سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و بر مزار رسول خدا ( ص ) ، هنگام به خاک سپردن او گفت : ] شکیبایى نیکوست جز در از دست دادنت ، و بى تابى ناپسند است مگر بر مردنت . مصیبت تو سترگ است و مصیبتهاى پیش و پس خرد ، نه بزرگ . [نهج البلاغه]
اصولگرا

شکست موج اول سناریوی جنگ روانی آمریکا

 حضور آگاهانه، پرشکوه و کم نظیر مردم انقلابی ایران در راهپیمایی 22 بهمن امسال، موج اول سناریوی جنگ روانی آمریکا را خنثی و بی‌خاصیت کرد اما به نظر می‌رسد از یکی دو هفته آینده موج دوم جنگ روانی دشمن از راه برسد.

رضا سراج، کارشناس مسایل استراتژیک در گفت‌وگو با بیان این‌که موج اول سناریوی جنگ روانی دشمنان شکست خورده است، یادآور شد: شرایط بحرانی آمریکا در منطقه - بویژه در عراق- مقامات آمریکایی را بر آن داشته بود تا با تشکیل یک کارگروه، علاوه بر بررسی وضع موجود و برآورد آسیب‌ها و فرصت‌های پیش رو، راهکارهای خروج آمریکا از بحران و بن‌بست استراتژیک را به مقامات کاخ سفید ارائه دهند که در این رابطه کارگروهی از نخبگان سیاسی نظامی و امنیتی تشکیل شد که به «گروه بیکر- همیلتون» معروف شد.
وی افزود: این کارگروه پس از بررسی وضعیت موجود و برشماری آسیب‌ها و فرصت‌ها، به مسئولین کاخ سفید و دستگاه‌های دیپلماسی این کشور توصیه کرد که برای برون‌رفت از بحران موجود باید با ایران وارد مذاکره شد.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان این‌که چکیده این گزارش، ایران را «راه برون رفت آمریکا از بحران و بن بست استراتژیک» معرفی کرد، افزود: اما از آنجا که آمریکایی‌ها، براساس حس خود برتربینی، کبر همیشگی و خیر مطلق دانستن خود هیچگاه حاضر به مذاکره از موضع پایین و حتی برابر نیستند، با طراحی سناریوی پیچیده و چند مرحله‌ای که بنیان اصلی آن را جنگ روانی تشکیل می‌داد، سعی می‌کردند موازنه را به نفع خود تغییر داده و به زعم خود در موضع بالاتر نسبت به جمهوری اسلامی ایران قرار گیرند.
به گفته این کارشناس مسائل استراتژیک، هدف نهایی آمریکایی‌ها در این سناریوی پیچیده، تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران بود که طی فرآیند «وارد کردن ایران به تعلیق کامل و بدون قید و شرط فناوری هسته‌ای» و سپس «مذاکره»، این تغییر رفتار حاصل می‌گردید. در این راستا رابرت گیتس وزیر جنگ آمریکا صراحتاً اعلام داشت: «ما باید قبل از تعامل با ایران، موضع خود را تقویت نماییم. ایران برگ برنده‌های خوبی در اختیار دارد و آمریکا قبل از مذاکره با ایران باید در موضع برتر قرار گیرد؛ چرا که مذاکرات بدون اسلحه مانند نت بدون ابزار موسیقی است.»
سراج ادامه داد: در اظهارات گیتس به موضوعی اشاره و تاکید شده که آن برگ‌های برنده ایران است؛ این موضوع در واقع رمزگشایی از جعبه سیاه سناریوی جنگ روانی آمریکاست.

* برگ‌های برنده ایران

وی در پاسخ به این سوال که برگ‌های برنده ایران که مورد اشاره گیتس بوده، چه مواردی می‌باشد؟ تصریح کرد: برگ‌های برنده مورد نظر رابرت گیتس، همان اهدافی است که در سناریوی جنگ روانی دشمن مورد آماج قرار می‌گیرد. «رهبری»، «عزم و اراده ملی و پشتوانه مردمی نظام»، «عزم راسخ اصولگرایان برای خدمت‌رسانی و رفع فقر، فساد و تبعیض»، «وجود نیروهای مسلح مقتدر و با ایمان»، «نزدیک شدن ایران به فرآیند تولید سوخت هسته‌ای» و «قدرت نرم و بازیگری ایران در منطقه» از موارد مهمی است که به عنوان برگ‌های برنده ایران عمل کرده است.

* مراحل سناریوی عملیات روانی آمریکا از انتخابات خبرگان تا راهپیمایی 22 بهمن

این کارشناس مسائل استراتژیک در تشریح مراحل سناریوی جنگ روانی آمریکا، از «کاهش قیمت نفت» به عنوان اولین مرحله نام برد و افزود: مرحله مقدماتی این سناریو، کاهش یکباره و کاملاً تصنعی قیمت نفت بود. کاهش قیمت نفت، پیام شوک‌آوری را به جمهوری اسلامی ایران منتقل می‌کرد و که پیامدهای آن حوزه اقتصاد و عوامل منبعث از آن را تحت تاثیر قرار می‌داد. این شوک، بستر را برای انتقال امواج شوک‌آور از حوزه اقتصادی، به حوزه اجتماعی و القا بحران فراهم می‌کرد.

وی «تزریق ناامیدی و بی‌حسی در کالبد جامعه» را مرحله دوم این سناریوی عملیات روانی دانست و تاکید کرد: افزایش نقاط آسیب‌پذیر جامعه، حلقه دیگر سناریوی جنگ روانی است. افزایش قیمت‌ها به صورت مشکوک و بعضاً تصنعی علاوه بر اینکه تمرکز مسئولین را برای خدمت‌رسانی و تدبر به هم می‌زند، مطالبات مردم را نیز فزاینده می‌ساخت. این روند باعث آسیب‌پذیر شدن جامعه و تزریق بی‌حسی و ناامیدی نسبت به آینده در افکار عمومی می‌شد.

سراج با اشاره به تلاش آمریکا برای «کاهش مشارکت مردم در انتخابات» شوراها و خبرگان به عنوان سومین مرحله،‌ تصریح کرد: مرحله سوم، تلاش برای کاهش مشارکت مردم در چهارمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و سومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا بود. این مرحله در صورت تحقق، از یک سو موجب تعمیق شکاف‌های درونی و افزایش آسیب‌پذیری‌های نظام می‌شد و از سوی دیگر با کاهش قدرت نرم‌ جمهوری اسلامی، توان بازیگری ایران در منطقه و جهان تعدیل می‌گردید.

به گفته وی، «تصویب قطعنامه 1737 در شورای امنیت» چهارمین مرحله سناریوی آمریکا در جنگ روانی علیه ایران بود. آن‌ها براین باور بودند که کاهش مشارکت مردم و آسیب‌پذیر نشان دادن جمهوری اسلامی ایران، بستر لازم را در شورای امنیت و محیط بین‌الملل برای تصویب و صدور قطعنامه اثربخش فراهم می‌کند و از این طریق می‌توانند فشار سیاسی و دیپلماتیک را نیز بر ایران فزاینده ‌کنند؛ بر این اساس بود که با تلاش فراوان قطعنامه 1737 را در شورای امنیت به تصویب رساندند.

این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به «تهدید به حمله نظامی» به عنوان پنجمین مرحله از عملیات روانی اظهار داشت: آمریکایی‌ها با حربه نخ‌نما شده حمله نظامی، در واقع سعی داشتند با در هم آمیختن شوک حمله نظامی و اقتصادی ناشی از تصویب قطعنامه موجی از بحران را به صورت آوار ویران کنند و بر سر افکار عمومی و مسئولین جمهوری اسلامی ایران فرود آورند. به نظر می‌رسد برآورد آنان در این مرحله این بود که با اثربخش شدن بی‌حسی در جامعه و ایجاب ارعاب، جمهوری اسلامی ایران پشتوانه مردم (عزم و اراده ملی) خود را از دست بدهد.

وی افزود: مقامات کاخ سفید در این مرحله و بر حسب تجزیه، حساب ویژه‌ای روی عوامل نفوذی و عوامل مرعوب باز کرده بودند. حوادث گذشته به آنان نشان داده بود که هرگاه چالشی را از بیرون ایجاد کنند، مرعوبین و ساده‌لوحان با تحریک عوامل نفوذی از یک سو جنگ روانی مورد نظرشان را در داخل تقویت کرده و اوضاع را وخیم جلوه می‌دهند و از سویی دیگر برای عبور از بحران مورد ادعا، کوتاه آمدن از اصول و مذاکره و سازش را توصیه می‌نمایند.
سراج با بیان این‌که با سنگین شدن فضای تحریم اقتصادی - تجاری و تهدید نظامی، تا حدودی انتظارات آنان برآورده شد، خاطرنشان کرد: خط نفوذ به یکباره عناصر مرعوب را تحریک نمود و جنگ امواج و عملیات روانی دشمن از طریق آنان تقویت و رله شد.

این کارشناس مسائل استراتژیک، تلاش برای «انفعال افکار عمومی با پخش شایعه» را حلقه ششم از زنجیره جنگ روانی دشمن دانست و تاکید کرد: توزیع و پخش شایعه‌های مخرب که رد پای برخی از عناصر داخلی نیز در آن مشاهده گردید، در راستای اجرای این طرح بود. در این راستا شایعه کسالت رهبر معظم انقلاب اسلامی در واقع ناظر بر ایجاد انفعال در افکار عمومی بویژه دوستداران نظام بود که به دلیل حساسیت و نگرانی شیوع آن خیلی سریع صورت پذیرفت.

وی آخرین مرحله عملیات روانی را «افزایش فشار سیاسی و روانی منطقه‌ای» دانست و افزود: آمریکایی‌ها در این مرحله با طرح واهی دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه از جمله عراق، لبنان، فلسطین و ... و همچنین تحریک کشورهای عربی، به دنبال کاهش قدرت نرم ایران و کانالیزه کردن جمهوری اسلامی به سوی اهداف مورد نظر خود بودند. در این راستا حمله به کنسولگری ایران در عراق و ربودن پنج دیپلمات ایرانی، ناظر بر افزایش فشار سیاسی و روانی منطقه‌ای برای تحقق اهداف مورد نظر در سناریوی جنگ روانی آنان است.

به گفته سراج، مراحل هفت گانه مذکور دقیقاً نشان دهنده آماج عملیات روانی دشمن علیه پایه‌های اقتدار و نقاط قوت نظام جمهوری اسلامی یا به تعبیر آقای رابرت گیتس برگ‌های برنده ایران می‌باشد.

* اهداف سناریوی عملیات روانی آمریکا

این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به اهداف سناریوی جنگ روانی آمریکا تصریح کرد: کاهش حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن اولین هدف گنجانده شده آمریکایی‌ها در سناریوی جنگ روانی بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانات خود در تاریخ 19 بهمن به آن اشاره فرمودند.
به گفته وی، ترغیب متحدان و بسترسازی در محیط بین‌الملل برای اعمال فشار بیشتر به نظام جمهوری اسلام ایران با مستمسک قرار دادن عدم مشارکت مردم در راهپیمایی 22 بهمن هدف دیگر سناریوی آمریکایی بود.

سراج، وادار کردن جمهوری اسلامی ایران به تعلیق کامل و بدون قید و شرط درخصوص فن‌آوری هسته‌ای با سنگین کردن فضای بین‌المللی و تهدید نظامی،‌ وادار کردن جمهوری اسلامی ایران به مذاکره مستقیم از موضع ضعف و در نهایت تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران را به عنوان دیگر اهداف مهم سناریوی عملیات روانی آمریکا علیه ایران دانست و تصریح کرد: اما همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در 19 بهمن فرمودند: «امسال نیز مردم با حضور باشکوه خود باعث می‌شوند این دشمنان به شدت حرص بخورند».

وی با بیان این‌که حضور آگاهانه، پرشکوه و کم نظیر مردم انقلابی ایران در راهپیمایی 22 بهمن امسال موج اول سناریوی جنگ روانی آمریکا را خنثی و بی‌خاصیت نمود، اظهار داشت: این حضور بسیار ارزشمند که نشان از آگاهی و سطح بالای شناخت و تحلیل مردم از شرایط و وضعیت ایران و جهان می‌باشد و بار دیگر عزم و اراده ملی و پشتوانه مردمی (قدرت ملی) نظام جمهوری اسلامی را به رخ جهانیان کشانید.

این کارشناس مسائل استراتژیک در عین حال تصریح کرد: اما این پایان کار نخواهد بود و به نظر می‌رسد از یکی دو هفته آینده موج دوم جنگ روانی دشمن از راه خود رسید و برای مقابله با آن بیش از پیش نیازمند به عواملی همچون تبعیت از مقام معظم رهبری، حفظ وحدت و انسجام ملی، پرهیز از تنش‌های داخلی، تقویت امید به آینده، افزایش سطح اطلاع‌رسانی و از توطئه‌های دشمن، نمایش اقتدار ملی، تداوم نهضت خدمت‌رسانی به جامعه و اطلاع‌رسانی از خدمات صورت گرفته می‌باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس



  • کلمات کلیدی :
  • محمد حق جو ::: چهارشنبه 85/11/25::: ساعت 12:3 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 40
    بازدید دیروز: 58
    کل بازدید :1780198

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>آرشیو شده ها<<
    آذر - دی - بهمن 1385
    بهمن 85
    نیمه اول اسفند 85
    نیمه دوم اسفند 85
    فروردین 86 یک
    فروردین 86 دو
    فروردین سه
    فروردین 4
    اردیبهشت 1
    اردیبهشت 2
    اردیبهشت 3
    اردیبهشت 4
    خرداد 86
    تیر 86
    مرداد 86
    شهریور 86
    مهر 86
    آبان 86
    آذر 86
    دی 86
    بهمن 86
    اسفند 86
    فروردین 87
    اردیبهشت 87
    خرداد 87
    تیر 87
    مرداد 87
    شهریور 87
    مهر 87
    آبان 87
    آذر 87
    دی 87
    بهمن 87
    اسفند 1387
    فروردین 1388
    اردیبهشت 1388
    خرداد 1388
    تیر 1388
    مرداد 1388
    شهریور 1388
    مهر 1388
    آبان 1388
    آذر 1388
    دی 1388
    بهمن 1388
    اسفند 1388
    فروردین 1389
    اردیبهشت 1389
    خرداد 1389
    تیر 1389
    تیر 89
    مرداد 89
    شهریور 89
    مهر 89
    آبان 89
    آذر 89
    دی 89
    بهمن 89
    اسفند 89
    فروردین 90
    اردیبهشت 90
    خرداد 90
    تیر 90
    مرداد 90
    شهریور 90
    مهر 90
    آبان 90
    آذر 90
    دی 90
    بهمن 90
    اسفند 90
    فروردین 91
    اردیبهشت 91
    خرداد 91
    تیر 91
    مرداد 91
    شهریور 91
    مهر 91
    آبان 91
    آذر 91
    دی 91
    بهمن 91
    اسفند 91
    زمستان 91
    بهار 92
    تابستان 92
    پاییز 92
    زمستان 92
    بهار 93
    تابستان 93
    پاییز 93
    زمستان 93
    بهار 94
    تابستان 94
    پاییز 94
    زمستان 94
    بهار 95
    تابستان 95
    پاییز 95
    زمستان 95
    بهار 96
    تابستان 96
    پاییز 96
    زمستان 96
    بهار 97
    تابستان 97
    زمستان 97
    پاییز 98
    بهار 99
    پاییز 99
    زمستان 99
    بهار 0
    تابستان 0
    زمستان 0

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    اصولگرا

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<













    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<