروس خارج بزرگان مراجع وجود داشته و دارد؛ یک طلبه به خود اجازه می‌دهد که سخن یک مرجع تقلید را قطع کرده، همان جا سوال خودش را مطرح کند. امامان معصوم(ع) نیز با همین روش با مردم برخورد می‌کردند. فردی در بحبوحه جنگ خودش را به علی(ع) رساند و از توحید پرسید برخی او را کشانده و اعتراض کردند الان وقت سوال نیست. حضرت فرمودند بگذارید سوالش را بپرسد ما برای توحید می‌جنگیم. از این بالاتر حتی اگر در میدان جنگ، مشرکی که با ما در حال جنگ است، می‌خواهد طرح سوال کند و کلام خدا را بشنود قرآن می‌فرماید به او امان بدهید و اسکورت کنید. بیاید سوالش را بپرسد سپس دوباره اسکورتش کنید و به محل امنش برسانید(و ان احد من المشرکین استجارک فاجره حتی یسمع کلا‌م ا... ثم ابلغه مأمنه) وقتی در اسلام پرسش کفار و مشرکان مورد احترام قرار می‌گیرد‌، روشن است که طرح سوال از سوی جوانان حق پوی مسلمان را باید ارج نهاد و با آغوش باز از آن‌ها استقبال کرد و به آن‌ها پاسخ متین داد. بنابراین اگر منظور آقای هاشمی از این‌که نباید زبان مردم را بست و باید گذاشت سوالات و سخنان خود را بگویند موارد فوق باشد، سیره عملی مسلمانان در طول تاریخ پرافتخار خود‌، آزادی این‌گونه پرسش‌ها بوده است ولی اگر منظور از سوال این باشد که از امام و نایب امام قداست شکنی شود و سوال کننده هدفی جز شکستن قداست‌ها نداشته باشد معلوم است که در چنین مواردی برای طرح سوال خط قرمز وجود دارد، به ویژه این‌که سوال حاوی انواع دروغ‌ها و تهمت‌هایی باشد که هیچ منبع و مستندی ندارد. در چنین مواردی جلوگیری از طرح سوال نه تنها جرم و گناه نیست بلکه جلوگیری از آن واجب است.

2- جا داشت آقای هاشمی در همایش «قرآن، انسان و پرسش» که ادعا می‌کند خط قرمزی در سوال وجود ندارد به این نکته توجه می‌کرد قرآن کریم برخی خط قرمزهای سوال را به صراحت بیان کرده است برای مثال «لایسئل عما یفعل و هم یسئلون» نسبت به افعالی که خداوند انجام می‌دهد حق سوال نداریم.

 3- بر مبنای خود آقای هاشمی که بستن زبان مردم را گناه بزرگ می‌دانند و مدعی‌اند که نباید خط قرمزی وجود داشته باشد، می‌بایست در دوره 8 ساله ریاست جمهوری‌اشان از این مشرب استفاده می‌کردند و در برابر چند پرسش یک روزنامه‌نگار عصبانی نمی‌شدند و در خطبه‌های جمعه پرسشگر و ناقد را به باد انتقاد نمی‌گرفتند. چه شده است که این مشرب‌باز را در دولتی می‌خواهند که بیش از 40 هزار مورد علیه آن سیاه‌نمایی صورت گرفته است! دستور فرمان حمله با پایان دادن رسمی‌ مدارا! علیه دولت نهم و روشن شدن موتور ماشین تخریب جریان مدعی‌ اصلاح‌طلبی بر ضد دولت، پنجه زنی و لجن پراکنی علیه دولت آغاز شد! به طوری که حتی حاضر نشدند یک کار مثبت دولت را مثبت ارزیابی کنند!

به راستی آیا می‌توان راه افتادن جنگ احزاب علیه دولت نهم که گفتمان امام و انقلاب را در دستور کار قرار داده در راستای فرهنگ پرسشگری تفسیر کرد؟! و آیا هشدارهای دلسوزانه مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که در پشت نقاب به تخریب نپردازید را می‌توان بستن زبان مردم تحلیل کرد؟!

البته مردم زبانشان باز است هم خوبی‌ها را می‌گویند و اگر هم نقصی را مشاهده کردن نقدی ناصحانه دارند. همان مردم به کسانی اعتراض می‌کنند که هیچ گاه قوتی را بیان نمی‌کنند همواره ضعف و نقص‌ها را با صدای بلند به رخ می‌کشند و هیچ راهکاری نیز برای رفع آن ارائه نمی‌دهند!

جا دارد آقای هاشمی که اکنون در این دولت از این مشرب حمایت می‌کنند برای خودشان هم خط قرمزی در سوال قائل نشوند و اجازه ندهند زبان کسانی را که سوال دارند بسته شود. افکار عمومی برخورد با دانشجویی که در دانشگاه علم و صنعت قصد پرسش داشت را نمی‌پسندند.

 4- تا کنون صاحب این قلم بارها در هفته‌نامه پرتو طی مقالاتی انبوهی از پرسش‌ها از آقای هاشمی پرسیده است که تاکنون بی پاسخ مانده است! در همین جا فرصت را غنیمت شمرده از ایشان می‌خواهم لااقل 10 پرسش که اخیرا در «هفته‌نامه» پرتو چاپ شد یا نقدی که بر سخنان ایشان درباره اجتهاد در دوره معاصر نوشته شد مورد عنایت قرار دهند به هر حال ما طلبه‌ایم و طلبگی یعنی پرسش‌گری. تواضع و فروتنی علما در برابر پرسش طلاب و پاسخ مناسب از آن‌ها بسیار زیبنده است.

 5- درباره این که باید به پرسش‌ها پاسخ عقلانی داد و پاسخ دادن با روایت، مشی درستی نیست، و باید جوابگویی کاملا منطقی باشد! تذکر این نکته لازم است، چه کسی گفته است که همواره باید پاسخ‌ها عقلی باشند و اگر پاسخی عقلی نبود و به روایت و حدیث بسنده کردیم جوابگویی منطقی نخواهد بود چه بسیارند پرسش‌هایی که پاسخ آن‌ها فقط یک جمله از آیه یا حدیث است و بسیاری از احادیث مطالبی هستند که امامان معصوم(ع) در پاسخ به پرسش‌های مردم ارائه کرده‌اند. حال چگونه است که اگر امروز فردی پرسش‌هایی شبیه همان پرسش‌ها را داشته باشد پاسخ دادن به همان پاسخ معصوم(ع) غیر منطقی تلقی می‌شود؟! مگر نه آن است که درد همان درد است و درمان هم درمان. جای بسی شگفتی است که اگر در پاسخ سوالی از استدلال یک اندیشمند غربی استفاده شود کاملا منطقی است ولی اگر از بیان امام صادق(ع) استفاده شود نه تنها منطقی نیست بلکه مشی درستی هم نیست!!! به راستی آیا حق دارم از آقای هاشمی بپرسم که چه اتفاقی افتاده که در سال‌های اخیر ایشان این قدر بر روی نقش عقل تاکید می‌ورزند تا جایی که آن را بر سخن صریح امام معصوم(ع)‌ ترجیح داده می‌شود. نمونه‌ این سخن در همایش «اجتهاد در دوره معاصر» نیز مطرح کرده بود که با برجسته کردن نقش عقل، اجتهاد اهل سنت در زمان حضور امام معصوم(ع) را از نکات قوت اهل سنت بر شمرده‌ بود!

البته شاید منظور آقای هاشمی این باشد که نباید در پاسخ به سؤال به خواندن یک روایت اکتفا کرد بلکه باید آن را تحلیل و تفسیر نمود؛ چنان‌چه منظور ایشان این باشد و تفسیر روایت براساس اصول خودش انجام گیرد، حرف درستی است ولی این حرف جدیدی نیست و باید جمله را طوری بیان کرد که احتمالات فوق منتفی شوند.

منبع



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: یکشنبه 87/12/4::: ساعت 5:52 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 56
    بازدید دیروز: 58
    کل بازدید :1780214

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>آرشیو شده ها<<
    آذر - دی - بهمن 1385
    بهمن 85
    نیمه اول اسفند 85
    نیمه دوم اسفند 85
    فروردین 86 یک
    فروردین 86 دو
    فروردین سه
    فروردین 4
    اردیبهشت 1
    اردیبهشت 2
    اردیبهشت 3
    اردیبهشت 4
    خرداد 86
    تیر 86
    مرداد 86
    شهریور 86
    مهر 86
    آبان 86
    آذر 86
    دی 86
    بهمن 86
    اسفند 86
    فروردین 87
    اردیبهشت 87
    خرداد 87
    تیر 87
    مرداد 87
    شهریور 87
    مهر 87
    آبان 87
    آذر 87
    دی 87
    بهمن 87
    اسفند 1387
    فروردین 1388
    اردیبهشت 1388
    خرداد 1388
    تیر 1388
    مرداد 1388
    شهریور 1388
    مهر 1388
    آبان 1388
    آذر 1388
    دی 1388
    بهمن 1388
    اسفند 1388
    فروردین 1389
    اردیبهشت 1389
    خرداد 1389
    تیر 1389
    تیر 89
    مرداد 89
    شهریور 89
    مهر 89
    آبان 89
    آذر 89
    دی 89
    بهمن 89
    اسفند 89
    فروردین 90
    اردیبهشت 90
    خرداد 90
    تیر 90
    مرداد 90
    شهریور 90
    مهر 90
    آبان 90
    آذر 90
    دی 90
    بهمن 90
    اسفند 90
    فروردین 91
    اردیبهشت 91
    خرداد 91
    تیر 91
    مرداد 91
    شهریور 91
    مهر 91
    آبان 91
    آذر 91
    دی 91
    بهمن 91
    اسفند 91
    زمستان 91
    بهار 92
    تابستان 92
    پاییز 92
    زمستان 92
    بهار 93
    تابستان 93
    پاییز 93
    زمستان 93
    بهار 94
    تابستان 94
    پاییز 94
    زمستان 94
    بهار 95
    تابستان 95
    پاییز 95
    زمستان 95
    بهار 96
    تابستان 96
    پاییز 96
    زمستان 96
    بهار 97
    تابستان 97
    زمستان 97
    پاییز 98
    بهار 99
    پاییز 99
    زمستان 99
    بهار 0
    تابستان 0
    زمستان 0

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    اصولگرا

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<













    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<