سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند از روزه دار شب زنده دار مجاهد در راه خدا، پاداش بزرگتری دارد . [امام علی علیه السلام]
اصولگرا

احمدی‌نژاد پیروز انتخابات است/ خاتمی دیگر کاریزما نیست

رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، نشانه های پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات آتی را تنها سخن دولتمردان و حامیان دولت نهم ندانست و گفت: محاسبات ما مبتنی بر محاسبات مردمی است.

گفت و گو با دکتر علیرضا ذاکر اصفهانی در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری انجام شد. این مرکز حکم اتاق فکر دولت را دارد و از این جهت برای خبرنگاران جالب است بدانند مرکز مذکور، مهم ترین رویداد سیاسی سال آینده ایران را چگونه رصد می کند؟

ذاکر اصفهانی می گوید در پی فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، مباحث انتخاباتی توسط کارشناسان مرکز تنها در داخل آن بررسی و دنبال می شود و رسانه ای نخواهد شد.

وی همان قدر بر رای آوری محمود احمدی نژاد تاکید دارد که بر تداوم گفتمان انقلاب اسلامی و اصولگرایی در عرصه اجرایی و اداری کشور.

او انتخابات آتی ریاست جمهوری دهم را دوقطبی پیش بینی می کند و چنین نتیجه می گیرد که چاره ای جز اجماع بر گزینه احمدی نژاد نیست. او پایگاه مردمی رییس جمهور را هم یادآور می شود.

رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری که روزگاری هفته نامه برج را در شرایط حساس کشور در اصفهان منتشر می کرده،‌ امروز در بطن مشاوره دولت نهم از مشاوره پذیری و انتقاد پذیری دولت نهم سخن می گوید.

گفت و گوی ایرنا با او که دکترای علوم سیاسی دارد و عضو هیات علمی دانشگاه و صاحب چندین عنوان کتاب و دهها مقاله در زمینه های مسایل جهان سوم، فلسفه سیاسی، مسایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران معاصر است را می خوانید:

**شرایط احمدی نژاد و فضای اصولگرایان قابلیت رای آوری دارد

رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: نه از این بابت که با دولت همکاری می کنم، می گویم احمدی نژاد رای می آورد، بلکه با یک برآورد کلی از فضای جامعه این حس به دست می دهد که شرایط وی و بالاتر از آن فضایی که اصولگرایان در آن ورود کرده اند قابلیت رای آوری دارد.

عضو شورای مشاوران رییس جمهوری مرور انتخابات گذشته از شوراهای دوم تا مجلس هشتم را بهترین نمونه برای بررسی و برآورد رفتارهای سیاسی عنوان کرد.

از ذاکر اصفهانی سئوال شد که آیا این گفته را می پذیرید که مجلس اصولگرای هشتم کمی متفاوت است؟

وی پاسخ مثبت داد اما تاکید کرد که اصولگرایان روی گزینه احمدی نژاد اجماع خواهند کرد.

**همپوشانی تئوریک اصولگرایان با احمدی نژاد و انتخابات دو قطبی

رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری دلیل این سخن خود را همپوشانی تئوریک فراوان اصولگرایان با مجموعه احمدی نژاد برشمرد و با پیش بینی این که انتخابات ریاست جمهوری دهم دو قطبی خواهد بود، گفت: وقتی اصولگرایان احساس کنند جریان مقابل می تواند برای گفتمان انقلاب اسلامی مشکل ایجاد کند، مسلما به این سمت می آیند.

**تکثر اصولگرایان فضاسازی رقیب است

خبرنگار ایرنا پرسید یعنی شما تکثر اصولگرایان را پیش بینی نمی کنید که ذاکر اصفهانی گفت: اکنون اگر (تکثر اصولگرایان) هست بیشتر فضاسازی رقیب است اما در عرصه انتخابات عقل سیاسی حکم به اجماع بر روی نامزد اصلح می کند.

وی گفت: فرض کنید آن طرف، آقای خاتمی و یا هر نامزد اصلاح طلب دیگری قرار داشته باشد و یک طرف هم احمدی نژاد و کسانی که خارج از دایره دولت ولی اصولگرا هستند چون انتخابات دو قطبی است اگر اصولگرایان بخواهند اسمی انتخاب کنند یا فهرستی بدهند به چه سمتی می روند؟

**جریان های سوم کمرنگ هستند

از رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری درباره جریان سوم که در تمامی ادوار انتخابات مطرح می شود، سئوال شد که وی گفت: این جریان ها کمرنگ هستند.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری نهم و حضور آقایای احمدی نژاد، لاریجانی، رضایی و قالیباف به عنوان نامزدهای اصولگرا در این انتخابات اظهار داشت: آن زمان این افراد به صورت موازی دیده می شدند اما آیا اکنون هم نگاه مردم به آنان موازی است؟

ذاکر اصفهانی گفت: شاید در آن زمان چنین تلقی وجود داشت اما امروز با گذشت چهار سال از حاکمیت درخشان دولت اصولگرا، اساسا چنین نگاهی و نه حتی بین نامزدهای اصولگرا و غیر اصولگرای دوره های قبل وجود ندارد.

وی افزود: فرض کنید فردا انتخابات است و تعمیم بدهیم به 8 ماه دیگر، اتفاقی نمی افتد و آرایش نیروهای سیاسی تغییر نمی کند.

**ریاست جمهوری در ایران معمولا تکرار می شوند

مشاور رییس جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا می توان به این استدلال بسنده کرد که ریاست جمهوری ها در ایران تکرار می شود؟ گفت: می تواند به عنوان یک استدلال مطرح باشد.

وی اظهار داشت: نگاه مردم این است که دولت نهم میانه راه است، در زمان خاتمی هم مردم احساس کردند وی در میانه راه است، حتی تلاش شد فرد دیگری در نقطه مقابل وی بیاید که نشد.

ذاکر اصفهانی، شرایط احمدی نژاد را در این زمینه بارزتر ارزیابی کرد و گفت: جامعه در این عرصه گام های موثر و اساسی دیده است حتی برخی شخصیت های اصلاح طلب از شجاعت و جسارت وی سخن می گویند لذا بدیهی است همه دنبال این هستند که گام های بعدی چیست.

وی طرح تحول اقتصادی را مثال زد و گفت: مردم رویکرد را پذیرفته اند بنابر این می خواهند مشاهده کنند در حوزه اجرا و عمل چه روی می دهد؛‌ جامعه به یک سلسله اقدامات انجام شده و در دست انجام اقبال دارد که جواب کامل نداده است.

رییس مرکز بررسی های استراژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: فکر نکنیم دولت به تنهایی می خواهد این کارها را انجام دهد اگر اقبال عمومی و حمایت مردم نباشد، ناتوان است. اقبال عمومی زمینه را برای آینده فراهم می کند.

**گفت و گوهای میان حزبی و ائتلافی یک واقعیت است

خبرنگار ایرنا از ذاکر اصفهانی پرسید که برخی شخصیت های اصولگرا در ماه های اخیر از لزوم گفت و گو های میان حزبی و ائتلافی سخن گفته اند، شما آنها را عملی می دانید؟ که وی پاسخ داد: این یک واقعیت است اما بحث این است کسانی که با دولت کار می کنند آن چه را رویکرد های اصلی دولت و رییس دولت است، قبول داشته باشند و با آنها همراهی کنند.

مشاور رییس جمهوری برخی جابجایی های اعضای کابینه توسط رییس جمهوری را نیز ناشی از همین دیدگاه دانست و گفت: گاهی رویکرد ها به طور کامل در افراد رسوب نگذاشته است.

**انشعابی در کار نیست

از وی درباره مباحثی که این روزها در برخی رسانه ها با موضوع انشعاب در بین اصولگرایان مطرح می شود، سئوال کردیم که وی این چنین گفت: بخش عمده این موضوع از جریان رقیب الهام و نیرو می گیرد.

ذاکر اصفهانی گفت: مسلما وقتی تکثری صورت می گیرد و جریان های موازی شکل می گیرد می تواند وزن احمدی نژاد را کم کند لذا آنان دنبال این هستند اقداماتی در این زمینه انجام شود اما خوشبین نباشند.

وی تاکید کرد که اصولگرایان در نهایت به جمع بندی رسیده و بر گزینه احمدی نژاد به اجماع می رسند.

خبرنگار ایرنا پرسید تلاش هایی که در این زمینه برای تقابل مجلس هشتم و دولت نهم را صورت می گیرد را چطور می بینید؟

**رویکرد مجلس هشتم در تقابل با دولت نهم نیست

رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: رویکرد کلی مجلس هشتم در تقابل با دولت نهم نیست، ممکن است در برخی مواقع سوء تفاهم هایی بوجود بیاید ولی با حسن نیت طرفین قابل حل است.

وی به مساله استیضاح علی کردان وزیر سابق کشور اشاره کرد و گفت: در این مساله نقدی را که اصولگرایان مجلس هشتم داشتند از نمایندگان نزدیک حامی دولت هم می دیدید، سایت ها و نیروهای طرفدار دولت هم همین نقد را داشتند اگر اینها در مجلس بودند چه می کردند.

ذاکر اصفهانی یادآور شد که در بازی سیاسی سعی بر این است از گفتمان رقیب مفصل زدایی کنند و از این طریق یارگیری شود.

**اصلاح طلبان در انتخابات نقش دوگانه دارند

وی در ادامه این گفت و گو درباره حضور جریان اصلاح طلب در انتخابات گفت: اصلاح طلبان در انتخابات آتی نقش دوگانه خواهند داشت صرفا به امر انتخابات نگاه نمی کنند چون احساس می شود اکنون یک موضع انفعالی دارند.

وی گفت: آنان چون حیات سیاسی خود را در خطر می بینند تصور می کنند حضور موثر در انتخابات می تواند این حیات را استمرار بخشد.

رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری نتیجه گیری کرد که اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دهم هم ورود به انتخابات را مدنظر دارند و هم استمرار حیات خود را.

**جریان اصلاحات به لحاظ گفتمانی در موضع ضعف است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اصرار برای آمدن خاتمی هم در همین راستا ارزیابی می شود، گفت: جریان اصلاحات به لحاظ گفتمان در موضع ضعف است و ظرفیت گفتمانی اش به پایان رسیده است و ظرفیت و پتانسیل گفتمانی لازم را ندارد.

ذاکر اصفهانی تصریح کرد: آنها به لحاظ هویتی دچار بحران هستند اگر بحران در اقبال عمومی و مقبولیت دارند نباید به این بسنده کرد، بلکه بحران ریشه دارتر و عمیق تر است، بحران از نوع بحران هویت و معرفت و فکر است.

وی با بیان این که جریان اصلاحات به لحاظ مبانی تئوریک دچار فروپاشی شده است گفت: ارکان تئوریک جریان اصلاحات دچار ضعف و پریشانی است و همین امر سبب شده است تا در حوزه های دیگر دچار پریشانی شوند.

رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری اظهار داشت: ساده پنداری است که اصلاح طلبان در مقطعی دچار فقدان اقبال مردمی شده اند لذا چون بحران از این دست است، دست و پا می زنند تا خود را پیدا کنند.

وی گفت: چون از نظر ظرفیت های فکری، فلسفی و مبانی تئوریک دچار مشکل هستند به فرد یا افرادی روی آورده اند در مقطعی ویژگی های کاریزمایی داشته اند. آنان در غیاب هویت فکری به فرد دل بسته اند.

وی هزینه کردن از نام خاتمی را هم جای بحث و تامل دانست و گفت: از خاتمی هم نمی شود هزینه کرد زیرا او ویژگی های کاریزمایی را از دست داده است.

ذاکر اصفهانی در تبیین علت این سخن خود اظهار داشت: مردم به این نتیجه و جمع بندی رسیده اند که خاتمی دست کم بین جریان نخبگان سیاسی نتوانسته است یک تبیین تئوریک مشخص و روشن برای خود ارایه کند.

وی با برشمردن تناقضات دوران اصلاحات گفت: خاتمی نتوانست یک فضای گفتمان آشکار و شفاف را به رویت مردم و حداقل جریان نخبه برساند. گفتمانی که خاتمی نمایندگی آن را بر عهده داشت اساسا در تقابل با هویت اسلامی و انقلابی جامعه بود.

وی با اشاره به نشست های اخیر بنیاد باران برای تبیین مبانی اصلاحات این پرسش را مطرح کرد که پس در این سال ها چه می شده است؟

ذاکر اصفهانی گفت: خاتمی هنوز مصمم نیست و نمی خواهد وارد شود به نظر می رسد از اطراف و اکناف افراد و جریان هایی که حیات سیاسی خود را در خطر می بینند موضوع را بر وی تحمیل می کنند.

وی در عین حال اتلاف وقت، تطویل زمان، خرید زمان و انتظار برای فرصت های آتی را دور از ذهن ندانست.

**چه کسانی از تکرار ریاست جمهوری احمدی نژاد نگران هستند

خبرنگار ایرنا پرسید چه کسانی از تکرار ریاست جمهوری احمدی نژاد نگران هستند آیا در این خصوص تفکیک بندی خاصی دارید؟

وی گفت: جریان مخالف یک گروه است شامل طیف های گوناگون که از سکولارترین و آمریکا زده ترین اشخاص تا برخی افراد نزدیک به جریان اصولگرا را در بر می گیرد.

از وی علت مخالفت آنان را جویا شدیم که وی گفت: چون شعار احمدی نژاد، شعار احیای گفتمان انقلاب اسلامی است با این جریان مخالفت می کنند.

از وی پرسیدیم مگر این افراد از نیروهای درون انقلاب نیستند؟

رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: بخشی از روی غرض ورزی و نفسانیات خود را رقیب می دانند و بخشی هم دچار استحاله شده اند که البته با جریانات خارج از دایره انقلاب همراهی می کنند.

وی اظهار داشت: استحاله شدگان از همان زمان دفاع از انقلاب اسلامی هم التقاط داشتند آن موقع التقاط چپ و اکنون التقاط راست دارند.

**دفاع از دیپلماسی دولت نهم

موضوع بعدی گفت و گو با مشاور رییس جمهوری سیاست خارجی دولت نهم بود که وی با دفاع از دیپلماسی دولت نهم گفت: احمدی نژاد در مقطعی رییس جمهور شد که شرایط ویژه و خاص به لحاظ بین المللی و داخلی بر کشور حاکم بود.

وی اظهار داشت: در دولت سابق مردم احساس می کردند نگاه به مسایل سیاست خارجی بویژه مساله هسته ای واقعی نیست و به رغم این که دولتمردان آن زمان "سیاست لبخند" را مناسب می دانستند دشمنان پروژه "تغییر رژیم" را برای ما برنامه ریزی کرده بودند.

وی خاطرنشان کرد: اسناد زیادی از کنگره و سایر نهادهای آمریکا داریم که چون ما را محور شرارت می نامیدند می بایست دمکراسی سازی آمریکایی را بپذیریم.

**سیاست خارجی دولت نهم تنش زا نبوده است

رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با رد این که سیاست خارجی دولت نهم تنش زا بوده است، گفت: سیاست دولت نهم در ادامه سیاست تنش زدایی بوده است اما از موضع فعال.

وی افزود: رییس جمهوری این موضوع را مطرح کرد که چرا ایران باید همیشه پاسخ گو باشد و لذا کشورمان را به کشوری پرسش گر تبدیل کرد.

عضو کمیسیون سیاست خارجی شورای راهبردی روابط خارجی، محک خوردن استقلال کشور را مهم ترین دستاورد بحث هسته ای بیان کرد که به عنوان یک گفتمان شکل گرفته و نهادینه شده است و برای سال ها جواب می دهد.

وی تاکید کرد: امروز شرایط به گونه ای است که تمامی سران کشورهای غربی هنگام سخن گفتن از مناسبات منطقه ای و بین المللی ایران را واحد ملی که بر معادلات منطقه ای تاثیر گذار است به حساب می آورند.

**مسایل اقتصادی پاشنه آشیل دولت نیست

ذاکر اصفهانی در خصوص مسایل اقتصادی، با رد این که این مسایل پاشنه آشیل دولت است، گفت: این موضوع ساخته و پرداخته جریان تخریب گر است.

عضو شورای مشاوران رییس جمهوری گفت: ضعف ها همیشه وجود داشته است و یک شبه هم برطرف نمی شود اما مردم بهترین و منصفت ترین داوران هستند.

وی گفت: مردم تورم پنجاه درصدی و شلاق تبعیض را در دوره حاکمیت تکنوکرات ها و لیبرال ها تجربه کرده اند و همه منطق فعالیت های اقتصادی را درک می کنند.

ذاکر اصفهانی اظهار داشت: این درست است که مردم ضعف ها و کاستی ها را به رای العین شاهد هستند، اما همین مردم حجم انبوه خدمان اجرایی، عمرانی دولت را هم در مقابل خود دارند.

از وی پرسیدیم چرا ماهیت تخریب کنندگان را افشا نمی کنید؟

مشاور رییس جمهوری گفت: مردم توجه دارند، البته باید در این زمینه کار و گفته شود.

خبرنگار ایرنا پرسید گاهی گفته می شود، انتقادکنندگان از چهره های مقبول نظام هستند که وی گفت: مردم باید به این درک هم رسیده باشند که چهره های مقبول هم می توانند خواسته یا ناخواسته در این مسیر گام بردارند.

وی گفت: به نظر می رسد جریان تخریب گر بیش از آن که به دولت هجمه کند کلیت نظام را نشانه گرفته است ولی چون می بیند دولت و رییس جمهوری در فضای گفتمان انقلاب و نظام حرکت می کند بناچار سراغ آنها می رود.

به ذاکر گفتیم که برخی می گویند در دولت نهم یک نفر تصمیم می گیرد، آیا درست است؟

وی گفت: کسانی که این گونه قضاوت می کنند از این بابت نگران نیستند چون نگران آن چه انجام می شود هستند می روند سراغ نیت ها.

مشاور رییس جمهوری افزود: کسانی که به ادغام سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اصلاح نظام توزیع یارانه ها انتقاد دارند روزگاری خود از منتقدان این ساختارها بودند.

وی تصریح کرد: رییس جمهوری مشاور پذیر و انتقادپذیر است و خود بیش از هر فرد و مجموعه دیگری دولت را نقد می کند که جابجایی وزرا گواه این مدعاست.

ذاکر اصفهانی درباره برخی طرح های تحقیق و تفحص مجلس هم گفت: اگر این طرح ها در چارچوب نقد و ارزیابی دولت باشد خوب و ارزشمند است و باید این اقدام را به فال نیک گرفت.

وی تصریح کرد: ما هرگز نگفته ایم همه در جهت غرض ورزی و تخریب عمل کرده اند همچنان که مجلس نقد عالمانه هم داشته است و دولت هم از موضع همکاری می پذیرد و فراتر این که تعامل مجلس و دولت به عنوان یک همکاری سازنده درون گفتمانی تلقی می شود و زمینه اصلاح و بهبود امور است.

وی در پایان این گفت و گو اظهار داشت: بر خلاف عقیده برخی افراد و جریان ها که جامعه پس از دوم خرداد به سمت سکولاریزه شدن پیش می رفت، معتقدم جامعه ایرانی براساس خودآگاهی تاریخی و مطالبات دینی و انقلابی خود عمل می کند.

رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، عدالت خواهی، اسلام گرایی، مردم خواهی، صداقت و دیانت را از جمله این مطالبات برشمرد و گفت: اگر مردم احساس کنند منتخب آنان فردی نیست که مورد مطالبه شان بوده است به راحتی وی را کنار می گذارند.

منبع



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: سه شنبه 87/8/28::: ساعت 11:11 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 150
    بازدید دیروز: 112
    کل بازدید :1780691

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>آرشیو شده ها<<
    آذر - دی - بهمن 1385
    بهمن 85
    نیمه اول اسفند 85
    نیمه دوم اسفند 85
    فروردین 86 یک
    فروردین 86 دو
    فروردین سه
    فروردین 4
    اردیبهشت 1
    اردیبهشت 2
    اردیبهشت 3
    اردیبهشت 4
    خرداد 86
    تیر 86
    مرداد 86
    شهریور 86
    مهر 86
    آبان 86
    آذر 86
    دی 86
    بهمن 86
    اسفند 86
    فروردین 87
    اردیبهشت 87
    خرداد 87
    تیر 87
    مرداد 87
    شهریور 87
    مهر 87
    آبان 87
    آذر 87
    دی 87
    بهمن 87
    اسفند 1387
    فروردین 1388
    اردیبهشت 1388
    خرداد 1388
    تیر 1388
    مرداد 1388
    شهریور 1388
    مهر 1388
    آبان 1388
    آذر 1388
    دی 1388
    بهمن 1388
    اسفند 1388
    فروردین 1389
    اردیبهشت 1389
    خرداد 1389
    تیر 1389
    تیر 89
    مرداد 89
    شهریور 89
    مهر 89
    آبان 89
    آذر 89
    دی 89
    بهمن 89
    اسفند 89
    فروردین 90
    اردیبهشت 90
    خرداد 90
    تیر 90
    مرداد 90
    شهریور 90
    مهر 90
    آبان 90
    آذر 90
    دی 90
    بهمن 90
    اسفند 90
    فروردین 91
    اردیبهشت 91
    خرداد 91
    تیر 91
    مرداد 91
    شهریور 91
    مهر 91
    آبان 91
    آذر 91
    دی 91
    بهمن 91
    اسفند 91
    زمستان 91
    بهار 92
    تابستان 92
    پاییز 92
    زمستان 92
    بهار 93
    تابستان 93
    پاییز 93
    زمستان 93
    بهار 94
    تابستان 94
    پاییز 94
    زمستان 94
    بهار 95
    تابستان 95
    پاییز 95
    زمستان 95
    بهار 96
    تابستان 96
    پاییز 96
    زمستان 96
    بهار 97
    تابستان 97
    زمستان 97
    پاییز 98
    بهار 99
    پاییز 99
    زمستان 99
    بهار 0
    تابستان 0
    زمستان 0

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    اصولگرا

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<













    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<