سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سپاسگزاری دانشمند بر دانشش، به کار بستن و بذل آن به اهلش است . [امام علی علیه السلام]
اصولگرا

نه امام(ره) را شناختند نه مصباح را

 عبدالله چینی‌چیان

 اخیراً آقای محتشمی طبق معمول سنوات گذشته، فرصت را برای هتاکی به آیة‌الله مصباح یزدی مناسب دیده و سخنانی ایراد نموده است که انصافاً حتی بهایی برای پاسخ‌گویی ندارد! چرا که نه نقد است و نه تحلیل و نه نظریه! بلکه فقط هتاکی است و اساساً هتاکی پاسخی ندارد. اما چون گاهی در هتاکی از دین مبین اسلام، تاریخ زندگی معصومین (ع)، امام راحل (ره) و انقلاب اسلامی هزینه می‌شود، درد دردمندان، جانسوز‌تر می‌شود؛ به ویژه در این ایّام به سیدة‌النساء العالمین علیهاالسلام تأسی می‌نمایند که پس از غصب ولایت و فدک به بهانه‌ی «مردم سالاری» توسط شیفتگان حکومت و بندگان قدرت، به مسجد رفتند و فرمودند: «...چه کنم که دلی پُر خون دارم. از این رو باز داشتن زبان شکایت از طاقتم بیرون است! اندوهی که در سینه‌ام موج می‌زند، بیرون ریختم، تا با شما اتمام حجّت کنم و عذری برای کسی باقی نماند».

 بیان این‌گونه مطالب بغض‌آلود از ایشان دور از ذهن و انتظار نیست. از قدیم گفته‌اند کسی که برای مطرح کردن خود، از خودش چیزی ندارد، یا خود را به یک بزرگی می‌چسباند و یا به یک بزرگی حمله می‌کند، تا از ناحیه آن بزرگ مطرح شود! البته آدم‌های زرنگ هر دو کار را می‌کنند، هم خود را به یک بزرگی مثل امام(ره) می‌چسبانند و هم به بزرگان دیگر حمله می‌کنند، تا شاید بیشتر مطرح شوند و عقلا نیز خود را به الله اکبر و خداوند متعال و آن چه او بزرگ دانسته، چون رسول اعظم (ص)، اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، قرآن‌ کریم، اسلام، ولایت، شریعت، و تقوا می‌چسبانند و اصلاً جز آنها را هم بزرگ نمی‌دانند و با شرک و کفر و معصیت و بی‌تقوایی دشمنی می‌کنند.

 چقدر دردناک است که شاهدیم این روزها (بیشتر از گذشته) امثال آقای محتشمی برای رنگ و جلا بخشیدن به مواضع خود، از امام(ره) خرج می‌کنند و حوادث صدر اسلام را یادآور می‌شوند! چنانچه گویا در زمان امام(ره) هیچ کسی جز آنان و امام در این مملکت وجود نداشته و سخنان امام را نشنیده‌ است و راه و رسم او را نشناخته است(؟!) و دردناک‌تر آن که با خرج کردن از تاریخ صدر اسلام -به ویژه معصومین علیهم‌السلام- آن وقایع را نیز تحریف می‌کنند! به راستی این «صحابه» چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟!

 خوب است که آقای محتشمی و هم سنگرانش (ایشان در آن مقام نیستند که بگویم محتشمیون، چرا که خودشان دنباله‌رو هستند) بدانند که مردم مسلمان ما نه غدیرخم را فراموش کرده‌اند و نه سقیفه را، همچنان که نه دوران بیماری امام و جلسات پیاپی برای انتخاب رهبر بعدی را فراموش کرده‌اند و نه وقایع پس از رحلت امام را.

 مردم ما، خوب به یاد دارند که پیامبر اعظم (ص) در بستر احتضار فرمودند قلم و کاغذ بیاورید تا بنویسم و آن که بر بسترش می‌گریست، ولی اهداف دیگری در سر داشت و منتظر بود، گفت تب دارد و هذیان می‌گوید! هم چنان که به یاد دارند وقتی حضرت امام در بستر بود، عده‌ای می‌گفتند که دیگر پیر و سالخورده شده است و مگر یک انسان تا چند سالگی می‌تواند رهبری کند؟ در ضمن نامه‌های منتظری به امام(ره) را هم به یاد دارند و به خوبی می‌دانند که چه کسانی خون به دل امام کردند و در زمان امام و پس از او نیز جلسات آشکار و مخفی خود با منتظری را ادامه دادند!

 خوب است آقای محتشمی هم معارف اسلامی و تاریخ اسلام را بیشتر مطالعه نماید و هم انقلاب و این مردم را بیشتر بشناسد. تاریخ اسلام در خاطر این مردم به خوبی نقش بسته است و با آن زندگی می‌کنند. به یاد دارند که پیامبر اکرم (ص) صحابه و شاگردانی چون طلحه و زبیر هم داشت. شمشیر زبیر بارها دل پیامبر را شاد کرد. طلحه و زبیر حتی به سرعت برخی از مدعیان یاری و شاگردی امام به محض رحلت ایشان، از ولایت رو برنگرداندند و در ماجرای سقیفه نیز در کنار ولایت قرار گرفتند و در زمان خانه‌نشینی امیر مؤمنان نیز فعالیت سیاسی گسترده‌ای برای حکومت و زعامت ایشان داشتند (تلاشی که بسیاری از امروزی‌ها نکردند)، اما پس از حکومت حضرت امیر(ع)، فوراً سهم خواستند و چون مقام ولایت سهم مخصوصی به آنها نداد، رو برگرداندند و جنگ جمل را به راه انداختند. جنگ با ولایت و خودی‌ها! عمده اشکال اصحاب سقیفه و زُبیریون به حضرت علی علیه‌السلام این بود که یاران قدیم پیامبر را آن گونه که انتظار داشتند، به بازی نمی گیرد و سهم ویژه‌ای به آنها نمی‌دهد! و می‌گفتند امثال مالک اشتر و ابوذر کسی نبودند. چرا باید یک زارع استاندار شود و ما به حاشیه رویم؟!

 از میان همه بیانات جناب محتشمی، یک جمله درست بود و آن اشاره به رمز و رازهای همزمانی نوزدهمین سالگرد رحلت امام(ره) با شهادت حضرت فاطمة‌الزهراء علیهاالسلام بود.

 کاش ایشان دقت بیشتری به «مردم سالاری» مورد نظرشان بکنند که یکی از همین رمز و رازهاست. لذا به پاره‌ای از سخنان خلیفه اول (ابوبکر) در پاسخ به فاطمه زهراء علیهاالسلام اشاره می‌کنم که اگر تا کنون مطالعه نکرده‌اند و یا شرایط و هوای نفس موجب نسیانشان شده است، یاد آوردی شود:

 - در توجیه غصب ولایت گفت: «اینک این مسلمانان حَکَم میان من و تو. این قلّاده‌ای که به گردن آویخته‌ام، آنان به گردنم انداخته‌اند»!

 -  در توجیه غصب فدک گفت: «...من این کار را به اتفاق تمامی مسلمانان به انجام رساندم و در این کار یک تنه وارد نشدم و بر رأی خود مستبدّانه عمل ننمودم! ...و آن چه تصرّف نموده‌ام به اتفاق ایشان بوده است».

 یعنی با تکیه به «مردم سالاری غیر دینی» هم ولایت را غصب کردم و هم فدک را و چون رأی مردم بوده است، آن را دارای مقبولیت و مشروعیت می‌دانم!

 و پاسخ دخت پیامبر (ص) به ادعای این نوع از مردم سالاری این آیه از قرآن بود که:‌ «أفلا یَتَدَبَّرونَ الْقرآنَ اَم علی قُلُوبٍ أَقْفالُها - آیا در قرآن نمی‌اندیشند یا بر قلب‌هایشان قفل زده شده است (تا حرف حق به آنها راه نیابد). یعنی آن چه از مردم‌سالاری از دیدگاه سقیفه‌ای بیان نمودی، خلاف قرآن است و ناشی از هوای نفس است.

 خلاصه اینکه مردم نه فدک را که پشتوانه‌ی مالی ولایت بود، فراموش کرده اند و نه قیل و قال و جنجال و جوّسازی مطبوعات زنجیره‌ای پس از دوم خرداد، مبنی بر این که چرا باید ارتش، سپاه، صدا و سیما و بنیاد مستضعفان انتصابی باشد.

 مردم مسلمان و پیرو امام و در خط رهبری، هم تکیه امام به مردم را به خاطر دارند و هم سخن امام پس از جنجال بنی صدر را که زیاد دم از «من» و «مردم» می‌زد و مدعی بود که «مردم همه با من هستند» و امام فرمود اگر همه مردم یک طرف باشند و من یک طرف، به راه خودم ادامه می‌دهم»! و تأکید نمود که مردم به خاطر اسلام با شما هستند و اگر امر واقع شود بین انتخاب من و اسلام، کدام مسلمانی من را انتخاب می کند و اگر امر واقع شود بین شما «بنی صدریون» و رسول‌الله، کدام مسلمانی شما را انتخاب می‌کنند.

 به این می‌گویند مردم سالاری دینی، که درک آن بر بسیاری مشکل و قبول آن بر بسیاری دیگر سخت است. شاید آقای محتشمی به رغم سلک روحانی و نسبت ساداتی فراموش کرده‌اند که در زمان امام حسن مجتبی علیه‌السلام اکثریت با معاویه بودند و در کربلا، اکثریت با یزید بودند و به رأی اکثریت، یعنی 30 هزار نفر در مقابل 72 نفر، سر امام حسین (ع) را بریدند! به این هم می‌گویند مردم سالاری صرف یا همان مردم سالاری غیر دینی. در هر حال لازم است که ایشان و امثالهم بدانند که دوره‌های مادرسالاری - پدر سالاری - قدرت سالاری - مردم سالاری و...، رو به اضمحلال است و زمینه برای خداسالاری - ولایت سالاری و امام زمان(ع) سالاری مساعد می‌شود. نکند حتی این قدر هم نمی‌دانند که نه تنها به هنگام ظهور بسیاری از مردم دنیا (اکثریت) مسلمان نیستند، بلکه حتی بسیاری از علمای به اصطلاح مردم سالار، ایشان را مورد سؤال قرار می‌دهند که آیا مجوزی بر مشروعیت اعمال خود داری؟! اما چه می‌شود کرد که الحمد لله آنجا دیگر خبری از اکثریت مردم سالار (به زعم آقایان) نیست و هیچ‌گونه رأی گیری به عمل نمی‌آید!

 اما در خصوص ادعای ایشان مبنی بر «مورد قبول نبودن آیة‌الله مصباح از ناحیه امام(ره) و یکی دانستن [به قول ایشان] مصباحیون، طالبان و جاهلان صدر اسلام، فقط یک جمله اظهرُ مِنَ الشمس می‌گویم که بیش از این هم ارزش پاسخ ندارد که ظاهراً ایشان نه امام را شناخته است و نه مباحث آیة‌الله مصباح یزدی را و نه طالبان را و نه جاهلان صدر اسلام را!

 جناب محتشمی آن قدر هیجان زده‌ی جوّسازی‌های خود و دیگران هستند که فراموش کرده‌اند این شورای نگهبان و نظارت استصوابی در زمان امام وضع شده است و ایشان این فقها را نصب نمودند و بارها بر ضرورت تداوم آن تأکید نمودند و بر مخالفان آن تاختند.

 ای کاش در کنار سیاسی‌کاری، فرصتی هم برای ادامه مطالعات حوزوی و یا دست‌کم تاریخی قرار می‌دادید. یا اگر عشق به حکومت و سیاست مجال نمی‌دهد، حال که گمان دارید فقط خودتان امام و انقلاب را دیده و شناخته‌اید «مِن دونِ النّاس» نه دیگر مردم، لااقل وصیت‌نامه امام(ره) را چند بار با دقت مطالعه می کردید تا دوست و دشمن را بشناسید و نگران امریکا، انگلیس، اسرائیل، ستون پنجم و... ضرورت وحدت هم باشند.

 در هر حال ایشان بدانند که مردم هم تاریخ صدر اسلام را می‌دانند و هم ماجراهای منتظری، سید مهدی هاشمی معدوم و ترورهایش را. هم همراهی با مردم‌سالاری‌های بنی‌صدریسم که منجر به شهادت آیت‌الله بهشتی، باهنر و رجایی شد را به یاد دارند و هم گروه فرقان و قرائت جدید از قرآن و ترور مطهری را از یاد نبرده‌اند. همچنین وجه المصالحه قرار دادن جنگ برای قدرت سیاسی و جناحی و جریانی را که خون به دل امام کرد، فراموش نکرده‌اند!

 ایشان مدعی شدند که امضای آیت الله مصباح یزدی پای هیچ یک از بیانیه های آن زمان نیست؟! انصافاً امضای ایشان بیشتر است یا آقای محتشمی؟! مضافاً بر این چون علاقه ای به تاریخ صدر اسلام نشان دادند و تعجب کردند از اینکه تاریخ پس از 1400 سال تکرار می شود، یاد آور می شوم که پای بیانیه غدیرخم حضرت رسول اکرم(ص) را خیلی ها امضا کردند و اولین امضا کنندگان همان اولین غاصبین بودند و حتی تاریخ نشان می دهدکه بسیاری از مریدان شیطان هم از آن سنگ ها بالا رفتند و بیعت کردند و تبریک گفتند. مهم امضا کردن نیست، بلکه مهم پای امضا ایستادن و در خط ولایت باقی ماندن است و به همین خاطر بر دعای ختم به خیری این همه سفارش شده است!

 ای کاش اقای محتشمی عملکرد خود را هم مروری کند. معمار انقلاب، امام خمینی (ره)، 10 سال رهبری و زعامت انقلاب را بر عهده داشت و اکنون بیش از 19 سال است که از رحلت ایشان می گذرد و انقلاب اسلامی فراز و نشیب ها بسیاری را طی کرده و خطرات مهلکی را پشت سر گذاشته است، به راستی ایشان که اینهمه بر صحابگی خود تکیه می کنند، بفرمایند که در این 19 سال چه تاجی بر سر مسلمین زده اند؟! از سخنرانی ها و بیانیه های امضا شده ایشان رنگ و بوی حزب بازی، خط بازی، جو سازی، اهانت و هتاکی آشکارتر است یا تحقیقات علمی، موعظه مردم، شناساندن اسلام راستین، مخالفت با دشمنان داخلی و خارجی انقلاب اسلامی؟!

 تاریخ انقلاب با تاریخ صدر اسلام یک تفاوت اساسی هم دارد و آن این که مردم دیگر فریب «مردم سالاری غیر دینی» را نخوردند و همین جوانانی که امام از آنها یاد کرد و شما در جذبشان می‌کوشید، اجازه ندادند تا به بهانه‌ی شورا و حمایت عده معدودی غوغاسالار به نام مردم، سقیفه‌ی دیگری بر پا شود و محکم پای ولایت ایستاده‌اند.



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: دوشنبه 87/3/20::: ساعت 2:19 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 42
    بازدید دیروز: 58
    کل بازدید :1780200

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>آرشیو شده ها<<
    آذر - دی - بهمن 1385
    بهمن 85
    نیمه اول اسفند 85
    نیمه دوم اسفند 85
    فروردین 86 یک
    فروردین 86 دو
    فروردین سه
    فروردین 4
    اردیبهشت 1
    اردیبهشت 2
    اردیبهشت 3
    اردیبهشت 4
    خرداد 86
    تیر 86
    مرداد 86
    شهریور 86
    مهر 86
    آبان 86
    آذر 86
    دی 86
    بهمن 86
    اسفند 86
    فروردین 87
    اردیبهشت 87
    خرداد 87
    تیر 87
    مرداد 87
    شهریور 87
    مهر 87
    آبان 87
    آذر 87
    دی 87
    بهمن 87
    اسفند 1387
    فروردین 1388
    اردیبهشت 1388
    خرداد 1388
    تیر 1388
    مرداد 1388
    شهریور 1388
    مهر 1388
    آبان 1388
    آذر 1388
    دی 1388
    بهمن 1388
    اسفند 1388
    فروردین 1389
    اردیبهشت 1389
    خرداد 1389
    تیر 1389
    تیر 89
    مرداد 89
    شهریور 89
    مهر 89
    آبان 89
    آذر 89
    دی 89
    بهمن 89
    اسفند 89
    فروردین 90
    اردیبهشت 90
    خرداد 90
    تیر 90
    مرداد 90
    شهریور 90
    مهر 90
    آبان 90
    آذر 90
    دی 90
    بهمن 90
    اسفند 90
    فروردین 91
    اردیبهشت 91
    خرداد 91
    تیر 91
    مرداد 91
    شهریور 91
    مهر 91
    آبان 91
    آذر 91
    دی 91
    بهمن 91
    اسفند 91
    زمستان 91
    بهار 92
    تابستان 92
    پاییز 92
    زمستان 92
    بهار 93
    تابستان 93
    پاییز 93
    زمستان 93
    بهار 94
    تابستان 94
    پاییز 94
    زمستان 94
    بهار 95
    تابستان 95
    پاییز 95
    زمستان 95
    بهار 96
    تابستان 96
    پاییز 96
    زمستان 96
    بهار 97
    تابستان 97
    زمستان 97
    پاییز 98
    بهار 99
    پاییز 99
    زمستان 99
    بهار 0
    تابستان 0
    زمستان 0

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    اصولگرا

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<













    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<